God Jul!

STOCKHOLM: Det är med lite blandade känslor jag i dag önskar alla God Jul!

Inte långt öster om oss har demokratiska politiker som vi under året haft soim välkomna och intressanta gäster i Sverige kastats i fängelse och står – liksom hela deras land – inför en oviss framtid.

I en artikeln i dagens NYT/IHT tillsammans med mina kollegor från Polen, Tjeckiska Republiken och Tyskland säger jag att det som skett i Vitryssland får vad Milosevic försökte göra med det serbiska valet 2000 att blekna i jämförelse och för tankarna till införandet av krigsrätt i Polen 1981.

Länk till artikeln finns i Twitter-spalten till höger.

Och det är viktigt att Europa inte stänger bara därför att det är jul – därför viktigtr med denna artikel på själva julafton.

Men trots detta önskar jag självfallet alla en God Jul under de närmaste dagarna. Vit är den i alla fall…

52 Responses to God Jul!

  1. albertveli skriver:

    Tråkigt att valet inte gick korrekt till väga. Men som jag uppfattade det var det i alla fall en förbättring jämfört med förra valet.

    Sedan undrar jag om du vet ifall National Endowment for Democracy (NED) varit inblandade i Vitryska valet? Så som de var i valet 2000 i f.d. Yu som du nämner i bloggposten.

  2. jeandebeaumont skriver:

    Carl Bildt,

    Today’s IHT op-ed article ”Lukashenko the Loser” is well-written and a much-needed statement. I presume it also reflects the official view of Catherine Ashton if not the European Council.

    The situation in Belarus confirms the importance of the European Union deepening its strategic cooperation with Russia, probably the only country with real influence in Minsk (not dissimilar to the China / North Korea relationship).

    In contrast, the op-ed article you recently wrote together with your British, Finnish and Italian colleagues on E.U. enlargement was unconvincing. I fully share the comments of Xiao Ling published in NYT/IHT on 17 December under the heading of ”Not an Open Europe, but a Strong One”.

  3. tsolin skriver:

    Mycket bra gemensam artikel av några tunga utrikesministrar om den tragiska situationen i Vitryssland. Nu har Lukasjenko definitivt mält ut sig. Det tragiska är att det bara finns en som kan plocka upp bitarna när Vitryssland så småningom kollapsar och det är Ryssland. Vi kanske får ge upp hoppet om att se Vitryssland utvecklas till en västerländsk demokrati och börja vänja oss vid tanken på ett västtyskt ‘guvernement’. Tragiskt för alla fina, unga, förhoppningsfulla människor i denna bortglömda lilla del av Europa.

  4. leewanta skriver:

    Med återblick på höstens utveckling kan vi se att det planerade angreppet på Iran omöjliggjordes av en intensiv upplysnings kamapanj. Ergo, den som vill avstyra krigshetsande krafter framöver, ser till att dundra ut info i god tid, via framgångsrika kanaler.

    Krigen behövs inte, dessa tyrannier skulle inte hålla länge om de inte hade subversivt stöd ifrån ett särskilt segment av internationell finans, vars gamla dubbespel borde ha genomskådats på bredare front vid det här läget.

    Nu är det helg, även i USA. De har en tendens att genomföra kontroversiells beslut under denna helg, för att de ska undvikas uppmärksamhet. Exempel var när man omstiftade Goldman Sachs status från investmentbolag till bankstatus, vilket gav dem en lättnad på 10 miljarder dollar.

    Vaksamhet.

  5. Visionären skriver:

    God Jul själv, och alla andra!

    V

    PS. Du som skriver på arabiska, försök gärna på svenska eller engelska så kanske du får ngn respons. Annars kan du ju testa på Irans utrikesministers blogg.

  6. soli01 skriver:

    God Jul till Dig och övriga familjen!

  7. florimond77 skriver:

    Hoppas att framtiden för en Palestinsk stat snart ska bli verklighet genom att världens länder erkänner densamma viket redan är på gång i ett antal länder.
    Det är dags att sluta blunda för appartheid och förtryck och brott mot mänskliga rättigheter – om vi ska förbli mänskliga.

  8. mkpictor skriver:

    God jul Carl Bildt och alla skribenter på denna blogg!
    Det är tragiskt att än en gång se diktatorn Lukasjenko i Vitryssland visa vilket bottenslam han rör sig i – genom hans patetiska åtgärd att kasta sina motkandidater från valet i fängelse. Hur urbota illa kan man egentligen bete sig?
    Nej Leewanta, så var det inte med Goldman Sachs. I vanlig ordning förklär du dina agressioner till ounderbyggda slagord för att ge luft åt dina hjärnspöken. Det fungerar inte den här gången heller – kan du inte bara ge upp snart?
    Florimond77 – om Palestina erkänner Israels rätt att existera, är sannolikheten för att Israel och dess anhängare också ska erkänna Palestinas rätt att existera oerhört mycket större. Hamas vill dock inte ha fred, för fred innebär slutet på deras maktposition. En terror-organisation har inget att vinna på att folk plötsligt börjar älska varandra. En Palestinsk stat blir som sagt troligen verklighet kort efter att Palestina erkänner Israels rätt att existera. Tillerkänner du själv Israel rätten att existera, Florimond?
    MKp

  9. foxbill skriver:

    mkpictor,
    Optimist, minst sagt.
    Palestinier som från modersmjölken och under hela sitt liv indoktrinerats att hata judar och Israel kommer inte att börja älska sina hatobjekt.
    Det finns säkert ett utbrett hat från israelernas sida.
    Ett bra exempel på etniskt/kulturellt hat, se på balkan.

  10. Kachina skriver:

    Nej, jag har inte lämnat den här dimensionen, ännu. Efter att i många år varit en nästan daglig skribent i den här bloggen och aldrig missat en önskan om God Jul, vet jag inte i år vem jag skall önska God Jul, Carl Bildt som måste dra ner 135 miljoner på UD, eller de sjuka och handikappade som UTFÖRSÄKRAS för att sjukförsäkringskostnaderna skall minska med 16,5 MILJARDER.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8326237.ab

    Det är bara att konstatera, att de rinner en ”arisk ådra” genom Alliansens politik och människosyn. Den ådran kan bli till en vårflod när människovärden på 16,5 miljarder skall sorteras ut ur samhället.

    Jag är bara så förbannad att jag lät mig luras av Reinfeldts ödmjuka stil och försäkran om krafttag mot moment22- fallen. En nedskärning i den omfattningen kan inte utföras utan att den domineras och drivs av moment22.

    Jag har även gett upp hoppet om Unionen. Det finns varken vilja eller kompetens hos de plattfotspolitiker som försöker skapa de och risken är nu överhängande att det blir verklighet det jag varnat för sedan 2000, om inte det skapas en gemensam finanspolitik, vilket jag anser otroligt.

  11. un2here skriver:

    foxbill,

    Säg att ingen indoktrinering hade förekommit – vilken uppfattning av judarna tror du då palestinierna hade haft? Allt annat lika med fördrivning, ockupation, konfiskation etc …

    Som jämförelse: Norrmännen var ju i sin tid inte ”från modersmjölken” uppflaskade att hata tyskar. Ändå så lärde dom sig ganska snabbt. Konstigt, eller hur?
    :)

  12. radioava skriver:

    Rädda en mans liv, ska mördas av iraniska regering

  13. foxbill skriver:

    un2here,
    Norrmännen hatade inte tyskar, under kriget var det ofrånkomligt att inte umgås med dem. Soldaterna var ofta enkla killar som inte ville vara där. De vågade inte tala illa om sina ledare av kända skäl, men det var nog ett gemensamt hat mot Adolf och hans bihang.
    Ett hat som kommer snabbt kan också gå över snabbt, men ett livslångt indoktrinerande tar betydligt längre tid.
    Det är ett problem.

  14. un2here skriver:

    foxbill skriver: – Norrmännen hatade inte tyskar …

    Njah, kanske inte. De bara avrättade de som hade samarbetat med dom – av ren människokärlek får man förmoda.

  15. Kachina skriver:

    ”Ett hat som kommer snabbt kan också gå över snabbt,….”

    Det mesta beror på hur djupt hatet sitter, kanske orsakat av en enda händelse.

    Jag ägde ett större jord- och skogsbruk som jag sålde vid milenniumskiftet, där det inuti fanns en avstyckning av en fd prästgård som nu ägdes av en kvinna född och uppvuxen i Norge, tillsammans med hennes svenske man.

    I anslutning till avstyckningen fanns en sjö och dessutom en bit jordbruksmark som jag inte hade användning för och därför ämnade avstycka och ge som tomtmark åt en familj i Hamburg som varit våra vänner i många år.

    När den norska frun i prästgården fick höra talas om mina planer, fick jag höra om den tragedi som låg bakom hennes förfäran och hat mot allt tyskt. Därför avstod jag från alla planer på att placera mina tyska vänner som hennes grannar.

    Det är lättare på att ändra det som är indoktrinerat, än på det som är upplevt. Därför ämnade jag inte ens till att tala henne tillrätta. Jag saknade helt enkelt ord och erfarenhet av det hon upplevde.

  16. un2here skriver:

    Kachina skriver: – Det mesta beror på hur djupt hatet sitter, kanske orsakat av en enda händelse

    För att återvända till Palestina, om vi tänker os, rent hypotetiskt, att någon indoktrinering inte hade ägt rum – hur skulle palestinierna se på judarna då?

    Shepherd killed; 3 injured in Northern Gaza

    … Abu Hashish is the 13th Palestinian to be killed in the border area since November, according to local medics.

    Many Palestinians, including women and children, search through the debris at the sites of the former Israeli settlements in Gaza. The scavengers sell the materials they find, as a meager source of income in the midst of the Israel-imposed siege on the coastal enclave…

    God jul!

  17. demiwotan skriver:

    Tack, och God Jul och Nytt år Carl Bildt. Jag är utlandssvensk och följer med ibland i din blogg för det har jag nytta av. Tråkigt att se bland kommentarerna att det är så många som inte kan skilja mellan Inrikespolitik och Utrikespolitik; Internationella förhållanden är inte Inrikespolitik som är behäftad med fel och brister utan en egen källa med kunskaper.

  18. Kachina skriver:

    ”…rent hypotetiskt, att någon indoktrinering inte hade ägt rum – hur skulle palestinierna se på judarna då?”

    ……som tyskar.

    Vi skall komma ihåg att bland judar finns två sorter, de religiöst indoktrinerade amerikanska invandrarna och ättlingar till de ur europeiska getton och koncentrationsläger, som passerat stadiet hata och övergått till endure, forget and forgive.

  19. jernstrom skriver:

    @Carl Bildt,
    Tack, välrutet. Ditt modiga ställningstagadet här och i andra sammanhang är uppskattat. För svagt politiskt intresserade så är det en rätt bjärt kontrast för hur du figurerar i utländska media jämfört med allmän ignorans i svensk koncensus media.

    IDG gav dig ivf en munkorg ”stor för en medelstor hund” i julklapp, själv så får jag väl då ge välslipad tåmanikatyr för lossgöra dig :)

    Gott nytt

  20. foxbill skriver:

    Det finns säkert massor av olika öden och fasansfulla händelser under kriget i Norge. Att medlöpare inte gillades var kanske inte så underligt. Det var ett eget fritt val av dessa att gå med på Adolfs sida.
    Tysketösernas öde är däremot en skam för norrmännen. Klart att norrmännen inte älskade tyskar direkt efter kriget, men något etniskt hat tvivlar jag på.
    Om vi ser på Danmark under kriget så förekom absolut inget tyskhat, snarare tvärtom. Tyskar som hade skött sig ”belönades” genom att skickas till Danmark eftersom danskarna gillade tyskarna.

    un2here,
    Klart att palistinier hade hatat Israel för vad de har fått utstå, även utan indoktrinering.
    Men som mkpictor så vist konstaterade, Hamas och andra terror-organisationer vill inte ha fred. Det är en fråga om makt och pengar i religionens namn.

  21. foxbill skriver:

    Kachina,
    Simplifierar du nu inte in absurdom? Jag tror att det finns fler än två sorters judar. Alltifrån dogmatiska religösa fundamentalister till ateister. Det blir fler än 2.

  22. Kachina skriver:

    Jag kan fortfarande inte önska någon en God Jul och ett Gott Nytt År, demiwotan, när jag ser mörkret lägra sig över Europa pga att våra plattfotspolitiker saknar kraft att genomföra en finansiell union.

    Carl Bildt får finna sig i kritiken eftersom han är en del av det väsen vars ”ariska ådra” skär genom samhällskroppen.

    Nästa år kan bli inledningen till mörkrets epok (1300-talet)där fördomar, blind tro och vanföreställningar kan komma att orsaka så omfattande inre oroligheter i Europa, att stater och nationer inte längre existerar.

    Mycket av detta beror på hur Merkel, Ashton och Bildt agerar.

  23. Kachina skriver:

    foxbill

    Även ateister tror på någonting, därför blir de inte fler än två i hjärta och sinne.

    Jag har tidigare förklarat min respekt för de judar som genomgått lidandet och deras förståelse för hela spektrat, hat övergående till endure, forget and forgive.

    Jag har lyssnat till dem i timmar. Min respekt för dem är fortfarande på högsta nivå. De har i mångt och mycket präglat min livs- och människosyn.

  24. un2here skriver:

    foxbill,

    Att mkpictor gör ett lösryckt odokumenterad påstående är inte riktigt samma sak som ett konstaterande.

    Däremot kan man lätt här på denna sida konstatera att mkpictor stödjer de europeiska judars fördrivning av kristna palestinier i -48 (20%), vilket är förvånande med tanke på att han själv säger sig bekänna sig till kristendomen.

  25. foxbill skriver:

    Kachina,
    Jag har varit i ett koncentrationsläger och sett skorna, kläderna, bilderna och massgravarna. Icke troende som jag är tror jag inte på själar, men nog hände det något där. Den som är emot judar och Israels rätt att existera är emot mig. Punkt!
    Aggresiviteten och rasismen i pro-palestinska demonstrationer som jag har sett, är inte smickrande för deras sak.
    Men jag bugar för era inlägg och synpunkter som innehåller bra analyser och mycket klokhet. En ynnest att befinna sig på samma forum.

  26. calle1212 skriver:

    Hur kan det vara att Sverige inte hjälpa folket på Bornholm?
    Svenska Hemvärnet kan stötta med Bandvagnar.

  27. Visionären skriver:

    ”Mycket av detta beror på hur Merkel, Ashton och Bildt agerar.”

    Ja, tack och lov för att det inte är Merkel, Ashton och Ohly.

    V

  28. Kachina skriver:

    Ja, tack och lov. Mycket press vilar nu på Europas ledare. Jag får hoppas att de leds av det gemensamma bästa och inte går vilse i enskilda differenser.

    Det vilar mycket press på Reinfeldt. Han kan inte framträda som en ledare för en Moment22- rörelse, utan att samtidigt avslöja det dolda skådespelet i valrörelsen. Allt hänger på vilka direktiv och krav som ställs på enskilda handläggare, om de blir Dr Mengeles arvingar eller handläggare på basis av IQ/EQ.

  29. Kachina skriver:

    ” Icke troende som jag är tror jag inte på själar”

    Jag kan lova dig en trevlig överraskning när du dör. Håll bara medvetandet centrerat i huvudet när det är dags och undvik all kontakt med solarplexus och den ångest som alstras därifrån.

    Jag kritiserar Israels nuvarande attityd och agerande. Samtidigt är jag beredd att ge mitt liv för Israels existens.

  30. mkpictor skriver:

    un2here
    Det är knappt man orkar besvara dina tröttsamma, enkelspåriga drapor…
    Att säga att organisationer som bygger på terror är beroende av en motståndare (ofta inbillad) att hata och bedriva sin terror mot, ingår i själva begreppet ”terrororganisation” – det är vad ordet betyder, un2here. Det är därför inget ”lösryckt odokumenterat påstående” av mig att konstatera att terrororganisationer inte har något existensutrymme där fred och sämja råder – det är bara enkel logik. Ingen fiende – inget bråk, quod erat demonstrandum.
    Sedan påstår un2here att jag stödjer judars fördrivning av kristna palestinier 1948. Det var FN som beslutade om Israels upprättande, inte judar som på eget bevåg började jaga bort palestinier. Ganska märkligt f.ö. att höra en pro-islamist börja ömma för de kristna. Vad händer i denna dag i Irak, där muslimska självmordsbombare spränger sig i de kristna assyriernas och armeniernas kyrkor? Är detta möjligen bekant? Om det finns 6-7 kristna kvar i Hamas terrorremsa så är dessa stackars ”otrogna hundar” föga avundsvärda. För att bygga en kristen kyrka i Gaza måste man verkligen ha death-wish.
    Jag råder un2here att hålla sig undan från ämnen som han inte behärskar, det blir lugnast så. F.ö. tycker jag att både Foxbill och Kachina har tänkvärda poänger.
    MKp

  31. Kachina skriver:

    Jag har sett Hamas barnprogram i TV och kan bara säga att de är en produkt av ondska. De göds och stöds inte ev den egna befolkningen, utan av den utpekade ”fiendens” orätta gärningar.

    Det är alltså den nuvarande israeliska regeringen som skapar förutsättningarna för Hamas existens, genom sitt primitiva tänkande och primitiva reaktioner. Kort sagt, israels nuvarande regering lever i en instinktiv dimension där där tankekedjorna inte når längre än till nästa dag.

    Israels folk måste byta ut Nethanyau, en mental nolla som inte har kapacitet att föra diskussioner på högre nivå än rävlyan.

  32. un2here skriver:

    mkpictor skriver: – Det var FN som beslutade om Israels upprättande, inte judar som på eget bevåg började jaga bort palestinier.

    nu förstår jag inte … Var det FN som beslutade att judarna skulle jaga bort de kristna?

  33. claudius49 skriver:

    un2here, mkpictor: Hur det där gick till finns utomordentligt väl beskrivet av Norman Finkelstein i ”Image and Reality of the Israel-Palestine Conflict”. En noggrann studie, med alla källor dokumenterade. Läsvärd, inte minst för aktiva politiker med fokus på utrikesärenden.

  34. flyktingar skriver:

    un2here:

    Bespara oss dina krokodiltårar vad mellanösterns kristna flyktingar anbelangar. Lejonparten av Syrianer/Assyrier/Kadéer/Maroniter kommer från Syrien/Turkiet/Kurdistan/Irak/Iran/Libanon.

    Vad de palestinska kristnas utsatthet anbelangar, så läs http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=147696

  35. un2here skriver:

    Finns det verkligen ingen som tycker det var fel av judarna att fördriva de kristna palestinierna? – inte ens någon enstaka liten kristen? Det är ju inte så att det er de kristna som är ett hot mot Israels existens – det där sitter, som jag har förstådd det, i de muslimska generna.

    Att tillåta kristna palestinier att återvända skulle ju på en bräda lösa så mycket som 20% av det palestinska flyktingproblemet, om vi bara kunde komma överens om denna egentligen ganska så enkla fråga…

  36. smalanningen skriver:

    ”Det är alltså den nuvarande israeliska regeringen som skapar förutsättningarna för Hamas existens, genom sitt primitiva tänkande och primitiva reaktioner.”

    Precis så. Man kommer dock inte att få bort Hamas över en natt, det kan krävas decennier för att helt radera bort ”behovet” av dem – men den starkaste parten som sitter med flest trumf på handen måste ta huvudansvaret…

  37. […] Christian Holm, Christian Holm #2, Carl Bildt, Medeleine Sjöstedt, Fredrik Axelsson, Peter Soilander. var addthis_pub = 'gunnarhokmark'; var […]

  38. florimond77 skriver:

    Israel är en stat i landet Palestina. Alla har väl erkänt den staten, trots att den kommit till genom terror och brott. Hamas har flera gånger antytt att man är beredd till ett erkännande om Israel kunde visa god vilja. Vad världen nu behöver är ett erkännande av den Palestinska staten. Palestinier är ett folk som har bebott landet sedan urminnes tider och kan räkna sina generationer långt tillbaka. Något israeler inte erkänt eller lär ut till sina barn. Hur många israeler kan räkna 40 generationer bakåt?

  39. claudius49 skriver:

    un2here: Jo, jag tycker också att det var fel av judarna att fördriva palestinierna. Och då inte bara de kristna av dessa. Och, då är jag själv inte kristen. Jag är ateist. Rättesnören jag anser bör följas är Frihet, Rättvisa, Hederlighet, Anständighet, Fred.

  40. metusalem skriver:

    Carl Bildts önskan om God Jul halkade som många gånger förr, via kommentarer,in på skyttegravskriget Israel vs Palestina. Man förstår via mängden av ensidiga uppfattningar att MÖ-konflikten tyvärr måste dras många varv ytterligare.

    Några kommentarer lyfter dock fram de grundproblem som konflikten lider av. Tex bosättningspolitiken och Hamas absoluta ovilja att acceptera existensen av Israel.De två parterna förefaller inte ha någon önskan till överenskommelse- med mindre än att motparten lägger ner alla krav.

    En komponent som inte har provats – Det finns ju inom regionen flera Arabiska länder med enorma överskott från oljeintäkter. En ”Marshallplan” för Palestina med satsning på säkra gränser, jordbruk och infrastruktur
    skulle vara bra för Palestina och ge Saudiarabien m.fl. kredit att uppväga den Shariastämpel som fn belastar dessa rika länder

  41. florimond77 skriver:

    ”Hamas absoluta ovilja att acceptera staten Israel” Finns inte. Hamas har flera gånger deklarerat sin vilja att acceptera men det är ord inte Israel vill höra för då måste de också acceptera en palestinsk stat och det vill man inte. Den israeliska staten är byggd på terror,brott,girighet och högmod. Något många judar skäms för idag.
    Tyvärr har inte en palestinsk stat mycket stöd av sina arabiska grannar. Därför måste Sverige och EU öka stödet för en palestinsk stat. Om vi inte gör det har vi bara en ny sorts ”förintelse” att läsa om i historieböckerna i framtiden. Kallad Nakban. Inte lika systematisk kallblodig som Hitlers men nog så kallblodig att gå hand i hand. Eller vad kallas det att med bulldozers begrava folk levande under sina egna hus de ägt i generationers generationer?

  42. metusalem skriver:

    florimond 77…
    Jag har sett din uppgift om att Hamas visst är villiga att erkänna staten Israel. Kanske har du hemliga kanaler som försett dig med denna upplysning.

    Du bör nog be Hamas att förtydliga denna ambition i förhållande till staten Israel. Ett fredspris vinkar för den som verksamt kan bidra till en återupptagen fredsprocess. Under 2010 försäkrade tyvärr Hamas att man inte var beredd att medverka i förhandlingar eller erkänna Israel.

    Dina synpunkter på Israels bosättningspolitik delar jag till fullo. Som tämligen neutral förfäras man av hur lite de två tvistande kan fatta att en samexistens är bäst för båda folken. Men ack hur når man dit.

  43. florimond77 skriver:

    metusalem
    Det är bara att följa med i medier för att hitta dessa påståenden. Hamas är villig att erkänna Israel om man inbjuder dem till förhandlingsbordet vill säga under hyfsade former istället för att terrorstämpla dem osv. Israel vill inte detta eftersom det är de som inte vill ha någon fred alls.

  44. un2here skriver:

    metusalem,

    Vad som har från Hamas sida är följande:

    ”Hamas will not recognize Israel, as long as it continues to occupy Palestinian lands,” [Haniyeh] declared, referring to the comments published in the Hebrew press saying Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu would only stop settlement building if Mahmoud Abbas recognized Israel as a Jewish state.

    Ergo, den som lyckas få stopp på israelernas bosättningspolitik har därmed också löst den gordiska knuten som akut hindrar implementeringen av #242 och får därmed evt också fredspriset – av Obama skulle man kunna tänka sig.

    Återstår då endast implementeringen av #194, vilket kan bli lika segt det med.

  45. un2here skriver:

    ”Vad som har sagts från Hamas sida under 2010 är …”

  46. metusalem skriver:

    Problemet med Palestinierna är att de låtit sig företrädas av två organisationer som samtidigt är allvarligt i luven med varandra.

    Här har man ju gett sin motpart ett förträffligt argument att inte gå med på någonting som kan föra fredssträvande framåt. ” Palestina talar med kluven tunga, vem skall vi lyssna på”. I detta avseende har jag visst förståelse för Israels attityd att avvakta tills Palestinierna talar med EN röst.

  47. un2here skriver:

    metusalem,

    WikiLeaks la ut en kabel strax före Jul där det framgår att Israels attityd till Hamas i grund och botten är positiv:

    Wikileaks cable: Israeli intelligence chief encouraged Hamas takeover of Gaza Strip
    – Major General Amos Yadlin, and US Ambassador to Israel Richard Jones showed Israeli support for a Hamas-ruled Gaza Strip which Israel could then declare Gaza to be a ‘hostile entity’.

    Vi får se om Hamas får majoritet även på WB – och vem israelerna då tänker förhandla med, om någon.

  48. mkpictor skriver:

    Bra rutet, metusalem.
    Det spelar nämligen ingen roll vad man försöker förmedla med förnuftsargument till islamister som un2here – de tar inte till sig det ändå.
    Vill man ha fred måste man ge något, t.ex. ge motparten rätten att existera, annars blir det ingen fred. Kan man någonstans överhuvud taget räkna med att komma någonstans i en förhandling eller ett samtal om man förnekar att den man talar med rätten att existera? Svar nej.
    Hamas förstår mycket väl att om de bereder marken för fredsförhandlingar genom att erkänna Israel, rycker de undan mattan för sin egen existens. För vem behöver en terrororganisation om det inte finns någon att bedriva terror mot?
    De styrande i Israel, Netanjahu, är sannerligen inga helgon, men världssamfundet är ändå överens om att det är Hamas som är terrorister, ingen annan. Vwm har hört talas om en jude som spränger sig till döds för att ta med sig så många oskyldiga palestinier som möjligt? Ingen. Den förfärliga muren som Israel har byggt omkring sig har många nackdelar – men inga självmordsbombare från Palestina har sprängt ihjäl civila i Israel sedan den byggdes, vilket också var avsikten med den.
    Angående historien, florimond77, så invandrade judarna i Israel 1100 år f.Kr. Då fanns det några lösa fiske-stammar som kallade sig Filisteer (F och P var samma bokstav, så av Filisteer bled det Palestinier). De har aldrig levt någon annan stans än på kustremsan (Hamas nuvarande terrorremsa). Judarna bodde i hela stor-Israel, och de gjorde sig en huvudstad på Arjunas tröskplats (Jerusalem) på 800-talet f.Kr., innan palestinier hade en aning om att det existerade. De var som vanligt fiskare vid kuster. Israel/Juda ockuperades sedan i omgångar av assyrier, babylonier, greker och romare – men det har hela tiden varit judarnas land, om än ockuperat. Palestinierna fiskade vidare borta på sin remsa vid Medelhavet.
    Profeten Muhammed föddes på 580- talet efter Kristus och dog 632 år efter Kristi födelse. Han startade en religiös väckelse bland arabfolken och islam tog över mellanöstern. De nyfrälsta palestinierna kastade sina fiskespön, drev bort judarna och ockuperade hela Israel. Detta tillstånd vissa avbrott vid de kristna korstågen mellan år 1000-1200, men i stort sett kan man säga att palestinierna ockuperade Israel i ca 1000 år, tills FN beslutade att ge tillbaka judarnas land till judarna. Men då var Palestinierna inte längre nöjda med havsremsan och fisket vid kusten – de hade vant sig vid att besitta hela Israel.
    Så ser historien ut, vad man än tycker om den. Om det spelar någon roll som var där först, så hade judarna Israel, inklusive hela Jerusalem först, och palestnierna hade Gazaremsan först.
    MKp

  49. un2here skriver:

    mkpictor,

    Du tycks – trots att det är Jul och alting – hoppa över en liten men nog så intressant detalj: Judarna i Palestina tog faktiskt efter sin egen profet och kristnades under de första århundraden. Likadant hände i övriga judiska samhällen runt Medelhavet.

    Möjligen fanns det en konspiration mot Jesus då han levde, men i slutändan blev det dock ändå Kristendomen som reformerade och konkurrerade ut den Mosaiska tron.