Geremek

Konstiga rapporter kommer från Polen om konstiga åtgärder som regeringen anses vidta mot den synnerligen välrenommerade Europarlamentarikern Bronislaw Geremek.

Frågorna är många. Och det finns nog all anledning att framföra till den polska regeringen att vi känner oro över de uppgifter i ärendet som nu når oss.

53 Responses to Geremek

  1. maverick skriver:

    TT Telegram kl 14:55

    Polens förre premiärminister Tadeusz Mazowiecki tänker inte följa regeringens nya lag och skriftligen förneka allt samröre med den tidigare kommunistiska säkerhetspolisen. Kritiken mot lagen växer sig allt starkare.

  2. knightone skriver:

    ”Mccartyism” i Polen… märkligt men föga förvÃ¥nande.

  3. ollemunter skriver:

    I Polen produceras elkraft till stor del med hjälp av brunkol. Brunkol är en sämre variant av kol. Den är mer svÃ¥rhanterlig, den har en tredjedel av stenkolens energiinnehÃ¥ll och den är betydligt smutsigare. Den som besökt storstäder i östra Tyskland eller Polen vintertid vet vad det är frÃ¥ga om – upplevelsen är intensiv och inte positiv.

    Det är här vattenfall plöjer ner sina vinster och investerar.

    Hemma i Sverge skall vi sopsortera och skatten på bensinen bara ökar, för att man skall få folk i Sverige att sluta använda bilen, medans Polen får fortsätta förstöra miljön som vi också så småningom drabbas av när vindarna blåser norrut.

  4. ollemunter skriver:

    Hoppas Carl Bildt, att du inte glömmer bort att sätta fart på dina kollegor på UD, så att dom lägger ner ett kol extra på att få hem Dawit Isaac från Eritrea.

    Tiden går och det är rent ut sagt fördjäkligt, att UD inte gör mera, för att Dawit Isaac skall få komma hem till sin familj i Sverige.

  5. sofia L.S. skriver:

    det här passar väl inte in, ändå kan jag inte låta bli att fundera på detta. mvh sofia
    http://sofiawinterborn.wordpress.com/2007/04/25/sofiahave-you-ever-asked-yourself-these-question-why/

  6. Eslander skriver:

    Det är ju alldeles förfärligt det som händer i Polen. Att pendeln skulle slå så kraftigt från vänster till höger hade jag aldrig kunnat tro.

    Det är ju rätt märkligt att man skall bevisa sin oskuld i stället för att utreda vem som bär skuld till vad.

    Att kommunismens repressiva förtryckarregim efteråt utnyttjas på det här sättet mot det polska folket är ju kränkande för alla EU-medborgare. Jag blir riktigt upprörd.

  7. ollemunter skriver:

    Jovist passar det, skall själv sätta penseér i morgon. Passar det inte, om det är det du menar sofia, så får väl Carl Bildt moderera bloggen dvs han får radera dom kommentarer han tycker inte hör hemma här.

  8. […] Utrikesministern har redan uppmärksammat det och tänker framföra sin oro till polska regeringen. TT har plockat upp Ekot-nyheten, men gör […]

  9. hans2 skriver:

    ollemunter,

    Antag att CB och UD skulle sätta frÃ¥gan om att fÃ¥ hem Dawit Isaac frÃ¥n Eritrea som priotitet #1 pÃ¥ sin dagordning. Hur stor bedömer Du sannolikheten för att de lyckas inom – säg – 6 mÃ¥nader?

  10. ollemunter skriver:

    hans2!
    Ingen, men betänk ändå, att Göran Persson tog upp frågan med Busch när han träffade honom i USA innan Mehdi Muhammed Ghezali blev frisläppt och då gällde det en kriminellt belastad person, som jag inte tror var så oskyldig.

    Göran Persson är inte på något sätt, min favorit precis. Däermot så har jag trott, att Carl Bildt var ett strå vassare, när det gällde dom här problemen, men jag förstår att Eritrea, inte är en lätt nöt att knäcka. Men ändå, så borde han eller UD, kunna berätta hur långt dom kommit i sina ansträngningar.

  11. ollemunter skriver:

    Om man nu anstränger sig.

  12. Kachina skriver:

    Eritrea ÄR en lätt nöt att knäcka. Frys biståndet. Teoretiskt drabbar det befolkningen, men de får ur biståndet först när de som har makt att frisläppa Dawit, har tagit sitt. De drabbas först, sedan handlar det om dagar innan han är frisläppt.

  13. hans2 skriver:

    ollemunter

    Ditt engegemang för DI är berömvärt på alla sätt

    Dock, kan jag dra slutsatsen att vi är överens om följande:
    1. Pga låg sannolikhet att lyckas borde CB och UD inte ge topp-prioritet i frågan
    2. CB och/eller UD borde snarast uttala sig om hur de bedömer nuvarande status och vad de anser vara möjligt att Ã¥stadkoma inom – om jag fÃ¥r – närmaste 6-mÃ¥nadersperiod?

  14. ollemunter skriver:

    Hittade detta om Eritrea mm:

    ”Det är inte rimligt att vi betalar bistÃ¥nd till ett land som hÃ¥ller en av vÃ¥ra medborgare fängslad, säger Cecilia Wigström som även kräver att utrikesminister Carl Bildt besöker Eritrea för att därmed sätta tryck pÃ¥ regimen att släppa Dawit Isaak.

    Enligt Lennart Wohlgemuth, professor i Afrikakunskap vid Göteborgs universitet förvärras läget i Eritrea och en frigivning av Dawit Isaak blir därför enligt honom svårare ju längre tiden går.

    Lite fördjupning i ämnet:
    http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14814575.asp

  15. Kachina skriver:

    Var är ”amerikanen” i Bildt nu? USA kan starta krig för EN av sina medborgare, men har aldrig behövt göra det för alla vet att de kan göra allvar av sina hotelser. Här gäller det att sätta hÃ¥rt mot hÃ¥rt. Hjälper inte det, bryter man alla förbindelser och vägrar delta i EU:s bistÃ¥ndsarbete.

    Carl, det är ditt jobb att åka ner och tala klartext med regimen.

  16. karrman skriver:

    En intressant analys av konflikten Etiopien och Eritrea är den nyligen publicerade

    Ethiopia and Eritrea: Allergic to Persuasion
    (pdf 182KB)
    Sally Healy and Martin Plaut
    January 2007

    Du hittar den är:

    http://www.chathamhouse.org.uk/index.php?id=78

    Mycket konstig konflikt där parterna låg i skyttegravar och sköt på
    varandra med tungt artilleri. De stred om ett värdelöst ökenområde.
    Konflikten är fortfarande olöst.

    En annan intressant analys är denna:

    The Rise and Fall of Mogadishu’s Islamic Courts
    (pdf 271KB)
    Cedric Barnes and Harun Hassan
    April 2007

    Bakgrund till de Islamiska domstolarna.
    Kritisk till Etiopiens intervention.

    Hittas på samma ställe.

  17. ximena05 skriver:

    Polens regering rykker i trådar som påminner om gamla dagar.
    Förnedrar Rysslan och tar för sig av det EU-dukade bordet.
    Regeringen där borde ha ”smisk pÃ¥ sjärten” av dig CB och resten av EU!!!

  18. tsolin skriver:

    Brukar dÃ¥ och dÃ¥ titta pÃ¥ Bildts blogg. Lysande snabbkommentarer, pregnanta och alltid ”to the point”. Har dock svÃ¥rt att se relevansen i en hel del av de bluddriga och repetitiva kommentarer som tycks Ã¥tfölja samtliga Bildts inlägg (alldeles oavsett vad de handlar om). En del uppenbara ”nut cases”. (nÃ¥gra av de mest uppenbara tycks Bildt lyckligtvis ha tagit bort). Och en del märkliga figurer (av typen ”ollemunter”) som vräker pÃ¥ invektiv eller felaktigheter (för upplysningens skull är det stenkol och inte brunkol som stÃ¥r för huvuddelen av den polska energiförsörjningen). MÃ¥hända är det meningsfullt med ett totalt och fritt meningsutbyte…? Jag skulle dock förorda en moderering av bloggen där de mest meningslösa inläggen redigeras bort. Klotterplank finns det ju ute pÃ¥ stan sÃ¥ det räcker (i alla fall i Uppsala och Stockholm som tycks vara fulla av olika mentalt störda personer som tapetserar sina förvirrade inre monologer vid busshÃ¥llplatser mm)

  19. mararh skriver:

    ”Hörrni killar”

    Ja, jag riktar mig till det manliga könet mestadels eftersom det verkar som om ni är de störst tyckarna om inträde i NATO eller ej (du får ursäkta mig Maggi, jag vet att det var du som initierade diskussionen).

    Jag har en fråga till er som är NATO-anhängare;

    Tror ni om Sverige skulle angripas att NATO skulle komma skyndsammare till vår undsättning om vi vore NATO-medlemmar?

    Om det är det ni grundar er övertygelse på, har jag en följdfråga,

    Vill vi gå med en sammanslutning som ser till de sammanslutna i första rummet och och formatet av angreppet i andra rummet?

    Om ni inte förstår min frågeställning skall jag försöka förtydliga mig;

    Vad är NATO till för?

    Att ge sina medlemmar skydd i första hand och icke-medlemmar i andra hand. Låt säga att vi blir angripna av ett NATO-land och vi inte är medlemmar, tar då NATO automatiskt tillvara intresset från ett anslutet NATO-land?

    Om vi å andra sidan blir angripna av ett NATO-land och själva är anslutna, vilket lands intressen skall då NATO tillgodose?

    Förklara allt för mig, för jag förstår inte. Om NATO ändå ställer upp för oss och vi ställer upp för dem med humanitär hjälp, varför skall vi då vara med?

    Hjälp mig, för jag förstÃ¥r inte………

  20. mararh skriver:

    Anledningen till att jag frågar om NATO är jag är mor till söner och jag vet inte om jag är villig att offra dem i ett krig.

  21. mararh skriver:

    Jag går och lägger mig nu, men jag hoppas verkligen att någon tar sig tid att besvara mina frågor. Jag är fruktansvärt ambivalent, men argumentation åt ena eler andra hållet hjälper åtminstone mig att ta ett personligt beslut i frågan.

  22. ximena05 skriver:

    tsolin

    Du har en del rätt.
    Den här saiten har ibland en förmÃ¥ga att ”spÃ¥ra ur”. Somliga önskar en helt annan debatt än den som är aktuell i CB,s blogg. Klotterplank var väl lite hÃ¥rt men det finns ju andra forum för ”orala orgasmer” I det här rummet tycker jag att det skall vara städat. SÃ¥, ja du har rätt tsolin.

  23. ximena05 skriver:

    mararh

    Vet inte svaret på frågan. Men se på de nya medlemmarna i EU som förutsättninslös entrar NATO. Tror fan det, det är deras trygghet efter en långvarig okkupation av USSR. Vi i Svedala har ju inte den erfarenheten.
    Personligen tror jag NATO kommer att utvecklas till något som alla har nytta av, om inte en ny krigspresident entrar cenen i vita huset.
    Men medlen???? nja det faller nog pÃ¥ sin orimlighet när det gjäller Svedala. Vi har inga ”kalla krig” mm här i regionen och vÃ¥ran deltagelse i krig de sista 100 Ã¥ren är ju noll. Vi har det alltsÃ¥ sÃ¥ bra att vi inte behöver NATO.
    Den sista kommentaren får jag nog på pälsen för.

  24. sofia L.S. skriver:

    Min lilla kommentar är egentligen ingen elakhet, jag skojar om alla politiker. jag tillhör inte alliansen, men tycker inte särskilt illa om C Bildt, ville bara säga det. mvh sofia

  25. Kachina skriver:

    tsolin

    ”Jag skulle dock förorda en moderering av bloggen där de mest meningslösa inläggen redigeras bort.”

    Vad är meningslöst, för vem? Alla ”nutcases”, är det de fÃ¥r som inte gÃ¥r in i fÃ¥llan frivilligt? I det marknadsliberala Latinamerika ”redigeras” dessa bort. FöresprÃ¥kar du en mildare form av redigering här i Sverige. Tyck till, men bara om du tycker det vi tycker att de skall tycka. Varje inlägg skall innehÃ¥lla en hyllning till den store ledaren. Minst en gÃ¥ng i varje inlägg skall uttryckas nÃ¥gon form av beundran, antingen i form av hans enorma arbetskapacitet, hans enorma intelligens eller den enorma nytta han gör för Sverige och världen.

    Hell dig Ceasar, Davit Isaac har för någon timme sedan vaknat i sin cell. Han tänker på dig hela tiden.

  26. ximena05 skriver:

    kachina

    Bor själv i ”Latinamerika”. marknadsliberal ”redigeras” Du är ute och simmar och förstör en seriös blogg-site.

  27. Kachina skriver:

    Du bor inte i Latinamerika. Du är totalt okunnig om vad som händer i de länderna.

  28. Kachina skriver:

    ximena05

    Vid närmare eftertanke. Menar du verkligen att du förespråkar censur, i ett samhälle som kallar sig liberalt.?

  29. ximena05 skriver:

    Kachina

    Bor faktiskt här i America Latino.
    Jag förespråkar inte censur, men kom inte och påstå att det är värre här än i Svedala.
    Däremot så tycker jag att ett forum för kommentarer till CB,s blogging skall handla om det som står i bloggen.
    Som gammal svensk i utlandet har jag fortfarande stor respekt för det skrivna ordet, även om det kan vara kontroversiellt ibland.

  30. pettson skriver:

    ximena05

    Din kommentar på kachinas inlägg är alldeles riktig.

    Den bistra sanningen är att kachinas huvudsakliga bidrag i denna blogg är just att provocera. Konstigt att han ännu inte har reagerat pÃ¥ din Ã¥sikt ”Du är ute och simmar och förstör en seriös blogg-site”. Men det kommer.

    Kachinas uppdrag är att förstöra denna blogg. Vi kan gemensamt se till att hans uppdrag misslyckas. Vi kan endast lyckas med detta om vi, seriösa bloggare, låter bli att reagera på hans inlägg. Det kan också vara bra att känna till att kachina även uppträder i adra skepnader (t.ex. hillary2, etc).

    Om man på gatan ser en pervers stackare onanera, då tar man en omväg. På samma sätt, det kloka är att inte befatta sig med Kachinas (hillary2, etc) publika verbala onanier. Annars riskerar man att få den stinkande sörjan på sig.

    Det finns onekligen ett visst underhållningsvärde i kachinas (hillary2 etc) tragikomiska verbala konvulsioner. Jag tycker dock att dessa inte bör tillåtas kontaminera en så seriös blogg som Carl Bildts. Om vi totalt nonchalerar kachina (hillry2, etc), så kommer vi att bidra till att behålla bloggens seriositet. Vi kommer visserligen att sakna våra skrattstunder. Jag har dock ett förslag. Vill man
    få sig ett gott skratt kan man ju alltid besöka http://www.flamman.se/

  31. ximena05 skriver:

    pettson

    Är helt enig med dig.
    Saludos

  32. soli01 skriver:

    tsolin-vad är du för en person, men ingenting är omöjligt under”stärnorna”. Detta är en möjlighet som vi har att kommentera och anser Bildt att det inte är lämpligt- det som skrivs- är det väl han som avgör detta! Ditt inlägg här är ingenting som höjer ”statusen”.
    Censur vill väl ingen ha! Skärpning!

  33. Kachina skriver:

    Du pettson synes vara precis lika nära ett psykiskt sammanbrott som USA:s president.
    Jag kan bara råda dig att söka läkare.

    I övrigt håller jag med. Jag vill gärna yttra mig ostört, utan kommentarer av typ encellig tankeverksamhet. Jag fortsätter att skriva och kommentera, ni håller käft. De andras som läser får acceptera eller negligera varje enskilt inlägg, efter eget val.

  34. avalexandria skriver:

    Polen kan behöva åthutning för fler saker. De funderar på att trotsa Europadomstolen och inte betala ut skadestånd till Alicja Tysiac. Därtill vill vice statsministern och en del parlamentsledamöter avträda Europakonventionen. Det kan definitivt behövas ett grundläggande samtal om mänskliga rättigheter.

    Som jag förstår det är respekten för mänskliga rättigheter en grundsten i Europasamarbetet och avsteg från denna princip bör kritiseras hårt från övriga stater. Eller har jag fel?

  35. Kachina skriver:

    pettson:

    ”Om man pÃ¥ gatan ser en pervers stackare onanera, dÃ¥ tar man en omväg. PÃ¥ samma sätt, det kloka är att inte befatta sig med Kachinas (hillary2, etc) publika verbala onanier. Annars riskerar man att fÃ¥ den stinkande sörjan pÃ¥ sig.”

    Visst, naturligtvis är jag för det fria ordet, men bör du inte fundera lite på om dina, något märkliga, sexuella fantasier har något i en politisk blogg att göra. Om du har problem med sexualiteten finns ju sexuella rådgivare hos bägge de stora drakarna, plus spalter där du kan debattera frågan.

  36. andcar skriver:

    Hmm…

    Det är synd att en så här pass intressant blogg ska ha ett så dåligt kommentatorfält.

    Jag läser ett antal politiska bloggar och det hör ju till att man ska bli arg över vissa kommentarer. Men oftast så kan man, trots det, hysa någon form av respekt för människorna bakom dessa.

    SÃ¥ finner jag inte vara fallet här. DÃ¥ i synnerhet denna ”Kachina” som verkar ha fÃ¥tt för sig att han/hon är bÃ¥de klarsynt och spetsfundig. Jag mÃ¥ste säga att du är nog den sämsta jag stött pÃ¥. Virrigare och mer oklara ”Ã¥sikter” fÃ¥r man leta efter. Ditt vanligaste förslag i de av dina inlägg jag orkat läsa igenom verkar vara att söka läkarhjälp. GÃ¥r du pÃ¥ lÃ¥gstadiet? FörstÃ¥r du inte att du gör bort dig?

    En mer saklig debatt hade varit önskvärd, gärna med koppling till topic…

  37. Kachina skriver:

    andcar

    Lögnen som vapen? Visa mig de andra inläggen, annat än ovanstående, där jag uppmanat någon att söka läkarhjälp.

    Saklighet är en subjektiv bedömning utifrån ens egna referensramar. Alltså fullständigt värdelöst om man inte har samma referensram. Därför är kravet på saklighet något av det mest osakliga man kan komma med.

  38. andcar skriver:

    Kachina –

    Jag var (och är i viss mÃ¥n) helt övertygad om att du vid Ã¥tminstone ett annat tillfälle sagt Ã¥t nÃ¥gon att söka läkarhjälp pÃ¥ denna blogg. Men bara i denna topic är det ju tvÃ¥ gÃ¥nger, om man tar med din uppmaning att söka hjälp hos ”sexuella rÃ¥dgivare” (jag tror f.ö. att alla rÃ¥dgivare kan vara sexuella). Jag försökte hitta kommentaren jag tänker pÃ¥, men fick 353 (!) träffar pÃ¥ ditt nick i denna blog, och sÃ¥ viktigt är det inte för mig att bevisa dig fel att jag är villig att gÃ¥ igenom en sÃ¥n enorm mängd trams.

    ”Saklighet är en subjektiv bedömning utifrÃ¥n ens egna referensramar. AlltsÃ¥ fullständigt värdelöst om man inte har samma referensram. Därför är kravet pÃ¥ saklighet nÃ¥got av det mest osakliga man kan komma med.”

    Där har vi den där ”spetsfundigheten” igen… Vilken bländade cirkelargumentsliknande logik!

    Gör dig inte dummare än vad du är. Även om vi inte har samma ”referensramar” (tack gode gud för det) sÃ¥ tror jag att du begriper vad jag menar när jag skriver saklig.

  39. Kachina skriver:

    andcar

    Det handlar om att rucka förstelnade tankemönster och dÃ¥ finns bara ett sätt,…..att uppröra, riva upp. Om du läste länken Carl gav pÃ¥ inlägget frÃ¥n Oslo till Globalisering, ser du att professorerna säger precis det jag sagt, fast med grövre sprÃ¥k, att industrialiseringens tid är förbi, vi har gÃ¥tt in i teknikens tidevarv och det gäller att göra människor anställningsbara. Vad de inte sade rakt ut, men är en följd av deras resonemang, är att arbetstiden inte längre kan vara 8 timmar per dag. Det är enkel matematik, som de kanske inte vill eller inte fÃ¥r säga.

    När det gäller anställningsbarheten har vi tvÃ¥ vägar att välja pÃ¥, hög bildningsnivÃ¥ eller lÃ¥ga löner. Tyvärr satsar Alliansen 90% av sin energi pÃ¥ att sänka lönerna och förutsätter att folk inte är bildningsbara, saknar intelligens. Det är trÃ¥kigt nog en av borgerligheten förstelnade tankeformer. Intelligens är synonymt med intresse. Det man är intresserad av blir man intelligent pÃ¥. ”Processorkraft” finns överallt oavsett om den är dold av en 50.000-dollars kostym eller en overall.

    Alliansen verkar inte ha kompetens att hantera regeringsinnehavet och man kan verkligen fundera hur det är ställt när man bekämpar ungdomsarbetslösheten genom att uppmana pensionärer att fortsätta jobba, till och med ta nya jobb.

    Jag resonerar så att de kan inte vara så in i h-e dumma, utan den bakomliggande orsaken är att de vill dela in samhället i Suberiors och Inferiors, för att sedan skapa en djup och vid klyfta däremellan.

    Det opponerar jag emot

  40. torsten99 skriver:

    Andcar,

    Sin vana trogen, levererar Kachina bara dynga. Det är sådant vi andra bör undvika.

  41. laken skriver:

    regeringens politik gÃ¥r ut pÃ¥ att göra det mera lönsamt att arbeta och lättare att anställa. nÃ¥gon ”hidden agenda” tror jag inte pÃ¥.

  42. andcar skriver:

    torsten99 –

    Ja, jag ber om ursäkt. Kommenterar man skit blir det ju lätt skitsnack, så att säga.
    Kommer ej att hända igen.

  43. pettson skriver:

    Det är precis det jag menar. Trampar man i en hög av exkrementer blir det svårt att skrapa bort den stinkande smörjan från sina skor.

  44. Kachina skriver:

    Den dolda agendan finns i lockbetet med tusenlappen. Man kommer åt den, men bara om man går ur a-kassan och säljer bilen. Där är Inferior-bygget påbörjat. Många passar på att gå ur facket för att hålla uppe levnadsnivån, vilket innebär att man, i kombination på de nya arbetskraven, kommer att måsta finna sig i att ta ett jobb till den lön man får, inte den man behöver.

    Torsten har som vanligt väldigt lite att säga, mest på grund av att han inte förstår vad som pågår runt omkring honom.

    Nej, andcar, man skall inte svara pÃ¥ skitsnack. Hur bedömer du det inlägg frÃ¥n ”pettson” som jag besvarade? Det var väl höjden av saklighet enligt din mening?

  45. Kachina skriver:

    pettson

    Dina våta fantasier om både exkrementer och andra kroppsvätskor kan du väl framföra i de forum som sysslar med sånt.

  46. pettson skriver:

    andcar

    Jag har följt kachinas uppmaning och ringt till vårdcentralen. Tyvärr så måste jag vänta i fyra månader innan jag får träffa läkare. Jag har upplysts om att sjukvården paralyseras av alla som försöker förlänga sin sjukskrivning. (Undra på att arbetsmarknaden blockeras för arbetssugna ungdomar.)

    kachinas argumentationsteknik pÃ¥minner om fjortisars argumentationsteknik. Alla fäder har nog varit ”sjuka i huvudet” nÃ¥gon gÃ¥ng. Det hör till bilden när man hämtar hem fjortisarna efter högstadiediscot. SÃ¥ detta om kachinas mentala Ã¥lder och mognadsgraden av hans/hennes debatteknik.

    Hur det gick för min fjortis? Jotack, flickebarnet mÃ¥r bra, idag 26, examen frÃ¥n Harvard – tack vare väl investerat barnbidrag i arton Ã¥r. (Vi har länge undrat vad vi skall ha det till, men insÃ¥g ju hur viktigt det var med rättvisa, sÃ¥ vi tackade och tog emot.) Hon har nyligen köpt en liten fyra pÃ¥ 135 kvm pÃ¥ Östermalm. Hon ser fram amot ett besök av kachina.

  47. Kachina skriver:

    Mental ålder hör samman med rörligt eller förstelnat intellekt. Hos vissa stelnar intellektet ganska tidigt och man begränsar tillvaron till en tunnel för att klara av den.

    Kroppen är trött, men jag kan glädja mig åt att intellektet fortfarande är så rörligt att jag kan registrera och förstå allt som sker i 180 graders vidvinkel framför mig. Ryggen har jag fortfarande inte kunnat täcka av med annat än intuitiv känsla.

  48. tsolin skriver:

    SÃ¥vitt jag kan se handlar Bildts inlägg ovan om Bronislaw Geremek, fd polsk utrikesminister och numera EU-parlamentariker. OvanstÃ¥ende ”debatt” med bl.a den person som utger sig för att vara pensionär i Norrland har föga gemensamt med Bildts inlägg (eller med hans blogg öt) TillÃ¥t mig upprepa mitt inlägg ovan frÃ¥n igÃ¥r kväll 21.17. Kan Ni inte hitta nÃ¥gon annan stans att leka än just pÃ¥ denna blogg, som har mängder med läsare? FöreslÃ¥r jag censur? Det beror pÃ¥ vad man kallar det. Jag skulle kalla det redigering. Det finns ju inga dagstidningar som tar in rubbet av vad som sänds in till dem. SÃ¥ varför skulle inte denna blogg kunna redigeras? Inte för att rensa ut mot Bildt avvikande Ã¥sikter utan för att bli av med den mängd irrelevanta kommentarer (om helt andra frÃ¥gor) som gör det nödvändigt att bläddra och bläddra och bläddra för att hitta de riktiga kommentarerna (och inte allmänt surr)

  49. Kachina skriver:

    SÃ¥ vitt jag förstÃ¥r handlar Bildts inlägg om konstiga rapporter och konstiga Ã¥tgärder. Det förekommer synnerligen konstiga Ã¥tgärder i Sverige, som hör till samma kategori, som att sänka a-kassan för att ”hjälpa” arbetslösa. Det är inte bara konstigt. Det är idiotiskt.

    Kan man ringa Geremak, en polack, för att visa sitt stöd, borde man även kunna ringa den svenske medborgaren Dawit Isaak för att visa sitt stöd. Jag tror det skulle vara väldigt upplyftande för Dawit att få höra, av utrikesministern själv, att utrikesministeriet gör sitt yttersta för att få honom frisläppt. Det finns, som sagt, även telefoner i Eritrianska fängelser, inte i cellen men väl i administrationen, dit Dawit kan hämtas efter begäran.

    Om du skall kritisera den vulgära biten av den här debatten, fÃ¥r du vända dig till ”pettson” Det är inte jag som yttrat mig pÃ¥ exkrement-nivÃ¥, utan ”pettson”.

  50. tsolin skriver:

    Jag menade inte att Du, Kacina, yttrar Dig vulgärt. Det finns en rad andra som gör det. Du uttrycker Dig mycket välformulerat och begåvat.
    Vad jag menar är dock att Du och en rad andra personer – kanske inte sÃ¥ mÃ¥nga men med ytterst frekventa inlägg – i just detta forum drar igÃ¥ng en lÃ¥ng rad (mÃ¥ngordiga) debatter som har med helt andra saker att göra än vad denna blogg handlar om. Visst kan man säga att det är relevant att frÃ¥ga Bildt om Dawit Isaak – det är ju faktiskt hans (Bildts) ansvarsomrÃ¥de som utrikesminister. Men jag tycker det är rätt onödrigt att dra in Bildt i mer inrikespolitiska resonemang i just detta debattforum. Jag tror att det är rätt uppenbart att den (kanske icke uttalade) ”dealen” med Bildt, när han togs in i regeringen, var att han inte ägnar sig Ã¥t inrikespolitik. Och följer man hans blogg de senaste veckorna är det ju ocksÃ¥ uppenbart att han knappast an ha mÃ¥nga minujter av dygnet ledig för att pyssla med inrikesfrÃ¥gor. SÃ¥ varför dÃ¥ hÃ¥lla pÃ¥ och tjata om dessa frÃ¥gor just här? Det finns väl en rad andra fora där sÃ¥ kan ske? Jag för egen del (mÃ¥hända är jag ensam och dÃ¥ viker jag mig för grupptrycket) läser Bildts blogg (ibland) för att fÃ¥ en snabb uppdatering av de utrikes frÃ¥gor som en (hyperaktiv) utrikesminister ägnar sig Ã¥t. Rätt intressant tycker jag.

  51. Kachina skriver:

    tsolin

    Du har helt rätt. En förutsättning för att den här regeringen skall fungera är att Carl Bildt inte yttrar sig om inrikespolitik. Skulle han göra så uppkommer genast frågan om vem som är chef, Carl eller Fredrik.

    Jag utnyttjar Carls blogg för att kunna ge den Allians jag beskriver som Allianz, et tjuvnyp dÃ¥ och dÃ¥. Det är fult mot Carl, men vem har pÃ¥stÃ¥tt att jag inte är ful. Carls blogg är den mest lästa bland journalister och politiker och jag ”slÃ¥r politiken pÃ¥ käften”, där det finns en blotta.

    Jag tror att vass kritik kan ha en viss återhållande effekt på den förda politiken.

    Jag ber Carl om ursäkt för att jag utnyttjar hans blogg i inrikespolitiska syften och om han tar väldigt illa vid sig är det, som sagt, bara att skicka ett mail för att få tyst på mig.

  52. tsolin skriver:

    OK, fair enough Kachina. Inför en sÃ¥dan uppriktighet kan man inte annat än höja pÃ¥ hatten. Jag tycker dock fortfarande det vore bra att hÃ¥lla inrikespolitiken till ngt aannat forum (har inte Reinfeld en blogg ex?) men jag fÃ¥r väl nöja mig med att scrolla förbi de mest irrelevanta (ur ett utrikespolitiskt perspektiv) inläggen…

  53. Pia Kinhult skriver:

    […] lever Europas historia och vill vara en del i utvecklingen för att förhindra krig och fattigdom. Carl Bildt uppmärksammade honom för något år sedan. Läs mer om hans historia […]