Inför veckan

Det blev en mycket bra moderatstämma uppe i Gävle under de senaste dagarna.

Jag är rätt övertygad om att också media kommer att skriva om ett parti i harmoni med sig självt och med betydande tillförsikt inför framtiden – trots att en del av dem kanske hade väntat sig någonting annat.

För min del kommer veckan att börja i Stockholm innan det är dags för de olika mötena i anslutning till Nordiska Rådets session i Oslo.

Sverige kommer ju nu att överta ordförandeskapet i Nordiska Ministerrådet, och bl a Fredrik Reinfeldt åker till Oslo redan i morgon.

För min del är det onsdagen som är mest central med nordiskt utrikesministermöte, utrikespolitisk diskussion och öppet möte om Norden och globaliseringen.

Därifrån bär det på torsdag av för ett snabbesök i Kiev för att få ett förstahandsintryck av situationen i Ukraina efter valen och mitt uppe i den regeringsbildning som fortfarande pågår.

Och därefter vidare till Tbilisi i Georgien och en konferens där om de olika utmaningarna i Europas viktiga östra delar.

En vecka med klara uttryck för tydliga prioriteringar i vår utrikespolitik.

Att bygga ut samarbetet i vår egen nordliga del av Europa. Och att stärka banden med och stödja demokratier också i Europas östligare delar.

12 Responses to Inför veckan

  1. Josef Boberg skriver:

    GooodSöndag kvällst Carl Bildt,

    Dina uttryckta meningar: ”Att bygga ut samarbetet i vår egen nordliga del av Europa. Och att stärka banden med och stödja demokratier i Europas östligare delar.”- slut citat.

    Javisst – vad mera kan begäras av en SVENSK utrikesminister ?

    Lycka till !

    Ha det… :-)
    vännen Josef

  2. Kachina skriver:

    ”Och därefter vidare till Tbilisi i Georgien och en konferens där om de olika utmaningarna i Europas viktiga östra delar.”

    Märkligt Josef, att det var just den meningen vi lade märke till, både du och jag. Även jag önskar lycka och framgång i det viktiga arbetet.

  3. wadstrom skriver:

    Jag har försökt att följa moderatstämman i media. Jag saknar miljövisioner och mål. Bensinskatt och nej till uranbrytning..men det är väl bara en anpassning och förväntan att Eu belutar om uranbrytning. Är det svårt att formulera moderat miljöpolitik eller vad handlar det om? För nog förstår även moderata politiker vad som håller på att hända med vår Planet….eller gör ni inte det?

  4. stig2entreprenoren skriver:

    Tänk en Nordisk socialstyrelse, en slimmad och effektiv organisation med alla de nordiska medborgarna framför ögonen med tanke på hälsa, service och effektivitet. Vilket föredöme skulle detta inte kunna vara?
    Det kanske finns många områden där vi kan arbeta tillsammans för att ge medborgarna den bästa service till lägre kostnad och samtidigt vinna politiska poäng?
    Ta ett rejält nappatag i Oslo, det är den staden värd! En vackrare stad får man leta efter, mycket vatten, fina skidbackar, trevliga människor och lagom stor, det är svårslaget.
    ”Storslaget” ett bra namn som kontrast till Stortinget.

  5. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Wadstrom,

    Dina uttryckta meningar: ”Är det svårt att formulera moderat miljöpolitik eller vad handlar det om? För nog förstår även moderata politiker vad som håller på att hända med vår Planet….eller gör ni inte det?” – slut citat.

    Vad som händer med den bolliga jorden Terras NaturLiktVisa = Intelligenta miljöförändringar – kan Wi som kvalster på rymdPlánets ytteryta inte påverka med mer än sisådär ca 1 %. Däremot kan Wi till 100 % påverka vad som händer med oss själva som biologisk ras på ytterytan på jorden Terra.

    Gör Wi det senare ? Nja – knappast mer än försumbart – i mitt mer än 66-årade perspektiv sett i vart fall.

    Vad jag menar med detta – kan Du finna inte så lite om under rubrik F60 på http://boberg.nl

    Ha det… :-)
    vännen Josef

  6. wadstrom skriver:

    Inte fattar jag vad du Josef pratar om. Är du ett kvalster?
    Inte kommer jag in på din adress heller.
    Men min fråga var ställd till en moderat och de brukar kunna ge lite vettigare svar än dina kommentarer. Men vi har ju yttrandefrihet..
    Du kan väl roa dig på http://wadstrom.blogg.se
    Ha en bra kväll :-)

  7. soli01 skriver:

    Josef – menar du på klarspråk att detta med miljön hit och dit egentligen är mest propaganda? :)

  8. Josef Boberg skriver:

    Soli01,

    Din fråga: ”Josef – menar du på klarspråk att detta med miljön hit och dit egentligen är mest propaganda? :)” – slut citat.

    Javisst – till 99 % när det gäller frågan att Wi skulle till mer än ca 1 % STÖRA de NaturLiktVisa förändringsprocesserna av miljön på ytterytan på den bolliga jorden Terra.

    Tänk själv för faen ! ”Hur i Jisse namn kan någon enda människa TRO – att Wi som en liten klick = ca 6 miljarder homo sapiens (ALLA får plats på Gotland – och får då mer än en 1/2 m2 vardera) skulle i någon betydelsefull grad kunna STÖRA det gigantiska i kubik gånger kubik NaturLiktVisa = Intelligenta energisystemet Solen och jorden i sin interaktion om hur den biologiska miljön på jordens ytteryta SKALL bli = kommer att förändras ?”

    Däremot så kan Wi oNaturLiktoVist miljömässigt sabba för oss själva som ras homo sapiens – men INGENTING annat – i mitt mer än 66-årade livsperspektiv sett i vart fall

    Ha det… :-)
    vännen Josef

  9. Josef Boberg skriver:

    WadStröm,

    Dina uttryckta meningar: ”Inte fattar jag vad du Josef pratar om. Är du ett kvalster? Inte kommer jag in på din adress heller.” – slut citat.

    Tur för Dig att Du inte kom in på min adress – eller lyckades klicka på mitt namn och komma till min hemsida den vägen heller. Måhända funkar det bättre för Dig på http://www.boberg.nl ?

    Tack för länken till Din BEvakning av moderatstämman. Jag har redan varit där och roat mig inte så lite, faktiskt…

    Apropå kvalster – så upplever jag storleken på de kvalster Wi ALLA har på wåra egna kroppars hud – visavi wåra kroppars storlek – i inte så liten grad ganska säkert skall kunna liknas vid hur stor en människa är – visavi den bolliga jorden Terra – som Wi härjar på ytterytan av.

    Men visst – det är min personliga matematiska förmåga som säger mig det – och det kan ju vara något helt annorlunda för t.ex. Dig, självklart…

    Ha det… :-)
    vännen Josef

  10. pellew skriver:

    Hej, Carl.
    Hur kommer det sig att alla partier i landet gör på samma sätt. Alla i Sverige måste göra lika! Tycka lika. Jag tänker då på likakönade vigslar. Det är väl kyrkans sak att bestämma hur de vill viga människor!? Det vi borde tala om är de som vigs borgerligt.
    Jag är lite förvånad över moderat ståndpunkt här.
    Vad jag är mycket oroad över är en avreglering av spel. Svensk travsport, den är världsledande med massor av duktiga människor. Och det är som Stig H Johansson uttryckte det ”i och med V75 spelet tog travet fart i Sverige”. Resurserna till detta trav kommer från spelet. Unibet, Ladbrokes m fl lämnar inget till sporten som sakta tynar bort…

    Pelle

  11. klaskarlsson skriver:

    pellew: Kyrkan har ju tom själva dikuterat om dom skall avsäga sig vigselrätten – och då blir kyrklig vigsel mao en ceremoni mer än ett rättsligt bindande äktenskap.
    Jag kan tycka att detta är rätt väg, och så kan staten/lagen gälla för samkönade äktenskap om folk så vill, men kyrkan kan vägra utföra ceremonin om dom vill…

    F.ö. behöver inte en avreglering vara katastrofal, det beror på hur den sköts. Man kan ha certifieringar och lagar som tvingar spelbolagen till ett ansvar, åtminstonde ekonomiskt…

    /K

  12. lillies skriver:

    Det är kanske det Frankrike försöker få till (angående Unibet).
    Uppenbarligen har Unibet varit kallade till förhandling men inte dykt upp. Hade de duýkt upp hade de ju kanske kunnat hemställa hos domstolen att hänskjuta frågan till EG domstolen genom begäran om förhandsbesked.

    Håller i viss mån med pellew, inte bara beträffande kyrkans vigselrätt (om man är homosexuell och vill vigas varför måste man envisas med att göra det hos någon som inte delar ens trosuppfattning i just den frågan, det väsentliga är väl vilken status man får beträffande arv, sambeskattning, rätt att ha inflytande om partnern skadas allvarligt eller omkommer m.m.?) .
    Beträffande just spel så är det lite typiskt Storbritannien, de begränsar i viss mån spelen runt sina sportarenor med hänsyn till kriminalitet och andra otillbörligheter (kontroll av att minderåriga inte spelar m.m.) men samtidigt så har det väldigt liberala regler för bolag som erbjuder likartade tjänster via nätet till andra länder.

    Samma med de så kallade 100 £ bolagen som ursprungligen var tänkt för bolag som inte behövde mycket kapital då de främst nyttjades för tjänsteproducenter), nu används de bl.a. av sådana som konkursat sig bort eller fått andra hinder att driva näringsverksamhet från andra marknader för att kunna öppna filialer i de länder där de ursprungligen kom ifrån (ofta är det företag som konkurrerar med svarta löner).

    Dock har jag sett i en artikel att Finansen avser att se vad de kan göra för att begränsa dessa företags verksamhet i Sverige vilket är gott.