Helsingin Sanomat

Till dokumentationen av dagens inledning av Märkesåret 1809 skall läggas min artikel i dag i Helksingin Sanomat – Nordens största tidning.

Och för de som möjligen har lite svårigheter med finskan finns faktiskt också en svensk version.

1 Responses to Helsingin Sanomat

  1. femkanten skriver:

    Din artikel i HS var välbalanserad och jag noterade med stor glädje att Du tog upp de följande punkterna:

    1. Det framtida samarbetet i försvaret mellan Finland och Sverige samt förhoppningsvis även med Norge. (Jag ser emellertid att EUs eget försvar borde byggas upp istället för vårt medlemskap i Nato där vi hamnar i låst läge tex betrf. Israels brytelser mot folkrätten.)

    2. Fördjupandet av samarbetet mellan länderna runt Östersjön (inklusive Sveriges satsning på detta område under senare hälften av detta är då Sverige är i rodret av EU).

    3. Den ekonomiska ”interdependencen” mellan Sverige och Finland.

    Jag önskar att svenskarna äntligen förstår att byta kronor till euro. Det vore avsevärt lättare med euros i Sverige också, tro på mig.

    Avseende Maria Wetterstrands artikel i DNs Debatt, ville jag påstå att artikeln kunde granskas med klart större intresse om den inte innehöll kravet på att Sverige skulle uttala en offentlig ursäkt. Jag ser sådana populistiska åsikter som ytterts dumma och skakande för de andra tankegångar som borde kanske tas på allvar i Wetterstrands artikel. Då jag bodde, studerade och jobbade i Sverige (ca 10 år för drygt 20 år sedan) kände jag aldrig att någon svensk skulle ogilla mig pga att jag var finsk. Inte ens då jag fick träffa Sveriges ”topp & botten” då jag jobbade en kort tid hos Nacka polis. Härmed vill jag tacka alla de polismän och -kvinnor som jag hade äran att samarbeta med för länge sen. Även i dag har jag en stor respekt för folket som jobbar hos polisen. Till exempel där känner jag att de nordiska länderna kunde ha mycket att ge till det övriga Europa.

    Jouni Pulli, Helsingfors