I Bagdad

Tillsammans med Tobias Billström har jag just anlänt till Iraks huvudstad Bagdad för samtal om landets och regionens franmtid.

Jag lämnade Belgrad rätt tidigt på morgonen för att fara till Amman i Jordanien, och därifrån tog vi ett helt vanligt kommersiellt flyg till Bagdad. Det finns faktiskt åtskilliga sådana.

Syftet med mitt besök här är att försöka att stimulera och fördjupa den politiska dialogen.

Vi är i ett närmast desperat behov av först en nationell kompromiss om hur Irak skall styras, sedan en regional kompromiss om Iraks stabilitet och dessutom självklart en global kompromiss om politiken i regionen i dess helhet.

Utan sådana kompromisser fruktar jag att vi går mot fortsatt splittring, söndring och strid. Och det kommer att drabba oss alla.
Att jag nu besöker Bagdad går tillbaka på den inbjudan jag fick av min irakiske kollega Zebari när han var i Stockholm i början av året. Redan då sade jag att det var min avsikt att åka.

Vi kommer att träffa en lång rad företrädare för skilda politiska riktningar och grupper i Irak. Jag vill på ort och ställe lyssna på deras olika perspektiv. Men i likhet med min franske kollega och vän Bernard Kouchner för någon vecka sedan vill jag också göra det möjligt för dem att lyssna på en europeisk röst som de kanske inte hör så ofta. Jag vet att det är starkt efterfrågat.

Vi har ett mycket påtagligt nationellt och europeiskt intresse av ett stabilt och demokratiskt Irak. Att vägen dit inte förefaller alldeles enkel eller kort är alls inget skäl till att avstå från att bidra på de sätt som vi faktiskt kan göra. Jag tror att såväl FN som EU har en mer betydelsefull roll att spela för Iraks framtid än vad vi har sett hitintills – och jag vill gärna diskutera vad det skulle komma att innebära.

Jag vill gärna tro att såväl Sverige som Europa i Irak och den övriga muslimska världen står för förståelse, respekt och försoning. Och att bygga broar av förståelse och respekt mellan oss och den muslimska världen tillhör de allra viktigaste uppgifter vi står inför. Bagdad må i dagens nyhetsförmedling framstå som någonting annat, men i det längre historiska perspektiver är staden också symbolen för en islamsk gyllene period som en gång betydde så mycket för att vårt Europa skulle komma ut ur sitt dåtida mörker.

Iraks framtid – söndring eller försoning – kommer att ha enorm betydelse för hela den region som är vårt Europas allra mest omedelbara närområde.

31 Responses to I Bagdad

  1. Josef Boberg skriver:

    Carl Bildt,

    Din uttryckta mening: ”Syftet med mitt besök här är att försöka att stimulera och fördjupa den politiska dialogen.” – slut citat.

    Jag blir inte så sällan väldigt hoppfull för en mindre krigisk framtid i världen – när jag läser på Din blogg. Den förutsättningsfria DIALOGEN som ”vapen” i detta – är det STARKASTE ”vapnet” av ALLA – i mitt perspektiv sett – så Din odds är sannerligen goda.

    Lycka till !

    Ha det…
    vännen Josef

  2. Helena Palena skriver:

    Eufrat och Tigris – västerlandets vagga! Där kom Abraham vandrande och så fick vi vår nedskrivna historia.

    Om man petar i en myrstack – vad händer då? Det blir kalabalik! Och det kan aldrig bli bra igen. Irak är förstört – hur kunde det få ske? Varför diskuterar vi inte det? Därför att: När pengarna talar är sanningen stum!

  3. Kachina skriver:

    Nu tror jag att du kommit in på rätt konfliktområde. Lämna Israel/Palestina åt sitt öde, eller åt de som vill stånga pannan blodig, och lägg energin på att hjälpa Irak att bygga upp sitt land. Där tror jag att du kan göra något.

  4. Josef Boberg skriver:

    Helena PaLena,

    Nja – snarare den omättbara DROGEN MaktBegär hos dom ”tretton” som styr hela världen ekonomiskt = politiskt – i mitt perspektiv sett. Pengar som sådan har dom för länge länge sedan tröttnat på – för det har dom redan mera av än dom kan räkna…

    Ha det…
    vännen Josef

  5. David Igra skriver:

    Intressant att flyga iväg sådär spontant till Irak. Konflikthanteringen på Balkan måste tyckas lätthanterlig i jämförelse med röran i denna del av Mellanöstern…

  6. Torsten skriver:

    Hej allesammans,

    Är på besök i Kungliga Huvudstaden så därför blir det bara ett allmänt skrivet inlägg.

    När min dotter kallar för barnpassning åt Linn 2,5 år slänger jag mig i min Mercedes CLK och kör gladeligen de 45 milen från mörka Småland till Stockholm.
    Jag och Linn tog Djurgårdsfärjan till Gröna Lund och spenderade lördagseftermiddagen där. Mycket trevligt.
    Vi fick dock ingen bröllopsmiddag, men nöjda ändå efter ett besök på Mac Donalds strosade vi hem.
    I morgon bär det av söderut igen. Arbetet kallar.

  7. Torsten skriver:

    Carl,

    Kan nämna att i dag blev Du och Tobias uppmärksammade i Rapport inför Ert besök i Irak.

  8. […] I Bagdad Tillsammans med Tobias Billström har jag just anlänt till Iraks huvudstad Bagdad för samtal om landets och […] […]

  9. geneve2 skriver:

    Hej!
    Nu måste vi skärpa oss i våra kommentarer och verkligen komma med konstruktiva inlägg i denna mycket intressanta blogg Carl Bildt kommer nu att ställas inför KU pga våra slarviga och tanklösa skriverier. Berit Andnor gör ju allt hon kan för att klämma åt vår utrikesminister och få honom inför KU. Hur skall hon nu”vrida till det” för att få ytterligare en andledning till mer KU förhör med Carl Bildt . Jag tänker på hans och Tobias Billströms besök i Irak för att där arbeta för att på något sätt föra fredsförhandlingarna vidare.

  10. Helena Palena skriver:

    Josef: Det där om sanningen är ett ryskt ordspråk och är nog kanske mest applicerbart på relationen mellan människor och små grupper. Dina tretton som styr världen har nog fickorna fulla redan. Men som du vet så är det ju som så att MYCKET VILL HA MER! Vill ha hur mycket som helst till och med!

    För övrigt är siffran tretton det finaste talet! För däri ligger mänsklighetens fortplantning förborgad. Så det är verkligen synd att vår kung, bland resten av ignoranterna, är rädd för denna vidskepelse!

    Till din fråga på min blogg: Nej, lika vacker som en SNÖR-blomma är jag inte!

  11. Josef Boberg skriver:

    Helena Palena,

    Tack för Din goa backfeed ! Men visst är Du den vackraste i världen – jämförd med Dig själv ?

    Ha det…
    vännen Josef

  12. Helena Palena skriver:

    Josef: Det är jag verkligen.

    Torsten: När barnbarnen kallar släpper man allt….

    geneve: Det här med KU är intressant! Vi är ju ansvariga för våra bloggar och om Calle åker dit – går då den som skrev kommentaren helt fri? Kan man undra? Förmodligen! Någon som vet?

  13. Karl H. skriver:

    Helena,

    Som lagen är skriven ligger ansvaret helt och hållet på bloggens ägare. Den som författade de olämpliga kommentarerna kan lugnt fortsätta.

  14. Helena Palena skriver:

    Karl H: Underligt! Men så har jag också tolkat Yttrandefriheten. Det är bäst att börja lusläsa kommentarerna man får på sin blogg med andra ord eftersom ett stort ansvar läggs på var och en bloggare.

    När det Carl Bildts blogg kan man undra om han ska dömas som privatperson eller som utrikesminister. Jag tycker hans blogg bör vara hans privata – men det hela faller ju på att han bara bloggar om sina förehavanden som utrikesminister.

  15. Helena Palena skriver:

    Sorry glömde ordet gäller i min kommentar ovan: När det gäller Carl Bildt ska det stå…

  16. Torsten skriver:

    Tillbaka i Småland efter besöket hos dotterdottern i Huvudstaden, kan jag som vanligt konstatera att det finns gott om trafikanter på motorväg som tror att dom är ensamma på vägen.
    När man byter fil är det viktigt att dels titta i backspegel så att man inte kör ut framför någon och dels ge tecken.
    Alltså, körriktningsvisaren är till för att visa att man ämnar byta körfält eller körriktning.
    Det är också ett flertal som tycker att det är viktigare att väja för bilister som kommer på påfarter än att ta hänsön till bilister som ligger i omkörning i vänsterfilen.
    Här behövs skärpning.
    Detta hör naturligtvis inte till ämnet. men viktigt ändå.

  17. Kachina skriver:

    Torsten, du kör för fort. Gamla gubbar skall hålla sig i högerfilen, aldrig över 70.

  18. Torsten skriver:

    Kachina,

    Jag har långt kvar till 70:-)

  19. Josef Boberg skriver:

    Dagens spontana bubbel :-) Tack för det KaChina och Torsten !

    Ha det…
    vännen Josef

  20. Torsten skriver:

    Ja, det behövs mera humor i trafiken.
    Kanske tar man mera hänsyn till medtrafikanter då.

    Förslag??

  21. Josef Boberg skriver:

    Torsten,

    Nja – förslag och förslag – men enär Humor och Intelligens går hand i hand – så blir ju mera Humor detsamma som mer Intelligens hos trafikanterna. Intelligenta trafikanter prioriterar väl hänsyn till MEDmänniskor = medtrafikanter = detsamma som sig själva också, kanske…

    Ha det…
    vännen Josef

  22. Torsten skriver:

    Man kan likna bilen med denna blogg.

    Man sitter där mer eller mindre anonym i sin bil.

    Det är då väldigt lätt att vräka ur sig okvädningsord, blinka med lyset, tuta och kanske hytta med näven utan att det får några direkta konsekvenser för en själv.

    Hur skall man tackla detta problem???

  23. Kachina skriver:

    ”Hur skall man tackla detta problem???”

    Ignorera. Jag har kört många mil, både i bil och lastbil. Jag har ALDRIG sedan jag fick körkortet använt signalhornet. Det är det absolut sista man skall använda när något händer, ratt och pedaler först.

    Ett sätt att tackla de som fått signalhornet i julklapp, avslöjade jag för mina döttrar när de övningskörde och kände skräcken för att få motorstopp i trafikljusen och bilen bakom börjar tuta, så är mina instruktioner att man drar åt handbromsen, kliver ut och går till den bil som tutar, och frågar; ”Vill du nå’t”

    ALLA får någon gång oavsiktligt motorstopp, även yrkeschaufförer. Är någon så dj-a dum att han börjar tuta, har han gjort sig förtjänt av ytterligare en rödlampa.

  24. Torsten skriver:

    Bra synpunkter Kachina.

  25. Helena Palena skriver:

    Som alltid gubbstuttar ska man nog tänka efter före innan man gör något!
    Det gäller filen på vägen likväl som filen i bloggen! Ha, ha, ha….

  26. Torsten skriver:

    Kachina,

    Hur skall vi tackla detta påhopp?

    Skall vi avslöja verkligheten eller vara gentlemän och tiga :-))

  27. Helena Palena skriver:

    Glömde att det gäller filen i köket också! Ha, ha, ha en gång till!

    Vad gillar ni ordet gubbstuttar?

  28. Kachina skriver:

    :-)

  29. Torsten skriver:

    Tackar för komplimangen :-)

    Helena, Du verkar vara på rymmen. I köket är det enkelriktat :-)

  30. Helena Palena skriver:

    Torsten: Nä, det är det väl inte! Hos oss är det ett upptrampat stråk mellan kylskåpet och spisen!

    I feel for fil hursom!

  31. Josef Boberg skriver:

    :-)

    Ha det…
    vännen Josef