Sommarvecka med aktivitet

Alldeles strax iväg i riktning Strasbourg och de olika mötena med Europarådet där.

Veckan efter midsommar är i allmänhet veckan när tempot tydligt går ner i Sverige. Men det som gäller hos oss gäller inte riktigt i det övriga Europa.

Efter dagarna i Strasbourg och Berlin är det dock min avsikt att vara i Stockholm under resten av veckan. Det finns en del att göra inför sommaren.

Situationen i Zimbabwe kommer det att finnas anledning att diskutera med stort allvar.

Jag utgår från att den på ett eller annat sätt nu hamnar på FN:s säkerhetsråds dagordning – men det löser ju i sig inte särskilt mycket.

Vad kan göras? I situationer som dessa är det lätt att känna frustration – samtidigt som uppgiften ju är att trots allt försöka att finna vägar framåt.

Räkna med en betydande internationell debatt i frågan.

På torsdag möts utrikesministrarna från G8-länderna i Kyoto i Japan för att förbereda G8-toppmötet på Hokkaido i början av juli. Klimatfrågan liksom energiproblemen kommer med all säkerhet att diskuteras på det mötet.

Och på fredag är det dags för det första toppmötet mellan EU och Ryssland med president Medvedev.

Situationen i Georgien kommer att diskuteras, och klartecken kommer att ges till att nu inleda förhandlingarna om ett nytt övergripande samarbetsavtal.

Men då sitter jag lugnt hemma i Stockholm.

93 Responses to Sommarvecka med aktivitet

  1. Helena Palena skriver:

    Roligt med nya presidenten Medvedev! Han är 60-talist och är alltså inget köttberg…

    Dock har han vuxit upp i en grått och fult SOVJET-hyreskomplex – undrar hur det påverkar utvecklingen i världen?

  2. momenttwentytwo skriver:

    Hälsa Björnen att akta sig för att trampa på mänskliga rättigheter i Georgien och skicka även ett lycka till inför EM – all denna uppmärksamhet med framgångar i Eurovision och EM ger mycket uppmärksamhet på Ryssland, och då bör man passa på och peka finger…men just det – du skulle inte vara där….skicka ett mail i så fall =)

  3. Josef Boberg skriver:

    GooodMorgon Carl Bildt,

    Dina uttryckta meningar ovan: ”På torsdag möts utrikesministrarna från G8-länderna i Kyoto i Japan för att förbereda G8-toppmötet på Hokkaido i början av juli. Klimatfrågan liksom energiproblemen kommer med all säkerhet att diskuteras på det mötet.” – slut citat.

    Personligen hoppas jag innerligt på att Du företräder ett mera skolvetenskapligt sansat förhållningssätt i klimatfrågan – än vad FN och jippomannen Al Gore står för. Mer om det mera skolovetenskapligt sansade förhållningssättet i klimatfrågan på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/23/co2-fragan

    All lycka till med att torgföra det internationellt såväl som i Sverige !

    Ha det… :-) /önskar klimatvärnar-vännen Josef

  4. bestofmankind skriver:

    Mina djupaste kondoleanser till släktingar av mördade svenska familjen boende i ön Cebu på Filippinerna. (ingen kan ha undgått den dåliga nyheten på båda expressen och aftonbladet)

    Mycket tragiskt.

    En sak är säker, de skyldiga kommer att hittas. Svenska mannen är gift med en filippinska, en dotter till en polisman. Det kommer att vara en stor angelägenhet.

  5. MahaCohan skriver:

    Vad bra att du hör av dig, bestofmankind. Det var oroande likt.

  6. Anna skriver:

    bestofmankind,

    Ja, detta var en mycket tragisk händelse – hoppas verkligen förövaren blir gripen (även om det är ringa tröst).

  7. bestofmankind skriver:

    Problemet med att minska arbetstiden är vem skall stå för förlorade lönen? Knappast staten?

  8. katrinorsa skriver:

    Carl Bildt,

    Jag har försökt söka av din blogg för att utröna din inställning till FRA-lagen dock utan att hitta någon kommentar.

    Det vore av intresse att höra hur du ställer dig till densamma.

  9. bestofmankind skriver:

    Det är kul att se/läsa Er igen MahaCohan, Anna…m m :-)

    Jag tänkte ta en längre ”sabbatsår” från bloggen, men gick tyvärr inte. ;-)

    Iofs 40 graders värme (mitt på dagen) har gett ganska mycket krafter.

  10. bestofmankind skriver:

    Krafter som behövs för att orka tänka på/bemöta alla försämringar Alliansen har hittat/ hittar på.

  11. soli01 skriver:

    bestofmankind – trevligt att du kommit tillbaka. Jag tänkte på den stora katastrofen med en färja som havererat och mycket människor har fått sätta livet till. Tänk hemska tanke om det varit någon från kommentarera här t ex du som varit med där. Du kanske rent av är där nu?(40 gr).
    Du ska däremot inte bara klanka på Alliansen så där rakt av bara. Vi har det trots allt relativt bra här. Du har ju refernsramar så du bör veta.:-)

  12. MahaCohan skriver:

    ”Problemet med att minska arbetstiden är vem skall stå för förlorade lönen?”

    Jag vet inte. Varför inte prova den som stod för det alla andra gånger vi sänkte arbetstiden under1900-talet, något vi gjorde flera gånger. Det finns bara ett sätt om inte det skall gå en pensionär på en arbetare.

  13. MahaCohan skriver:

    ”Vi har det trots allt relativt bra här. ”

    Men Alliansen jobbar ju stenhårt på att det skall bli sämre för den stora massan.

  14. soli01 skriver:

    Maha Cohan – där har du helt fel som vanligt. Du om någon borde veta bättre.:-)
    Det är som bekant inte lätt att prata mot en” ladugårdsdörr”!:-)
    Vore jag du skulle jag troligen åka ut och fiska lite fina abborrar och steka dessa i smör eller…

  15. bestofmankind skriver:

    Tack för omtanken soli01!

    Det räcker att åka till Spanien (Costa Blanca) för att få 40 grader varmt mitt på dagen. Underbart…borta men känns hemma (svenskt tv, mat, mm). :-)

    ”Du kan däremot inte bara klanka på Alliansen så där rakt av bara.”

    När det gäller FRAlagen, det har du rätt i, jag kan klanka på USA eller Kina kanske? Det hade varit en stor debatt i bloggen har jag läst. Och majoriteten är emot enligt min tolkning.

    Alliansen sitter i Regeringen, det är deras ansvar och plikt att ta hand om folket enligt den gamla hederliga konstitutionen. FRAlagen ser inte jag till något fördel för enskilda individer. Nio miljoner invånares integritet har inte tagits hänsyn till.

    Tror verkligen Regeringen att man kan förhindra/bevaka terrorister genom internet överbevakning? Då har Sverige inte mycket till försvar (det bantas dessutom).

  16. soli01 skriver:

    bestofmankind – om det är någon tröst hade vi fått en liknande lag vem som suttit vid makten och det gäller även sjukförsäkringen bl a. Kanske det kan vara något att tänka på. Vi har det bra här i Sverige och det kommer jag att upprepa så det fastnar i vissas vänstra hjärnhalva. Högra används ju sällan.:-)

  17. bestofmankind skriver:

    soli01,

    Jag är väl medveten om att det fortfarande är bra här i Sverige jämfört med U-länder.
    Men klyftor ökar om du inte ens märker det. Och försämringar också.

    Och det kommer jag också upprepa tills du förstår jämförelsen. :-)

  18. bestofmankind skriver:

    Inte längre gratis att studera i Sverige:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1395963.svd

    Men varför är avgiften endast belagda för utomeuropeiska studenter?

    Avgifter skall naturligtvis betalas men varför särbehandla EU/EES studenter från utomeuropeiska?

    Den stora utomeuropeiska studenter är från Pakistan, Indien, Kina…ja…Asien, och särbehandlas.

    Lars Leijonborg,

    Kan inte Regeringen göra så att det blir rättvist?

    Ja, avgifter skall det vara men skall gälla ALLA utländska studerande, eller ingen alls!

  19. soli01 skriver:

    bestofmankind – ”jämfört med U-länder”… nu var du ju rolig också.:-)
    Vi tillhör I-länderna om du inte vsste det.:-)
    Måste dra. Väl mött!

  20. smalanningen skriver:

    Alla försöker på sitt sätt och med sina referensramar.

    Och MahaCohan – det är inte den stora massan som är problemet, det är minoriteterna som kan komma att fara riktigt illa om Alliansen fortsätter stoppa ner huvudet i sanden och köra på med sina breda lösningar mot genomsnittssvensken – de som har jobb och är friska. Skulle man rikta sig mot den breda massan får man inga väljare vet du ;-)

    Jag är riktigt kritisk mot Alliansen nuförtiden, men menar fortfarande att de är det bästa för Sverige just nu. Med GP/SAP vid rodret hade vi fortsatt i samma självgoda stil; ”syns inte problemet, så är det inget problem” samt att allt det som SAP bestämt varit politiskt inkorrekt fortsatt att vara det och aldrig kommit upp till diskussion. Just nu rör vi om i grytan, nya visioner kommer till och svenska folket vaknar sakta men säkert upp ur en dvala som pågått mer eller mindre ända sedan regeringen Bildt förlorade makten på 90-talet.

    2 år till, sen får vi se.

  21. bestofmankind skriver:

    soli01,

    Du hängde inte med mitt resonemang förstår jag. :-)

    Du är förlåten, vi tillhör olika generationer. ;-)

  22. ollemunter skriver:

    katrinorsa!
    Angående FRA.
    Carl Bildt står bakom det nya, han menade ju i ett inlägg att vi alltid haft signalspaning på folk och fä, vilket inte skulle betyda någon förändring i sakfrågan. Alltså är han pastor Jansson när det gäller FRA och tror på de sina.

    Jag tror ingen uppmärksammade din undran, råkade på den när jag gick igenom kommentarerna lite mer noggrant.

    I övrigt yycker jag att Carls klotterplank gör själ för namnet. vi sitter alla och läser hans dagbok, inget annat och det är jävligt tröttande när en del tar upp helt ovidkommande saker, som inte har med bloggen att göra.

  23. bestofmankind skriver:

    ”…..och det är jävligt tröttande när en del tar upp helt ovidkommande saker, som inte har med bloggen att göra.”

    Vad en ovidkommande sak till dig, är kanske inte för mig.

    Skall alla här i bloggen rätta sig efter dina premiser?

    Vad jag vet är det fortfarande demokrati som gäller…..fri åsikter vari sig du vill det eller inte.

    Ingen tvingar varken dig eller mig att kommentera eller läsa kommentarer här.

    Din kommentar får du gärna behålla för dig själv, om du vill respektera andras åsikter.

  24. soli01 skriver:

    bestofmankind -jo, det gör jag alldeles säkert. Att klyforna ökar är inte sant, men för att minska klyftorna är det viktigt att de som är friska – märk vad jag skriver – har ett arbete och får en bättre livskvalité, gemenskap och mera pengar i plånboken om skatten hålls på en rimlig nivå. Kan inte du hålla med om att det jag pratar om nu är bra för alla! Obs att det gäller arbetsföra människor!
    De som är sjuka ska ha hjälp att bli friska och de som inte någon gång blir detta, ska ha – och får – staten hjälpa. Så fungerar ett samhälle!

  25. bestofmankind skriver:

    soli01,

    Vi har diskuterat om detta tidigare.

    Vad jag än argumenterar spelar inte någon roll för dig.

    Så jag tycker att de som är riktigt insatta för säga sitt i stället:

    http://www.aftonbladet.se/ledare/svenskpolitik/article2665598.ab

    Har du någon artikel som talar för din sak.?

  26. pressord skriver:

    bestaofmankind

    som calleponken själv uttrycker det ibland

    Så är det

    och jag kan bara hålla med

  27. soli01 skriver:

    bestofmankind – du har så rätt, det har varit uppe tidigare och det är lika bra att lägga ned ”debatten.” Beträffande artiklar behövs inga sådana för att svara på mitt påstående. Det blev inget svar och jag klarar mig säkert bra ändå.:-)(1:50)

  28. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    3 komiker har nyligen framträtt som var och en är lika roliga på sitt sätt.
    bestofmankid
    ollemunter
    pressord

    Och då har jag inte ens räknat in översteprästen himself i gänget dvs den gamle indianen uppe i Byske

    Dee Dee Sharp – i underhållningssammanhang mer känd som göteborgslullaren

  29. bestofmankind skriver:

    …..Och Alliansens ”joker” – göteborgslullaren.

  30. bertil87 skriver:

    Sverige är i utförsbacke. Precis som vi åtminstone 7 socialistpartier alltid önskat. Det återstår bara att driva ut sågverken, pappers- och massaindustrin samt biltillverkningen ur landet. Kriserna för dessa är påtaglig, samtidigt som Maud Olofsson gör sitt bästa genom att höja energipriserna. Snart står vi tillsammans med facket som segrare, i likhet med vad som hände vid sko-, teko-, möbel- och varvskriserna under senare delen av 1900-talet.
    Idag försörjer 3 arbetstagare en pensionär. Om 20 år skall en arbetstagare lösa samma uppgift. Pensionen blir kanske inte så stor då för Kachina ochy Hillary2. Jag bryr mig inte. Som god socialist tänker jag naturligtvis bara på migt själv.

  31. ollemunter skriver:

    Aj fan, trampade visst på en öm tå.

    Det kanske lät allvarligare än vad det var. Men håll med om att det inte är alla förunnat att läsa andras dagböcker. Jo på nätet och Carl Bildts blogg är ju inget annat en en dagbok.

  32. bertil87 skriver:

    Katastrof! Om 500 milj år uppgår världens befolkning till 40 miljarder. Tiden är ett ögonblick i Moder Jords historia. Speciellt om man besinnar, att varje människa med farföräldrar och barnbarn täcker in 250 år av detta korta förlopp.

  33. turez skriver:

    så du har lixom semester nu snart då? ;)

  34. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Ja Sverige är i utförsbacke det håller jag med Bertil om. Så länge sossarna styrde och ställde gick det snabbare och snabbare utför och tyvärr har allianspartierna hakat på samma trend fast i något mindre grad. Agerar tvärsemot vad som sades före valet och ställer sig på fackets sida i arbetsrättsliga frågor samt höjedr arbetsgivaravgiften för småföretagare och sviker hela nationen i FRA- frågan genom att i stort sätt köpa Leni Björklunds förskräckliga ursprungsförslag som man kritiserade hårt för ett par år sedan. Sedan hoppar dom på båten beträffande klimatbluffen som kankse är det värsta av allt.
    7 socialistpartier i Sverige säger Bertil och jag är benägen att hålla med och det visar att politiker bara ser till sig själva och berusas av makten mer än jag berusas av mina olika bissiga starletter.

    Dee Dee Sharp – mer känd som den ickesocialistiske göteborgslullaren

  35. bertil87 skriver:

    När produktionsindustrin drivits ut ur landet. återstår bara barnomsorg, skolor, sjukhus och äldreomsorg. Vad skall folket då leva av ????

  36. Torsten skriver:

    Men bertil87,

    Det är bara att välja in sossarna igen. Dom har säkert ett hemligt kassaskåp;)

    Det är väl inte så svårt att lista ut på deras märkliga idéer;)

  37. MahaCohan skriver:

    ”Att klyforna ökar är inte sant, men för att minska klyftorna är det viktigt att de som är friska – märk vad jag skriver – har ett arbete och får en bättre livskvalité, gemenskap och mera pengar i plånboken om skatten hålls på en rimlig nivå.”

    Att klyftorna ökar är otvivelaktigt. Att de friska måste ha ett arbete är också otvivelaktigt. För att de friska skall få ett arbete är det än mer otvivelaktigt att de först måste få den utbildning som arbetet kräver. Det är bara en ”Jönsson-liga” som kan möta de kraven med att lägga ner utbildningen.

    Att tekniken till största delen ”äter upp tillväxten”, samtidigt som jordens befolkning ökar snart i kvadrat, är förvisso än mer otvivelaktigt. Om då de friska skall ha ett arbete, måste man minska arbetstiden. Det är liksom extremt otvivelaktigt.

    Alliansen anstränger sig till det yttersta för att sysselsätta lågbetalda plättvändare, på det att de feta svinen både kan känna och se klyftan. Alliansen/Tchatcherismen/nyliberalismen är inget annat än en inkarnation av de som tappade huvudet 1789.

  38. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Mahacohen

    Vilket produktionsbolag inom nöjesindustrin använder du för dina dråpliga texter?

  39. MahaCohan skriver:

    lullaren

    Ja, visst är det dråpligt att någon fortfarande kan beskriva verkligheten som den ser ut, efter er massiva propaganda producerade av data-simuleringar.

  40. spanaren skriver:

    Vad gäller den hysteriska klimatpropagandan kanske vi
    skall fråga oss vem mer än Al Gore som tjänar på detta.
    Tillverkare av miljöbilar, miljöbränsle, miljömat mm osv….?

    Resultatet av undersökningar av iskärnor från Grönland visar
    att två gånger under senaste istiden steg temperaturen med 13
    grader på 50 år. Första gången var temperaturstegringen bara
    tillfällig och istiden kom tillbaka – lika snabbt? Var det då
    mammutarna frös till döds på ryska tundran där de än idag
    återfinns ”djupfrysta” i permafrosten.
    För 11.000 år sedan steg temperaturen lika snabbt som vid
    första avsmältningen.
    Källa: Vetenskapens Värld SR P1.

    Vilka aktiviteter av pyramidbyggarnas förfäder var det som
    förvandlade den nordafrikanska savannen till öken och
    som förorsakade de katastrofala väderförsämringarna i
    Mesopotamien och Indusområdet som beskrivs i vårt
    Gamla Testament och de indiska forntida skrifterna –
    ”Syndafloden”?

    Själv tror jag mer på de ryska teorierna om variationer
    om naturliga cykler som i alla tider bestämt klimatet.

    Sverige kunde kanske internationellt införa lite sans och
    förnuft i miljöfrågan på mötet i Hokkaido…..

  41. MahaCohan skriver:

    lullaren

    Ja, visst är det dråpligt att någon fortfarande kan beskriva verkligheten som den ser ut, efter er massiva propaganda producerade ur data-simuleringar.

  42. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Torsten

    Den man älskar agar man. Tycker inte även du att allianspartierna i flera stycken tagit över många dåliga gamla socialdemokratiska ståndpunkter och gjort dom till sina egna nya idéer t. ex bytt fot i arbetsrättsfrågan (Vaxholmsfallet) samt anammat utsugningen av småföretag genom att höja arbetsgivaravgiften.

  43. MahaCohan skriver:

    Spanaren

    ”Själv tror jag mer på de ryska teorierna om variationer
    om naturliga cykler som i alla tider bestämt klimatet.
    Sverige kunde kanske internationellt införa lite sans och
    förnuft i miljöfrågan på mötet i Hokkaido…..”

    Vi äro överens. Jag är övertygad om att dessa datasimuleringar nästan enbart skapar trovärdiga psykoser. NÄR skall de börja ifrågasätta resultaten, sätta dem i relation till verkligheten och fråga sig om de är rimliga?

  44. MahaCohan skriver:

    lullaren – lögnernas övertepräst i Göteborg. Alliansen har inte höjt arbetsgivareavgiften. De har omfördelat 21 miljarder av arbetsgivaravgiften från sjukförsäkring till allmän löneavgift.

  45. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Mahacohen

    Dom har omfördelat MEN även höjt den TOTALA avgiften. Jag ombesörjer själv inbetalningar för mitt aktiebolag (modell mindre) så JAG VET vad jag talar om i detta fall.

    Bedrövligt gjort av alliansen att tillämpa redan dåliga gamla socialdemokratiska
    arbetsgivaravgiftsmodeller. Jag kan lova dig att massor av småföretagare tycker så.

    Johan Stael von Holstein blir därmed mer och mer populär för varje föredrag han håller för småföretagare. Och det är kanske inte dte allra bästa.

    Dee Dee Sharp – mer känd som den rättvisesträvande göteborgslullaren

  46. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Spanaren

    Helt överens betr. din ”klimatsyn”!

  47. Josef Boberg skriver:

    Spanaren – Taaack för Dina goa ord ovan om sans och förnuft i klimatfrågan !

    Jag hoppas verkligen att Carl Bildt tillhör den kategorin – för annars går det nog åt helvete.

    Men ej alls då för klimatet som sådant på den bolliga jorden Terras ytteryta – men för oss av vanligt folk – som kommer att tvingas leva i FN´s och Al Gores åt hållet förryckt stupida tanke-klimat om vad klimatet beror på, tyvärr tyvärr…
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/23/co2-fragan

  48. Torsten skriver:

    spanaren,

    Du skall ägna Dig mera åt klimatfrågorna.

    Miljöfantasterna måste få en motpart som kan argumentera. Bra!

    Och så vill jag att Du propagerar för 12 st nya kärnkraftreaktorer i Sverige.

  49. bestofmankind skriver:

    Olle,

    Det är lugnt, du har inte trampat på min tå.

    Jag tyckte bara att någon borde respektera din åsikt genom att svara i stället för att ignorera den.

    Jag respekterar alla kommentarer här – bra som dåliga – så länge dem inte handlar om person angrepp.

    Om du tycker att min kommentar 9:48 är irrelevant har du fel. Det är ett fall som UD bör känna till. Eller om 12:37 där utomeuropieska studenter bör betala sin utbildning i Sverige är en sakfråga som är också viktig för studerande.

    Faktum är att man ibland kommer inte i från att man skriver något privat i diskussionens gång. Ett mycket mänsklig beteende, särskilt i mitt fall, då hämtar jag mina argument och åsikter från mina tankar, känslor, och intryck.

  50. MahaCohan skriver:

    Ja, du har rätt lullaren. De hade ju makten 2007 och har höjt den totala avgiften 0,14%. Tänk vad tiden går. Snart är det 2010.

  51. MahaCohan skriver:

    Torsten

    Jag kan glädja dig med att jag håller med. Vi behöver 12 kärnkraftverk för att inte sitta i rävsaxen mellan oljeproducenterna.

  52. Torsten skriver:

    göteborgslullaren 4.00.

    Man kan inte svänga för häftigt. Då behövs lågprofildäck.
    Det är bara om man har en CLK med AMG-fälgar som det går;-))

    Hu funkar det med barkassen?

  53. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Mahacohen

    Vet du att 2010 är bissarnas och starletternas år (internationellt) ?

    D D S

  54. Torsten skriver:

    Bra MahaCohan,

    Sug på den:-))

  55. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Torsten

    Barkassen är lika lättstyrd som en Merca dvs om man är van vid höga farter. Så låt oss ta ut svängarna ibland ;-))

    D D S – mer känd som den svårmanövrerade göteborgslullaren

  56. weneedtoknow skriver:

    tnsexton 19 juni @11:35

    ”Sveriges riksdag har i god demokratisk ordning, om än med liten majoritet, fattat ett beslut som delar av befolkningen uppenbarligen inte gillar. Därför är Sverige, enligt somliga, inte en demokrati. Ett beslut som går emot min personliga, och mina meningsfränders, åsikt är tydligen per definition odemokratisk”.

    Mitt svar:att använda partipiskan mot riksdagens ledamöter, (någon var till och med gråtfärdig) är per definition mycket odemokratiskt. Riksdagens ledamöter är tillsatta för att bevaka svenska folkets intressen. Att från partiledningen framtvinga ja-sägare, är ur min synvinkel inte förenligt med demokrati.

    ”weneedtoknow tycker att regeringen, försvarsmaktens underrättelseverksamhet och kungahuset under WW1 och WW2 ska granskas särskilt”.

    Mitt svar: Korrekt. Jag har personligen erfarenheter av att den fortfarande ouppklarade IB-affären var/är en ”direkt-uppkoppling” till både WW1 och WW2. Dessutom, I Hans Majestäts Hemliga Tjänst, särbehandlas inte politik och religion. Än värre, inom den inter-nationella militära organisationen råder total laglöshet.

    FÖRSLAG TILL RIKSDAGSBESLUT, av den 27 mars 2007

    Riksdagen avslår regeringens proposition 2006/07:63. En anpassad försvarsunderrättelseverksamhet.

    Utdrag: Det sätt som försvarsunderrättelseverksamheten bedrivs på rymmer dock en möjlighet till starkt integritetskränkande åtgärder riktade mot enskilda, vilket kräver kraftfulla rättssäkerhetsgarantier och ett långtgående integritetsskydd, något som propositionen ej uppfyller.
    Det är av stor vikt att medborgarna har förtroende för försvarsunderrättelseverkamheten då den ytterst finns till för att skydda desamma. Därför är det oroande att beredningen av ärendet inte har varit så grundlig som en fråga av denna karaktär kräver.

    De flesta medborgare i landet har uppfattningen att Sveriges militära verksamhet finns till för att skydda befolkningen mot yttre hot, och inte tvärom, eller..?
    ”The enemy within?”

  57. spanaren skriver:

    1. Klimatbluffen:

    I vår del av världen började organiserat jordbruk i dagens
    Mellan Östern och Indusområdet i Pakistan samtidigt som
    isen avsmälte över Nordeuropa. Det var alltså inga mammutjägare
    som behöll minnet av de katastrofala väderförändringarna -vars
    like aldrig skett senare i historien – i muntlig tradition tills
    de kunde nedtecknas i indiska Gilgamesh och det vi idag
    kallar Gamla Testamentet. Vid nedtecknandet hade längre tid
    förrunnit än från idag till den tid de första pyramiderna byggdes.
    Noah osv är naturligtvis bara en berättelse som gör det
    ofattbara skeendet begripligt för dåtidens folk.
    Genom att studera jordbrukets utveckling från Skandinavien
    till Indus får man en bra bild hur perioder av gynnsamma
    förhållande skiftat med sämre. På vikingatiden odlades
    samma sädesslag på Grönland som i Skandinavien – sedan kom
    kylan på 1300-talet….
    Spår finns i Indusdeltat och tvåflodslandet efter omfattande
    översvämningar.
    Det väderhändelse som levde i folkens medvetande i tusentals
    år är säkert något helt annat än en eventuell obetydlig höjning
    av medeltemperaturen inom 100-200 år som många idag tar
    som det största hotet mot oss alla – och vissa tjänar stora pengar på.

    Kan någon miljöhysteriker förklara hur forntidens och senare väderförändringar
    kunde ske eller varför kylan återvände till Grönland på 1300-talet?

    2.FRA:
    Sverige har att välja mellan att avbryta allt samarbete med USA och
    västmakternas militärallians NATO på ALLA områden. Dra tillbaka
    sina soldater från Afghanistan och annorstädes samt återuppbygga
    ett eget starkt existensförsvar och tillämpa en strikt alliansfri
    och neutral utrikes och säkerhetspolitik.

    eller

    Fortsätta på samma väg som vi gjort efter andra världskriget med
    ”livlinan” som aldrig varit gratis, inte ens på Erlander och Palmes tid,
    Att tro att FRA har något som helst intresse av svenskarnas
    privata kommunikationer är att grovt överskatta sin egen betydelse.
    Läs boken ”Bortom horisonten” av Lennart Andersson/Leif Hellström.
    På den vägen är det KANSKE än idag även om vi svenskar nu som då
    inte får veta något om vad som verkligen pågår….
    tnsexton har en klar bild av verkligheten…..

  58. Josef Boberg skriver:

    Tja Du Torsten,

    Ibland fattar jag noll av sammanhangen i kommentarerna, tyvärr tyvärr…

    Dina uttryckta meningar ovan: ”spanaren, – Du skall ägna Dig mera åt klimatfrågorna. – Miljöfantasterna måste få en motpart som kan argumentera. Bra! – Och så vill jag att Du propagerar för 12 st nya kärnkraftreaktorer i Sverige.” – slut citat.

    Förefaller som om Du ger Spanaren direktiv – eller ?

    Förefaller som om Du starkt ordar för att Dina barn och barnbarn förtjänar att bli strålande MedMänniskor – eller ?

    Förefaller som att Du ej snappat att Spanaren hävdar att FN och Al Gore är ute på åtta famnar djupt vatten utan att kunna simma – i klimatfrågan – eller ?

  59. MahaCohan skriver:

    Josef

    Strålningen, inte bara från mobiltelefoner, kommer att öka. Det är ett led i medvetandets evolution och vad det leder till får du inte fråga mig om, av den enkla anledningen att jag inte vet exakt.

  60. Torsten skriver:

    Josef,

    När det gäller miljöfrågor är spanaren mycket klarsynt.

    Mina barn och barnbarn förtjänar att växa upp och leva i ett samhälle som inte är förljuget av ”miljömissionärer”.
    Om vi behöver energi (och det behöver vi) då skall vi ha den renaste kända energin.
    Och vi skall minska beroendet till de oljeproducerande länderna så mycket som möjligt.
    Al Gore är ute på nio famnars djup utan att kunna simma.

  61. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Torsten – Taaack för Ditt klargörande svar !

  62. mrmhalland skriver:

    Hej alla FRA-ovänner :-)
    jaja…och bloggvänner…

    Vi var några stackars datanördar som i helgen kollade hur enkelt / svårt det är för FRA att läsa krypterade mail.
    Det satt ju en mallig man i morgonsoffan och menade att man kunnat det sedan ww2.
    Jo…det kunde man, men…ävenom inte han har utvecklats så har teknologin det.
    Utan att väsnas för mycket vill jag påstå att denna site har medlemmar som besitter oerhörda matematiska kunskaper, väldigt många riktigt skickliga (och omskrivna) programmerare och väldigt många som är intresserade av denna lag.

    Vi körde algoritmer till varandra, några enkla andra svårare, men, inga så enkla som under ww2.
    Någon analyserade speciellt en, och menade att med dagens teknik lär det ta en dator sådär 500 år på heltid att lösa den.

    Detta var en algoritm som finns tillgänglig, gratis, idag..och..är personlig, d.v.s bara för att man vet en nyckel innebär det inte att man vet alla.

    Kan kanske vara tänkvärt ?

  63. Josef Boberg skriver:

    GooodNatt… :-) /önskar dröm-vännen Josef – snart sovAnde under den NaturLiktVisa = Intelligenta och kuling-tåliga björken – med:

    ”Intelligent Wi kommer att drömma i natt – kan ske, kanske…
    Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
    Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på Jorden
    Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”

    Dock – hela wår värld styrs sedan tusentals år tillbaka till allt överskuggande del av förhållningssättet att “Det är Brist på Allt” – som i sig ovillkorligen leder till förhållningssättet såväl som beteendet “Att Äta eller Ätas” – som i sig alltid blir exakt detsamma som den perversa stupiditeten “Smärta/Obehag = Attraktion = Njutning”, tyvärr tyvärr… Och detta då alldeles oavsett hur uppenbart det är att Allt materiellt mm finns i ÖverFlöd för alla och envar att leva LevAnde i ”sus och dus” uti.

    Detta styrks starkt i sig av att det bokstavligt talat finns ett ÖverFlöd av tanke-intellektuella såväl som fysiska pågående krigshandlingar varje dag i stort och i smått. Såväl i varje enskild människas liv och nationellt emellan företag och stater osv – liksom inom varenda mindre organisationsform ned till familjen och släkt och vänner emellan.

    Inte minst bloggvärlden styrker ju starkt och ej alls så sällan kristallklart – i både inlägg och kommentarer – dagligdags ständigt och jämt att det är så här Wi dominerat intellektuellt = MainStreamat fungerar tankemässigt, tyvärr tyvärr….

    All denna Kamp grundas hos alla wåra barn och tonåringar av föräldrar och annan vuxenvärld – som i sin tur tidigare har fått det av sina föräldrar osv – redan när varje nyfött barn slår upp sina NaturLiktVisa = Intelligenta ögon ifrån första ögonblinket, tyvärr tyvärr…

    Detta därför att hart när alla föräldrar, andra vuxna, förskolor, grundskolan, gymnasieskolan, högskolan osv – styr mer eller mindre DiktatToriskt alla barn och ungdomar med hot- och morot-vansinnet – som ju i sig till mer eller mindre 100 % är grundat i allt väsentligt på ”Brist-på-Allt” – som ju i sig ovillkorligen alltid leder till tanke- och beteendesättet att ”Äta eller Ätas”, tyvärr tyvärr…

    Härvidlag är nog moroten åt hållet det mest djävulskt förledande/missledande för barn och tonåringar – därför att moroten innebär ALLTID ett mer eller mindre kamouflerat = förtäckt hot om att utfallet ej alls blir en morot.

    Detta raserar mer eller mindre totalt alla barns medfödda självständiga NaturLiktVisa = fria Intelligenta logiska tankeförmåga – såväl som deras medfödda potential för kreativitet – som i sig VET att möjligheterna för en människa i kött (”Skapelsens Krona”) är åt hållet helt obegränsad egentligen. Tja – sen är det bokstavligt talat mer eller mindre helt kört för alla wåra åt hållet NaturLiktVisa = Intelligenta barn och tonåringar – i meningen att även deras liv i kött blir en dödsprocess/resa – som oundvikligen slutar i en Grav-i-Terra – vid pass ca 80 års LivsErfarenhet i Sverige i dags dato.

    Den här intellektuella galenskapen har nu pågått i mer än 6000 år = från tiden för när religionerna uppfanns av den tidens MaktElitare – och som sen har gjorts till än mera förslavande för oss av vanligt folk av wåra nutida MaktElitare, tyvärr tyvärr…

    T ex. pengar är ju den allt överskuggande ”MaktElitReligionen” i dags dato + de sedvanliga gudDomsReligionerna. Wår ofattbart ruskigt barbariska kända historia är en konsekvens av det här faenstyget. Under 1900-talet avrättas uppåt 150 miljoner MedMänniskor av MaktElitStyrda nationer i krig och annat, tyvärr tyvärr… Hur många kommer det att bli under de närmast kommande 100 åren ?

    Med andra ord så har Wi har sedan lång lång tid tillbaka ersatt det NaturLiktVisa = det Intelligenta ”ÖverFlöd av Allt materiellt och Kär Lek i kött” för oss själva och med varandra – med ”Brist-på-Allt” och att ”Äta eller Ätas” – som ju i sig alltid leder till det perverst stupida tanke- och beteendesättet ”Obehag/Smärta = Attraktion = Njutning”, tyvärr tyvärr…

    Dock – hela den materiella Skapelsen bygger på GrundPrincipen att “Allt finns i ÖverFlöd” och att allt NaturLikt i wår flora och fauna till 100 % styrs av de NaturLiktVisa = Intelligenta Principerna “Njutning = Attraktion !” och “Smärta/Obehag = Undvikande !” = Materians VarAndePrinciper
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/18/materians-varandeprinciper .

    När skall Wi = människosläktet kollektivt sett skifta wårt nuvarande vansinnigt stupida förhållningssätt ”Brist-på-Allt” och ”Äta eller Ätas” – avseende framförallt oss själva – men också varandra och nationellt mm – såväl som den fantastiska floran och faunan som Wi är satta att leva LevAnde som en pytteliten del uti – till ”ÖverFlöd- av-Allt !” och ”Njutning = Attraktion !” ?

    Just nu, i natt – i morgon – nästa vecka – eller om hundratals år från nu ?

  64. Josef Boberg skriver:

    PS. T ex Neal Donald Walsch http://www.youtube.com/watch?v=EInoXPYtpz8 säger ju entydigt åt hållet att ”gud” har överhuvudtaget Aldrig någonsin menat att Wi någonsin skall göra annat än Njuta i ÖverFlöd av wåra LevAnde Liv i kött – i Kär Lek för oss själva och med varandra – med utgångspunkten ”ÖverFlöd av Allt !” materiellt mm, faktiskt…” Personligen hoppas jag innerligt på att ”gud” – eller som jag personligen föredrar att kalla ”gud” som ”Skapelsens Källa” – har rätt ! DS.

  65. mrmhalland skriver:

    Josef,
    >PS. T ex Neal Donald Walsch http://www.youtube.com/watch?v=EInoXPYtpz8 säger ju entydigt åt hållet att ”gud” har överhuvudtaget Aldrig någonsin menat att Wi någonsin skall göra annat än Njuta i ÖverFlöd av wåra LevAnde Liv i kött – i Kär Lek för oss själva och med varandra – med utgångspunkten ”ÖverFlöd av Allt !” materiellt mm, faktiskt…” Personligen hoppas jag innerligt på att ”gud” – eller som jag personligen föredrar att kalla “gud” som “Skapelsens Källa” – har rätt ! DS.

    Det hoppas jag också, men. jag är tveksam till att man orkar uprätthålla det hoppet där människor svälter, där barnen inte får rent vatten och därför dör väldigt unga.
    Tveksamt om människor orkar tro på detta när föräldrar dör i AIDS och barnen blir lämnade åt nästa familj i byn med samma problem.

  66. soli01 skriver:

    mrmhalland – vissa länder godkänner ju inte AIDS-medicin av någon anledning och låter heller sina invånare dö i stället. Du kanske vet vilket land som har denna besynnerliga intällning – vad göra då?

    Du som har ett arbete att serva oss internetanvändare med olika program – det du skrev 7:59 – innebär om jag fattade rätt, att ”knäckning” av codtrafik blir en omfattande historia? Lagen blir tandlös, med andra ord?

  67. Josef Boberg skriver:

    GooodMorgon Mrm Halland,

    Dina uttryckta meningar ovan: ”Det hoppas jag också, men. jag är tveksam till att man orkar uprätthålla det hoppet där människor svälter, där barnen inte får rent vatten och därför dör väldigt unga. Tveksamt om människor orkar tro på detta när föräldrar dör i AIDS och barnen blir lämnade åt nästa familj i byn med samma problem.” – slut citat.

    Javisst har Du i o f s rätt i det… – men det är ju ändå bara då den ena sidan av det myntet, faktiskt… = Brist-på-Allt”-sidan = den som wåra MaktElitare vill att Wi skall tro är den enda möjligheten, tyvärr tyvärr…

    Är det så konstigt att det NaturLiktVisa = det Intelligenta förhållningssättet ”ÖverFlöd-av-Allt” ej får tanke- och/eller handlingsutrymme – när t ex två procent av jordens befolkning har lagt beslag på = ”låst in” ca 50 % av all privat förmögenhet i världen ?

    Ju färre av vanligt folks händer som penningarna flödar genom i en nation – ju sämre är den nationens ekonomi, verkligen… Länderna Du syftar på är ju goda exempel på där nationenrnas ekonomi styrs av ett ytterligt litet fåtaliga ”burgna” individer, faktiskt… – och då måste det ovillkorligen bli så som Du beskrivit. verkligen…

    Sverige är ju sedan ca 25 år stadigt på väg åt samma håll – enär hushållens soliditet = betalningsförmåga = vanligt folks självkänsla de fakto har reducerats med ca 50 %
    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell_utveckling/Hushallens_skulder

    När hörde Du senast någon MaktElitare av typ politiker eller annan i Sverige säga någonting om att det finns i ”ÖverFlöd-av-Allt” – så att det mer än väl räcker åt alla och envar att leva i ”sus och dus” uti ? – inklusive MaktElitarna själva.

    När kommer det att hända i Sverige ? – eller kommer det först att hända i t ex Uganda ?

  68. smalanningen skriver:

    Såg att det blivit lite FRA-diskussioner här igen och vill göra lite tillägg.

    Det är riktigt som mrmhalland skriver, det finns i dag gratis krypteringstekniker som gör e-mail i princip oläsbara för FRA. Lägg därtill andra tekniker som t.ex. manipulerar en högupplöst bild; att man enligt ett bestämt mönster byter ut vissa pixlar mot hexadecimala siffror som man läser som bokstäver. Iochmed att bara vissa pixlar byts ut blir det i princip omöjligt att avkoda meddelandet utan kännedom om det förutbestämda mönstret.

    Men det som blir ”lättavlyssnat” är t.ex. det som skrivs som kommentarer i bloggar som den är. All internettrafik mot adresser som börjar med http://… är okrypterad, vilket betyder att just detta inlägg kan läsas i sin helhet med en enkel ”sniffer” mot Carl Bildts blogg https://carlbildt.wordpress.com. Banker och andra företag med behov av internetsäkerhet använder sig därför av krypterad hemsidetrafik (adresserna börjar med https://…) men det är inget som operatörer vill använda sig av för just den här typen av sidor då det medför ökad trafik och mer last på de webservrar som ska avkoda krypteringen. Men det är något som allt fler företag och hemsidor kan börja kräva.

    Om/när lagen träder i kraft lär vi därför kunna räkna med ökade kostnader för bredbandsuppkopplingar – dels på grund av ovan och dels på grund av andra strukturella förändringar som internetoperatörer kommer att tvingas göra. Det kan bli så att bredband inte längre är en självklarhet för alla medborgare, och det vore något av det värsta övergrepp på det svenska folket som man kan tänka sig i modern tid…

  69. smalanningen skriver:

    Såg att det blivit lite FRA-diskussioner här igen och vill göra lite tillägg.

    Det är riktigt som mrmhalland skriver, det finns i dag gratis krypteringstekniker som gör e-mail i princip oläsbara för FRA. Lägg därtill andra tekniker som t.ex. manipulerar en högupplöst bild; att man enligt ett bestämt mönster byter ut vissa pixlar mot hexadecimala siffror som man läser som bokstäver. Iochmed att bara vissa pixlar byts ut blir det i princip omöjligt att avkoda meddelandet utan kännedom om det förutbestämda mönstret.

    Men det som blir lättavlyssnat är t.ex. det som skrivs som kommentarer i bloggar som den här. All internettrafik mot adresser som börjar med http är okrypterad, vilket t.ex. betyder att just detta inlägg kan läsas i sin helhet med en enkel sniffer mot Carl Bildts blogg. Banker och andra företag med behov av internetsäkerhet använder sig därför av krypterad hemsidetrafik (adresserna börjar med https) men det är inget som operatörer vill använda sig av för just den här typen av sidor då det medför ökad trafik och mer last på de webservrar som ska avkoda krypteringen. Men det är något som allt fler företag och hemsidor kan börja kräva.

    Om/när lagen träder i kraft lär vi därför kunna räkna med ökade kostnader för bredbandsuppkopplingar – dels på grund av ovan och dels på grund av andra strukturella förändringar som internetoperatörer kommer att tvingas göra. Det kan bli så att bredband inte längre är en självklarhet för alla medborgare, och det vore något i mitt tycke ett grovt övergrepp på det svenska folket.

  70. MahaCohan skriver:

    ”Det kan bli så att bredband inte längre är en självklarhet för alla medborgare, och det vore något i mitt tycke ett grovt övergrepp på det svenska folket.”

    Verklig sanning. Det är som jag länge sagt, antingen djävlas de med vanligt folk, eller så förstår de inte konsekvenserna av sina egna beslut.

  71. Anna skriver:

    MaHaCohan 9:56

    Jag håller med i din kritik (och smålänningens) om sannolik kostnadsökning av det absolut otrevliga slaget framledes för Bredband och andra IT- baserade tjänster p.g.a. FRA- lagen.
    Men min fråga till dig (MaHaCohen) är om du skulle ha uttryckt dig på liknande sätt,
    ”antingen djävlas de med vanligt folk, eller så förstår de inte konsekvenserna av sina egna beslut”, om ditt socialistiska alternativ hade haft kvar regeringesmakten och drivit igenom Leni Björklunds (s) ursprungliga förslag?
    Vore intressant att höra även bestofmankinds åsikt i denna fråga, dvs om du skulle följt partipiskan eller fronderat mot ditt eget parti?

  72. Anna skriver:

    Glädjande opinionsundersökning betr. kärnkraften – i DN idag kan man bl.a. läsa detta:

    ”Svenska folkets stöd för kärnkraften ökar nu kraftigt. Fyra av tio svenskar är för att det byggs när kärnkraftsreaktorer om det behövs. Det är en ökning med nio procentenheter på ett år.”

    Hela artikeln:
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=797180

  73. mrmhalland skriver:

    Soli01 :

    Jo jag vet att det finns länder som mycket väl skulle kunna ha mediciner mot AIDS, men som av outgrundlig anledning väljer att inte ha det.
    Konstigt att FN inte gör något åt detta…
    Det kanske inte ger pengar till enskilda tjänstemän i form av mutor etc.
    De tillför ju inte regeringen i landet något, snarare tvärt om.
    Jag har tyvärr kommit till insikten om att FN-tjänstemän bara vill vara involverade i projekt som ger personliga vinster som varar under orimligt lång tid, se bara Kosovo som ett exempel.

    När det gäller det jag skrev om krypteringar etc.
    Ja, jag menar att den typen av trafik blir omöjlig att avlyssna.
    Jag håller fullkomligt med smalänningen om att exempelvis denna sida är väldigt enkel att ”sniffa”, man kan lätt se varje tangenttryck jag gör momentant.
    Nu är ju inte lagen tänkt att användas på det sättet, men, när saker är möjliga finns det alltid någon som gör det. Titta bara på hur många som ertappats med olagliga slagningar i polisregister och patientjournaler.
    Då ska man ha klart för sig att bara en bråkdel ertappas.
    Detta är en anledning till att jag gör väldigt lite på internet under mitt riktiga namn.
    Tack och lov är min internetleverantör inget statligt bolag, så de lämnar inte ut ip-adressens ägare till någon, om inte en ansökan kommer från polisen, och mitt ”brott” skulle innebära ett långt fängelsestraff.

    Jag tror att smalanningens analys ligger nära till hands.

  74. Josef Boberg skriver:

    GooodDag Anna,

    Dina uttryckta meningar ovan: ”Glädjande opinionsundersökning betr. kärnkraften – i DN idag kan man bl.a. läsa detta: “Svenska folkets stöd för kärnkraften ökar nu kraftigt. Fyra av tio svenskar är för att det byggs när kärnkraftsreaktorer om det behövs. Det är en ökning med nio procentenheter på ett år.” – slut citat.

    Javisst är det glädjande för alla dom som vill ha strålande barn och barnbarn ! Enligt artikeln så är det ju numera flera och fler kvinnor som tycker så. Det är ju bra – för det är ju kvinnorna som skall föda barnen. :-)

  75. Anna skriver:

    Gúdag själv herr Josef!

    Ja, även i fråga om ev. strålning har vi olika åsikter, precis som vi har ang. ”hemmagjord flumfilosofi”.
    Men det är väl helt OK – var och en bör absolut kunna plädera för sin ”tro”. Som du vet sedan tidigare orkar jag oftast inte ens läsa igenom dina inlägg, dessa inlägg som bara tenderar att bli längre och längre. Men det är ju mitt frivillga val – det finns säkert andra på bloggen som har annan uppfattning och det är ju precis så som det skall vara.

    Hilsen
    A

  76. MahaCohan skriver:

    ”Men min fråga till dig (MaHaCohen) är om du skulle ha uttryckt dig på liknande sätt,
    “antingen djävlas de med vanligt folk, eller så förstår de inte konsekvenserna av sina egna beslut”, om ditt socialistiska alternativ hade haft kvar regeringesmakten och drivit igenom Leni Björklunds (s) ursprungliga förslag?”

    Svar: JA

    Läs mina inlägg i Norra Västerbotten (norran.se) från 2000 fram till dagen då Alliansen bildades. Efter presentationen ”hemma hos Maud” hade jag klart för mig att Alliansen är en större fara för svenska folket och dess frihet, än socialdemokraterna. Ändå är min kritik av Alliansen att jämföra med en mild västanfläkt, i förhållande till den kritik jag öste över sossarna.

    Jag har inte tid med sossarna just nu. (De är dessutom inte socialliberaler) Vi måste få stopp på ”Jönsson-ligan” först. De beter sig som ett gäng bokstavsbarn som fått fritt tillträde till leksaksfabriken. Frågan är inte om de förstör, utan om hur mycket de hinner förstöra innan vi får stopp på dem.

    Det första de måste inse är att Bush-administrationen inte får driva sin kennel här, i regeringskansliet. Det får de göra hemma hos Bush, på hans ranch i Texas. Nästa det måste inse är att Bush-administrationen kommit in i ett psykiskt vakuum, ett svart hål där de suger in alla världsledare de kan dra in. Washington är för tillfället en förvaringsplats för psykiskt störda. De kunde gott ha väntat med FRA-lagen några månader och sett hur stämningen är i Washington efter valet.

    Det är alltför tydligt att Alliansen agerar dörrmatta åt USA/GB och med tanke på det, varför skall vi svenska konsumenter betala NATO:s spaning?

    VI betalar för att GE dem information. Tala om klantigt.

  77. soli01 skriver:

    mrmhalland – tack för din analys på mina aningar!
    Tror – vet givetvis inte – att denna lag är trots allt ett sätt att markera från våra styrande att möjligheten finns att kunna göra – om inte annat – stickprovskontroller om det skulle hetta till. Det blir mera av en förebyggnade möjlighet – bra vore väl detta?
    Lagen hade dock kommit – i någon ”skepnad”- med vilken regering som styrt vårt land.
    Anna – visst, vi måste komma till skott – kärnkraften är ett måste!
    Vindkraften kan de även” trassla” på med, men den blir bara marginell och är ingenting som bör satsas på i stor skala. Hur kommer Sverige då att se ut?

  78. MahaCohan skriver:

    ”Javisst är det glädjande för alla dom som vill ha strålande barn och barnbarn ”

    Och,….det vill vi väl :-)

    Högre medvetande innebär att vi förflyttar oss till en mer högfrekvent del av strängen.

    Sluta oroa dig för strålningen, Josef. Inget händer utan orsak och mening.

  79. bestofmankind skriver:

    Anna 10:19

    Tack för att du frågar! :-)

    Jag kommer ALDRIG att följa mitt eget parti angående FRA lagen om S haft kvar regeringsmakten.

    Mina nyckelord:

    Från min uppväxt:
    1) Dignity/värdighet
    2) Heder

    I avsaknaden från min ungdom, värderar jag högt följande:
    3) Rättvisa
    4) Mänskliga Rättigheter
    5) Demokrati

    Man behöver inte vara data expert eller högt utbildad för att förstå att FRA lagen kan inte undvika kränkningar i enskilda personers privatliv.

    Terrorister finner alltid en väg för att göra sitt. Att tro att man kan överbevaka internet och telefon genom att göra det lagligt på bekostnad av befolkningens integritet och frihet är mycket naivt.

    Förresten, det är redan nu möjligt med överbevakningen för misstänkta organisationer eller/och privatpersoner. Varför utsätta 9 miljoner oskyldiga?

  80. mrmhalland skriver:

    soli01 :

    Jag är inte motståndare till att man på alla sätt försöker stoppa atcker mot vårt samhälle.
    Oavsett om det är främmande makt eller enskillda kriminella eller gangstergrupper (som det kallades innan de blev terrorister).
    Det jag inte tycker om är att det finns möjlighet att göra det utan domstolsbeslut.
    Man ska veta genom normal underrättelseverksamhet vem man har misstankar mot och avlyssna dem efter ett beslut från domstol.
    Att automatiskt söka på utvalda ord och fraser är ren terror-hysteri.
    Det är aldeles otroligt vad man kan få fram om en person med bara ett namn om det inte är allt för vanligt.

    Jag gjorde just ett experiment med en debattör på expressen.se (Ringholms utspel mot Reinfeldt).
    Hon hade på sin profil skrivit sitt förnamn och första bokstaven i sitt efternamn samt vilken stadsdel hon bor i.
    Nu vet jag hennes adress, telefonnummer, var hon arbetar, många av namnen på hennes bekanta och var de bor, vad hennes häst heter, var stallet ligger, jag vet hur hon ser ut, en hel del om vilken utbildning hon har och mycket mer.
    Detta efter 7-8 minuter på google.
    Jag vill helt enkelt inte bli kartlagd av någon tjänsteman för att jag har skrivit ”Allah” i ett mail eller här på bloggen.

    Återigen rekommenderar jag alla att använda alias på internet, om man diskuterar frågor som någon illasinnad har andra åsikter om !

  81. Anna skriver:

    Innan jag stänger ned för nu vill jag tacka både MaHaCohan och bestofmankind för erhållna svar ;-)
    Men Byskegubben oroar mig litet grand för han hallucinerar tydligen om hund och kennel etc – hoppas det inte är något allvarligt – om det mot förmodan skulle krävas medicinering kan jag rekommendera billiga piller inköpta på mycket välfungerande norska apotek ;-))

  82. MahaCohan skriver:

    anna

    :-)

    kennel och regeringskansliet är symboluttryck för hur jag upplever relationen mellan Alliansen och Bush-administrationen.

    Det finns inget som är billigt i Norge, inte ens piller på apotek.

  83. spanaren skriver:

    I ett halvsekel efter incidenten inträffade fick svenska
    folket inte veta sanningen bakom den sovjetryska
    nedskjutningen av FRA:s DC3:a öster om Gotland.

    Är Sverige idag inblandat i USA:s ”Krig mot Terrorismen”
    och uppmarschen mot och inringningen av Ryssland som pågår?

    I ett tidigare inlägg skrev jag om två vägval för Sverige –
    strikt neutralitet och alliansfrihet och ett eget starkt
    existensförsvar utan ”livlinan” ELLER fortsätta som
    vi gjort sedan 1948 på Västmakternas sida
    även om idag kanske inte som 1950 med en uppgraderad
    Spitfire och en DC3:a som var ren gammal då utan inom
    modern SIGINT. ”livlinan” = US 82nd Airborne
    om ”ryssen kommer” är inte och har aldrig varit gratis för
    Sverige bara hemlig – för svenskarna. Ryssen visste/vet
    bäst av alla.
    Om både regering och soc.dem. valt att ansluta Sverige till
    Väst måste vi än en gång vänta i femtio år på sanningen?

    Chiros var kanske inte långt ifrån verkligheten i ett av sina
    inlägg…..
    Nu ser vi inte skogen för bara träd i våra bekymmer över att
    svenskarnas privatkommunikation läses – var kanske det meningen?

    http://www.barentsobserver.com/russian-internet-traffic-in-swedish-hands.4493024-16149.html

    Vilken väg bör vi välja – vi kan inte ha både och?

  84. soli01 skriver:

    MahaCohan – ja , du öser på ser jag och ibland undrar jag verkligen hur ditt samhälle skulle se ut. Drömma går alltid och är givetvis inte heller förbjudet. Det finns alltid något att ”sätta tänderna” i, men att vi skulle styras av USA är egentligen en påhittad utgångspunkt, var finns trovärdigheten, man kan påstå mycket.
    Åk och fiska!:-)

  85. MahaCohan skriver:

    Mina fiskekort gäller bara i ICA:s och Konsums frysdiskar, dessutom torde det vara ganska uppenbart för var och en som följer med i världspolitiken, att Alliansen är republikanska marionetter.

    De har inte tänkt en enda tanke själva, utan följer strikt manualen som Thatcher/Reagan/Pinochet lämnat till eftervärlden. (Pax Americana Latin) Ett gott samhälle för Superiors och ett stort helvete för Inferiors. Alla direktiv och lagar som är tagna till dags dato, följer den linjen.

  86. Josef Boberg skriver:

    GooodDag igen Anna,

    Dina uttryckta meningar ovan: ”Gúdag själv herr Josef! – Ja, även i fråga om ev. strålning har vi olika åsikter, precis som vi har ang. “hemmagjord flumfilosofi”. Men det är väl helt OK – var och en bör absolut kunna plädera för sin “tro”. Som du vet sedan tidigare orkar jag oftast inte ens läsa igenom dina inlägg, dessa inlägg som bara tenderar att bli längre och längre. Men det är ju mitt frivillga val – det finns säkert andra på bloggen som har annan uppfattning och det är ju precis så som det skall vara. – Hilsen A” – slut citat.

    Taaack – Anna – för Din goa backfeed !

    GooodDag MahaCohan,

    Dina uttryckta meninga ovan: ”Sluta oroa dig för strålningen, Josef. Inget händer utan orsak och mening.” – slut citat.

    Så sant som det är skrivet avseende ”orsak och mening” !

    Dock – jag oroar mig ej alls för strålning – för jag VET att min fysiska LekAmen till mer än 99 % består av just ElektroMagnetisk NaturLiktVis = Intelligent strålning !

  87. soli01 skriver:

    MahaCohan – jag som trodde att du även fiskade färsk fisk! Bättre än att fiska i grumligt vatten…(ICA, Konsum) eller hur?:-) Varför köpa döda firrar?.:-)

  88. mrmhalland skriver:

    MahaCohan :

    >De har inte tänkt en enda tanke själva, utan följer strikt manualen som Thatcher/Reagan/Pinochet lämnat till eftervärlden.

    Dessvärre följer ännu mera tydligt herr Persson i många frågor.

  89. MahaCohan skriver:

    ”Varför köpa döda firrar?.:-)”

    När vi hade katt, fiskade jag åt katten, men den huvudsakliga orsaken till att jag fiskar i frysdisken är att fisken i Bottenviken är för torr, samt att det finns en otäck tendens till utökat antal ”GötaKanal”- scener i samband med utförandet. Bakom tangentbordet och i frysdisken kan jag inte ställa till med så mycket oreda.

    ”Dessvärre följer ännu mera tydligt herr Persson i många frågor.”

    Ännu värre är oförmågan att formulera en egen hållbar tankekedja, en egen politik och främst en ideologi som främjar invånarna i det land de är satta att styra.

  90. Josef Boberg skriver:

    Apropå syntetisk = onaturlig strålning – så placerade jag just den här webbadressen
    http://www.powerwatch.org.uk/science/studies.asp på min blogg om IT-smog – ”IT-SMOG = STRESS” (= klick på mitt namn ovan).

    En imponerande samling rapporter ifrån forskare som klarlagt hälsoskadlighet med IT-smogen, forskare som kommit fram till att IT-smogen är oskadlig och forskare som ej kommit fram till vare sig det ena eller det andra.

    Så som alltid – var och en får dra sina egna slutsatser – för i IT-smogsfrågan finns det ingen ”gud” som alla kan tro på – tack och lov !

    Tro = att ej alls VETA utifrån egna gjorda erfarenheter.