Banden med Finland

GULLRANDA: Arla denna morgon lämnar jag så Nådendal i allra västligaste Finland efter gårdagens eftermiddag och kväll på Finlands presidents sommarresidens Gullranda och de diskussioner vi haft där.

Ingen bilateral relation är viktigare för Sverige än den med Finland.

Och jag tror faktiskt att jag vågar säga att det gäller i andra riktningen också.

Denna relation har många dimensioner, och en av dem under de decennier jag haft förmånen att vara med har varit den typ av informella diskussioner och sammankomster som vi nu haft här på Gullranda.

Personer har varit betydelsefulla.

Under lång tid spelade näringslivsmannen Aatos Erkko här i Finland en mycket central roll i dessa kontakter, men också diplomaten och den imponerande statsmannen Max Jacobson.

I Sverige fanns under alla dessa decennier akademikern och diplomaten Krister Wahlbäck

I dag finns ingen av dem dessvärre längre, men behovet av kontakter i ett Europa och en värld som snabbt förändras är minst lika stort.

Och det tror jag att alla på ömse sidor som var med om diskussionerna här nu på Gullranda helt och fullt kan instämma i.

Sedan tillhör det ju saken att det finns saker bortom ekonomi och säkerhetspolitik och historia och geografi och allt detta som har sin betydelse.

Bastu. Skärgård. Kräftor. Sånger.

Det kallas förvisso inte alls allians eller så i mer formell utrikespolitisk betraktelse.

Sanningen är nog att det går betydligt djupare än så…

5 Responses to Banden med Finland

  1. Medan du aker over till Finland och viskar bakom stangda dorrar utan att uppdatera dina senaste kommentarer, sitter jag pa pottan utan stod.
    Men Ok jag lagger in dem pa annat stalle, i stallet.

  2. Camilla Lien skriver:

    Reblogga detta på Camillas Värmdöblogg.

  3. Tack för Nyhetsbrev

    Så trevligt att läsa om Utrikesministerns angenäma resa i Finland och mötet med Finlands President.

    Utrikesministern skriver att det är viktigt med bilaterala relationer med vårt grannland Finland.

    Jag tyckte det var bra att Finlands President Sauli Niinistö sammanträffade med Rysslands president Putin för fredssamtal om bland annat situationen i Ukraina. Jag tror på försoning länder emellan.

  4. M
    tack for direkt postade rostsedlar ! – Via Schweiz poststamplad.

    (”Brevrosta” anvisningarna ar trots allt bristfalliga hur man gor)

    Att rosta pa ambassad skulle kosta en dags resa + tusentals kronor

    Kommer det fram i tid och hur far man reda pa det?

    Halv miljon roster…..nagon maste ta itu med detta pa allvar.
    Verkar inte sa?

  5. Har idag sagt upp bekantskapen med svenska ambassaden i Canberra pa grund av deras strutspolitik som luktar sulfur.