Det bidde en…

Jag noterar att den rödgröna koalitionen i dag presenterat vad man försöker att paketera som en försvarspolitisk linje.

Nåja, av linje blev det nu inte mycket.

Man är öppet oeniga om luftförsvarets dimensionering – en milt sagt rätt viktig fråga – och man är öppet osams om huruvida Sverige skall delta i EU:s gemensamma insatsgrupper eller inte – en likaledes långt ifrån oviktig fråga.

Det är bägge frågor av en storleksordning som kunde ge såväl regeringskris som utrikespolitisk förtroendekris.

Oenigheten blandas därtill med närmast häpnadsväckande utflykter i de svunna drömmarnas värld.

Det sägs att alliansfriheten skall vara dimensionerande så att varje del av landet skall kunna försvaras utan någon som helst form av utländsk hjälp.

Godmorgon!

Som sedermera visats är det en sak som vi inte var säkra på att klara av ens under de decennier när neutraliteten här i landet närmast förkunnades från predikstolarna och när antalet brigader var vida större än vad vi i dag kan räkna bataljoner.

Det strider dessutom uttryckligen mot den säkerhetspolitiska text från 2002 man annars vill åberopa sig på och som säger att framtida hot mot vår säkerhet möter vi gemensamt med andra.

Någon rödgrön försvars- eller säkerhetspolitik blev det inte.

Det bidde en rödgrön kökkenmödding.

50 Responses to Det bidde en…

  1. tangoviking skriver:

    Galenskaparna Mp lyckades ju med konststycket att påstå att för varje skrotat JAS-plan så tjänar staten 500 miljoner kronor.

    Schysst skrotningspremie….

  2. Torsten skriver:

    ”kökkenmödding”

    :-) Den var bra den :-)

  3. bestofmankind skriver:

    Och jag har noterat att ingen eller i så fall mycket få som vågar kritisera denna blog. Då det händer kommer det att nästan med detsamma raderas bort.

    Godmorgon på dig med Carl Bildt!

    Känns det bra att härska över sin egen blogg!

  4. carlbildt skriver:

    Jag tror Du läser lite dåligt – det finns betydande spridning i åsikterna i olika kommentarer.

    Det som tas bort är sådant som kan komma i konflikt med lagstiftningen – och om det är direkta osmakligheter eller nedsättande personangrepp.

    Jag vill inte ha åklagare på mig…

  5. archimboldo skriver:

    Man får väl hoppas att luftförsvarets dimensionering vid ett eventuellt regeringsskifte inte slutar med en miljövänlig flottilj segelflygplan på Ålleberg.

  6. ostrogot skriver:

    archimbaldo, du var kanske inte med på den tiden som ”Åhslingen” var det vassaste som en borgelig regering ville diskutera. Nåja, det var inte segelflygplan men som krigsflygplan betraktat ganska nära :-)

  7. danielolofsson skriver:

    Röd grön-röra Carl Bildt, speciellt med Mona Sahlin med sin Toblerone vid rodret.

    Formel:

    S + V + MP = Röd grön-röra, inte sant?

  8. mrmhalland01 skriver:

    Det verkar vara många som inte kan hålla sin linje !
    Vem är Jörgen Samuelsson ?
    Han som anser att internet inte är en mänsklig rättighet.

    Var tog logiken vägen när det endast verkar vara VP’s Eva-Britt Svensson som kämpar för den ”vanliga människans” rätt till yttrandefrihet och möjlighet att göra sin röst hörd ?

    Jag ser det som helt logiskt att människor inte vill rösta den 7:e juni.

    De som har en politik i Sverige har en helt annan i EU.

  9. felixh skriver:

    Ja, vänsteralliansens förslag är häpnadsväckande inaktuellt. Var har de varit i den säkerhetspolitiska debatten de sista 20 åren? Sossarna, med stöd av bl.a. MP, V och Centern gjorde ju länge upp om svensk försvarspolitik. Försvarspolitiken användes som arbetsmarkandsregulator och regionalt stöd. Flyttningarna av artilleriet och Luftvärnet är tydliga sådana exempel och utav de systemen och kunskapen om truppslagen finns inget kvar idag.

    Den sittande regeringen har inte heller visat någon imponerande kunskap om försvaret. Det började bra, men när den sittande ministern Tolgfors tillsattes så var det ju att håna hela officerskåren och de som gjort värnplikt. Grunden för ledarskap är ju att vara en föregångsman. En annan viktig punkt är ju att tro på det man gör, det avspeglar sig på ens ledarskap. Tolgfors kunde lika gärna varit chef Systembolaget. Han är bra på att verkställa, men ingen i Försvarsmakten tror ju på vad karln gör. Han kan ju inget och är ju inte intresserad!

  10. danielolofsson skriver:

    De som inte förstår att EU:s direktiv är bra för Sverige och en enad värld – ett enat Europa åtminstone som vissa vänsteranhängare borde dra sig en funderare, eller?

    En gemensam riktlinje gällande försvarspolitiken är vad EU och Sverige behöver, och vad gäller Vänsterns syn på MR så tror jag man ska vara väldigt källkritisk.

  11. bestofmankind skriver:

    Utrikesminister Carl Bildt 3:08,

    Ursäkta mig att jag inte svarade förran nu. För det första läser inte jag dåligt för det andra gäller det några harmlösa kommentarer som är mina som din moderator har tagit bort utan vidare.

    Det senaste av min kommentar:
    Men när Annika Östbergs straffverkställighet nu äntligen överförs till Sverige i enlighet med de önskemål som hon har framställt under så många år finns det all anledning att glädjas åt detta.”

    Vad exakt innebär straffet när det nu överförs till Sverige?

    bildt69,

    En tyst censur råder i bloggen, därför är det många som inte längre bryr sig att kommentera här.

    Du har annars en mycket balanserad resonemang.

    som bildt69 svarade på:

    Tyst diplomati kan lyckas!

    Utöver mina länkar som din moderator tar bort med följande förklaringar:

    Det är riktigt att ett fåtal uppfattar dessa regler som inkonsekvent tillämpade eller godtyckliga. Det har dock ingen större betydelse, då bloggen är Carl Bildts egen. Man kan anse att man har något slags rättighet att uttrycka sina åsikter på kommentarsfältet i denna blogg, men så är inte fallet.

    Om man inte uppskattar Bildts blogg finns det ingenting som säger att man måste läsa den eller lämna kommentarer där.

    I övrigt vill jag uppmärksamma dig på att tjänstemän i Regeringskansliet som regel inte har några som helst svårigheter att sysselsätta sig under sin arbetsdag. Denna tid kan läggas på att handlägga ärenden av faktisk vikt för människor som bor i Sverige, eller på att svara på mail från privatpersoner vars ärenden har mycket liten inverkan på omvärlden.

    Antingen är du blind Carl Bildt, vill inte inse, eller att din moderator vill diskriminera mig för att jag öppen erkänner att jag är en socialdemokrat.

    Påstå inte något annat eftersom jag har utskrift på alla mina kommentarer som är borttagna.

    Jag företräder endast mig själv då de övriga för trädda fram själva som förstås är numera avstängda.

    Princip sak Carl Bildt, antingen är kommentatörsfältet öppet för alla, eller avstängd helt eftersom din moderator orättvist modererar bloggen.

    Med all respekt,

  12. bestofmankind skriver:

    P.S.

    Det saknas även tydliga regler för kommentering i din blogg.

    Dito.

  13. danielolofsson skriver:

    Men åter till EU, blir spännande nu när Sverige är ordförandeland, hoppas det blir mer lyckat än förra gången med Göteborgskravallerna och allt.

  14. mrmhalland01 skriver:

    danielolofsson :

    Jag tycker Sverige verkar väl förberedda för sitt ordförandeskap.
    Utrikesministern har ju varit över allt och diskuterat med såväl tidigare som senare värdar.

    Det bekymrar mig dock att vi inte tidigare har hört om den nu begynnande farhågan i EU om varje människas rätt att uttrycka sig via internet.

    Vi ska ha klart för oss att, i människoliv räknat är internet betydligt viktigare än mellanöstern-konflikten.

    Alla insamlingar som görs räddar 100.000-tals liv varje år.

    Vilka räddar liven ?
    Självklart de som donerar, men, lika självklart de som startar insamlingarna.

    EU har marknadsförts som ett freds-institut.
    Nu förklarar dess företrädare krig mot sina egna.

    Säg något Carl Bildt !

  15. carlbildt skriver:

    Bara kort meddela att kommentarer här är öppna för alla – och att det nog framgått med all önskvärd tydlighet för de som följt med.

    Dock tror jag att vi alla mår väl av om resonemang förs med viss respekt även för andras synpunkter och med undvikande av förlöpningar och förolämpningar.

    Men så öppet och fritt som möjligt i övrigt!

  16. mrmhalland01 skriver:

    Carl Bildt,

    Jag tar det som ett svar :-)
    Jag tar emot det med glädje !

  17. Pravo skriver:

    Angående rödgrön kökkenmödding och allianser. I USA har man allt mer börjat kritisera systemet med demokrater och republikaner som ett uttryck för ”en tvåhövdad enpartistat”. Frågan är om vi inte även i Sverige går mot en tvåhövdad enpartistat. Först genom bildandet av alliansen och nu genom bildandet av de rödgröna. Är det inte lite bakvänt att bestämma allianser före valet? Dessutom tycker jag mig märka att skillnaderna mellan blocken krymper för varje val. Tillsammans med maktförskjutningen mot EU bildar dessa tendenser en negativ trend mot en allt mer urvattnad demokrati. Tyvärr. Vad tycker ni?

  18. mrmhalland01 skriver:

    Pravo:

    Den Alliansregering vi nu har, bildades ju för att de hade ”hyfsat” lika åsikter.
    Det oppositionen nu försöker göra är ju att försöka få tillräckligt många röster för att bilda en ny regering.

    Skillnaden mellan den nuvarande Alliansen och den förhoppningsfulla är ju att den nuvarande arbetar framåt.

    Den förhoppningsfulla alliansen (S,MP,V) vill gå tillbaka till att man ska ha i stort sett full lön utan att arbeta.

    A-kassa är viktigare än arbeten.

    Detta har vi inte råd med, i synnerhet inte om deras företrädare vill ha miljoner i lön och pensioner.

  19. spanaren skriver:

    Varför fortsätter den svenska statsledningen
    vad gäller försvaret även efter Georgienkriget
    att agera som om Ryssland inte åter är en
    militär stormakt som dessutom visat att man är
    beredd att använda militära kraftmedel för att
    tillgodose RYSKA intressen inom den traditionella
    ryska intressesfären – jmf Medvedevdoktrinen.

    Svenska flygvapnet grupperar som det egyptiska
    juni 1967 -vinge vid vinge på ett fåtal baser –
    Dessutom skall tidigare ledningscentraler i
    bergrum nu ersättas av en kontorsbyggnad i
    Enköping. Kan de dessutom IDAG överhuvudtaget
    ledas i strid och finns det någon ammunition?

    Vad gäller Carl Bildts skötebarn har Radio Free Europe
    en intressant artikel om det av Sverige/Polen så
    omhuldade ”Östliga partnerskapet” – se länk.
    http://www.rferl.org/content/Russian_Roulette_In_The_EU_Neighborhood/1609146.html

    ”Kommer kriget?”
    I Georgien rapporteras i georgisk media
    -hur trovärdiga de nu är- om en rysk uppmarsch i Abchasien/Sydossetien med bla ryska elitstyrkorna 76:e GDSS (LL-trupp) och 131:e motorskyttebrigaden till stora delar bemannad med yrkesmilitärer istället för värnpliktiga. Svarta Havsflottan har enligt samma
    källa ombaserat 6 stora landstigningsfartyg (Ropucha)och en robotkryssare från Sevastopol till Abchasien.

    USA/NATO avhåller 3/5-5/6 en militärmanöver i Georgien
    inom ramen för PfP……

    Hur skulle den nuvarande svenska ”krigsmakten”
    hantera ett överaskande storkrig i Europa med
    ursprung i det ryska ”nära utlandet” där Ryssland
    åberopar ”Medvedevdoktrinen” för att försvara vad
    RYSSLAND anser vara landets legitima geopolitiska
    intressen?

  20. spanaren skriver:

    För de läsare som vill göra en egen analys
    av den verkliga verkligheten bifogas en länk
    som berör det land som före ”historiens slut
    och den eviga fredens inträde” 1991 alltsedan
    Birger Jarl och Alexander Nevskijs dagar varit
    en normgivande parameter för den svenska
    försvars och utrikespolitiken – ”Stormakten”-
    som Ryssland kallades då Sverige fordom (före ”hjärnsläppet”)organiserade en krigsmakt.

    Klicka för att komma åt RAND_MG768.pdf

    Vad som skrivs på sid 179-180 är väl helt otroligt
    och osannolikt – eller?

  21. danielolofsson skriver:

    mrmhalland01:

    Jag tycker också Sverige nu med borgerlig koalitionsregering har dock för mig att de stora mötena ska äga rum i Bryssel pga bristande polisiära resurser i Sverige, jag har kanske fel?

    Vi behöver i Sverige ha stora kommenderingar vid sådana möten vilket jag är ganska säker på att vi i dagsläget saknar tillräckliga resurser till, men regeringen har lovat 2000 fler poliser! Bra!

    Lite svårt nu i finanskristider med finansiering men Anders Borg ger trygghet och hans ekonomipolitik är till skillnad från Östros betydligt mer ansvarsfull. På Östros och Mona Sahlin låter det som de har miljarder till allt och alla – fakta är att så är inte fallet!

  22. danielolofsson skriver:

    Regeringen löser EU-ordförandeskapet, det menade jag i förra inlägget.

    Ursäkta.

  23. bestofmankind skriver:

    Carl Bildt 8:34 em,

    Tack för klargörandet.

    Ditt svar är tillfredställande, och för min del är saken utagerat – om din moderator även respekterar och följer dina enkla regler, och även låter bli att radera automatiska länkar som skapas när jag på min blogg hänvisar till din.

    Förhoppningsvis gäller respekten även för övriga kommentatorer som har kritiska åsikter.

    Ha en underbar dag!

  24. khinac skriver:

    tidigare

  25. khinac skriver:

    Carl Bildt

    Vad som är osmakligt är en synnerligen personlig känsla.
    Jag föreställer mig att både Kim Jung Il och Mugabe finner en del åsiktsyttringar så osmakliga att de avrättar de personer som framför dem.

    Du censurerar dem bara, tack och lov.

    När det gäller mitt språkbruk, är det inte orsakat av ett dåligt ordförråd, utan används med avsikt i ett syfte jag tidigare förklarat.

    Spanaren

    Kriget kommer, men inte från det håll du tror. Jag pratade i dagarna med en K4-Jägare. De utbildas i precis det som är mest aktuellt, att kontrollera, styra och neutralisera en uppretad folkmassa.

    (Med neutralisera menas att känslomässigt neutralisera, kyla ned heta känslor.)

  26. spanaren skriver:

    khinac

    Om man tror att det aldrig blir några konflikter
    i vår del av världen och att framtidens svenska
    soldater enbart skall sändas ut i kompanistyrka
    för halvcivila uppdrag i tredje världen är det
    den utbildningen som behövs….

    Om man däremot inte tror att historien tagit slut
    utan tror att dagens stormakter (Ryssland och USA)
    som historien, sedan pyramiderna byggdes visat,
    enbart ser till sina egna geopolitiska intressen och även nu som förr använder militära maktmedel för att
    hävda dessa behövs en helt annan soldatutbildning
    för att hävda det alliansfria Sveriges integritet.

    Läs min länk, i varje fall föreslagna sidorna 179-180
    som behandlar ett värstafall scenario som vi måste
    enligt min uppfattning vara förberedda för.

    Jmf finska krigsmaktens prio.1, Möta och avvärja
    strategiskt överfall, 2.Möta en flankerande kris
    3. Utlandstjänst om det inte inkräktar på 1 & 2.

  27. peacecreek skriver:

    Hur balanserar vi våra stridskrafter? Armén (mark-) versus Flygvapnet.
    Läs gärna den nya boken Svenska Flygbaser.
    http://www.sff.n.se/Flygbasgrupper.htm
    Hotbilderna växlar snabbt.
    Ett exempel är satelliternas betydelse.
    Tråkigt att Sverige inte är med på diskussionerna i Natos ”finrum”. Fullvärdigt medlemskap bör eftersträvas. Först då blir vi fullt trovärdiga och ”en i gänget”.

  28. khinac skriver:

    Jag tror att finska krigsmakten har helt fel prio, byggt med WW2-syndromet som grund.

    Det vi måste förbereda oss för är det som emanerar ur kapitalismens kollaps och finansernas sönderfall. Det är i längden ohållbart att privata banker står för den nationella valutabildningen, med skuldsedlar som värdegrund.

    De stimulansåtgärder vi ser är i grunden brandkårsutryckningar och korthusbygge. Finanspolitiken måste göras om, totalt. Det system vi har,….har i verkligheten redan havererat. Omställningen kommer att orsaka inre oroligheter över hela den industrialiserade världen och Ryssland kommer att ha fullt upp hemma, har varken tid, lust eller ork att anfalla vare sig Sverige eller Finland.

    Först när vi passerat ”finanströskeln” är det dags att förbereda sig mot storkrig och det gör vi bäst inom ett gemensamt EU-försvar eller i NATO, om det finns kvar efter att USA ”avvattnats i centrifugen”.

  29. felixh skriver:

    khinac,

    Finska krigsmakten gör inget som inte Finlands regering vill. Krig och dess förberedelser är en förlängning på politiken. Endast i militärdiktaturer gör militären något som inte de folkvalda beordrar. Du menar att finska politiker/folkvalda har fel prio?? Intressant!!

    Finland har ett annat geopolitiskt läge än Sverige. De har en gräns mot Ryssland som är betydande. Sverige gränsar inte mot Ryssland på samma sätt. Ryssland drivs av geopolitik som grund i sin utrikes- och säkerhetspolitik. Frågor om gränstvister föreligger på flera platser i Rysslands närområde. Finland har erfarenhet av detta sen 2. VK.

    Estland fick känna på Rysslands utrikespolitik för något år sedan. Narva/Ivangorod ses utav Ryssland som en liknande problematik som staden Mitrovica i Kosovo. Ryssland använde ju bl.a. Kosovo-problemet som skäl för erkännande av Abchasien och Syd-Ossetien. Få bedömare tror att Nato-medlemmen Estland idag hade fått stöd av ett enhälligt NATO mot Ryssland i en eskalerad konflikt.

  30. khinac skriver:

    Kriget inom storstadstriangeln skördar ett offer per dag. Kriget i Mexico skördar sjutton offer per dag. Hur många offer som skördas i de lokala krigen i Ryssland, vet vi inte.

    Vi har en global finanskris som tydligen bara Anders Borg förstår vidden av. Prio nummer ett, måste vara att hindra nationerna att explodera inifrån. Det är större fara att de statliga institutionerna och de sociala funktionerna faller sönder, än att ryssen kommer.

  31. spanaren skriver:

    ”Ryssen kommer” aldrig i ett isolerat angrepp
    mot enbart Sverige. Det var inte ens när
    Stalin styrde Sovjetunionen aktuellt….

    Kriget KAN komma om/när det inträffar som beskrivs
    i Rands redogörelse – ryska och amerikanska
    intressen kolliderar i vad som idag är det
    ryska ”nära utlandet” om/när politiken fortsätter
    med andra medel…..

    Den nuvarande ekonomiska världskrisen gör inte
    sannolikheten för väpnade konflikter mindre
    – tvärtom. Vid en statsbankrutt i Lettland/Ukraina
    kan en situation uppstå där Ryssland med stöd
    av ”Medvedevdoktrinen” anser sig ha rätten att
    ingripa med militära maktmedel OM inga andra
    möjligheter finns. Enligt ryska statsledningen
    hade motanfallet i Sydossetien gjorts oavsett
    om Georgien varit NATO-medlem eller ej…..
    Blir det annorlunda i Baltikum/Ukraina eller i
    ett nytt Georgienkrig (som idag inte alls är
    osannolikt)?

    Finska Hufvudstadsbladet skrev redan 2004 när
    Ryssland offentliggjorde den nya Topol-missilen.
    ”Kalla kriget tog aldrig slut. Det gjorde en kort
    paus på grund av tillfällig rysk penningbrist”.
    Finska STATSLEDNINGEN med väljarnas stöd behåller följaktligen ett starkt territorialförsvar -även om numerären minskas något samtidigt som ny modernare materiel tillförs. Naturligtvis behåller man klusterbomber och till dess ersättning finns landminor.
    Finland lever i verkligheten och inte för att
    citera Bo Pellnäs som Sverige (”Dårarnas paradis”)
    där vi lever i en värld av drömmar och illusioner.

  32. htmx skriver:

    När det gäller finanskrisen så avgörs utfallet av hur det går med utvecklingen i G20 kretsen. Hittills har detta samarbete fungerat bra. G20 är en viktigare spelare idag än FN.

    Stora frågan framöver blir att skapa en multilateral global finansiell ordning. Den USA dominerade ordningen som styrt under efterkrigstiden har kommit till vägs ende.

    Dollarn relativa roll som reservvaluta minskar och Euron och en gemensam asiatisk valuta kan växa fram.
    IMF transformeras till att bli en avspegling av G20 och många europeiska länder får en minskad relativ roll. Avgörande blir här hur USA och Kina agerar.

    Speciellt intressant blir att följa hur USA kommer att agera. Hittills har Obama administrationen intagit en pragmatisk icke ideologisk position.
    Borta är den mästrande politiken som präglade Clinton och Bush perioderna. Finanskrisen kan haft en roll i detta. Neokonservativa och ”liberala hökar” representerar idag inget politisk alternativ.

  33. khinac skriver:

    Spanaren

    Du har så rätt, men du påminner mig om byggnadsnämnden som bötfällde två stugägare för att de rensat stranden helt enligt miljöbalkens anvisningar.
    Vid besiktningen av ”brottet” såg de inte en svartbyggd pir på ca. 30 meter, för att de stod på den. Inte heller såg de en svartbyggd väg, eftersom de parkerat sin bil på den.

    USA är i samma läge som Sovjet 1989. De har snart inte bränsle till sina stridsvagnar. Kapitalismen och kommunismen ligger i samma grav. Wanja och Maddoff sitter vid samma bord på Girighetens Torg.

    Världen, världspolitiken och världsfinanserna håller på att ta ny form och ingen vet ännu hur den kommer att se ut i framtiden. Kriget i storstadstriangeln, i Mexico,….är de första tecknen på nationers obestånd.

    Sovjet behöver månader för att planera och mobilisera en invasion. Kriminella element, frustrerade element (Paris förstäder, Rosengård) kan tända eld på Europa inom ett dygn.

    Du har så rätt Spanaren, men du ser inte det som är närmast dig själv. Det försvar vi först måste bygga, är försvaret av det civiliserade samhälle vi själva lever i. Det vi skall försvara oss mot är den enskilda människans girighet, korruption både inom statliga verk och näringsliv.

    Jag sade samma för åtta år sedan. Politruker, politiker och näringsliv beter sig som den franska adeln på 1700-talet, lever i sitt ”slutna rum”, ser ingenting, förstår ingenting, förrän giljotinen rullas fram.

    Det är dags att smida plogbillar istället för svärd. Planera för omdaningen av det globala samhället, istället för att planera för krig.

  34. florimond77 skriver:

    En ”kökkenmödding” är vad arkeoligerna kallar det man hittar under marken där det funnits forntida bebyggelse och som representerar vad folken slängde bort. Sopor helt enkelt. Kanske lite för tidigt att betrakta de rödgrönas förslag som sådana?
    Apropå försvar. Jag tycker Sverige ska ha ett starkt eget försvar. Krigsmakten borde utveckla sitt användningsområde och kanske istället heta Krig o fredsmakten. I dessa tiders klimatturbulens är det bra att ha en katastrofberedskap tex.
    Ute i världen har man gång på gång misslyckats med krigsinsatser. Som i Irak, Afghnistan och Gaza.
    Det beror på att man bara krigar – man fredar inte.
    Om man inte sopar upp efter ett krig utan lämnar människor i sin härjade traumatiska värld så reser sig snart de slagna grupperna tillsammans med hat och våld från folket. Efter ett krig ska man freda omedelbart. Bygga upp och ge människorna tro.

  35. perfro skriver:

    Vårt alliansfria politik, syftande till neutralitet i kritik låter bra.
    När krig pågått i vår närhet som under AVK har i tvingats till långt ifrån smickrande eftergifter.
    Under det kalla krigets dagar så var vårt försvar starkt, ändå var vi beroende av NATO och främst då av USA.
    Likväl riktade då främst regeringen Palme skarp kritik mot USA och lierade sig med diverse revolutionära rörelser.
    En socialdemokratisk oral retorik.

    Nu är läget annorlunda.
    Vi kan utan problem delta i skilda EU-aktioner med sikte på viktiga konfliktskapande åtgärder.
    Vi deltar och i operationer som den i Afghanistan i samverkan med både NATO och EU.
    Min gissning är att även om att vi inte har rätt delta i allt samarbete med NATO-staterna, via val, sammamkomster o dyl så pågår ett intensivt informellt samarbete, nåt som vänstern ogillar.
    Inför nästa mandatperiod bör alliansen öppna för NATO-anslutning även om frågan är politiskt laddad.
    Hur kan vi stå utanför när gamla kommunistländer utan vidare ser sitt skydd i NATO-medlemskap?

  36. khinac skriver:

    Det Skandinaviska Försvarsamarbetet måste väl gå i första hand, sedan EU-samarbetet. NATO:s framtida varande är nu en öppen fråga, men om vi skulle ansluta vet jag inte om det är så laddat, möjligen Ohly-laddat.

    Svenska folket vet redan att vårt försvar är NATO-anpassat. Ingen skulle ens höja ögonbrynen, än mindre bry sig.

  37. perfro skriver:

    Visst är frågan laddat. Inte bara Ohly utan även socialdemokraterna skulle använda sig av den och säkert ta hem mycken sympati av en allmänhet med traditionalistiska säkerhets-och försvarspolitiska böjelser.

  38. spanaren skriver:

    khinac

    Jag är väl medveten om de sociala problem du
    beskriver och de följder de kan få…..

    Däremot tror jag inte på att det är läge att
    smida svärden (VI har inget) till plogbillar.
    Jämför med historiska skeenden som franska
    revolutionen som förde fram Napoleon och
    Tyskland efter Versaillesfreden som medförde
    att Hitler valdes till tysk rikskansler.
    Dessa historiska händelser hade sin grund i
    det vi nu upplever och som du helt riktigt
    beskriver – ekonomi förenad med social oro.

    En ekonomisk kris i Ryssland kan föra en
    rörelse som kallas Eurasianismen och dess
    ledare Alexander Dugin till makten (googla).
    Vad skulle en rysk regim med Dugins tankar
    som ledstjärna innebära i vår del av världen
    – särskilt som USA:s dagar som ”världspolis”
    är räknade och att utan USA NATO blir en
    ”papperstiger”?

    Om slutet för den nuvarande ordningen blir
    i ett storkrig eller en ekonomisk kollaps
    med åtföljande sociala oroligheter återstår
    att se. Det ena utesluter inte det andra.
    Det kan bli både och i värsta fall.

    PS
    NATO medlemskap förutsätter att ansökarlandet
    har en egen förmåga att bidra med i förhållande
    till landets storlek och ekonomi. Vad kan dagens
    svenska ”krigsmakt” bidra med förutom en förstärkt
    FN-bataljon (NBG)och ett antal 4:e generationens
    flygplan?

  39. khinac skriver:

    Alexander Dugin är en mycket farlig man, men så länge han inte har makten och så länge som han inte får kontroll över ”de frustrerade elementen i förortena”, kan han inte åstadkomma något.

    Det gäller att inte ge honom utrymme.

  40. khinac skriver:

    perfro

    ”…även socialdemokraterna skulle använda sig av den och säkert ta hem mycken sympati av en allmänhet med traditionalistiska säkerhets-och försvarspolitiska böjelser.”

    Jag tror att sossarna gör en grov felbedömning i så fall. Hollywood och NATO har vi fått genom TV-generna.
    Som jag ser det genom de stämningar jag tolkar, är NATO den enda tryggheten för den stora massan. Kom ihåg att vi är en hel generation som gjort lumpen och hört orden ”Vi har Nato bakom oss.”

    Jag vet inte vilken värld era politiska strateger lever i, men det är en grov felbedömning att tro, att svenska folket skulle säga nej till NATO.

  41. spanaren skriver:

    khinac

    Allt medan VI har återgått till törnrosasömnen
    efter att tillfälligt ha störts av Georgien
    och de politiska partierna är överens om att
    det inte finns några hot inom överskådlig framtid
    pågår en skrämmande utveckling i vårt närområde
    som föranlett både Norge och Finland att upprusta
    sina krigsmakter.

    Alexander Dugin har redan ett stort inflytande
    i Ryssland -inte bara hos den allmänna opinionen
    utan även bland militären och KGB utan även
    PÅSTÅS det ända in i Kremls korridorer.
    Även internationellt är Dugin och hans partiprogram
    känt och diskuterat. Bif en artikel från Der Spiegel.
    som speglar en rysk opinion som författaren ser den.

    http://www.spiegel.de/international/0,1518,druck-584245,00.htm

    Ingen tror att det idag är någon krigsfara
    i Östersjöområdet.
    Det trodde man inte 1925 heller…

    För att återgå till huvudinlägget. Vore det inte
    bättre att i stället för som idag behandla rikets
    försvar som vilken budgetfråga som helst återgå
    till en tidigare ordning då alla utom Kommunisterna
    satt i samma båt…..?

  42. spanaren skriver:

    Rättelse:

    Länken fungerar inte.

    Intresserade kan via den seriösa svenska militära
    och säkerhetspolitiska bloggen Wiseman’s Wisdoms läsa Der Sterns och även LA Times artiklar om Dugin liksom
    vad den svenske rysslandsexperten Lars Gyllenhaal
    skriver i sin artikel ”Putins – Rasputin”.

    http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2008/11/putins-rasputin.html

  43. khinac skriver:

    Jag tror att efter valet 2010 kommer alla att sitta i samma båt, om de tar sitt politiska ansvar. Inte bara för Dugins framfart och framgångar på den ryska arenan, utan mest för att den ekonomiska omvälvning som världen nu står inför, kommer att röra om ordentligt i grytan, även i trygga Sverige.

    Skall våra politiker ta sitt ansvar, måste de nog bilda samlingsregering åtminstone under en period.

  44. spanaren skriver:

    khinac,

    Jag tror också att det kan bli ”undantagstillstånd”
    med samlingsregering som under VK2 i Sverige om
    det blir statsbankrutter eller ekonomiskt nödläge
    med arbetslöshetssiffror på 25%, minskade/indragna
    pensioner mm i Europa – även väster om Polen.

    Ännu allvarligare är om det blir en ny ekonomisk
    kollaps i Ryssland som öppnar dörren för politiker
    som Alexander Dugin.
    Jmf Ryska revolutionen våren 1917 och den påföljande bolsjevikkuppen på hösten samma år.
    Glöm heller inte kuppförsöket mot Gorbatjov som
    ledde till Sovjetunionens upplösning. (Den största
    ryska geopolitiska katastrofen under 1900-talet
    enligt Putin). Det säkerhetspolitiska läget kan
    ändras mycket snabbt till det sämre och den ryska krigsmakten är till delar återupprustad – om ej inte till sovjetisk styrka samtidigt som USA är på nedgång
    och därmed även NATO försvagat.

    Samtidigt sticker våra strutspolitiker huvudet i
    sanden. Om de lyfter det för ett ögonblick är det som
    blogginnehavarens inlägg visar för att käbbla inbördes
    om den svenska ”FN-bataljonen” – fd svenska armen –
    skall mönstra fyra eller sex ”lätta” bataljoner.

    Borde inte denna artikel i Svenska Dagbladet förra
    hösten föranleda uppmärksamhet – om inte bland
    gemene man så åtminstone bland politiker och media?
    Men icke – det skulle strida mot den svenska
    ”evigfredsdoktrinen” och tron på att vi till skillnad
    från Finland kan överlåta landets försvar på våra
    grannländer. (jmf finske presidentens uttalande)

    Svd:se uppdaterad 8 november 2008.
    APROPÅ | Ryssland under Putin

    Aleksandr Dugin kunde på 1990-talet framstå som en överspänd rysk nationalist med en alldeles egen höger­extrem idébrygd, hopkokad på lån från bland andra Konstantin Leontiev, Julius Evola, Carl Schmitt och René Guénon.

    I dag är det annorlunda. Nu är Dugin chefstänkare i Literaturnaja gazeta, av hävd intelligentians organ. Hans utmärkta kontakter med generalstaben är omvittnade. I en färsk ledarkolumn förklarar han att Ryssland med Putin, efter det dekadenta 1990-talet, äntligen är på väg att finna sig självt. Ryssland skall åter bygga sitt impe­rium, för utan imperium existerar inte nationen.

    Vi är, skriver Dugin, det tredje Rom, med en helig ortodox mission. Vi är kallade att förlösa världen, vår höga strävan är ingenting mindre än att smälta samman ”ande och kött, himmel och jord”. Så har det alltid varit, utom under den pinsamma parentesen 1917–1927, då Lenin och hans anhang spottade sig själva i ansiktet. Stalin återupprättade den ryska storheten och såg till att Imperiet så småningom uppfyllde halva jorden – men olyckligtvis sprängde han sig på uppgiften.

    I varje fas av historien har imperiebyggandet skett på ett nytt sätt. Dagens uppgift blir, förkunnar Dugin, att finna nya metoder att expandera, kanske främst med teknologins hjälp. Vidderna hörs redan kalla, det geografiska rummet ”ropar” efter den ryska anden.

    Bäva månde omvärlden.

  45. spanaren skriver:

    Mitt April 16, 2009 kl 5:03 fm

    Bifogar ett inlägg om utvecklingen i Kaukasus
    hämtad från The Jamestown Foundation skriven
    av den kände RYSKE militär/säkerhetspolitiske
    analytikern Paul Felgenhauer.

    Är medveten om att mina skriverier här av många
    uppfattas som överdrifter och skräckvisioner.
    Är törhända den citerade källan trovärdigare?

    Vad gör VÅR statsledning om Ryssland ockuperar
    Georgien och tillsätter en ny regering som har
    samma relation till Moskva som den idag i Suchumi?

    Vad är budskapet till Baltstaterna och Ukraina?

    OM USA/NATO då INTE ingriper kanske vår statsledning
    tas ur sina drömmar och illusioner om militär hjälp
    till en alliansfri oförsvarbar stat i Rysslands närområde med försumbara egna militära förmågor
    vid en konflikt med ”Stormakten”.

    OM USA/NATO ingriper kommer krigshandlingarna då
    att begränsas till Kaukasus eller beröra åtminstone
    delar av övriga Europa (Baltikum/Östersjön/Ukraina)?

    http://www.jamestown.org/programs/edm/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=34862&tx_ttnews%5BbackPid%5D=27&cHash=0fd96e859e

  46. khinac skriver:

    XXX
    ”Är medveten om att mina skriverier här av många
    uppfattas som överdrifter och skräckvisioner.”

    Spanaren

    Du är saklig och förmedlar mycket viktig information, men för en som gjorde lumpen på 60-talet, känns det verkligt meninglöst att än en gång bygga upp ett försvar i Mussolini-klassen.

    Utgången är ändå densamma. Skillnaden mellan försvar och fritt inträde är en generation unga män och lika mänga döda civila.

    Enda meningsfulla draget med att förstärka försvaret, är om vi bygger ett Nordiskt försvar med en ÖB för alla fyra länderna. Finland, Norge och Danmark har iaf erfarenhet av ockupation, försvar och anfall.

  47. felixh skriver:

    khinac,

    ett nordiska försvarstanken är stendöd. Det är bara svenskarna som försöker att driva den.

  48. khinac skriver:

    En tanke kan aldrig dö.

    Du är aldrig ensam om en tanke. Det finns alltid någon på exakt samma frekvens som tänker exakt samma tanke i exakt samma ögonblick.

    Nordiskt försvarsamarbete är det mest förnuftiga som den världspolitiska situationen ser ut idag, då det är ytterst osäkert om NATO kan fullgöra sin uppgift.

    Fortsätt tänka tanken, så kommer den att växa i styrka och frekvensområdet öka, med resultat att fler kommer att ansluta till den.

    Den nordiska försvarstanken lever genom Carl Bildt, genom mig och genom ett flertal andra som ännu inte yttrat den.

  49. spanaren skriver:

    Varför skulle grannländerna ta ansvar för
    försvaret av Sverige när vi inte själva gör det?
    En skribent på en säkerhetspolitisk blogg skrev
    att säkerhetspolitiskt vårt närområde är en hålkaka
    där Sverige är hålet. Mitt tillägg är att “Björnen”
    kan ta ett rejält stycke (Baltikum) utan att någon
    kommer att ens försöka ta konflikt med “Stormakten”.

    En möjlig lösning vid ett annat säkerhetspolitiskt
    läge än dagens är att Finland med en av Europas största krigsmakter går med i NATO.
    Varför skulle NATO låta Sverige bli medlem och bli en belastning för Västmakternas militärallians?

    Norges försvar efter FB 2008:
    Armen organiseras i brigader (allmän värnplikt)
    Flottan tillförs fem nya fregatter (jmf USA Aegis)
    Flygvapnet ombeväpnas med amerikanska F-35 JSF ett
    5:e generationens plan.
    Hemvärn: 50.000 man.

    Danmarks försvar efter 2001:
    Armen organiseras i en division om 2 brigader.
    (inskränkt allmän värnplikt)
    Flottan planeras tillföras 3 nya fregatter.
    Flygvapnet kommer troligen ersätta dagens
    4:e generation F-16 (andra 4:e gen. MIG-29
    JAS 39 Gripen)med femte generationens F-35 JSF.
    Hemvärn: 50.000 man
    Källa: WIKI mfl.

    Finland:
    Att på några rader beskriva det finska totalförsvaret
    låter sig inte göras här utan intresserade hänvisas
    till Finska Krigsmaktens hemsida.
    http://www.forsvarsmakten.fi/

    Betecknande för dagens läge är att Norge sänder
    en ny oceangående fregatt till farvattnen utanför
    Somalia medan det svenska bidraget är två 25 år gamla
    “kustkorvetter”. Om det gällt handelsfartyg hade
    närheten till Gadani Beach varit en fördel efter
    resans slut…..

    felixh tala om för läsekretsen hur fel jag har….

  50. spanaren skriver:

    Mitt april 20, 2009 kl 6:44 f m

    För eventuellt intresserade bifogas länk
    med en beskrivning av den norska fregatt
    som skall tjänstgöra tillsammans med de
    två svenska ”kustkorvetterna” i somaliska
    farvatten.

    http://en.wikipedia.org/wiki/HNoMS_Fridtjof_Nansen_(F310)