Avkoppling och iPad

WASHINGTON: En vacker första majdag i Georgetown efter de gångna dygnens rätt hektiska program.

Efter frukost med min polske kollega Radek Sikorski – i går tror jag faktiskt att vi var inte mindre än sex utrikesministrar från EU här i Washington – blir det nu några mer avspända timmar.

Vi hade åtskilligt att diskutera – inte minst utvecklingen i Ukraina som vi bägge är starkt engagerade i.

Jag föll dessutom för frestelsen att inhandla en iPad för att se hur den kan användas för att på olika sätt underlätta mitt liv.

Den version som nu finns är inte i alla delar idealisk.

Finns ännu inte med å,ä och ä och det verkar dessutom som om man inte riktigt kommer åt de viktiga applikationerna om den upptäcker att man har ett iTunes-konto i Sverige.

Vi får se om det går att lösa på något sätt.

Men nu tar jag mig ut i det vackra försommarvädret.

22 Responses to Avkoppling och iPad

  1. spanaren skriver:

    De två senaste inläggen på den säkerhetspolitiska
    bloggen ”Sverige och världen” behandlar läget
    i Ukraina efter maktskiftet och omriktningen av
    landets utrikespolitik i riktning mot Moskva.
    Är kanske av intresse även här på CB Blogg
    med tanke på utrikesministerns samtal i USA.

    Vad innebär det för EU,Sverige Polen, Baltikum om utvecklingen fortsätter i samma riktning?
    Undertecknad har samma åsikt i sakfrågan som
    Peter Hammarberg.

    http://tnsexton.wordpress.com/

  2. bossej skriver:

    Du får fram åäö genom att hålla nere a- resp o-tangenten. Då får du upp val.
    Svenskt tangentbord kommer så klart när iPad lanseras i Sverige. Samma gäller fungerande iTunes.

    Ha det gott!
    /Bosse

  3. maukonen skriver:

    Vid Frank Radoš (zvan samo Vid Radoš od svog oca, posle bekstva u Trebinje, Bosna-Hercegovina), je kidnapovan u martu 2008, i sproveden je posle toga u inostranstvo 15 maja iste godine.

    Tek u septembru 2008, posle hapšenja Nina Radoša u Bosni, je Vidova mama Ana saznala gde se njeno dete nalazi. Vidovoj mami, koja ima sama starateljstvo o Vidu, je Vidov otac sprečio svaki kontakt sa njenim sinom.

    Ona nije dobila nikakvu pomoć od Bosanskih vlasti, time su joj uskratili i da sazna adresu ili telefonski broj od Vida. Od Vidovog oca posle njihovog nestanka, nije dobila nikakvu informaciju o Vidu.

  4. stig2entreprenoren skriver:

    När iDad kommer så behöver man inte åka hem till sina barn så ofta.
    Sikorski, är det den där helikoptermannen, med den fina överblicken?
    Washington verkar vara ett populärt ställe även om det väl är lite Dulles när man landar?
    Är månne Dora Bakoyannis där och förevisar sin oskuld?

  5. mikaelhellqvist skriver:

    Åäö fungerar precis som Bosse säger. Men man kan faktiskt ladda hem appar via iTunes i datorn från sitt svenska konto. Sålänge de är gratis.

    Säg till om det är någon app du saknar så kan jag koda ihop en :)

    Tack för en väldigt bra blogg! Öppenhet när den är som bäst! Keep up the good work!

  6. mikaelhellqvist skriver:

    Verkar inte gå att editera en redan skriven kommentar. I vilket fall som helst så är jag utvecklare för iphone & ipad, men då främst spel. Jag gjorde faktiskt ett spel till KDU precis i dagarna, fast det för nätet.

    Det här inlägget skriver jag på min iPad :)

  7. carlbildt skriver:

    Tack för hjälpen – jag hittade möjligheten till å, ä och ö. Lite komplicerat, men det kommer säkert en uppdatering som underlättar vart det lider.

  8. Kachina skriver:

    Vad är så märkligt med iPad?

    Jo, en klumpeduns, jämförbar med min 10″ mini-PC.

    Jag stöder svenskt näringsliv med min Xperia X2. Den ryms dessutom i bröstfickan.

    Näe grabbar, sätt ett handtag på era iPads så får ni en bra flugsmälla. :-)

  9. mikaelhellqvist skriver:

    @kachina. Det märker du när du använder en :)

    Jag skulle aldrig köpa en produkt enbart för att den kommer från ett visst land (halvägt iaf :)). Jag vill ha den bästa produkten :)

    Användarvänlighet är ett ord som många företag som säljer konsumentprodukter behöver lära sig.

    Men är du nöjd, så är jag nöjd. :)

  10. Kachina skriver:

    Jag delar din åsikt, mikael. Jag köper den produkt som passar mig och struntar fullständigt i vem som tillverkat dem.

    Men,…..detta år är valår, ett år då det är olämpligt för politiker att köra Mercedes, eller ha italienskt tillverkade skor istället för Graninge-kängan. Ett litet humoristiskt nålstick mot utrikesministern som håller i en iPad istället för en Xperia. Dessutom erkänner han öppet att han köper böcker av utländska bokhandlare.

    Oj, oj, nu är det bara att vänta på moståndarnas kommentarer och de efterföljande löpsedlarna :-)

  11. jadahl skriver:

    Har du någonsin funderat igenom de komplikationerna som finns med att använda Apples nyaste produkter (iPod, iPhone, iPad), då de har tagit ett stort steg (jämfört med tex Mac OS X) mot ett stängt kontrollerat system där du ej har egen makt över din enhet?

    Problematiken med den här sorters produkter är påtaglig när du vill använda en applikation eller funktion som konkurrerar med Apples egna program. Läser du reglerna om dessa produkter försöker de få dig att tro att du kommer ha en stor hög med appliktioner, vilket dock säkert är sant, men vad de inte är så tydliga är deras metoder som direkt strävar mot monopol.

    Liknande händelser har ju gått igenom den europeiska domstolen (webläsarvalet i Microsoft Windows), och jag tycker det är dåligt av dig att göra smygreklam för en produkt som strävar efter påtvingad monopol.

  12. mikaelhellqvist skriver:

    @kachina så om man är politiker så måsta allt man äger vara svensktillverkat?

    @jadahl. Jag är oerhört tacksam att app-storen (antar att det är den du menar) är kontrollerad och stängd, annars hade jag som utvecklare kunnat sprida vad som helst i mina appar (dålig kod som försämrar helhetsupplevelsen eller t.o.m. virus). Ingenting är påtvingat, man behöver ju inte köpa produkten.

    Det är en butik och man får sälja vad man vill i sin butik. Förstår inte riktigt problemet?

  13. mx44 skriver:

    @mikaelhellqvist

    Problemet är att det endast finns – och endast får finnas – en enda företagsägt butik. Privatiserad planekonomi alltså.

  14. jadahl skriver:

    Mikael Hellqvist, jag är själv programmerare, och ifall jag skulle utveckla en applikation som eventuellt skulle konkurrera med Apples egna produkter, eller bryta mot någon av deras urlöjliga regler t.ex. vilka programmeringsspråk som får användas, ser jag direkt stora komplikationer med att ha Apples nya platformar som platform. Att ha en leksak med sånna strikta regler är kanske inte så farligt, men ifall allmänheten börjar acceptera att vara totalkontrollerad så som man är ifall man äger de produkter som jag pratar om, så har det blivit ett stort problem.

    Det finns mer rimliga lösningar för kvalitétskontroll, till exempel Android, där man kan gå via deras applikationsmarknad ifall man vill använda samma sorts system som på Apples nya produkter, fast där man samtidigt har mycket mer frihet och kontroll över den enhet man faktiskt har inköpt.

    Vad du menar med tacksam är nog, antar jag, ifall du vore användaren. Som utvecklare är det endast ett smidigt sätt att distribuera dina program, vilket inte är nära en riktig anledning till de restriktiva tendenser de kommer mer och mer med.

  15. mikaelhellqvist skriver:

    Jadahl, jag är med på vad du säger och kan hålla med om att vissa regler är lite konstiga. Men jag förstår även varför vissa regler finns och jag förstår verkligen varför de inte ville ha in kompilering via flash, sen har det tyvärr blivit så att vissa har kommit i kläm. Affären till nintendo dsi är väl inte direkt helt fri heller, om man ska uttrycka det milt.

    Jaja, det här är kanske inte ett forum för den här diskussionen :) men vi får väl hoppas att android bland andra snäpper upp sig lite. Problemet med android market är administrationen runt appen man vill sälja.

    Inget kan vara perfekt, men vissa produkter passar andra bättre.

  16. […] har nu fallit för trycket och blivit en av många lyckliga iPad-ägare. Han skriver om det hela i sin blogg. […]

  17. […] Avkoppling och iPad WASHINGTON: En vacker första majdag i Georgetown efter de gångna dygnens rätt hektiska program. Efter frukost med […] […]

  18. jadahl skriver:

    Mikael, jag tror du förstår det hela fel. Det handlar inte om något passar någon eller någon annan, det handlar om riktningen mjukvaruindustrin inte får gå emot. App-butiken som följer säkert sina finesser, vilket inte har med problemet att göra, och de kan ha vilka regler på sin egna butik. Men det är inte där det riktiga problemet ligger.

    När det gäller Nintendos produkter är det ju såklart inget bättre där, men skillnaden är att Apple tar ett totalkontrollerat system närmare och närmare varldagliga datorer. Det har ju blivit helt fel ifall samhället skulle börja överlåta total kontroll över de funktioner datorn används till, till ett enda företag.

    iPad är ett ultimat exempel på hur mjukvaru- samt datorindustrin gått mot ett mer restriktivt och kontrollerat system, och jag tycker det är fel att Carl Bildt, antagligen utan att ha tänkt igenom det, gett ut smygreklam.

  19. mx44 skriver:

    Håller inte med om att det skulle vara smygreklam för Ipad.

    På den här sidan uppfattas uttryck som ”inte i alla delar idealisk” oftast på ett liknande sätt som ”riktigt, riktigt sunkig.”

    :-D

  20. jadahl skriver:

    mx44, jo det är ju sant :) Hur som helst, publicitet är publicitet, och kändisar har ju ofta effekten av generera en hög uppföljare som vill apa efter.

  21. Johan Tjäder skriver:

    På iPhone finns det inställningar för tangentbord på

    Inställningar/Allmänt/Tangentbord/Utländska tangentbord

    Kanske har du en sån meny på iPad också.

  22. Johan Tjäder skriver:

    Jag tror man ska ha respekt för den badwill som kan drabba Apple om de släpper på vad skit som helst.

    Folk uppfattar iPhone/iPad som en pryl. Den ska vara driftsäker och virusfri med given prestanda och användarupplevelse. Det är inte hackern som får skit när det blir fel, utan Apple. Jag har full förståelse för att man är försiktig.