Allvarligt attentat i Kabul

Att läget i Afghanistan är högst labilt visades på ett dramatiskt sätt alldeles nyss genom ett bombattentat mot det hotell i Kabul där bl a Norges utrikesminister Jonas Gahr Störe och hans delegation befann sig.

I skrivande stund är det inte klart hur många som skadats eller eventuellt dödats.

Utrikesminister Störe själv befinner sig i säkerhet – vi har just varit i kontakt.

Den information vi har tyder också på att svenskar som bor på hotellet befinner sig i säkerhet.

Jag känner stark avsky för dessa attacker som ytterst drabbar oskyldiga människor och som försvårar de internationella ansträngningarna att hjälpa till och bygga ett bättre Afghanistan.

47 Responses to Allvarligt attentat i Kabul

  1. lindalovelace skriver:

    Här kan ni läsa en norsk artikel om attentatet

    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2195598.ece

  2. jenny71 skriver:

    Jag är väldigt glad att sossarna är i opposition. Är det någon som står för smutskastning så är det sossarna. De bara skäller på Alliansen och står helt utan egen politik. Vem säger att Urban Ahlin vet bäst. Ser hellre fram emot Carl Bildts kommentarer.

    ps. och det stör mig att det är så mycket gnäll om akassan. Det verkar som att vissa svenskar behöver blöjor.

  3. Kachina skriver:

    Vad skall vi dra för slutsatser av detta?

    1 / Störe var målet

    2 / Attentatsmannen tvingades utlösa bomben i förtid när två vakter ville granska honom.

    Det är ett riskfyllt jobb, att vara utrikesminister.

  4. hillary2 skriver:

    jenny71

    det är sällan Bildt ger kommentarer – det mesta är referat
    och det är inte oppositionen som behöver redovisa sin politik just nu – det är regeringen

  5. pettson skriver:

    VILKEN opposition? Finns det någon sådan? De plockar väl poäng genom att stoppa huvudet i sanden.

  6. hillary2 skriver:

    Kachina

    har du möjlighet att se på 24 Direkt kl 9.00 – imorgon?
    jag tror att det kunde intressera dig… Tolgfors tal går i repris kl 17 idag för intresserade….

  7. hillary2 skriver:

    pettsson

    oppositionen plockar poäng precis som Napoleon gjorde – genom att låta fienden göra bort sig för egen maskin

  8. jenny71 skriver:

    Håller med pettson. Vad har oppositionen för politik? Det är ett stort frågetecken. Där har du fel hillary. Alliansen har inte varit otydlig med vad den vill. Inget fjäsk där. Däremot för sossarna en mycket smutsig oppositionspolitik där den inte redovisar något av sin politik dvs de döljer den . Mycket smutsigt.

    Ang attentatet så menar jag att det förekommer mycket hemskt i våran värld men här hemma snackas det bara akassa.

  9. jenny71 skriver:

    Oppositionen döljer sin politik och lurar folket. Alliansen var tydlig innan valet med vad den skulle göra. Det är skillnaden mellan heder och icke heder.

    Dvs sossarna har ingen heder.

  10. bestofmankind skriver:

    Var det inte hemligt var Norges utrikesminister och hans delegation skall bo??

    I och för sig, terrorister får reda på den ändå, kanske??

    Tänk på den nästa gång du reser till dem länderna, att du kanske tom behöver kamouflera dig för säkerhets skull.

  11. spanaren skriver:

    Det är kanske bara ytterligare ett teckan på talibanernas återkomst.

    Ingen utländsk stormakt har lyckats ockupera Afghanistan under
    längre tid sedan Alexander den Stores dagar….
    Varför skulle nuvarande utländska arme med en afghansk president
    som inte ens har kontroll över Kabul bli den första att lyckas.

    Det är naturligtvis beklagligt när utomstående civila omkommer eller
    skadas vare sig de är afghaner eller utlänningar.

    Kommer historien till slut att upprepas i en modern version?
    Hur blir slutet för det svenska kompaniet?

    Blir det som för det ryska som ”glömdes bort” vid reträtten 1989 och
    skildras i den ryska filmen ”The ninth Legion” Filmen skildrar en
    verklig händelse och bör ses av de som bestämmer över vår
    militära insats tillsammans med NATO).

    http://en.wikipedia.org/wiki/First_Anglo-Afghan_War

  12. hillary2 skriver:

    jenny71

    SAP´s politik presenteras i den ordning den ska presenteras t.ex. när regeringens klimatberedningsförslag presenteras som ska vara klar den 28 februari 2008
    Alliansen har varit mycket otydlig med just sin klimatpolitik och först efter 1,5 år börjat treva sig i någon riktning. Det började med att Reinfeldt sa att det var de stora nationerna som skulle minska sitt koldioxidutsläpp
    nu har Carlgen svängt kappan efter lång otydlighet från Alliansen och förslår idag att Sverige ska bli världsledande – dock med lägre ambition än SAP….
    sjabblandet med omställningen av försvaret och noll ekonomisk famförhållning är en annan men kanske mer iögonfallande ”otydlighet”

  13. halsen skriver:

    Carl,

    Attentatet betonar vikten av Sveriges (och världens) uppgift i Afghanistan. Vi vet att Afghanistan tyvärr har blivit mer osäkert med åren. Detta är däremot ingen anledning för länder att dra tillbaka sina trupper, utan att tvärt emot sända fler för att stoppa våldet. Det finns miljoner oskyldiga människor i Afghanistan som bara vill leva sitt liv i den fred som vi i andra delar av världen tar för givet. De räknar med att världen ska bry sig och tillsammans stoppa våldet. Många tror att ett osäkert Afghanistan inte påverkar oss i Europa, men det gör det i högsta grad. Afghanistan är till exempel en av väldens största odlare av opium och producent av heroin, droger vi försöker stoppa när de redan smugglats den långa vägen till Europa. Våldet måste stoppas, sedan måste Afghanistans infastruktur byggas upp så att befolkningen av återgå till deras normala liv.

    Mvh,

  14. Kachina skriver:

    OK 09:00 i morgon bitti om inte Alzheimers vill annat,

    Alltså, jag brukar skälla på Alliansen, jag till och med kastar skit på dem och jag har ingen egen politik, men just nu är det mest intressanta;

    Någon försöker döda norges utrikesminister! De misslyckades, vilket betyder att de kommer att försöka igen. I vilket läge ställer detta VÅR utrikesminister. Står han på samma lista?

  15. jenny71 skriver:

    Det håller inte att sossarna med Sahlin inte kan prestera en egen politik. De har ingen självkritik till att de förlorade valet och de har inget nytt att komma med nu heller. Det är så trist. Sossarna slår dunster i folks ögon samtidigt som de inte kan komma med någon egen politik. Fegt. Det är att lura folket.

    Sossarna har ingen heder.

  16. hillary2 skriver:

    jenny71

    du har ingen heder som sprider din okunniga dynga har på tråden

  17. Kachina skriver:

    spanaren/halsen

    Det finns bara ett svar på detta mordförsök. Nu är det bråttom att bygga ut det nordiska säkerhetssamarbetet och NBG, för att skicka ytterligare trupp till Afghanistan.

  18. bestofmankind skriver:

    jenny71,

    Du är som en trasig skiva, sjunger om och om igen. 46,8 % kan inte vara lurade:

    http://www.expressen.se/nyheter/1.1001964/sa-har-ser-valjarbarometern-ut

  19. djingiskahn skriver:

    Finns någon annan som ser ett intressant mönster

    Hillary använder den uråldriga tekniken att provocera sig själv genom att använda sitt alter ego Jenny71

    Kom med något nytt i stället

  20. trannel skriver:

    Jenny 71 4:03 osv
    Välkommen till denna dårarnas marknad av olika åsikter. Dina inlägg idag har varit sammet för mitt hjärta. Håll ut! Fortsätt gärna!

  21. Kachina skriver:

    trannel

    Jag förstår att du behöver tröst efter att ha läst mankinds länk. Jag lägger ut den en gång till. Ibland kan det vara skönt att få gråta ut ordentligt, varsågod;

    http://www.expressen.se/nyheter/1.1001964/sa-har-ser-valjarbarometern-ut

  22. bestofmankind skriver:

    trannel,

    Dåre kan du vara själv om du så vill. Jag tillhör absolut inte i den marknaden.

  23. spanaren skriver:

    Kachina!

    Tänk tanken att som under krigen mot Brittiska Imperiet på 1800talet
    och kriget mot Sovjetunionen i vår tid de olika afghanska etniska
    grupperna slutligen enas mot invasionsarmen och den afghanske
    quislingen med sina styrkor av tveksam lojalitet.

    Sovjet kunde inte med 100.000 man med obegränsad tillgång till
    pansar och attackhelikoptrar stå emot det samlade afghanska motståndet.

    USA pressar NATO-länderna i Europa att sätta in mer trupp då US Army
    är låst i Irak. Svaret från EU-NATO är mycket tveksamt.
    Om Sverige sätter in ytterligare något kompani har ingen som helst
    betydelse OM afghanerna liksom tidigare i historien enas.

    När Väst fördrivits väntar liksom under 1800talets ”The Great Game”
    Ryssland (idag CSO) på andra sidan Amu Darja med erbjudande om
    medlemskap och bistånd.

    http://en.wikipedia.org/wiki/First_Anglo-Afghan_War#Retreat_and_massacre

    Skall jag kanske hålla mig till dagens händelse och inte vidga vyerna?

  24. lindalovelace skriver:

    Könsmaktsordningen har tydligen drabbat denna blog. Tur att man inte tillhör den grupp kvinnor som befinner sig på barrikaderna utan har andra, mer sublima intressen!

  25. Kachina skriver:

    spanaren

    ”Skall jag kanske hålla mig till dagens händelse och inte vidga vyerna?”

    Nej för tusan, vidga du vyerna. Jag läser och lär för fullt.

  26. bestofmankind skriver:

    trannel,

    P.S. och säkert är de flesta här inte dårar som du påstår. I min mening bara du!

  27. spanaren skriver:

    Kachina!

    OK – föreläsningen fortsätter med nya skräckvisioner.

    Den som har makten i Mazar-i-Sharif är krigsherren Abdul Dostum
    som har en historia bakom sig av skiftande lojaliteter.
    Tänk tanken att han går över till ett enat afghanskt motstånd med
    sina 10.000 soldater. Har det då någon som helst betydelse om
    Sverige har ett eller tre kompanier utan tyngre vapen, flyg och
    pansar för att hindra att slutet för de våra blir som för de fångar
    han tog i Kunduz – ”containerisering”?

    Kanske det neutrala Sverige skulle tänka över sin inblandning
    i USA/NATOs krig i Asiens berg och Afrikas djungler och satsa
    mer på skyddet av det egna landet.

    Är vi helt säkra på att folkmajoriteten i Afghanistan stödjer den
    från USA influgne president Karzai och de västerländska
    ”korsfararna” som än så länge håller honom vid makten?
    Jmf 1800-talet och Sovjet. Är inte likheterna slående?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Abdul_Rashid_Dostum

  28. Kachina skriver:

    Tydligen har Afghanistan, sedan tidigt 1800-tal, varit ingenmansland mellan nordöst och väst och jag ser ingen anledning att överlämna området åt KIIR.

    Jag kan inte tänka mig ett NBG utan JAS, PBV och eventuellt Leopard, som ju är betydligt smidigare än äldre stridsvagnar. PBV med sin 20-mm automatkanon är oumbärlig i den terrängen och mot den typen av motstånd.

    I min tänkta uppbyggnad av en insatsstyrka ingår alltså köp av alla dessa komponenter från arme´n och flygvapnet. Ofrånkomligt är försöket att mörda norges utrikesminister Störe. På detta finns bara ett svar.

  29. halsen skriver:

    Spanaren,

    Först, Sverige är inte ett neutralt land. Sverige är ett ”icke-krigsförande” land. Det är skillnad. Vilket skydd av det egna landet menar du? Är Sverige för tillfället under hot?

    Det är inte USA/NATOs krig. De må vara USA som först invaderade Afghanistan, men hur situationen där utvecklar sig påverkar hela världen. Om man stödde invasionen, eller vill lämna landet nu är helt olika frågor. Situationen är som den är, nu måste den lösas. Det bästa är om hela världen hjälps åt med att lösa konflikten så att landet kan byggas upp. En osäker region förlorar hela världen på.

    ”De våra” du pratar om att skydda är våra yrkessoldater. De är tränade för att skydda andra personer i väpnade konflikter. De behöver inte skydd, utan skall skydda. Sverige tvingar ingen att bli yrkessoldat, men om man frivilligt anmäler sig så får man räkna med att göra jobbet som krävs. Det må vara kallt sagt, men så är det. Vi kan inte ha brandmän som inte vill gå nära eldar. På samma sätt kan vi inte ha soldater som inte vill komma i närheten av väpnade konflikter.

    Mvh,

  30. spanaren skriver:

    Halsen!

    Alla länder har en arme, sin egen eller någon annans.
    Mao tse Tung.
    Vi har ingen men kommer att få någon annans vid minsta
    konflikt mellan stormakterna i Östersjöområdet.

    Har de högsta tankar om de som tjänstgör vid det svenska
    kompaniet i Afghanistan men är bekymrad över vad som
    händer om krigsherrarna Atta och Dostum byter sida och
    vi har, liksom på Sovjettiden, en enad motståndsrörelse
    mot den utländska invasionsarmen och de lokala ”quislingarna”.

    Även med bättre utbildning än Attas tadjiker och Dostums uzbeker
    tvivlar jag på att vår lilla styrka kan göra mycket med nuvarande
    utrustning om ”en mot hundra ställes”.

    På CNN meddelades just nu att Europa inte förmår ställa upp med
    de trupper som behövs varför USA tvingas sätta in egen trupp ur
    den överutnyttjade US Army. Varför skall Sverige som inte ens
    är medlem i västmakternas militärallians NATO bidra med mer
    trupp när medlemsländerna i Europa inte gör det?
    Hela världen har inte samma intresse. CSO väntar på att få
    tillfälle att ta över efter USA.

    Konflikten i vårt närområde kan komma lika snabbt och överraskande
    som i fd Jugoslavien om USA genom sin aggresiva politik överskrider
    Putins röda linje i Kosovo och Polen. Då blir det inte bara hot utan
    troligen ”beskydd” från den som hinner först.
    Därför måste Sverige liksom Norge/Danmark/Finland alltid kunna
    organisera ett trovärdigt existensförsvar – inte bara en FN-bataljon.

    Har du tänkt tanken att folkmajoriteten i Afghanistan idag lika lite
    som tidigare under landets historia vill bli ryssar/amerikaner/europeer
    utan förbli afghaner med sin egen kultur, religion och traditioner?

  31. Kachina skriver:

    ”Har du tänkt tanken att folkmajoriteten i Afghanistan idag lika lite
    som tidigare under landets historia vill bli ryssar/amerikaner/europeer
    utan förbli afghaner med sin egen kultur, religion och traditioner?”

    På 1800-talet skedde ju några av makten påbjudna förflyttningar, där folk samtidigt tvingades övergå till islam. Jag ser här och nu en flyktingfamilj från Irak med väldigt konservativa där ett av barnen i ”rätt” ålder snabbt och fullkomligt anammat västerländs livsstil. Trygghet är första behovet. Där tryggheten finns, där lägger man också sina värderingar.

  32. halsen skriver:

    Spanaren,

    Konflikten i Afghanistan är ingen imperialistisk konflikt. Ingen försöker förstöra landets kultur, religion eller traditioner.

    Majoriteten av Afghaner är mycket glada att Taliban regimen är borta. Nu vill de ha fred så att de kan leva vidare. Om alla styrkor drar sig tillbaka kommer dock talibanerna tillbaka, och detta är vad som måste förhindras. Våldet som pågår är riktat mot oskyldiga människor och de flesta är väl medvetna om att det inte kommer att sluta bara för att utländska soldater lämnar landet.

    Jag tvivlar starkt på att det kommer att bli en väpnad konflikt i Europa p.g.a. USAs utrikespolitik. Som en grupp är alla EU länder allierade och väpnade konflikter är helt uteslutna. Aldrig skulle Ryssland attackera EU med våld, speciellt inte p.g.a. USAs utrikespolitik.

    Mvh,

  33. trannel skriver:

    Linda L

    Något hände med min dator. Saknar dina uppfriskande inlägg. Du är väl inte sjuk?
    Hoppas få ta del av flera av dina välformulerade sarkasmer.

  34. Kachina skriver:

    trannel, jag missade ditt inlägg 7:08

    Njae, även om jag konsumerade kopiösa mängder alkohol i ungdomen, krälade jag aldrig i rännstenen eller gled in i den då förekommande drogkulturen, även om jag strax innan (vi blev med barn) nog var predestinerad till en karriär på en parkbänk i stadsparken. (Barnet vände medvetandet 180 grader)

    Nej, det jag tänker på är att i min vilda ungdom, under mina irrfärder, ”råkade” hamna bland ett klientel där människovärdet inte stod högt i kurs. Det var, kort sagt, en mycket rå mentalitet, labila psyken man aldrig kunde vända ryggen till, aldrig slappna av. Det har kostat mig mängder av dyngblöta och sönderrivna lakan senare i livet. Jag har sett ohyggliga saker. Kanske därför jag är så rå i språket ur er synvinkel. Från min synvinkel spinner jag mjukt som en katt.

  35. fairymary skriver:

    Jag uppskattar mycket vår utrikesminister bland annat för att jag ofta hört honom använda orden fred och försoning. Jag tror liksom vännen Josef på tankens kraft.

  36. trannel skriver:

    Kachina 8:03

    Du öppnar dig på ett sätt, som vi på bloggen inte sett förut. Det hedrar dig, och du skulle möjligen stärka din image på denna blogg, om du redogjorde för, hur du skaffat dig den till synes stora internationella kunskapen. Dela gärna med dig av din livserfarenhet. Du har uppenbarligen mycket mer att förtälja.

  37. Kachina skriver:

    Det mesta har jag läst mig till, observerat och i utlandet samtalat med folk när jag varit ute på jobb (Familjen var med) Tiden, erfarenheterna och upplevelserna med ”klientelet” ligger numera väl komprimerade, förträngda till en sektor på den biologiska hårddisken som är stängd. Jag vill inte alls ta fram det, packa upp och genomlysa. Det resulterar bara i svåra mardrömmar och depressioner. Vissa saker måste man faktiskt kunna förtränga, för att kunna gå vidare.

    Nej, det är mycket roligare att skälla ut Alliansen, tala om för Bildt hur världsproblemen skall lösas och, eftersom jag alltid vet bäst, tala om för försvarsministern hur det framtida försvaret skall byggas upp. :-)

  38. trannel skriver:

    Kachina 8:32

    Jag uppskattar stort och har stor förståelse för om du inte vill gräva fram mera av ditt fötflutna. Varje människa måste få ha en inkapslad påse med allsköns dåliga minnen för att få distans till vad som varit. Det förefaller, som om du varit med om hemska saker.

    Skulle, återigen, värdesätta något mera sansade kommentarer, när du beskriver dagens politiska arena. Du använder ord, som gör dig till en gycklare. Det främjar inte ditt budskap. Dina överdrifter är så uppenbara, att du brister i trovärdighet. Jag vet, att du inte delar den uoofattningen.

    Är det någon på bloggen, som instämmer?

  39. Kachina skriver:

    ”Skulle, återigen, värdesätta något mera sansade kommentarer, när du beskriver dagens politiska arena. Du använder ord, som gör dig till en gycklare. Det främjar inte ditt budskap. Dina överdrifter är så uppenbara, att du brister i trovärdighet. Jag vet, att du inte delar den uoofattningen.”

    Tack för rådet. Jag skall försöka följa det. Kan väl ta lite tid, men med lite övning så.

    Du har faktiskt rätt i sak. Vi får se vad framtiden har i sitt sköte. (Om katten putsar pälsen, kanske han börjar likna en hermelin.)

  40. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst FairyMary,

    Dina uttryckta meningar: ”Jag uppskattar mycket vår utrikesminister bland annat för att jag ofta hört honom använda orden fred och försoning. Jag tror liksom vännen Josef på tankens kraft.” – slut citat.

    Taaack för Din goa backfeed. Dock – personligen tror jag inte på tankens KRAFT – utan jag VET att det är KRAFT i tankar. Det styrks ju i sig av att ALLA konflikter har sin upprinnelse i någon eller någras tankar – och sen blir det fysiska illdåd av det. Den som inte TROR på det resultatet av intellektuella tankar – kan ju kolla av den saken i massmedia – och inte så lite av det här i Carl Bildt´s inlägg också.

    Dock – relativt Carl Bildt har jag det väl förspänt i att kunna uttrycka mig som en åt hållet SJÄLVSTÄNDIGT tänkande person – för jag riskerar med det hart när ingenting. Carl Bildt riskerar mer eller mindre ALLT – ifall han inte tänker och agerar tillräckligt MainStreamat. Så personligen sponsrar jag det han gör till fullo – såväl som det han inte gör – därför att Carl Bildt balanserar bokstavligt talat på en slak lina – och det är få förunnat att klara av.

    GooodNatt… :-) /vännen Josef

  41. Torsten skriver:

    trannel

    Efter några näsknäppar från UD och otaliga gapskratt och mängder av tillrättavisningar från oerhört mera sakkunniga, har Kachina närmat sig de rumsrena.
    Men det är en lång och hård bit kvar.
    Misströsta ej Ni som har något vettigt att förmedla. Kachinas virriga mångfald drunknar i Er visdom.

  42. Kachina skriver:

    ”Kachinas virriga mångfald drunknar i Er visdom.”

    Visdom = Antalet arbetslösa minskas genom att öka antalet arbetssökande.

    Ja, jag lär. Fast jag har lite svårt att förstå de rumsrenas logik. Men kanske, om jag får sova på saken.

  43. hillary2 skriver:

    Kachina

    ska du låta dig domesticeras av hundarna?

  44. Kachina skriver:

    Ja, ett tag i varje fall, jag försöker lära mig deras Visdom, men den är svår och synapserna har börjat släcka ner för kvällen.

  45. Kachina skriver:

    hillary

    Hundar kan inte dominera katter. Dottern har en granne, som har en stor jakthund, som trängde in dotterns lilla jättegosiga katt i ett hörn,…och anföll. Hunden åkte sedan till veterinär och katten gick in, lapade i sig en halv burk Pussy för att sedan sträcka ut sig över finduken i vardagsrummet.

  46. hillary2 skriver:

    Kachina

    jag vet -är också kattägare
    bra att försöka förstå vad andra menar men det finns ingen anledning att låta sig manipuleras och det senare är de skickliga på

  47. bestofmankind skriver:

    Det spökar på bloggen!

    Kommentarerna mellan 6:27 pm och 8:00 pm, t o m den som Kachina 8:03 refererar till trannel 7:08 försvann….”weird”!