Nu Afghanistan

TALLINN: Denna förmiddag har vi så det mer formella ministermötet i ISAF-kretsen här i den estniska huvudstaden.

Men innan det drar igång har jag frukost med UNAMA-chefen Staffan de Mistura för att få hans bild av utvecklingen  i Afghanistan.

Det är ju den bredare bild som finns i FN-missionen som är avgörande – samtidigt som de säkerhetsbyggande insatser som ISAF står för är en absolut förutsättning för allting annat.

Efter ISAF-mötet hoppas jag på eftermiddagen kunna flyga hem till Stockholm.

Och jag hoppas att det blir lite tid för mig att här skriva några rader också om Estlands utveckling – jag hade mycket bra möten med premiärminister Andrius Ansip om olika aspekter av den i går.

Men nu måste jag hasta iväg till mötet först med FN och sedan med ISAF- och Nato-kretsen om Afghanistan.

7 Responses to Nu Afghanistan

  1. krikon skriver:

    Jag läste att både CB och Sten ”Tomhylsan” Tolgfors åker till Luxenburg på måndag för möte i EUs FAC!

    Två stora starka svenska karlar för att träffa lilla ms Ashton? Aaash då!

  2. utrat skriver:

    Á propós Estlands utveckling. Har följt den på plats sen -79. Esterna är flitiga och påhittiga som smålänningarna – basförutsättningarna småjordbruk. Under sovjettiden låg mycket av elektroniktillverkningen i Estland – flygplanens svarta lådor tillverkades som exempel i Tartu. Bra val att starta Skype i Estland – bara ett av många exempel. För några år sen var en estnisk Hansapankdelegation på besök hos Swedbank. På svensk storebrorsmanér talade man om hur utvecklingen på internetbanksområdet skulle bli varpå esterna försiktigt påpekade att man i Estland var en generation före. Internetanvändningen är högre än i t ex Israel. För några år sen gick en komedi-tv-serie där huvudpersonen Olev Ström, svenskest, kommer till Estland för att tillrättavisa/hjälpa de efterblivna esterna. Den var rolig. Men så är inte alls läget. Det finns en svenskest språkprofessor som slåss för att estniska ska bli ett officiellt minoritetsspråk i Sverige. Har inga synpunkter på det annat än att jag tycker att Estland och övriga baltstater ska ratificiera EU:s beslut i minoritetsspråkfrågan. I t ex Helsingfors ser man fortfarande gatunamnen på svenska men i Estland rev man på rekordtid ner alla skyltar på ryska. I nordöstra delen bor det huvudsakligen ryssar, påtvingade flytt av Stalin o efterföljare. Den känslomässiga delen kan man förstå men situationen rår ju inte estryssarna för. Dock om inte EU funnits så skulle situationen vara värre. Fliten och icke så utpräglad trygghetsnarkomani gör att Estland kommer att utvecklas väl framöver.

  3. janisvikmanis skriver:

    Utrat säger ”Dock om inte EU funnits skulle situationen varit värre”.

    Jo…då skulle moskvatrogna tagit över igen. Allt förtryck kom österifrån. Det var inga kapitalister som förtryckte ester, letter eller litauer. Kommunister, kallade de sig själva. De var ryssar, tyvärr. Är man ryss i Estland eller Lettland, måste man vara nykter och inse att man tar seden dit man kommer. För man vill ju inte bo i Ryssland. Lite löjligt egentligen…så nationalistiska ryssar är i Lettland och Estland. Om det nu är så bra i Ryssland, så varför bor man inte där då??

    Estniska är inget minoritetsspråk i Sverige. Det är samiska, tornedalsfinska, hebreiska/jidish, gutiska och älvdalsmål. Dessa är i folkrättslig mening minoriteter i Sverige. Alltså folk som i mer än 150 år bott i Sverige och inte assimilerats. 96% av de ryssar som bor i Lettland är invandrare, som må ta seden dit de kommer. Vet ej hur stor % som är födda i Baltikum. De må ansöka om medborgarskap, som är enklare för en ryss att få i Lettland än bosnier få i Sverige.

    Problemet är lojalitet mot det rike där man bor. Ett massivt skval av okväden och rasistiska påhopp kommer österifrån mot Lettland och Estland via alla ryska massmedia. Tidningar, satellitsändningar, webb, radio och allt är nedlusat med detta. En massiv hatkampanj mot Lettland och Estland österifrån. Jag har en bunt tidningar här på ryska hemma. Vill ni se?

    Vad gör man från EU:s och Sveriges sida för demokratiseringen av Ryssland?

  4. utrat skriver:

    janisvikmanis, det jag menade med minoritetsspråk är deet att svensk-estniska föreningen anser att estniska ska bli ett officiellt minoritetsspråk i Sverige. Och sen, jag förstår inte varför de baltiska staterna inte ratificierar EU-beslutet om minoritetspråk. De ryssar som nu lever i Estland (som jag känner till bäst) är andra och tredje generationens ryssar. Om ytterligare ett par generationer är dessa lika mycket ester som andra ester (om man nu inte tror på nåt luddigt blodssamband förstås)
    Jag retar mig mest på småsaker kanske, som det där med att man helt i onödan tagit bort ryska skyltar och sen att jag t ex i Tallinn blir helt annorlunda bemött om jag i affärerna talar ryska jämfört med engelska. För 20 år sen hade man stor hjälp av ester i Ryssland nu nästan ingen för esterna (generellt) har inte följt med utvecklingen i Ryssland, inte utnyttjat sin goda kontakter från sovjetunionstiden. Och det tycker jag är synd.

  5. utrat skriver:

    Glömde skriva att (erkända)minoritetsspråken i Sverige är finska, meänkieli, samiska, romani och jiddisch.

  6. janisvikmanis skriver:

    Men Utrat, då!

    Kommer Du från planeten Mars?? Vart är Du född, att Du inte är informerad om gatunamnen i Estland (och Lettland). Vet Du vad som hände om någon med estniskt (eller lettiskt) ursprung i sin huvudstad plockade dän det ryska gatunamnet? Fängelse i 5 år minst. Max 15 för antisovjetisk verksamhet. Jag är negativt förvånad över Din låga bildning.

    Vad hände om man hissade den estniska eller lettiska flaggan under kommunisttiden, då allt enligt Dig var sååååå bra? En tjomme i Lettland gjorde så på Lettlands nationaldag 18 november på 80-talet. Polisen misshandlade honom redigt. Han sade att han var glad åt att inte höra lettiska svordomar. De var alltså rasister som slog. Känner Du ingen sådant?
    ;-)
    5 års fängelse fick han, sparken från jobbet och under ständig uppsikt av KGB.

    Känner bäst ryssar gör Du? Jag känner också ryssar. Men jag har urskiljning vilka jag är vän med. Lögnhalsar göre sig inte besvär. Du känner inga ester, för de ljuger väl konsekvent, anser väl Dina vänner ryssarna. Tror Du på allt som de ryska satellitkanalerna sänder på nyheterna? Du slickar väl okritiskt i Dig vad ryska tidningar och på webb finnes att läsa? Är det så?

    Du…jag tror inte rakt av på det letter skriver. Så varför skulle jag ens anse det för annat än personliga problem, ifall man sväljer allt vad ryssar skriver? Ha lite mer urskiljning, är Du vänlig Utrat. Det för med sig större trovärdighet för Dig som person.
    :-/

  7. janisvikmanis skriver:

    Till Utrat

    Det finns korkade ester också. Fängelse finns i Lettland för letter också. Ester i Sverige har hemspråksundervisning. De har också en estnisk skola (privatskola), där undervisningen bedrdivs så gott som helt på estniska. Någon bland esterna måste ha ”somnat vid ratten”, ifall de slösar sin tid på att kräva minoritetsspråksstatus i Sverige för det estniska språket. I Sverige måste man kunna svenska, om man vill ha medborgarskap i Sverige, anser jag.

    Någon gång hörde jag i min barndom av någon av de lettiska flyktingarna, att ”Jag skall inte lära mig det där fifan-språket”. Det vittnar om personliga problem hos den som säger sådant. Denne Någon har flytt från sitt land där kommunister (via ryssarna) gjorde etnisk rensning på letter och mördade folk. Någon har förlorat allt och är här helt utblottad. Kanske Någon man ett mycket bra yrke i sitt hemland och får börja sopa gatan med kvast i Sverige. Sådant är livet. Varit glad för att man lever, skulle Någon istället varit. Inget svensken kan lastas för. Åk hem med sig, Någon, om Någon är så fläng, vettja, är vad man borde sagt egentligen.

    Att esterna var till stor hjälp i Ryssland under kommunisttiden? Jo. Visst var det så. Estland och Lettland hade den högsta läskunnigheten i det tsaristiska Ryssland vid 1:a Världskrigets utbrott. Ett arv från Sverige, som gav dem folkbildningen, Bibeln och ett rättsväsende. Den lettiske bonden kunde komma och få rätt mot balttysk adel av det svenska rättsväsendet. Inget rysk administration kan tackas för.

    Varför inte fortsätta det som var ”bra”, menar Utrat? Jo. Etniska ryssar och deras perverta estniska kumpaner slog esterna, satte dem i fängelse, betvingade dem. De fick inte läsa vilka böcker de ville, inte resa utomlands, inte se vilka filmer de önskade, inte lyssna nyhetssändningar på radio eller TV från andra länder.

    Så är det, Utrat. Du är ett offer för lögner och desinformation. Världen förhåller sig inte på det viset Du fått för Dig. Och kommunisterna slog ihjäl ryssarna på långa banor. De led ju värre än andra, i princip. Största flertalet ryssar. Vissa ryssar hade, om de uppförde sig politiskt korrekt, långtgående privilegier. De fick köra Volvo. Inte en sketen VAZ, Zaparozech som ska-a-a-a-kade sönder när den kom ur fabrik. Jag och dem jag känner har sett allt detta med egna ögon.