Europeisk trovärdighet

I dag verkar det som om Ryssland gjort vissa gester för att antyda tillbakadragande från Georgien – men knappast så mycket mer.

Och det är inte svårt att se att det kommer att bli fortsatta dispyter och kontroverser om detta.

Den som noga läser formuleringarna i de olika dokument och uttalande som gäller i frågan tvingas dessvärre konstatera att de innehåller hål så stora att det sannolikt skulle gå att köra en pansarbataljon genom dem.

Men den Europeiska Unionen har detta till trots lagt fast sin linje.

För Frankrike blir det en minst sagt grannlaga uppgift att under de närmaste dagarna avgöra om det man kommer att kunna konstatera från rysk sida uppfyller de villkor som president Sarkozy nu formulerat.

Alldeles självklart kommer vi att bevaka dessa frågor med den yttersta noggrannhet.

Det handlar om europeisk trovärdighet.

24 Responses to Europeisk trovärdighet

  1. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Carl Bildt – Apropå Din uttryckta mening ovan: ”Den som noga läser formuleringarna i de olika dokument och uttalande som gäller i frågan tvingas dessvärre konstatera att de innehåller hål så stora att det sannolikt skulle gå att köra en pansarbataljon genom dem.” – slut citat.

    Humor och Intelligens har alltid gått – går – och kommer alltid att gå hand i hand, troligast… :-) http://investigate911.se/bildt_carlsson.html

    GooodNatt Alla… / önskar folkfreds-vännen Josef – med:

    ”Intelligent Wi kommer att drömma i natt
    Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
    Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på Jorden
    Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”

  2. metthos skriver:

    Absolut, det handlar om trovärdighet.

  3. wassberg skriver:

    Ryssarna spelar smart när de ser ut att ge efter för europeiska påtryckningar. Sarkozy har ett stort ego och det är smart att smörja det. Speciellt när Frankrike tillsammans med Ryssland vill få igenom en FNSR-resolution som slår fast fredsavtalet. Även mindre spelare såsom Bildt har stora egon som mår väl av att smörjas. Ryssarna har ju med sin lysande seger i femdagarskriget radikalt förbättrat sin geopolitiska ställning, på USAs och dess lakejers bekostnad. Ryssland har råd att vara generöst mot EU.

  4. mararh skriver:

    Josef
    Även jag uppskattar Carl Bildts humor ;))) i det stora allvaret.

  5. mararh skriver:

    Skönt också att det kom ett nytt inlägg. Den tidigare tråden har jag inte orkat läsa igenom. Det starka röda skenet skadar mina ljuskänsliga ögon. Har ni någonsin kört efter en bil som har dim-ljuset påslaget så förstår ni hur jag menar ;)

  6. alnabone skriver:

    Känns skönt att läsa om de ryska sk tillbakadragandet. Björnen är dock väckt och tillbaka är Ryssland på spelplanen. Framtiden får utvisa hur det går och ännu har inte de ryska soldaterna lämnat georgiskt område,,,

  7. soli01 skriver:

    Kanske det saknas drivmedel.:-) Nu vet jag: Tanksen går så sakta eller att föraren kört vilse.:-)
    Enl senaste rapporterna är det visst vissa som tydligen hittar rätta vägen som är UT UR GEORGIEN. Ingen långbänk!

  8. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mararh 8:46

    Som vanligt uttrycker du dig med diplomatisk finess (men jag tycker mig ändå kunna utläsa ganska stor frustration mm mm).

    ;-))

    /D

  9. mararh skriver:

    Dee Dee
    Jag frustrerad? Du skojar! Efter ett hårt dagsverke på Louis Vuitton, Max mara mm är jag from som ett lamm ;)) Att få komma in här och skriva på Bildts blogg är balsam för själen. Jag vet faktiskt inte om jag skall välja en cashmere i svart eller beige till hösten/vintern. Har du något förslag?

  10. mararh skriver:

    Dee Dee Sharp
    Allvar nu…..jag är allvarlig oroad över de stora hålen i dokumentet. Ingenting är egentligen löst i dagsläget. ”Nyheterna” har hamnat på andrasidan som om ockupationen aldrig ägt rum eller som om hotet är så litet att det inte vidlåter oss.

  11. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mararh

    Såg precis dessa dina två kommentarer när jag fortfarande leende (se inlägg i den andra tråden) skulle släcka ner denna dator.

    Allvar: Dokumentet blev tyvärr så ihåligt som både du och jag fruktade redan för ett antal dagar sedan.

    Mindre allvar: Mitt generella förslag (som alltid hållit – i alla tänkbara ”lägen” ;-))))
    Satsa allt på en ”uppdatering” (dvs en ny variant) av ”den lilla svarta”!

    God Natt en gång till!

  12. mararh skriver:

    Dee Dee
    God Natt till dig också! Jag överväger ditt förslag, men är inte riktigt säker på att det bäst passar min nya LV. Rutig i bruna nyanser. Vi hörs imorgon. Sov Gott!

  13. hillary2 skriver:

    ”Den som noga läser formuleringarna i de olika dokument och uttalande som gäller i frågan tvingas dessvärre konstatera att de innehåller hål så stora att det sannolikt skulle gå att köra en pansarbataljon genom dem.”

    jag skrev ju att Putin är jurist och Medvedev är en disputerad jurist
    hade Sarkozy ingen smart jurist med sig??
    när du skriver Carl Bildt ser det ut som om de spelat skjortan av Sarkozy i Moskva ;-)

    hur ska nu Reinfeldt kunna hantera ledarskapet för EU?
    vi vet att han förbereder sig men är han kapabel att förhandla fram ett eller flera bättre avtal än Sarkozy?
    kanske möjligen om Reinfeldt har med sig Angela Merkel och ett hov av stjärnjurister – dock tveksamt om mararh vore lämplig :-))

    Jag önskar alla en fortsatt god dag ;-)

  14. tnsexton skriver:

    Är det egentligen att förvåna, att Sarkozys avtal är svårtolkat och fullt av mer eller mindre svårupptäckta hål?
    Just detta var väl förutsättningen för att avtalet övehuvud taget skulle komma till stånd!
    För att snabbt få fram ett avtal vars främsta syfte primärt var att nå Eld upphör!, var Sarkozy tvungen att ta till luddiga formuleringar och ett mångtydigt ordval. Detta gav ledarna i både Moskva och Tblisi en möjlighet att sälja in avtalet och hävda framgång, var och en i sin stad.
    Efter det att det primära målet, Eld upphör! nåtts, återstår den stora diplomatiska och maktpolitiska uppgiften, att implementera avtalet på ett sätt som kan accepteras av alla parter. Detta är det svåra och viktiga men inte alls lika tidskritiskt.
    (Att snabbhet och möjlighet att kunna hävda framgång var en viktig faktor även för den självhävdande Sarkozy personligen har säkert också del i tolkningssvårigheterna…)

  15. […] Ryssland så snabbt gick med på medlarnas förslag till lösning på konflikten i Georgien får ett inte alltför upplyftande svar på Carl Bildts […]

  16. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Seeurchin – Ruskigt åt hållet verklighetsSann film Du länkat ovan !

    Det pågående globala Kallocain-samhällets fullbordan ? Personligen kan jag ju nu undra över hur Karin Boye redan 1940 VISSTE det här ?

    Mer om wår nuvarande kultur = det under STARKT vardande globala KallocainSamhället på

  17. mararh skriver:

    Hillary2
    Det finns många skickliga personer med stora kunskaper i både nationell rätt och internationell rätt som kanske inte skulle ha kunnat sy ihop ett bättre dokument. Kreativitet, tjuv och rackarspel och avsaknad av moraliska principer kanske är bättre förkunskaper vid upprättande av dylika dokument. Det finns kanske några gamla politiska rävar som inte är juridiskt skolade som skulle ha kunnat få till stånd ett bättre avtal, det är visst inte omöjligt.

    Men….med ett stort inneboende rättspatos erkänner jag mina begränsningar och är därför benägen att ge dig rätt, Hillary ;)))

    Det är skillnad mellan att ha rätt och att få rätt!

  18. hillary2 skriver:

    tnsexton och mararh

    Tack för era kommentarer! ;-) själv avhåller jag mig från sådana idag – men försöker följa Georgienkriget/krisen och annat i gammelmedia :-)

  19. sverigevsitalien skriver:

    Boberg, du svammlar ju bara gojjA!

  20. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Sverigevsitalien – Apropå Ditt uttryck ovan: ”Boberg, du svammlar ju bara gojjA! ”

    Javisst – och hur många av kommentatorerna här på Carl Bildt´s blogg gör ej alls det ? :-)

  21. soli01 skriver:

    Josef Boberg – Du har alldeles rätt – finns det inte undantag.:-)

  22. carlnorberg skriver:

    Jag tar gärna emot saklig kritik.

  23. sladjan skriver:

    carlnorberg 10:57
    Då är vi 2

  24. soli01 skriver:

    Varför ska vi kritisera person så ofta – jo, nu vet jag, det är alltid lättast att göra.:-)