Ingenting alls

I dag tror jag faktiskt inte att jag gjort någonting alls för fäderneslandet.

Än så länge i alla fall.

147 Responses to Ingenting alls

  1. Kachina skriver:

    OK,….en ledig dag bör du få, men slöa inte till :-)

    ( I a f, du gör ett bra jobb, ”vi” uppskattar dig trots att ”vi” ibland kritiserar dig. Du är i varje fall demokratins förgrundsfigur i denna och alla andra föregående generationer.)

  2. Helena Palena skriver:

    Det har jag. Jag för kulturen vidare genom att hugga ved till min bakugn! I morgon ska jag baka tunnbröd!

  3. Torsten skriver:

    Då sätter vi ett kryss i taket;-)

    Skämt åsido, Du är väl värd den avkoppling Du kan få:)

  4. surgeoncommander skriver:

    Nåja, några skattekronor har du väl genererat under dagen.

  5. mrmhalland skriver:

    Carl Bildt,

    Du borde försöka ta en dag i veckan där du är helt ledig.
    Det räcker.
    Det finns inget som heter ”possitiv stress” d.v.s att man är stressad men trivs med det man gör.
    Stress är stress.
    Utmattningen kan man hålla ifrån sig i många år genom att ”ånga på” , trots att man märker symptomen, men till slut kommer reaktionen och då tar det lång tid att komma tillbaka.
    Återhämtning är nyckelordet !

    Vi vill gärna ha kvar dig ett bra tag.

  6. bertil87 skriver:

    Carl Bildt
    Grattis till bloggrekordet.
    Du gör ett jättebra jobb på alla plan.
    Ett sant nöje att följa Din verksamhet och läsa Dina inlägg.
    Mvh/
    Bertil

  7. hjortfot skriver:

    Att man inte gjort något för fäderneslander innebär inte nödvändigtvis att man inte gjort något alls. Det finns mycket privat som kan komma på efterkälken och verkligen stressar.

  8. orglasse skriver:

    Det vore väldigt intressant att under denna rubrik få reda på varför du några timmar efter ubåtskommisionen slutrapport for till USA. i början på 1980 talet vilket de flesta bloggare inte har en aning om.

    Olof Palme sa ju att du for dit för att avlägga rapport. Är det så Carl Bildt att din verkliga trohet finns på annan plats än hos det folk du skall representerar. Är du en CIA man.

    Det är mycket underligt att du blev som förste icke amerikan invald i spionorganisationen RAND som styrelsman. Detta borde väcka den sömnigaste försvarsvän för vårt fosterland.

    Det är ännu mycket mer underligt att du blev inbjuden till BUSH II och hans ranch i Texas före det att han blev Preisdent och att du berömde honom så mycket.

    Jag litar inte på dig Carl

  9. maggi skriver:

    canavaros

    Vill ta tillfället i akt och tacka dig för dina mycket kloka och i mina ögon mycket kunniga inlägg. Du har fått mig att förstå att jag själv har tänkt ganska rätt i de här frågorna. Jag har alltid varit för att Turkiet skall ingå i den europeiska gemenskapen. Solidaritet mellan demokratier är en väldig viktig del också för demokratins utveckling.
    Den också så oerhört viktiga frågan om sekularitet, fick också en god och klok belysning i dina inlägg. Ditt inlägg 31 aug 8:04 tål att läsas om några gånger.
    En liten fråga, vad är egentligen kurd en samlingsbegrepp på? Människor från många olika länder, olika relioner, olika språk eller ofantligt många olika dialekter på ett s k kurdiskt språk, olika alfabeten, olika kulturella bakgrunder m. m. Vad är den gemensamma nämnaren, som skall förena dem till ett folk och kanske en nation?

    Ps. såg just att PKK gjorts ansvariga för det senaste bombdådet i Turkiet Ds

  10. fairymary skriver:

    Carl Bildt!

    Grattis till att ha haft en ledig dag!

    Helena Palena!

    Jag gratulerar Dig till Ditt bidrag till kulturen…..önskar jag kunde vara med i Din bagarstuga….

  11. Josef Boberg skriver:

    Grattis – Carl Bildt – till Din lediga dag !

    Dock – ej alls så sällan kan det vara att ”Göra väldigt mycket !” – genom att ge sig själv en hel del tid för att ”Göra ingenting !”, faktiskt… :-)

  12. Leo Occam skriver:

    Visst har det varit en skönt regnig dag i vår huvudstad.

    Det gläder mig storligen, och säkert också Carl att pridespektaklet kyldes av från ovan. Tänker inte förklara varför vi ( Carl o jag ) känner just så !

  13. […] Kaka söker maka Carl Bildt och jag har en sak gemensamt. […]

  14. mararh skriver:

    Carl

    Skönt att höra att du också tar lite ledigt.
    Jag skrev ett litet inlägg för någon vecka sedan om hur jag såg på den förändrade bloggattityden. Jag fick några svar där jag anmodades att bl a läsa på om utrikes- och säkerhetspolitik. Dessutom ansågs min närvaro hellre behövas på ”Bonde söker fru”. Här ser vi den attityden jag talar om. För övrigt kan jag upplysa om att jag anser mig själv ganska bevandrad och påläst både vad gäller utrikes- och säkerhetsfrågor . Dessa ligger för övrigt i den andra pelaren. I och med Lissabon-fördraget kommer inte längre enhällighet att gälla vad avser frågor angående dessa spörsmål. Istället kommer alla utrikes- och säkerhetspolitiska frågor att beslutas med majoritet. Var tog då neutraliteten vägen?
    För övrigt kan vi ju redan se att folkomöstningen på Irland inte respekterades.
    En annan av avsikterna med Lissabonfördraget var att samla alla tidigare ingångna fördrag inom EU i ett fördrag. Att staterna då inte respekterar enhälligheten anser jag skakar förtrodendet för EU i dess grundvalar. ”Pacta sunt servanda”

  15. rogerklang skriver:

    Har du nånsin gjort det?

  16. mararh skriver:

    Anna hade för övrigt en mycket viktig synpunkt då hon påpekar att tidningar inte bör användas som källa, såvida det inte handlar om vetenskapligt kontrollerade tidningar. De bloggare som tidigare hänvisade till att de läser ”samma typ av tidningar/nyheter/internet ” för att påvisa sitt kunnande och att de delar samma åsikter bör nog ta reda på lite mer om källkritik.

  17. Kachina skriver:

    orglasse

    Självklart är Carl Bildt CIA-agent, lika självklart som att Olof Palme var KGB-agent, som det påstods på den tiden :-)

    I verkligeheten kanske de söker samarbete med dem som angränsar till deras politiska vision. Som du vet måste sossarna ha stöd för sin politik i politrukväldet, när man skall tvinga folk att sitta och lyda.

    Moderaternas politik bygger på egoism, konkurrens och rädsla. De behöver, för sin självkänsla och sömn, stöd av en Mercedes eller en republikan. Kanske bägge.

    Jag har länge undrat när vi skall vara oss själva och inte kopior av andra.

  18. Torsten skriver:

    Du kan ju börja Kachina (indianhövding :-))))

  19. Josef Boberg skriver:

    GooodNatt… :-) /önskar vännen Josef med:

    ”Neale Donald Walsch är ju en som pratar med sin personlige kompis “god” ständigt och jämt, faktiskt…

    På den här videon
    http://www.youtube.com/watch?v=aA4HwFHiYyA berättar han – utifrån sina samtal med sin bästis “god” – vad det i grunden är som styr oss i wåra vardagsliv.

    Dock – personligen är jag in i märgen övertygad om att Neal´s polare “god” är just GOD – och ej har ett skvatt med wåra PyramidMaktElitares religoners gudDomar att göra – BERGIS ! :-) ”

  20. orglasse skriver:

    John F Kennedy
    Martin Luther King
    två stycken personer som kunde har förändrat världen
    Bobby Kennedy
    fick heller aldrig chansen att visa vad han kunde
    Olof Palme
    Anna Lind
    mördade när de borde fått genomföra sin politik som var framröstad och demokratisk
    Namn på de mördade de kommer från en lista mycket lång där de flesta är för er okända

    Vilka är mördarna?

  21. Josef Boberg skriver:

    Orglasse… – Måhända Wi av vanligt folk – ytterst sett – som ej ”ryter som tigrar” för att få stopp på det här åt hållet 6000-årade MaktPyramidMaktElit-eländet, kanske… :-)

    ”Intelligent Wi kommer att drömma i natt
    Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
    Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på Jorden
    Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”

  22. Kachina skriver:

    Hmmm,…..vad gäller bröderna Kennedy, Palme och King, kan man tänka vad man vill, men törs man säga mer än att det var skickligt utförda operationer.

  23. Josef Boberg skriver:

    KaChina – … och måhända var Anna Lind det skickligaste, kanske…

  24. Mia skriver:

    Hahahaha… Underbart men felaktigt! Att bara vara är en alldeles underbar syssla som fler borde begagna sig av, och som gagnar fäderneslandet. Det betyder ”vila” och är en investering i morgondagens arbete. :D

  25. Kachina skriver:

    Torsten, vad jag känner till så haq ingen nu levande lyckats synkronisera sitt innersta väsen med den yttre peronligheten, men jag jobbar på det.

    Under tiden kan jag säga att, som varande svensk sedan minst år 992, att jag inte har nägon lust att bli vraken ryss eller amerikan, utan de fär så gärna dra åt det helvete de är på väg, alldeles själva.

  26. mararh skriver:

    Kachina
    Skokloster ligger ju en bit från USA, men inte så långt från Ryssland. Skulle inte tro att du i första taget blir påtvingad ett amerikanskt medborgarskap. Ett ryskt ligger närmare till hands ;) Jobba på med din synkronisering – hoppas du hinner innan världen förändras!

  27. maggi skriver:

    Kachina, Toraten och Josef
    En sammansmältning av era tre personligheter skulle bli en av Guds goda gåvor till mänskligheten. Fram för allt till den så kallade ”svaga” könet. God Natt vänner!

  28. maggi skriver:

    Förlåt Torsten, smög in sig ett litet a ditt namn istället för s.

  29. Kachina skriver:

    ”Skulle inte tro att du i första taget blir påtvingad ett amerikanskt medborgarskap. ”

    Nej, men jag kan bli påtvingad en livsstil och tankemönster jag inte kan förlika mig med

    Jag tror nämligen inte att vi är ämnade att spegla djurens egenskaper, utan andens.

    Det är tyvärr lite för primitivt tänkande både i Ryssland och Amerika.

  30. Torsten skriver:

    maggi,

    Ditt stavfel kan jag överse med, men inte Din tanke;-))

  31. mararh skriver:

    Kachina

    Vad anden är kan vi ju diskutera, men jag håller med dig i det stora hela :)))

  32. maggi skriver:

    Torsten
    Tror det är av godo att vara open minded. Du på fast förankrad på marknivå, Korren hoppandes upp och ned i olika dimensioner och alla omsluten av Josefs natur-likt-Visa klok-vet-En-skapelse.

  33. hillary2 skriver:

    maggi

    visar prov på strategiskt tänkande :-)) kul att du ser dig som en social varelse här på Bildts blog – numera!
    när torsten slutat med ditt gamla ekorrtugg kan det bli riktigt anständigt här – åtminstone emellanåt ,-)

  34. Kachina skriver:

    ”Jobba på med din synkronisering – hoppas du hinner innan världen förändras!”

    Liten risk att världen förändras. Det står en massa Torsten fastgjutna i hälleberget. Endast en jordbävning av apokalyptisk karaktär kan rubba dem.

  35. nilsdentolfte skriver:

    Till orglasse

    Palme -Mutad, Anna CIA, JFK-Vietnam,

    Om inte Palme blivit skjuten hade han tvingats avgå. Hans son hade fått gratis utbildning i Usa, en klar muta. Samma ska gäller Anna Lind, hon var ansvarig för utlänningen av Egyptierna med hjälp av CIA. Hon hade aldrig klarat den svek debatten.

    JFK och hans bror hade noja på mörda Castro. Det faktisk JFK som ”startade” Vietnam kriget, han var den först Amerikanska som skickade specialister dit , The f**k the Green Berets. Det är så lätt glömma.

  36. Kachina skriver:

    En av många ofullkomliga och ogenomtänkta hafsverk:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3021491.ab

    Du skulle ha ägnat gårdagen åt att vrida om örat på dina partikamrater. Det krävs ingen kompetens och ingen lön på 137 000 för att exponera den ultimata dumheten. Femtusen i månaden räcker som lön för sådant ”arbete”.

  37. Josef Boberg skriver:

    KaChina – Apropå Din yttryckta mening ovan: ”Liten risk att världen förändras. Det står en massa Torsten fastgjutna i hälleberget. Endast en jordbävning av apokalyptisk karaktär http://sv.wikipedia.org/wiki/Apokalyptik
    kan rubba dem.” – slut citat.

    Den här ”jordbävningen av apokalyptisk karaktär” – eller snarare sagt ”jordbävningarna av apokalyptisk karaktär” är på G, faktiskt… – ifall jag ej har fått någonting helt om baktassen – och inom tidsspannet ca 20 år, troligast…

    Dock – ej alls i meningen att särskilt många av oss behöver skadas av dem (= MaktPyramidMaktElitarnas religonerns Harmagedon-kör) – ifall Wi ”löser upp wåra egna bojor till ”hälleberget” !”

    Men dom sitter fast i hälleberget är nog risigt på det, troligast… :-)

  38. Josef Boberg skriver:

    Mera om MaktPyramidMaktElitarnas religioners gudDomars harmagedon-scenario på
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Eskatologi

  39. Kachina skriver:

    Mycket vet jag, men om apokalypsen vet jag bara att därom kan man inget veta.

  40. Bo W. Höglund skriver:

    Kachinas två senaste inlägg är ju riktigt förståndiga och medhållbara!

    Men något kanske nyttigare sätt att tillbringa en ”ledig” dag vore nog att studera möjliga kurser i kommunikation för politiska dyslektiker?

    Många av Ms senaste förslag är nog både nödvändiga, bra och oundvikliga, men de framförs (UTAN UNDANTAG) på ett sådant sätt att de retar upp största möjliga antal väljare!

    PLEASE – börja med ”BASIC COMMUNICATIONS”!!
    MBST
    bwh

  41. Josef Boberg skriver:

    Tja… – ”smaken” rörande apokalypsen
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Apokalyptik tidskaraktär är ju som baken delad, faktisk… :-)

    Helt OK för min del !

  42. mrmhalland skriver:

    Här håller jag med kachina och Bo W.
    Man saknar finess.
    Det blir lite av ”elefant i porslinsaffär”.

  43. Kachina skriver:

    Bo W

    De talar klarspråk genom sina handlingar. Det handlar om att dela upp samhället i en liten befallande elit och en stor massa producerande ”kreatur.”

    Josef

    Om apokalypsen vet jag att ingen kan veta när, Dessutom vet jag inte heller om det finns ett helvete och ett straff, eller hur de ser ut. Däremot finns det de som väntar på oss i en närliggande dimension, på gott och ont.

  44. soli01 skriver:

    Att vara diplomat och röra sig i sådana kretsar är ingen lätt uppgift och där har vi en som behärskar denna svåra konst – Carl Bildt!

  45. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – KaChina – Din uttryckta mening ovan: ”Däremot finns det de som väntar på oss i en närliggande dimension, på gott och ont.” – slut citat.

    Tja – apropå det här med de 49 frekvensomfången = de 49 livsdimensionerna i MateriaSkapelsen – varav Wi kött är det lägsta frekvensomfånget – så är det ju bara ca 0,01 % av det HELA – Tomrummet = All materiaSkapelses källa inkluderat – ifall jag ej har fått någonting helt om baktassen.

    Mer om Tomrummet = All MateriaSkapelses Källa = ”Det SuperIntelligenta ElektroMagnetiska Plasmat på
    http://video.google.com/videoplay?docid=4773590301316220374

    Med andra ord uttryckt – så är de facto Skapelsens Källa = Tomrummet – detsamma som ca 99,99 % av det HELA. Så hur det blir med det 0,01 procenten = MateriaSkapelsen har måhända ej särskilt stor betydelse, kanske… – i det HELA´s perspektiv sett, troligast…

    Straff är ett helvetiskt påhitt av MaktPyramidMaktElitarna som uppfann religionernas gudDomar för sisådär ca 6000 år sedan – såvitt jag vet – och som i allt väsentligt till 100 % bejakas av hart när ALLA dagens MaktPyramidMaktElitare.

    Med andra ord så är STRAFF-idén en illusion, egentligen… – som så mycket annat i wår MaktPyramidMaktElit-styrda värld, tyvärr tyvärr…

    Men visst kan illusioner ibland av wåra fysiska intellekt upplevas som väldigt väldigt ”hårda”, faktiskt…

    Dom som har de mest utvecklade fysiska intellekten finns i 49-livsDimensionen = det är dom som har svårast för att ”droppa” sig själva tillbaka ”hem” igen = försvinna in i Skapelsens Källa = Tomrummet.

    Wi som har förmånen att leva i det lägsta frekvensomfånget = liv i kött – Wi har allra lättast i hela materiaskapelsen för att upptäcka att Wi lever i en intellektuell illusion om materian = om oss själva, därför att bl a wåra PyramidMaktElitares ”fejkande” om hart när ALLT – numera är så uppenbart – och för så många många.

    Därtill – Såvitt mig känt så har ingen i någon ”högre” livsDimension än wåran lägsta – en susning av chans att göra vare sig det ena eller det andra – för eller emot oss – ifall Wi ej själva TILLÅTER det ! ! !

    Så simma lugnt KaChina – det är Du själv som är suverän KUNG i Ditt eget liv – och ABSOLUT ingen enda annan livsform i hela materiaSkapelsen !

    Det här synsättet är ju ej alls vad wåra MaktPyramidMaktElitare via sina religioners gudDomar, politik osv mässar om, precis… – men likväl är det så i verklig verklighet – i mitt perspektiv sett i vart fall. :-)

  46. geneve2 skriver:

    Josef Boberg
    I går 7.21 pm skrev du ”Dock-ej alls så sällan kan det vara att`Göra väldigt mycket!`- genom att ge sig själv en hel del tid för att`Göra ingenting`faktiskt…:-)”

    Underbart tycker jag. Först måste jag läsa det flera gånger för att förstå. Underfundigt. Jag skall försöka ta det till mig.

  47. mrmhalland skriver:

    geneve2 :

    Ja, han är inte dum vår käre Josef, bara fantastiskt krånglig att förstå :-)
    Som du säger, ger man sig bara tid att läsa ett par gånger så man den poäng som faktiskt nästan alltid finns där.

  48. mrmhalland skriver:

    så ser man den poäng som faktiskt nästan alltid finns där.

  49. Slåfie skriver:

    Ibland måste även den bäste vila, glöm inte det.

  50. Josef Boberg skriver:

    Taaack för påminnelsen – SlåFie – nu skall jag gå ut i solskenet och bada i Solens ”vita” sken, faktiskt… :-)

  51. Kachina skriver:

    Han är klurig, han Josef :-)

    Med tanke på straff, kan jag tänka mig att vetskapen om att någon väntar kan ge mördare, polismördare, våldtäktsmän och barnamördare en så djup ångest inför den kommande döden, att det kan upplevas som ett straff man inte kommer undan. Man måste ta ansvar för sina egna handlingar. Därför gäller att tänka efter före, på vad som händer efter.

    Det gäller även den lagstiftande församlingen. Man måste tänka färdigt före, på vilka konsekvenser det får i verkliga livet, innan man lägger fram en lag. Annars blir den ett korthus allteftersom det dyker upp nya konsekvenser man inte tänkt på. Ni som drivit stigmatiseringen mot sjuka och arbetslösa, ni som använt solarplexus till att tänka med, torde ha en hel församling som väntar på er.

  52. soli01 skriver:

    Kachina – ”Därför gäller att tänka efter före, på vad som händer efter”. Har läst någon gång något liknande och detta borde vi alla leva efter, svetsas in i hjärnan på oss alla! Inte lätt:-)
    Vi skapar varje år en massa lagar och alla är inte bra när de ska tillämpas. Vi kan dock ändra på en lag och detta känns tryggt!

  53. bestofmankind skriver:

    Som utrikesminister kan du ta det lite lugnt (?).

    Det är värre med Anders Borg som måste tänka på stigande inflation, minskade sysselsätning, ökade utförsäkringar, noll tillväxt, minskade köpkraft och stigande arbetslösheten, nu med 8,1%.

    Det blir en spännande höst och vinter.

  54. Kachina skriver:

    ”Vi skapar varje år en massa lagar och alla är inte bra när de ska tillämpas. Vi kan dock ändra på en lag och detta känns tryggt!”

    Ja, ibland känns det tryggt, men Alliansen känns (som mrmhalland säger) likt en elefant i en porslinsaffär. De har helt enkelt inte kompetensen att stifta nya och ändra gamla lagar.
    De tänker och agerar på för korta tankar.

  55. maggi skriver:

    Man får verkligen vara tacksam för att , nu när det blåser upp lite kalla vindar i värlsekonomin, ha en kunnig och skolad finansminister som Anders Borg och inte en halvidiot , som inte ens klarade av att skaffa sig godkänt betyg i matematik på gymnasiet.

  56. soli01 skriver:

    Visst kan det ha sin risk med allt för nya snabba lagar och då är det mycket bra att tillämpa de tänkvärda ord som du nämnde tidigare. ”Därför gäller att tänka osv”…
    Tror dock inte att det är någon illvillighet bakom – brådska – slarv kan givetvis finns där.

  57. mrmhalland skriver:

    maggi :

    Ja, Anders Borg har hittills gett intrycket av att ”ha täckning” för det han säger / lovar.
    Han har också vid några tillfällen visat kurage genom att dämpa de ivrigaste eldskälarna i deras iver genom att lugn och stilla (har jag fått uppfattningen av) berätta att detta klara vi inte av i nuläget.

  58. soli01 skriver:

    mrmhalland – har sagt det tidigare och nu ”tuggar” jag om det igen. Vår finansminister har många drag av en tidigare – Gunnar Sträng och han var inte dålig! Han är ingen som strör pengar omkring sig – på gränsen till snål.:-)

  59. mrmhalland skriver:

    soli01 och kahina m.fl.

    Jag tror inte heller att det finns någon illvilja bakom, snarare brist på erfarenhet.
    Jag tycker om riktningen de vill ta, men det måste till kosekvensanalyser i högre utsträckning och åtgärder för de oönskade effekter som dyker upp.
    Det är allt för kompromisslöst anser jag.
    Nya lagar som är tänkta att fungera för att de flesta ska få det bättre får givetvis inte brutalt drabba enskillda människor och familjer.
    När sådant upptäcks måste man parera genom att göra tillägg till lagen som fångar upp dessa.

  60. mrmhalland skriver:

    soli01 :

    Jag är inte gammal nog att minnas Sträng merän till utseendet, men det jag läst om honom kan nog påminna en del om hur Borg tänker / agerar.
    Jag vet att Sträng var en uppskattad finansminister i äver oppositionslägret, så långt har kanske inte Borg hunnit ännu.

  61. soli01 skriver:

    mrmhalland – visserligen var Sträng ”pappa” till mervärdesskatten – som senare blev momsen och som i begynnelsen var 3% och skulle vara av övergående natur. Skrev även insändare på den tiden och påtalade att nu har en ny skatt sett dagen ljus. Fick rätt i detta och den är som bekant 25% som högst numera.:-) Det var ett ytterst smart sätt att ta in pengar till staten och i dagens läge måste den finnas kvar om vi ska klara alla våra åtaganden. Just denna del vet jag inte om man ska applådera, men han kunde sköta finanserna!:-)

  62. mrmhalland skriver:

    soli01 :

    Jag är inte så påläst om Oms/Moms, men kan ju konstatera att den idag finns i hela Europa.
    Var Sverige först ?

  63. soli01 skriver:

    mrmhalland – mervärdesskatt förekom redan på Romartiden så det har gamla anor. EG (EU) var även igång med denna skatt, så det var kanske inte någon ny uppfinning, men effektiv blev den.:-)

  64. maggi skriver:

    mrmhalland
    Sovjetunionen , förstås. I modern tid och upplaga

  65. mrmhalland skriver:

    maggi :

    På den tiden var väl nästan alla företag i Sovjetunionen ägda av staten ?
    Låter ju sjukt att staten ska betala skatt till staten ??
    Att det fick den effekten i Sverige förstår jag eftersom vi hade blandekonomi, men i en planekonomi ?

  66. Torsten skriver:

    Någon påstod att vi fått minskad sysselsättning.

    Ett utdrag från SCB

    ”Antalet sysselsatta ökar
    I juni var 4 686 000 personer i åldern 15-74 år sysselsatta, vilket var en ökning med 90 000 personer eller 1,9 procent jämfört med juni 2007. Antalet sysselsatta ökade bland både män och kvinnor, dock var männens ökning större. De branscher som ökade var handel och kommunikation, företagstjänster (inkl.finansiell verksamhet) samt personliga och kulturella tjänster, renhållning (här ingår bla. hotell och restaurang verksamhet)”.

    Vi gömmer inte undan de arbetslösa längre.

  67. mrmhalland skriver:

    hej Torsten ,

    Det är verkligen glädjande siffror.
    Precis som du säger är det dessutom så att dessa siffror är verkliga, inte som förr, friserade genom att räkna bort folk på ”bli din egen coach-kurser” och liknande.
    Finns det statistik som talar om hur många jobb som kommit till tack vare åtgärder från regeringen ?
    Naturligtvis vanskliga siffror eftersom även ”allmäna” åtgärder kan led till ökad produktion etc.
    Någon har dock säkert räknat på vad de riktade åtgärderna her gett för resultat ?

  68. Torsten skriver:

    mrmhalland,

    Visst är det glädjande att vi trots den kraftiga avmattningen fått ökade sysselsättningssiffror.

    Många åtgärder är ju som bekant av allmän stimulansnatur. Men det finns säkert beräkningar på det också om man nu vill och orkar leta.

    Det finns dock mörka moln. Bland annat bromsar personbilsindustrin in ganska kraftigt.

  69. soli01 skriver:

    Torsten – trevligt att du kommer in trots din semester, som säkert är jobbig om du åker omkring i din ”traktor”.:-)
    Inget svartmålande när det gäller arbetslöshetssiffror. Du kör med fakta – bra!

  70. Torsten skriver:

    soli,

    Tack!

    Men inget varar för evigt. I morgon sitter jag i ”sadeln” igen;-)

  71. mrmhalland skriver:

    Torsten :

    Du får trösta dig med att du vlade rätt semesterperiod.

  72. bestofmankind skriver:

    Arbetslöshet Nov 2006 – 5,9%, juni 2008 – 8,1%:

    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet/

    Siffrorna och källan ljuger inte.

  73. bestofmankind skriver:

    P.S.

    En utförlig tabell finns längst ner av websidan, det är bara att jämföra för de som är intresserade.

  74. Torsten skriver:

    ”Sedan oktober 2007 redovisar Statistiska centralbyrån sin arbetslöshetsstatistik enligt internationell definition. Det betyder att man gått över från 16-64 år till 15-74 år samt att heltidsstuderande som är beredda och aktivt söker arbete definieras som arbetslösa”.

  75. mrmhalland skriver:

    En förväntad kommentar av ”bestofchildhood”

    >Det betyder att man gått över från 16-64 år till 15-74 år samt att heltidsstuderande som är beredda och aktivt söker arbete definieras som arbetslösa.

    Människor mellan 65-74 skall självklart inte räknas som arbetslösa, de har pension.
    Studenter är inte arbetslösa hur mycket de än vill ha ett arbete.

    Läs gärna ALLT som står, inte bara det som åpassar dig.

  76. Torsten skriver:

    Det är väl inte obekant för någon att SAP alltid har och tydligen också i fortsättningen vill dribbla med siffrorna.

    http://www.scb.se/templates/pressinfo____243357.asp

  77. bestofmankind skriver:

    Jag har bara påstått att arbetslösheten har ökat till 8,1% från 5,9% nov 2006, och sedan får Ni se ”blått” på saken hur Ni vill.

    Och du mrmhalland – du är ohederlig när du håller på med dina patetiska person angrepp.

    Väx upp gubbe, du är snart 50 år.

  78. maggi skriver:

    Nu slutar jag att kalla Sydafrika för en demokrati. Tänk om detta skulle praktiseras i USA. Det hela är lika befängt som Zimbabwe s k demokrati. Läs gärna Ola Sälls artikel i Svd idag. Läs som lite extra krydda också hans artikel om rättegången mot Jacob Zuma. Ska man skratta eller gråta. Nån j-la ordning får det väl vara. Nu måste vi börja ställa krav på vissa ledare sätt att sköta sina länders förehavanden och utveckling. Eller snarare brist på skötsel.

    http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1517423.svd

  79. Kachina skriver:

    ”Det betyder att man gått över från 16-64 år till 15-74 år samt att heltidsstuderande som är beredda och aktivt söker arbete definieras som arbetslösa”.”

    Tja, 1992 byggde Skellefteå Kommun beräknad på de som anmält sig intresserade av en lägenhet. Gissa hur många lägenheter som stod tomma. Man måste räkna med verkliga värden. En som studerar är inte arbetslös och det finns en mängd orsaker tii att hann inte jobbar, fastän han för tillfället vill det. Yterligare ”en halv böj” av Alliansen.

  80. Torsten skriver:

    Kachina,

    ”Sedan oktober 2007 redovisar Statistiska centralbyrån sin arbetslöshetsstatistik enligt internationell definition”.

    Rätt eller fel, men med den definitionen gömmer man inga och så får man en högre arbetslössiffra.

    ”En hej böj” av Kachina;-)

  81. Kachina skriver:

    Man får en högre arbetslöshetssiffra. Hur man sedan vill använda den är upp till vilka syften man har. En del kan säga att regeringen inte kan skapa jobb, andra kan säga att folk inte ids arbeta.

    Oavsett vilket, anser jag att man skall använda riktiga siffror, säkra ”kontrakt” istället för intresseanmälan.

  82. bestofmankind skriver:

    Jämför man okt 2007 (då ändrades definitionen av arbetslöshet) med juni 2008…hoppsan från 5,7% till 8,1%…uppenbart ökning i arbetslösheten:

    okt-07 5,7
    nov-07 5,2
    dec-07 5,6
    jan-08 6,4
    feb-08 6,1
    mar-08 6,3
    apr-08 6,0
    maj-08 5,9
    jun-08 8,1

    Källa: SCB, AKU

  83. Torsten skriver:

    Du har rätt i sak, Kachina.

    Men nu har vi det vi har.

    Det gäller bara att läsa rätt;)

  84. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Läs också förklaringen till varför.
    Studenter vill ha sommarjobb.
    Därför är alltid juni / juli ”svåra månader”

  85. soli01 skriver:

    Under den senaste två-årsperioden har arbetslösheten minskat och detta står faktiskt i samma SCB-rapport. Läser bara innantill! Klart slut.

  86. Torsten skriver:

    Och antalet arbetade timmar ökade:

    ”Antalet arbetade timmar ökade
    Antalet arbetade timmar ökade i juni för en genomsnittlig vecka med 3,5 miljoner, eller 2,5 procent jämfört med juni 2007. När hänsyn tas till skillnader i helgdagar, semesteruttag och liknande var ökningen 2,7 procent. Antalet arbetade timmar ökade bland både män och kvinnor. De arbetade timmarna var i genomsnitt 145,1 miljoner timmar per vecka”.

    Det är väl bra:)

    Och:

    ”Antalet fast anställda ökade med 107 000 personer eller 3,2 procent jämfört med för ett år sedan. Ökningen skedde bland både män och kvinnor, men även här var männens ökning större”.

    Källa: SCB

  87. hillary2 skriver:

    Statliga institutioner gällande arbetslivet har moderaterna lagt ner så det är väl inte troligt att det överhuvud taget kommer att föras någon statistik över hur många som t.ex. p.g.a. ogynnsamma arbetsförhållande inte kan arbeta fram till pensionen. Vad vet Borg och Littorin om detta slöseri med mänskliga resurser? Varför vill de inte veta mer? Människor som är intresserade av att ta/vinna fördelar för vissa intressegrupper/ är sällan intresserade av att analysera brett.
    Kommer fler anställda på Försäkringskassan att slås ut i förtid än tidigare? Kan Husmark göras ansvarig?
    I alla tider har rikspolitiker misskött sitt ansvar för arbetstagare i den offentliga sektorn – speciellt i sektorer där kvinnor dominerat.
    Dags för Reinfeldt/Borg/Littorin/Bildt att visa respekt för den offentliga sektor utan vilken det förhärligade svenska näringslivet hade stått sig slätt.
    Och till sist – har Alliansen gett Statiska centralbyrån några nya insamlingsuppgifter? Statistiska data är viktiga – betydligt viktigare än att som Reinfeldt tycker att ” vi ska harmonisera arbetslöshetssiffrorna med andra länder”. Hur viktigt är det?? Är det tävlingsinstinkt och brist på förnuft eller är det ren slughet – att om arbetslösheten går upp inför 2010 kan moderater skylla på att man ändrat redovisningssystem?

  88. bestofmankind skriver:

    I min ursprungliga kommentar av 11:44 har jag påstått minskad sysselsättning med underlag av min senaste kommentar 3:29, arbetslösheten 8,1%.

    Andra debattörer vill gärna vinkla och jämföra dessa siffror från föregående Regering som är irrelevant – om man nu vill kritisera min kommentar av 11:44 – eftersom jag syftar på nuvarande Regeringens minskade sysselsättning från den tiden de tillträde till dagens datum. Beviset finns att sysselsättning har minskat. Punkt slut.

    Soli01,

    Två årsperioden börjar från juni 2006 (t o m juni 2008) då satt fortfarande Persson i Regeringen, och när Reinfeldt Regeringen tog över makten började kunjunkturen vända.

  89. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Apropå resonemangen om någon/några futtiga procent hit och dit ovan.

    Maktens GrundPrinciper = Splittra UnderSåtarna sinsemellan i Din FårSkock ! Om oss av vanligt folk sedda som fårskock :-) på
    http://wikhall.blogspot.com/2008/02/frskallar-fljer-sina-ledare.html

  90. soli01 skriver:

    bestofmankind – du har helt fel och det måste du kunna erkänna! Det är konstaterat att arbetslösheten har gått ned under den SENASTE TVÅÅRSPERIODEN (skriker inte:-)) utan vill inpränta i din hjärna att så är det och vi kan inte ändra på detta. Läs vad Torsten skrev 1:13 en gång till också eller den länk du hänvisade till. Läs den hela vägen uppifrån!

  91. Torsten skriver:

    Antalet sysselsatta i arbetslivet är ca 4 686 000.

    Den högsta siffran någonsin.

    Då skall vi komma i håg att vi är inne i en vikande konjunktur.

    Det betyder att regeringens åtgärder måste ha haft en markant inverkan på sysselsättningen.

    http://www.scb.se/templates/pressinfo____243357.asp

    Att påstå något annat är snedvriden propaganda.

  92. bestofmankind skriver:

    soli01,

    Du får se ”blått” hur du vill, men i min länk (ref. även 3:29) står det minskade syssesättning NU som Anders Borg har problem att lösa fram igenom. Jag talar om DAGENS LÄGE (skriker inte heller) eftersom det är det problemet som Anders Borg skall lösa och inte problemet med arbetslösheten under Perssons Regering.

    Ni får diskutera om enbart arbetslösheten som Ni vill, men det är inte det det handlar om i min urspungliga kommentar.

  93. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Gubbar

    Var försiktiga med ”best-före-datum” för det är ju allmänt känt att densamma har klena förståndsgåvor. Med andra ord: svårt att fatta!
    Lägg därtill att personen även är en första rangens fanatiker.
    Slutlig uppmaning till er (av ren medmänsklighet): Handle with care!

    ;-)))

    Dee Dee Sharp – den alltid varsamme göteborgslularen

  94. Kachina skriver:

    Torsten

    Folk föds inte, går inte ut gymnasiet, dör inte enligt ett regelmässigt mönster. Därför kan man inte räkna antalet sysselsatta, utan måste se procenten av antalet arbetsföra som är i arbete.

  95. Torsten skriver:

    Och då Kachina,

    Förordar Du ett kommunistiskt samhälle som t ex forna Östtyskland??

    Eller har Du någon annan ”patentlösning”;-))

  96. Torsten skriver:

    Dee Dee Sharp,

    Välkommen hem igen.
    Hoppas Du haft det bra på Jersey:)

  97. Kachina skriver:

    Nej, med detta förordar jag inte ett kommunistiskt samhälle utan att man skall använda de rätta parametrarna när man tolkar en situation, vilket best of mankind gör. Ursäkta, dee dee, men du har nog tittat för djupt i flaskan.

  98. hillary2 skriver:

    bestofmankind

    1. du har all rätt i världen att intressera dig för ”små siffror”
    2. de alls icke ofelbara men sturska männen vet tydligen inte hur viktigt det är att veta vilken period man mäter
    3. dina antagonister vill inte förstå dig – men det är deras problem
    4. och med tanke på att du var över 20 år när du kom till Sverige finner jag din svenskförståelse vara förstklassig
    du har en vassare hjärna än torsten/josefs/solis sammantagna

  99. Torsten skriver:

    hillary,

    Var sätter Du Dig själv på denna skala;-)))

  100. maggi skriver:

    Om vissa av SAP:s anhängarnas inlägg vore gjort på papper, skulle jag säga som Stenbock svarade på Görtz begäran om mer pengar….

    ”Sittandes skitande fick jag Brors brev, ju mer jag läste ju bättre det drev och på marken fanns varken blad eller löv, så med bäste Brors papper strök jag min röv.”

  101. Torsten skriver:

    hillary,

    Tycker mig märkt ganska många grodor hoppandes ur Din ….;-))

  102. mrmhalland skriver:

    göteborgslullaren Dee Dee Sharp :

    Jag tycker inte att man måste vara försiktig med en människa som inte kan glädjas åt det faktum att fler människor klarar sig bättre genom att ha fått ett arbete.
    Att man istället försöker förvränga statistiken (på ett allt för lättgenomskådligt sätt) för att på så sätt försöka glorifiera en tidigare passiv regering som förstört vårt land ekonomiskt och moraliskt är bara patetiskt och måste bemötas.

  103. Torsten skriver:

    maggi

    Jag förstår Dig, men föredrar rent papper;-)))

  104. bestofmankind skriver:

    Tack hillary2.

    Det spelar ingen roll egentligen vad de tycker.

    För att i Dagens Industri´s rakt på sak, sid 2, lördagen 2 aug, pappers exemplar – Pressen ökar på finansminister (tyvärr hittar inte jag det i internetversionen) står det:

    ”För Anders Borg är situationen värre. Ökäd arbetslöshet och sämre statsfinanser är det sista den sargade alliansregeringen behöver. Dessutom ger det ett guldläge för oppositionen, som med Thomas Östros i spetsen kan klämma åt den borgerliga regeringen där det gör mest ont. Hur Anders Borg väljer att hantera situationen och vilka åtgärder som kommer att föreslås i höstens budgetproposition kan därför bli avgörande för alliansens framtid.”

    Printa in din i din hjärna soli01. Det är tragiskt att Ni vill vinkla debatten åt fel håll, och Ni vill inte se siffrorna som jag tydligt framlägger.

    Och lullaren som vanligt har enbart person angrepp. Lär du dig aldrig något, och blir du aldrig trött på dig själv?

    P.S.
    Jag försöker avböja person angrepp till andra debattörer dels för att det inte är min stil, och för att visa respekt till ägaren – Carl Bildt.

    Härmed är diskusionen slut för min del.

  105. hillary2 skriver:

    maggi

    ni moderater har det inte lätt i ert förbittrade armod

  106. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    best-före-datum

    Tänk vilekn fin människa du verkar vara. Du har verkligen aldrig gått till personangrepp, ljugit, talat illa om andra eller någon gång varit osams med nästan alla på bloggen någon gång.
    (Du har till och med klippt till Hillary ordentligt många gånger men det är ju länge sedan nu för nu är ni såta feminist-SAP-are av första rangen.
    Hur känns det att vara en sådan härlig och ärlig människa. Och att aldrig hyckla.

    God save best-före-datum

    Dee Dee Sharp – på ny jakt efter bissiga starletter ikväll i Majorna. Känns skönt

  107. soli01 skriver:

    Iblad är det som att prata med en lagugårdsdörr, som jag brukar säga.:-) Alltså ingen idè. Vad jag pratat om är under senaste tvårs-perioden och ingenting annat. Att det nu är kärvt och kan minska är en annan sak och vi är som bekant väldigt beroende av omvärlden och när det blir högre priser på det mesta just nu kan det visst påverka för mindre arbetstillfällen framöver.

  108. bestofmankind skriver:

    Tack även till dig Kachina för supporten.

    Tusen tack att du och hillary2 (bland andra) finns på bloggen!

  109. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Tack Torsten!

    Det var en fin seglats – lilla Jemma visade sig vara en flink ”däckmatros”!

    Dee Dee Sharp – bäst-efter-klockan 21.00

  110. Kachina skriver:

    ”Hur känns det att vara en sådan härlig och ärlig människa. Och att aldrig hyckla.”

    Det går inte att beskriva. Du måste uppleva det själv. Hur det nu skall gå till.

    Man måste använda de rätta parametrarna när man räknar ut ekvationen. Det påpekade jag redan när Alliansen jämförde sjuktalen mellan Sverige och Finland och tydligen har den falangen inget lärt ännu.

    Nåväl, nu är det bara två år kvar till Alliansen får söka in på Medborgarskolan för en kurs i fördelningspolitik.

  111. bestofmankind skriver:

    5:34

    Jag har aldrig varit först att attackera någon på bloggen. Jag har handlat i självförsvar.

    Jag har inte heller klippt till hillary2. Vi har växlat några vassa ord i början men inga person angrepp.

    Vad din kommentar beträffar vill jag åberopa respekt som tillämpas på DI:

    ”Respektera dina läsare!

    Här kan du själv kommentera en nyhet på di.se. Du kan kritisera, utveckla och tillföra ny kunskap i ämnet. Sakliga, fyndiga och välskrivna kommentarer uppskattas av läsarna. Det för debatten framåt.

    Tramsiga och illa skrivna kommentarer får motsatt effekt. Vi förbehåller oss rätten att radera inlägg som inte tillför debatten något nytt. Vi accepterar inte inlägg med rasistiskt innehåll eller nedsättande omdömen om kön, ras, religion eller homosexuella. Inte heller svordomar, könsord eller ovårdat språkbruk. Angrepp på enskilda individer accepteras endast om de gäller personens yrkesroll. Även budskap med kommersiell innebörd kan raderas. Di.se förbehåller sig också rätten att redigera/ändra inlägg som inte följer dessa regler.

    Skribenter garanteras anonymitet, men ip-adresser kan lämnas ut vid grova övertramp eller om polis/åklagarmyndighet eller domstol så kräver.

    Vill du klaga på ett inlägg kan du maila till dise@di.se

    Mycket synd att Carl Bildt gör ingenting åt saken.

    Du lullaren hade varit spolad för länge sedan.

  112. soli01 skriver:

    bestofmankind – i detta fall hade du fel i vad vi från början pratade om och att det gällde de två senaste åren och INGENTING ANNAT. I övrigt är det inte bra i nuläget, men det är något som vi får tackla efter bästa förmåga och hoppas att det går bra för den som dikterar det mesta här – USA.
    Du vill väl att det ska gå bra för Sverige!
    Tackar härmed och avslutar ”ämnet”!

  113. bestofmankind skriver:

    soli01,

    Ge dig!

    Debatten började med min kommentar 11:44 där jag bla annat skrev minskad sysselsättning och arbetslösheten på 8,1% ingenting annat. Att de andra skrev massa annat, och tt du håll med, och girade debatten till annat håll är ditt problem.

    Jag förväntar ingen ursäkt från någon, det är uppenbart att Ni inte kan acceptera nederlag.

    Vad viktigaste för mig är att jag har rätt med min kommentar av 11:44.

    Lev livet som Ni vill se det!

  114. maggi skriver:

    Nu printar jag ut två damers inlägg och använder det till något vettigt.

  115. mrmhalland skriver:

    Just nu gör jag en kul grej,

    Jag går slumpmässigt in i olika trådar och sammaställer bestofmankinds påhopp på olika människor, för att sakligt kunna bemöta hennaes påstående om att hon inte ägnat sig åt personangrepp här.
    Jag kommer självfallet publicera ett utdrag här.
    Jag kan säga så mycket som att hittills leder hon knappt över hillary2.

  116. bestofmankind skriver:

    Se till att du läser vad andra har skrivit också innan!

    Tack!

    (Jag bemöter anklagelsen imorgon då har familjen att tänka på!)

  117. bestofmankind skriver:

    P.S.

    Påhopp till Carl Bildt (och andra offentliga personer) ej inkluderad!

    Han är en offentlig person, kritik och påhopp skall han tåla.

  118. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :
    Det håller jag med om.

  119. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Naturligtvis vill jag be om din tillåtelse att göra detta, annars får det stanna i min privata mapp.
    Det är ju offentliga uppgifter, men det hör väl till god ton att fråga.

  120. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Det är faktiskt ett rätt kul potpori, som speglar debattstämmningen vid olika tillfällen.

  121. mrmhalland skriver:

    potpori…vad heter det egentligen ?

  122. geneve2 skriver:

    Potpurri. Jag Googlade.

  123. mrmhalland skriver:

    Tack… :-)

  124. Kachina skriver:

    En stilla undran innan jag kalibrerar nästa karta. Jag har ännu inte fått någon förklaring till varför det i kristendomen är till 90% män som döms till döden, medan det inom islam till 90% är kvinnor som döms till döden. Alltså, det är en fråga som kanske kan besvaras av kunniga inom området och skall naturligtvis inte ses som ett angrepp på någon av religionerna. Jag skulle även vilja ha en förklaring på hur de tolkar Guds Bud; DU SKALL ICKE DÖDA.

  125. mrmhalland skriver:

    Kachina :

    Jag är inte tillräcligt kunnig i religion för att besvara denna högst relevanta fråga, men, jag dömer de ansvarigar för att i 100 % av fallen göra fel !

  126. Kachina skriver:

    jAG TYCKER ATT DE SOM ÄR KUNNIGA I DE TVÅ RELIGIONERNA SKALL FUNDERA ETT SLAG, OCH SEDAN KOMMA MED EN FÖRKLARING.

    Ursäkta, så inte att caps lock var på och ids inte skriva om.

  127. mrmhalland skriver:

    kachina, du har ju för några dagar sedan själv svarat på din fråga, men, visst vore det intressant att höra en kunnig inom de båda religionerna ge sin syn.

  128. Kachina skriver:

    Jag vet att jag inte får något svar. I´m just eating there minds from inside. They deserve it.

  129. mrmhalland skriver:

    kachina :

    Även i dödsstraffens förlovade land finns det olika åsikter :

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=811334

  130. mrmhalland skriver:

    förlovad länder skulle det självklart vara, detta land är ju lång ifrån det enda..

  131. Kachina skriver:

    Vi skall se till att inte lämna bödlarna ifred, varken före, under eller efter avrättningen. Vi skall vara en pina i deras undermedvetna och ofreda deras nattsömn. Det är priset de får betala för sin maktfullkomlighet.

  132. mararh skriver:

    kachina

    Jag är definitivt inte kunnig inom religion, men tycker att din frågeställning är mycket intressant.

    Kan det vara så enkelt som att Jesus sade ”Kommen I alla till mig” och då inkluderade både män, kvinnor och barn. Många av de grövre brotten är relaterade till våldförelse på kvinnor. I Kristendomen och inför Gud är alla lika och kvinnan är inte underställd mannen enligt Nya Testamentet. Detta illustreras inte minst av berättelsen där en prostituerad kvinna fördes fram inför Jesus och Jesus sade ”Icke heller jag fördömer dig”. Även hon hade en chans (flera chanser?) att få syndernas förlåtelse. De flesta brott som sker (i relationen man och kvinna) är de där mannen förgriper sig på en kvinna. I Kristendomen är det inte kvinnan som syndar, snarare mannen som förgriper sig på kvinnan.

    Koranen är skriven till männen. och det synes vara kvinnan som anses förleda mannen och därmed bör hon straffas. Det är kvinnans plikt att hålla på sig och om en man förgriper sig på henne är det hennes fel eftersom hon har lockat honom genom att hon bl a inte har skylt sig. Det är således inte hans fel.

    Ja, vad vet jag. Intressant är det dock!

  133. Josef Boberg skriver:

    MaRahr – Lite om MaktPyramid-MaktElitNissarnas religoners gudDomar på
    http://josefboberg.wordpress.com/2007/12/09/haxprocesser-da-och-nu

  134. Kachina skriver:

    mararh

    Det låter som ganska väl genomtänkt. Jag instämmer.

  135. soli01 skriver:

    mararh – ursäkta att jag lägger mig i, men du uttrycker nog med din skrivning vad många kan hålla med om. Många lever inte efter vad Jesus sade till denna prostituerade kvinna. Steningen av kvinnor för äketnskapsbrott måste upphöra. Hur få stopp på denna företeelse har nog många funderat på och den synes långt borta.

  136. mararh skriver:

    Josef
    Du är filosof och vis i dina tankegångar. Alltid mycket inspirerande att läsa inlägg av dig. Du har i mina ögon kommit mycket långt.

    Kachina
    Det var bara stundens ingivelse, men jag blir glad över att även du har tankar åt samma håll.

    soli01
    Du lägger dig inte alls i eftersom min tanke bara var en reflektion på Kachinas funderingar. Tyvärr håller jag med dig om att en förändring synes långt borta.

    I grunden ligger demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Vi har kommit långt, men inte så långt att en barnmorska äger rätt att tjäna lika mycket som en rörmokare. Det finns mycket kvar att förändra, men sett ur perspektivet du pekar på, Kachina, får vi väl i jämförelse sägas ha kommit ganska långt.

  137. bestofmankind skriver:

    Mrmhalland,

    Plötsligt blev du artig i din kommentar av 6:32 pm, 3 augusti. En mycket stor förändring, hur kom det sig?

    OK, utmana ödet, visa länken – inte enbart klipp och klistra. Länken skall det vara för att kunna följa konversationen och helheten. Börja med det grövsta påhoppet, så att jag kan försvara mina handlingar.

    Påhopp, som sagt, till offentliga personer gäller inte. Jag åberopar självsförsvar och även försvar för andra debattörer/människor och kommentarer som orsak av dina påstådda påhopp.

    Du skall även vara medveten om konsekvenserna om ditt agerande.

    Eftersom du utmanade mig, kommer jag att gå långt med detta t o m även juridiskt. Då gäller det även samtliga motdebattörer som har gång på gång – utan hänsyn – provocerat, anklagat, hånat, skrivit grova påhopp till mig. Detta för att få slut på saken.

    Dessa förvarande som jag hela tiden fick göra på bloggen tar mycket på krafterna, och mina tider som jag bör undvara till vettiga ändamål.

    Den som jag önskar mest på bloggen är en hederlig debatt/kommentarer oavsett ideologiska värderingar, ras- och kultur skillnader.

    Jag har redan börjat printa ut inläggen och kommentarer från bloggen från den tiden jag började blogga här.

    Jag är väl medvetna om mina rättigheter och skyldigheter – som även gäller på bloggen.

    Till sist, jag skojar inte om denna allvarliga anklagelserna.

    Med vänliga hälsningar,

    Best of Mankind

  138. bestofmankind skriver:

    ordet förvarande skall vara försvarande….

  139. samuely skriver:

    Kors i taket!

  140. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    samuely

    Jag håller med dig. Världen bävar, mänskligheten förundras, nationen håller andan. Vad kommer att hända?

  141. […] Så här mycket behöver Carl Bildt skriva på sin blogg för att få flest visningar av alla. Jag brukar inte […]

  142. […] kör laissez-faire På utrikesminister Carl Bildts blogg går det att läsa att han inte gjort någonting alls för landet. Ingenting. Det är med andra ord […]

  143. Jacob skriver:

    Briljant!
    Lysande!

    Ha det gott och ta det lugnt.

  144. Josef Boberg skriver:

    Mararh – Taaack för Din goa backfeed !

    Dina goa uttryckta meningar ovan om mig som person: ”Josef – Du är filosof och vis i dina tankegångar. Alltid mycket inspirerande att läsa inlägg av dig. Du har i mina ögon kommit mycket långt.” – slut citat.

    Detta vill jag nu också ”kasta” tillbaka på Dig själv med talesättet: ”Det Wi tänker/säger/skriver om någon eller några andra – det tänker/säger/skriver Wi ALLTID mer eller mindre om oss själva också – och ej alls så sällan minst lika mycket !” :-)