Riksdagsöppnandets dag

STOCKHOLM: Högtidligt öppnande av riksdagen här hemma, och val till folketinget i vårt nordiska grannland Danmark.

Och jag kommer så småningom denna dag att gå till sängs i Jalta nere på Krims kust.

Det återstår att se om det kommer att gå att följa den danska valvakan därifrån. Försöka kommer jag i alla fall att göra.

Utgången av valet är inte givet, även om opinionsundersökningarna tyder på regeringsskifte efter tio år av borgerlig regering.

Men statsminister Lars Lökke Rasmussen har gjort en bra valrörelse där de ekonomiska utmaningarna för Danmark framöver satts i centrum. Och att påstå att det röda blocket imponerat i dessa frågor vore att begå våld på sanningen.

Mellan regeringssammanträde och riksdagsöppnande kommer jag att träffa en rad vitryska oppositionspolitiker som är här på besök.

Utvecklingen i landet är allvarlig, och vi har all anledning att ge vårt stöd till de som under svåra omständigheter arbetar för ett demokratiskt och fritt Vitryssland öppet för samarbete med det övriga Europa.

Men sedan bär det iväg till Helgeandsholmen för att lyssna på Kungen, talmannen och statsministern i de ceremonier som tillhör denna viktiga dag.

Och i regeringsförklaringen presenteras ju inriktningen av regeringens politik.

Någonstans mitt i talmannens mottagning i eftermiddag är det så nödvändigt för mig att avvika – och jag kommer inte tillbaka förrän kommande helg.

10 Responses to Riksdagsöppnandets dag

  1. […] Bildt. Tweet Kommentarer (0)Etiketter:Danmark, […]

  2. Tänk om man skulle få höra blogginläggen upplästa av herr Bildt själv som talfil. Den lugna och eftertänksamma stämman, vilken start på morgonen det skulle bli!

  3. Kachina skriver:

    Nej, fy tusan för talböcker. De talar inte i den takt jag läser och den takt jag läser i varierar med innehållet.

  4. Per Fredö skriver:

    Om det nu verkligen blir ett regeringsskifte så att det blir ett röd-rött block som får makten så visar alla opinionsmätningar på att socialdemokraterna kommer att göra sitt sämsta val på 104 år.

    Det blir inte så lätt att då åstadkomma en stabil ekonomisk politik ock vad som måste prioriteras med så stora spänningar som finns på vänsterkanten.

    Socialdemokraterna blir då beroende av tre partier, som ligger till vänster om vårt vänsterparti.

    Vi får hopps att Danmark kan förbli ett yndigt land och att man mildrar den nuvarnde invandringspolitiken.
    Likaså att Danske Folkeparti hålls på mattan.

  5. un2here skriver:

    Kachina,

    Du kan använda ”time streching” för att hänga med om det går för fort:

  6. florimond77 skriver:

    Den sanne Bush! Väldigt kul faktiskt.

  7. Kachina skriver:

    Nja, de läser för sakta.Saknar variation i tempo relativt till innehåll. Jag förstår att talböcker är ett himmelrike för de med grava synfel. De får del av en värld som tidigare inte fanns, en författares innersta. Det kan vara mycket omvälvande och skapa nya visioner.

    Jag har själv läst hela serien skriven av Leon Uris. Jag har läst böckerna om Arn. I samtliga dessa har jag funnit värden och principer i en omvärld som format min personlighet, mycket pga att jag själv väljer tempo och när jag skall vända blad.

    Talböckerna är ett himmelrike för de synskadade, men att ha dem i hörlurarna när man springer motionsspåret tyder på en ytlighet, att visa andra, utan att förstå innebörden.

  8. Kachina skriver:

    För att förtydliga. Det är inte författarens personlighet som kommer fram i böckerna, utan han ”fångar bara en sekvens ur tiden”, med dess principer, ideal och ondska.

    Författarna, Jan Guillou, Leon Uris,…….mfl. är viktiga för att de lyckats fånga upp en sekvens ur tiden (research) och sedan kunnat förmedla den till eftervärlden.

    Jag trycker inte på, men jag ser med glädje på mina barnbarns vilja att läsa och veta. Jag säger inte vad de skall läsa utan de får själva sortera ut den goda vilja och ondskan.

    Så,……..javisst. Talböcker är mycket viktiga, men som sällskap i motionsspåret tyder de bara på en personlighet som halkat av både de själsliga och världsliga banan.

  9. Kachina skriver:

    Det blev liksom tyst efter detta om författarnas enorma betydelse för hur framtiden formas och barnens vilja att läsa och veta. Därmed måste jag rikta en känga till minister Björklund.

    VI MÅSTE KÄNNA VÅR HISTORIA !!!

    Just nu lånar vi ur framtiden för att finansiera nutiden, utan kunskap om hur den ser ut dåtiden, som vi skall amortera till. Det sitter idag 30-åringar i statlig tjänst som inte har en aning om händelser som inte har en aning om händelser, stämningar, ideal och övergrepp på 1600-talet,……. och därför upprepar samma misstag.. De har inte en susning om vad en enda felaktig länk i händelsekedjan kan orsaka som följdverkning.

    Vi måste lära känna våra förfäder, deras principer och ideal. Det gör vi endast genom den tidens och nutidens historieskrivare och författare.