En ny värld

Efter åtskilligt funderande, prövande och diskuterande tog jag härom veckan det stora steget att byta från världen Microsoft till världen Mac.

Jag gick och inhandlade en Mac.

Att säga att jag inte ångrar det steget är månadens stora understatement. Min enda kritik av mig själv är varför jag väntade så länge att ta steget.

Lite stökigt är det att lära sig att en del saker fungerar lite annorlunda. Men att Word, Powerpoint och andra bekanta program finns med underlättar.

Och efter ett tag fungerar allting enklare, snabbare och smidigare.

Den nya världen är alldeles definitivt bättre än den gamla.

86 Responses to En ny värld

  1. fairymary skriver:

    Välkommen till Mac-världen, Carl Bildt!

  2. Helena Palena skriver:

    Wow! Hur bakvänd kan du bli! Media och reklamvärlden har ju kört med Mac – för att den var bäst på den tiden! Men nu går ju alla tidningar i Sverige t ex över till Microsoft eller vanliga PC:n som man säger.

    Jag började med en Mac och ändade upp med Micro! Ångrar mig inte! Okey – skulle man göra reklamblad eller en tidning då skulle man ha Mac var budet förut – men nu är det ju jämt skägg! Och du skall väl inte göra någon tidning eller starta Copy-Firma!

  3. knightone skriver:

    Tvärtom, ett bra beslut att vänta med överväxlingen.

    Folk som försökt för tidigt har ibland upptäckt att viss kringutrustning inte fungerat så smidigt vid avsaknad av drivrutiner. Men nu är det väl rätt lugnt.

    Det är bara riktiga nörds som har tid att bråka med småirritationer och de riktiga ”ur-fansen” brukar inte förstå den ekvationen.

  4. Tobias67 skriver:

    Ett mycket klokt beslut!

    Det är verkligen en ny värld att gör över till Mac med tillhörande Mac OS X som verkligen har ryck upp sig sedan introduktionen 2001. Fler och fler överger Windows och jag tror många får sin första bild av Apple genom mediaspelaren iPod som väl dom flesta har hört talas om vi detta laget. Inte den bästa spelare vad gäller teknik och funktioner men sättet hårdvaran och mjukvaran knyts ihop gör den till en succé. Dessutom slipper man massa säkerhetsproblem och strul med drivrutiner som finns i Windowsvärlden.

    Nästa steg i denna riktning är att våga prova en iPhone som även den omkullkastar ens gamla föreställningar om hur en mobiltelefon fungerar. Har så klart själv en dylik och när man kan ladda ner programvaror ”on the fly” och tom WordPress har en app som gör att man kan skriva i sin blogg direkt i iPhone. WordPress är gratis

    CNN, Bloomberg, AP, och NY Times har alla egna applikationer som är gratis att ladda ner i iPhone. Sedan kan man ju ladda ner podcast´s video och ljud, musik så klart och surfa via Wifi eller 3G.

    http://www.apple.com/iphone/features/

    iPhone finns hos Telia Sverige

    PS Nej, jag jobbar inte på Apple :-)

  5. mrmhalland skriver:

    Jodå, Mac har blivit användbar, sedan den blev Microsoftkompatibel.
    Den är inte lika mottaglig för virus.
    Troligen för att det finns så få så ingen virusmakare lägger tid på det.

  6. Torsten skriver:

    PS Har inte gått över till Mac ännu:-)

  7. mrmhalland skriver:

    Torsten :

    Varför skulle du vilja det ?

    Du kan ju din PC och har de program du behöver…eller ??

  8. Torsten skriver:

    mrmhalland,

    Nej, varför skulle jag det?

    Köpte en ny i somras, men blev nyfiken när Carl Bildt lovordade Mac.

    Vi får väl se:-)

  9. qtus skriver:

    Skulle vilja tipsa om ett mycket användbart program för Mac, nämligen Quicksilver:

    http://docs.blacktree.com/quicksilver/what_is_quicksilver

    För en bra tutorial av programmet, se:

    http://macworld.idg.se/2.1038/1.99185

    /Q

  10. Peter Giger skriver:

    Alla system är bra om man medvetet har valt dem själv. De flesta människor i världen kör Microsoft eftersom en företagskultur/struktur ställer den på deras skrivbord, utan att de har det minsta att säga till om. Detta leder till att en dator är synonymt med en windows-dator för många personer och att det därför även blir en windows-dator i hemmet.

  11. chrisinmotion skriver:

    So nämnt tidigare; Välkommen till vår värld. Efter fyra år med mac har jag fortfarande inte funnit en enda orsak att byta tillbaka. – Chris

  12. fotomorgana skriver:

    Carl, jag vet hur du känner. Jag tog steget för två år sedan och tänkte precis samma sak som du. Varför gjorde jag inte detta tidigare. Du kommer säkert att upptäcka att även OSX har sina brister men dess fördelar väger upp med råge! Kul att en offentlig person som du skriver ett inlägg som jag lika gärna skulle kunnat vara författare till!

    Lycka till och bered dig för massor med nöje!

    Peter

  13. tunes4life skriver:

    Varmt välkommen till Mac-världen.
    Du kommer att bli mer nöjd med tiden.

    En funktion man har stor nytta av är Exposé. Prova det. Snabbar upp arbetet ordentligt!

  14. bopersson64 skriver:

    Carl,

    Gläder mig verkligen att läsa att du gått över till Mac-världen. Skulle vara intressant att veta vilken Mac du köpt. Lycka till och välkommen tll den ljusa sidan även i dator-världen.

  15. jibablog skriver:

    Hej Carl.

    Jättebra beslut. Jag gick över till Mac 2004/2005. Har inte ångrat mig ett dugg. När alla andra har strul med sina datorer så funkar min alltid. Tidigare ägnade jag så mycket tid till att hålla på med datorn, numera använder jag min tid till att ANVÄNDA datorn för att uppnå det jag vill uppnå.

    Ett tips till nu när du kommit över till ”den andra sidan” – Skaffa en iPhone 3G. Fantastisk maskin, e-posten är suveränt och det finns applikationer för nästan allt: tex. att hantera wordpressbloggar, facebook, you name it! Och den är billig jämfört med andra avancerade mobiltelefoner.

    Hälsningar
    Jimmy, moderat i Botkyrka kommun

  16. Spiken skriver:

    Stort grattis! Mac är hur bra som helst ur användarvänlighets- och säkerhetssynvinkel!

  17. mikaelf skriver:

    Välkommen över :)

  18. markusholgersson skriver:

    Grattis! Jag har kört med Mac i några år nu och det är helt kanon. Enda problemet är i ett större företag där Active-directory är standard. Det går att lösa men betydligt bökigare än med Windows. Nu kan man ju köra Windows på Maccen och då kanske det hela blir helt ultimat, har dock inte testat detta.

  19. seppojl skriver:

    Där ser man, att jag och Bildt skulle ha något gemensamt var inte min första tanke. Och tänk om alla borgerliga politiker blir cirka 20 procent effektivare i sitt datorhanterande, vilken mardröm. Men om man kan upptäcka en ny värld, så kanske det går att upptäcka ytterligare en ny värld, den till vänster?

    Att många tidningar lämnat Mac beror oftast på att räknemaskinerna bestämt galoppen, en pc var ju ”gubevars” billigare än en Mac…

    Har testat både Vista och Ubuntu och de har onekligen en bit kvar, fast blingblinget i Vista är snyggt.

    Ja, välkommen till MacOS X då, med lika datorkraft så är det bästa idéerna som vinner…

    vänlig hälsning

    Seppo Laine (v)
    som har lite att springa ikapp opinionsmässigt

  20. ollemunter skriver:

    Den var snabb Carl! Men nog gick det väl fortare med MS?

    Men att Macen skulle vara mindre utsatt för virus, som någon sade, är en sanning med modifikation.

  21. mleif skriver:

    Bra beslut, behöver du hjälp med något hittar du mängder av vänliga och hjälpsamma medmänniskor på http://www.99.se/mac .

  22. Pravo skriver:

    Grattis Carl! Äntligen lite goda nyheter på bloggen. Mac är definitivt ett kliv uppåt mot ett mer effektivt arbete vid datorn och mindre krångel. Ett tredje alternativ är att pröva det fria operativsystem som associeras med en särskild fågel från Antarktis ;-)

  23. petber skriver:

    Grattis och välkommen till Mac! Du kommer inte ångra dig.

  24. theheck skriver:

    Kul att även du bytt, men blev fundersam över kommentaren ovan:

    ”Folk som försökt för tidigt har ibland upptäckt att viss kringutrustning inte fungerat så smidigt vid avsaknad av drivrutiner. Men nu är det väl rätt lugnt.”

    Om inte jag har läst väldigt fel är det mest MS typ Vista som har problem med drivisar – men de följer med i OS X….I a f de nödvändigaste.

  25. […] respect for the Swedish foreign minister Carl Bildt has grown since I read on his blog that he has switched to Mac. He writes the following regarding the switch: Lite stökigt är det att lära sig att en del […]

  26. patriklof skriver:

    Välkommen till Mac-världen! Det finns väldigt lite Spyware, virus m.m. för Mac OS X så ur ett säkerhetsperspektiv är Mac en mycket bra lösning. Apple har ju dessutom överlägset snyggast datorer, om du frågar mig. Helena Palena; tidningsbranschen använder till större utsträckning Windows idag, det är sant. Men reklambranschen är fortfarande dominerad av Mac, och Apple plockar ju marknadsandelar som aldrig förr. Så att minister Bildt går över till Mac kan man knappast kalla bakåtvänt.

  27. […] Carl Bildt har börjat använda en dator från Apple. […]

  28. luke57 skriver:

    Till mrmhalland:
    Vad menar du med ”sedan den blev Microsoftkompatibel”? Om du menar Microsofts program, så kan jag upplysa om att Word fanns för Mac innan det kom till Windows (DOS 1983, Mac 1985, Win 1989). Excel fanns för Mac innan det kom till Windows (Mac 1985, Win 1987). Och det har alltid gått bra att utbyta dokument mellan Mac- och Win-versionerna.
    Men du menar kanske något helt annat… berätta gärna vad i så fall.

    Till ollemunter:
    Vad menar du med ”sanning med modifikation”? Det finns inga kända virus för Mac OSX. Det finns däremot ett par trojaner, men dessa installeras bara om användaren godkänner det.
    Visst, det fanns några virus för ”gamla” Mac OS 7/8/9. Men den världen lämnade vi när Mac OSX kom 2001.

    Till Carl Bildt:
    Välkommen till Mac!

  29. hjeltman skriver:

    Hej! Vet inte om du läser kommentarerna, men jag provar i alla fall!
    Nu när du har valt att byta till en mindre plattform än MS Windows så kommer du märka att vissa saker tyvärr inte alltid fungerar smärtfritt. Flash är ett ypperligt exempel. Och hur svenskaspel.se som ett statligt ägt företag kan lansera en hemsida som uteslutande bygger på flash och där deras egen kundtjänst säger att ”Vår hemsida är i förstahand byggd för Internet Explorer.” är för mig lite konstigt. Det betyder ju mer eller mindre att dom inte direkt bryr sig om oss Safari användare. Borde inte dom statliga företagen ha plattformsoberoende tjänster?

  30. danwer skriver:

    Underbart Carl! Välkommen till Mac-Världen. Hör av dig om du behöver någon hjälp!

  31. […] can add the Swedish Minister of Foreign Affairs Carl Bildt to the growing number of switchers. His blog post around the issue have of course got some attention at computer news magazines such as Swedish […]

  32. madonnan skriver:

    Jag blir bara så nyfiken och undrar Varför det är bättre med Mac…? Fast jag har hört fler; själv känner jag inte till Mac alls.

    Ha det gott:)

  33. Pravo skriver:

    hjeltman,

    Flash går att få igång under Mac OS X och även andra Unixvarianter med lite handpåläggning.

    Fast du har rätt i din kritik av svenskaspel och andra statliga företag. De borde göra sidor som fungerar på alla populära operativsystem. Staten borde inte hjälpa till att befästa ett amerikanskt företags monopol på OS-marknaden.

    Tittar man på andra länder så är Kina mest intressant. De har anlitat ett inhemskt företag (red flag software) för att modifiera ett fritt operativsystem och skräddarsy det för den kinesiska marknaden. Och de behöver inte betala en krona i licensavgifter till något utländskt företag. Föredömligt.

  34. larsericsaeter skriver:

    Tack sa Mac..
    __________

    Carl säger han har bytt till Mac.
    Bättre sent än aldrig tycks han tycka.
    Tog sin mats ur skolan, ryckte ur sitt jack.
    Nu kan kan han bloggen bättre trycka.
    Tack sa Mac…

    Lars Ericsäter

  35. segerholm skriver:

    Kreativa, begåvade konsulter som själv bestämmer över sina redskap använder i regel Mac, de som inte har råd och föredrar att pilla med sina maskiner eller inte kan styra över sin arbetsmiljö hyllar PC.

    Konstigt att man inte hör samma tongångar från bilentusiaster. Varför köper du inte en begagnad Volvo istället för en ny Mercedes /BMW / Maserati / Lamborghini. Den är mycket billigare och så kan du lägga ner massa tid på att köpa häftiga reservdelar och andra prylar och tillbringa massor med tid i garaget.

    Välkommen till en smidigare och bättre värld och datorernas överklass där du hör hemma, beklagar bara att det tog så lång tid innan du tog steget.

  36. per0009 skriver:

    Macen är en Volvo. Tro mig jag har bägge. Varken av dem kräver mycket tid av dig i garaget.

  37. janzk skriver:

    Ibland upptäcker man att världen inte ser ut som man tror. Jag som trodde att den fanatiska ”Mac vs PC” striden dött ut för flera år sedan….

  38. Janne Arleklint skriver:

    Jag brinner för bild, fotografi och utbildning inom fotografi.
    Jag har funnit mig till rätta med de datorer från Apple som låter mig behålla min energi kring detta.
    Jag har varken tid eller lust att dribbla med drivrutiner och datorstrul.

  39. ciryon skriver:

    Grattis Carl! Du har gjort ett bra val och jag är övertygad om att du kommer få mycket glädje av din nya dator och för varje vecka kommer du fråga dig ”varför gjorde jag inte det här tidigare?”. Det brukar i alla fall vara reaktionen från de många vänner och bekanta som efter mina rekommendationer också bytt till Mac.

    Du som är så mycket ute och reser borde ha enorm nytta av en iPhone också. Har du kanske redan har en?

    (de flesta som kommenterat om Mac här hittills har uppenbarligen ingen aning om vad de talar om)

    /civilingenjör, datateknik

  40. […] populära och mest lästa politiker har “switchat”. Gått från PC till Mac alltså. På sin blogg Alla Dessa Dagar skriver Bildt att han har köpt en Mac och hur nöjd han är. Att säga att jag inte ångrar det steget är månadens stora understatement. Min enda kritik av […]

  41. Stefan Hagberg skriver:

    Det är helt rätt!

    Jag köpte min först Mac en SE 1986. Ett pedagogiskt mästerverk. Så hade Jobs också snott det mesta på Xero Parc. På den tiden satt alla IBM:are med feta manualer ingen grafik och gula eller gröna bokstäver som hoppade på skärmen och försökte hålla modet uppe. Senare blev det PC genom jobb och motsträviga datatekniker.

    Men nu har jag fått nog. Nästa burk blir en Mac. PC är skit och dessutom är de ungefär lika stabila som Ahmandinejad. Min senaste lapp höll i tre månader.

    Synd att du har en Blind Trust;-) annars är det läge att tanka Apple nu!

  42. […] to the minister’s website (in Swedish and English), he wonders why he waited so long to make the jump, and said ‘the new world is […]

  43. […] to the minister’s website (in Swedish and English), he wonders why he waited so long to make the jump, and said ”the new world is much […]

  44. bjorn40 skriver:

    Carl !
    Welcome to a creative family.
    I have been working with Mac since mid ninetees.
    Usually photographs.
    Regards askinthailand@hotmail.com

  45. […] när han tagit steget in på den sanna vägen. Han har blivit Mac-användare. Gillar du det här […]

  46. […] Carl Bildt Tipsa dina kompisar på […]

  47. gotalandmagazine skriver:

    -De som gått över från PC till Mac OS brukar få problem med att de inte hittar ”programmet”. Det som i PC finns ett program till finns oftast som en ”inbyggd funktion” i Mac OS.
    -Så leta efter funktion istället för program. Det svåraste med Mac OS är att ”tänka enkelt”. Har använt Mac sedan 1995 och ofta upptäckt efter mycket sökande efter svar: -Kunde det vara så enkelt och logiskt!

  48. […] https://carlbildt.wordpress.com/2008/10/04/en-ny-varld/ This entry was posted on tisdag, oktober 7th, 2008 at 7:50 f m and is filed under Media, Politik. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site. […]

  49. […] har senaste dagarna vart ganska så nöjd med mitt bärbara bytande från Windows till OSX. Men nu har mörkrets furste själv bytt till OSX och en dålig eftersmak har lagt sig i munnen … Måste arbeta igenom detta. Måste försöka […]

  50. […] Former Swedish Prime Minister (and now Foreign Minister) Carl Bildt has, “after much reflection, examination and discussion” decided to switch to a Mac. (link) […]

  51. […] «Enklere, raskere og smidigere» er ord som den tidligere svenske statsministeren, nå utenriksminister Carl Bildt bruker til å beskrive sin opplevelse av hvordan det er å bruke Mac. Bildt er kjent som en ganske åpenhjertig politiker som i flere år har tatt opp mange kontroversielle spørsmål på sin blogg. Nå har han brukt bloggen sin til å kunngjøre at han har tatt det store steget å bytte fra «världen Microsoft» til «världen Mac». Helfrelst De fleste av oss ville vel ha forventet at den svenske utenriksministeren ville ha omtalt et slikt teknologiskifte i diplomatiske termer. Men nei. Bildt er blitt en helfrelst Mac-fan – og skjemmes ikke over det. – Å si at jeg ikke angrer på det steget er månedens store understatement, skriver Bildt på bloggen sin og fortsetter: – Min eneste kritikk av meg selv er hvorfor jeg ventet så lenge med å ta steget. Bildt medgir at han har hatt enkelte overgangsproblemer, ettersom visse ting fungerer litt annerledes. Men overgangen lettes av at det finnes kjente programmer som Word og PowerPoint også på Mac, skriver han. En bedre verden – Og etter en stund fungerer alt enklere, raskere og smidigere, skriver han, før han konkluderer med følgende: – Den nye verden er absolutt definitivt bedre enn den gamle. Bildt får mange gratulasjoner og «grattis!»-kommentarer for sin beslutning av folk som har lagt inn kommentar til bloggen hans. Men det har også sneket seg inn noen kritiske merknader, for eksempel en påvisning av at det finnes enkelte statlige websider som ikke fungerer skikkelig på Mac. Utenriksministerens blogginnlegg om Mac kan du lese her. […]

  52. pemich skriver:

    Välkommen till den fungernade världen Calle! Jag har suttit och pushat för Mac i snart 4 år i min taxi samt som musiker. Nu vill vi se dig med en iPhone på TV också;-)

    Se till att ha laddade batterier nu när det bara är 2 år kvar tills det ska bli minst 4 till;-)

    /Cabdriver

  53. Sebastian Robertsson skriver:

    Haha, stor glädje!! Jag gjorde samma erfarenhet för precis ett år sedan.

  54. popstr skriver:

    Grattis till upptäckten! Dags att byta ut MS Office till OpenOffice också?

    Själv är jag Microsoft-fri sedan 4 år tillbaka (jag har kört Ubuntu Linux sedan oktober 2004), vilket har orsakat en hel del problem när det gäller t.ex. e-legitimation. Men nu när det finns en viktig (och vettig) person i regeringen som inte använder Windows kanske någon inser att en medborgare i ett demokratiskt rike faktiskt har rätt att köra vilket operativsystem han vill på sin egen dator utan att diskrimineras i kontakten med myndigheterna. Fram för öppna format, äkta standarder och plattformsneutrala lösningar!

  55. […] utrikesminister har skrivit på sin blogg att han numera har gått över till […]

  56. salam32 skriver:

    CB borde ha väntat till 14/10, nya mackar väntas då…

  57. […] Carl Bildt har blivit mac-användare. Detta är så klart en rolig nyhet för en apple-fantast som jag. Vilka effekter detta kommer ge […]

  58. […] sin blog En ny värld berättar Carl Bildt att han konverterat från Microsoft till Apple: Den nya världen är alldeles […]

  59. baumgartner1 skriver:

    GRATTIS CARL! Välkommen till en ny snygg, kreativ och problemfri värld.
    Gällande ditt ämbete önskar jag bara säga, kör hårt! Du är en målmedveten
    politiker med insikt, kunskap och erfarenhet. Sådana behövs. Tack.

  60. Helena Palena skriver:

    Främsta inlägget på hela WordPress just nu är ditt inlägg om att du gått över till Mac! Stor sensation verkar det vara.

  61. […] webbplats som använder Mac och färre som använder Windows. Detta kan väl inte bara bero på att Carl Bildt har bytt till Mac, eller finns det fler som […]

  62. bloggerik skriver:

    Tror nog att Calle snart byter sin nyinköpta Mac mot en PC. Han kommer snart upptäcka att alla hans program som han vill lägga på datorn inte fungerar på en Mac. Inom 3 månader så är hans mac trasig och då väljer han sin PC igen (av en nyare modell, så han inte jämför äpplen med päron :) ) Hans då nya PC kommer vara snabbare, säkrare och snyggare.

  63. […] Klippt från Carl Bildts blogg. […]

  64. tsolin skriver:

    Gratulerar till valet! Jag bytte själv till Mac för några månader sedan. Finner den betydligt enklare än PC. Har dock alldeles för många program installerade i min nya mac. Ngn som vet om det finns någon interaktiv mac-utbildning on-line?

  65. Moment 22 skriver:

    Härligt Kalle!Välkommen till bekvämlighetens gemenskap!Nu har du ett stort bekymmer mindre på ditt skrivbord, kanske kan passa på att lösa Israel/Palestina nu? Kanske borde världens alla politiker byta för att kunna koncentrera sig bättre? =)

  66. phaglund skriver:

    Hej Carl, att PC eller MAC skapar så stora rubriker! Själv bytte jag till MAC för ett par år sedan, mest för totala prislappen och funktionerna samt mindre risker med virus o annat skit. Det som fick mig att göra bytet var just det virus fria arbetet och Spotlight. Trist bara att @ sitter på ett annat ställe än vad man är van vid. :)

  67. tnsexton skriver:

    Världen befinner sig på gränsen till en finansiell härdsmälta, Carl Bildt skriver på sin blogg om denna, om förhållandet EU-Ryssland, om Sveriges insats i Afghanistan, om utvecklingen i Georgien, och det kommande presidentvalet i USA mm, mm.

    Vad är det som kommenteras av en nästan 100%-ig del av kommentatörerna?
    Jo, CB övergång från PC till Mac; som om det vore en sensation som kommer att rubba världen. Man kan undra var folk har sina prioriteringar!

  68. För mig som fotograf, formgivare och kommunikatör har Apple alltid varit det enda realistiska alternativet, sedan jag köpte min första Macintosh Performa 475 1994, men det är trevligt att se att även andra kan lämna det ”vanliga” CP-köret (förlåt, PC menar jag, och pröva något nytt.

    Grattis, Carl, till en vänligare och mer problemfri värld.

  69. hronix skriver:

    My congratulations! Mac is amazing think :)

  70. […] En ny värld, skriver Carl Bildt lyriskt på sin blogg Alla Dessa Dagar, när han beskriver sin övergång från PC till Mac, och det är väl bara att gratulera vår utrikesminister att han äntligen har förstått sitt eget bästa, åtminstone på datorområdet. Själv köpte jag min första Macintosh (en 475 Performa) 1994, och det var ett av mina viktigaste köp någonsin, något som verkligen har förändrat mitt liv. Jag har prövat att arbeta i Windows-miljö, men det är liksom alltid sämre, underlägset Macen på alla sätt och vis. “Att säga att jag inte ångrar det steget är månadens stora understatement. Min enda kritik av mig själv är varför jag väntade så länge att ta steget.” […]

  71. steneb skriver:

    Carl, du är i gott sällskap. Den enda dator som FBIs enhet för arbete med Internet- och nätverksbrott får använda är Mac OS X-baserade datorer (med vissa modifieringar). Kan vara bra nu när det hettar till inom många områden samtidigt.

    Rekommenderar även iPhone 3G som har en mycket bra WordPress-klient…

  72. […] Bildt är antagligen en av Sveriges mest kända och trogna bloggare och han rapporterar på sin blogg om att han nu inhandlat en Mac […]

  73. […] kanske ni undrar varför? Jo jag skrev ett inlägg om det efter att Carl Bildt hade skrivit ett inlägg om att han hade bytt till Mac. Just nu är hans blogginlägg på tredje sidan av Google när man söker på mörkrets furste […]

  74. […] En ny värld Efter åtskilligt funderande, prövande och diskuterande tog jag härom veckan det stora steget att byta från världen […] […]

  75. Ants Neo skriver:

    Välkommen i sekten, du kommer inte ångra dig :-)

  76. […] har Carl Bildt också gått över till Mac. Välkommen in i […]

  77. Pontus skriver:

    Mac är bra.

  78. onikron skriver:

    Du är så välkommen, det finns Macar åt alla.

    Missa inte funktionen Spaces för uppdelning av öppna fönster, t ex ett för arbete, ett för nöje, osv. En aha-upplevelse för mig när jag upptäckte det.

    14 oktober väntas det bärbara nyheter från Apple:
    http://www.macrumors.com/2008/10/09/apple-invites-media-to-notebook-event-october-14th/

  79. hillary2 skriver:

    Ja Mac är enklare men vem har sagt att det enkla är det bästa?

  80. […] annan som är glad som ett barn på julafton är Carl Bildt som gått över till Mac. Eftersom vi båda är macanvändare kan vi inte annat än gratulera. En som skriver underhållande […]

  81. weqtor skriver:

    Inte kan du bara politik, du har smak också. Jag ser upp till dig.

  82. […] Utrikesminister Carl Bildt har konverterat, meddelar han på sin blogg. […]