Tibet och Taiwan

Med sitt värdskap för olympiaden är det ofrånkomligt att Kina har hamnat i en situation där dess politik på olika områden kommer att granskas noggrannare än vad som annars kanske skulle ha varit fallet.

I dessa dagar är det situationen i Tibet och övriga områden med tibetansk befolkning som är i centrum. De brutala upploppen och de brutala åtgärderna för att stoppa dem har åter satt fokus på frågan.

För mig är det svårt att förstå den motvilja som tydligen funnits i Beijing mot att inleda en dialog med Dalai Lama. Med sitt accepterande av Kinas överhöghet över Tibet och sitt bestämda avståndstagande från varje form av våld – och dessutom en mycket stark moralisk trovärdighet – borde han ha kunnat vara en idealisk samtalspartner för Kina.

Genom att ignorera och attackera Dalai Lama finns det en risk för att den kinesiska ledningen skapar en situation som långsiktigt kan bli långt värre. Andra ledare med program som verkligen innebär allt det som Beijing nu felaktigt anklagar Dalai Lama för kan träda fram med en långt mer besvärlig situation som resultat.

Detta olympiadens år borde ha varit året då en verklig dialog med Dalai Lama hade startats – och kanske är det ännu inte för sent.

Samtidigt som frågan om Tibet fokuserats har presidentvalet på Taiwan inneburit en klar seger för Ma Ying-jeou från gamla kinesiska nationalistpartiet KMT.

På hans program står en förbättring av relationerna med det övriga Kina genom bl a direkta flygförbindelser mellan t ex Taipei och Shanghai medan frågan om självständighet för ön inte finns med.

Därmed borde förutsättningarna för ett mindre spänt förhållande över Formosa-sundet finnas.

Skulle den kinesiska ledningen våga vara djärv i klokhet skulle den inbjuda såväl Dalai Lama som Ma Ying-jeou till den officiella öppningen av olympiaden.

83 Responses to Tibet och Taiwan

  1. fairymary skriver:

    Amen…….

    Kan någon förklara för mig varför Kina tycks vara rädda för Dalai Lama och den likaså fredliga rörelsen Falun Gong?

  2. mrmhalland skriver:

    fairymary :

    Båda har mänklig frihet som en av hörnstenarna i sitt ”resonemang”.
    Det strider mot den kommunistiska grundidén.

  3. bestofmankind skriver:

    ”Skulle den kinesiska ledningen våga vara djärv i klokhet skulle den inbjuda såväl Dalai Lama som Ma Ying-jeou till den officiella öppningen av olympiaden.”

    Ett imponerande förslag som kommer från dig Carl Bildt.

    Det är bara att det är lättare sagt än gjort, och du behöver inte gå längre än ditt eget eller Regeringens beslut. Otroligt men sant!

  4. archimboldo skriver:

    Tack för ett bra inlägg.
    Jag återkallar i minnet när det för över 50 år sedan höll på att nästan bli världskrig för några öar i Formosasundet.

  5. fairymary skriver:

    mrmhalland!

    Tack för en ny insikt!

    Det strider i alla fall mot kommunistisk praxis.

    I grundidén som jag förstod den när jag var ung skulle vi vara solidariska av fri vilja. Men jag inser att den idén inte göre sig så mycket besvär på de flesta håll i världen…..

  6. Kachina skriver:

    ”Skulle den kinesiska ledningen våga vara djärv i klokhet skulle den inbjuda såväl Dalai Lama som Ma Ying-jeou till den officiella öppningen av olympiaden.”

    DET, om något, skulle höja statusen rejält, både för Kina och dess ledare.

    Dalai Lama talar ju inte om självständighet, utan om Tibet som en autonomi och andligt centrum. Det är de väl värda och Kina skulle vinna mycket på det, både i prestige och världspolitisk tyngd.

  7. Torsten skriver:

    fairymary,

    Kommunistisk ungdom i sverige var väldigt blåögda på den tiden. Eller kanske rättare sagt rödögda;-) Förresten det är dom fortfarande.

    Men som mrmhalland säger så kan man inte i en totalitär stat tillåta några rörelser som avviker från de styrandes.
    En ”demokratisk” rörelse skulle sprida sig mycket snabbt och diktaturen försvagas för att snart kollapsa.

  8. fairymary skriver:

    Kachina!

    Och troligen en hel del lugnare vad gäller unga tibetanska arga unga män (och kvinnor?)

    Tänk att rädsla kan göra även politiker så korkade!

  9. bestofmankind skriver:

    Så sant fairymary, men makt och kontroll dominerar ledarnas begär… tyvärr.

  10. fairymary skriver:

    Torsten!

    Jag var aldrig med i den blå-röd-ögda rörelsen på den tiden. Jag försökte med grupp 8 men backade….för redan där insåg jag att den individuella friheten inte hade något utrymme att tala om.

    Dock är jag fortfarande djupt berörd av att min pappa under 30-talets arbetslöshet fick jobb på det lokala sågverket efter lumpen för att ”gubbarna” gick ner i arbetstid i motsvarande grad. Min pappa förblev obotlig kommunist till sin död.

    Grundidén med solidaritet mellan människor kan jag heller aldrig riktigt släppa. För mig är det en idé som skiljer oss från barbarer. Vad är det i den mänskliga naturen som gör att det är så svårt att förverkliga i levande livet? Jag tror att svaret heter makt …..men jag kan för mitt liv inte förstå varför jag behöver makt över andra människor för att vara lycklig. Att ha makt över sig själv och sitt liv är ju glädje nog………

  11. Torsten skriver:

    fairymary,

    Det var mycket fint gjort av ”gubbarna” på sågverket. Förstår att det satte djupa spår i Din pappa.
    Nu tror jag att detta var en lycklig händelse och inget som var vanligt på den tiden. Jag var alldeles för liten då för att kunna något om detta.

    Jag tycker inte alls att Du skall släppa ”grundidén med solidaritet”. Det är bara det att tider förändras och förutsättningarna med dem.

  12. bestofmankind skriver:

    ”Jag tycker inte alls att Du skall släppa ”grundidén med solidaritet”. Det är bara det att tider förändras och förutsättningarna med dem.”

    Ja, Torsten, nu för tiden tänker de flesta enbart för sin egen vinning.

  13. Torsten skriver:

    bestofmankind,

    Din senaste mening 4:03. Det är Dina ord.

  14. bestofmankind skriver:

    Det står jag för Torsten.

    P.S.
    T o m Regeringen tänker på sin egen vinning när det gäller ambassad frågan. Even i den mening står jag för.

    :-)

  15. fairymary skriver:

    Torsten, bestofmankind!

    Det tycks mig som om solidariteten lättare praktiseras i tider av knapphet. Jag hörde nyss ett reportage om hur det var under kriget i Sverige när det var ont om både det ena och det andra och då man naturligt hjälpte varandra.

    Nu när de flesta av oss har det jättebra sover en del människor på gatan. Till och med i min nordliga hemstad Umeå finns det hemlösa som sover ”ute”.

    Kan någon hjälpa mig att förklara varför ökat välstånd tycks minska solidariteten?

  16. bestofmankind skriver:

    Kachina är väldigt bra på den delen.

    Men jag kan försöka. Det är en mänsklig instinkt att lyckas mer och mer. Och ju mer och mer människor lyckas ju mindre och mindre ”hjärtat ” blir.

    Torsten, jag står för den också. :-)

  17. Torsten skriver:

    Jag tror inte att ökat välstånd påverkar solidariteten negativt.

    Vi vet att antalet fattiga, riktigt fattiga, sjunker i världen. Det finns personer som vi tidigare kallat ”girigbukar” som i dag gör stora insatser för att bekämpa fattigdom. Percy Barnevik är ett exempel.
    Men, det finns tyvärr egoister också. Det finns tyvärr fortfarande personer som till varje pris måste sko sig på andras bekostnad. Och det är när dom får för stor makt som det blir riktigt otäckt.

    Nej, jag tror absolut inte att det är det ökade välståndet som gör att solidariteten undergrävs.

  18. bestofmankind skriver:

    Vad är det i så fall Torsten om det inte är ökade välståndet??

  19. Torsten skriver:

    bestofmankind,

    Vad är det för sorts solidaritet Du eftersträvar? Solidariteten på Kuba? Solidariteten i Kina?
    Solidaritet är inte att få alla att dela lika på fattigdom. Solidaritet är att skapa ett samhälle där alla kan påverka sin vardag. Där alla som kan utföra ett arbete, stort eller litet, skall få den möjligheten. Solidaritet är att hjälpas åt att få alla medborgare i ett samhälle att kunna skapa sig en tillvaro som passar individen bäst.
    Jag vill påstå att solidariteten är bättre nu än den var på 60-, 70- och -80-talet.

  20. bestofmankind skriver:

    Det räcker med solidariteten som fairymary menade 4:13 som vi utgår ifrån. Du behöver inte bära solidariteten i hela världen. Det är vi för små för.

  21. Torsten skriver:

    bestofmankind,

    Jag vet inte om Du vill missuppfatta mig.
    Jag vill inte bära ut vår typ av solidaritet i världen. Jag gjorde en jämförelse.
    Men om vi alltid säga att vi är för små, varför hejar vi då på vår Utrikesminister i hans strävan att uppnå fred och förståelse för mindre grupper i världen.

    Jag påstår fortfarande att solidariteten i vårt land är bättre än nånsin.

  22. fairymary skriver:

    torsten och bestofmankind!

    När jag läser Era inlägg och tankarna vandrar…….solidaritet bygger ju på att vi SER varandra, ser varandras situation, kommunicerar, hjälper varandra att hitta vår väg. Jag delar mycket av tankarna som finns i Ditt inlägg 4:48 Torsten förutom att jag inte anser solidariteten bättre nu.

    Är det så att mediabruset, överflödet av information hindrar oss från att verkligen se varandra?

  23. bestofmankind skriver:

    Det är det värsta jag vet när någon säger…”Jag vet inte om Du vill missuppfatta mig”.

    För det första är det fairymary 4:13, som vill diskutera solidariteten. Du påstår 4:32 att det är inte ökade välståndet som gör att solidariteten undergrävas, sedan frågade jag dig 4:37, vad är det i så fall om inte är det ökade välståndet? Sedan drar du i väg mig 4:48 till Kuba och Kina som jag svarade dig att det är vi för små för (4:57). Och plötsligt vet du inte om jag vill missuppfatta dig. Det är faktiskt inte snällt sagt.

    Och nu påstår du 5:07 att solidariteten i vårt land är bättre än nånsin.

    som är motsatsen till ditt påstående 4:32:
    Nej, jag tror absolut inte att det är det ökade välståndet som gör att solidariteten undergrävs.

    Suck! Hur ska du ha det??

  24. bestofmankind skriver:

    Nej Torsten, med dina slingrande tackar jag för idag!

  25. fairymary skriver:

    bestofmankind!

    Tack för idag. På återhörande och Glad Påskafton

  26. bestofmankind skriver:

    Detsamma till dig fairymary.

    Jag vet att du och jag är på samma frekvens. :-)

  27. Torsten skriver:

    bestofmankind,

    Vill Du förstå mig så läs mina inlägg en gång till. Det klarnar säkert.

  28. Torsten skriver:

    fairymary,

    Din sista mening 5:28. Ja, det ligger en hel del i det.
    Men massmedia kan ju inte leva vidare om det inte skapas sensationer. Många gånger kan det vara spännande att läsa dessa.
    Ibland när massmedia vill bestämma är de mest bara av ondo.

  29. bestofmankind skriver:

    Torsten,

    Det kan du faktiskt behöva läsa själv. Jag frågade en enkel fråga 4:37 som du inte kan svara på, och plötsligt vet du inte om jag vill misuppfatta dig.

    Ursäkta mig, med all respekt till dig, men jag jag bättre saker för mig på en påskafton än att bli anklagad för att jag vill missuppfatta någon.

    Trevlig påsk.

  30. fairymary skriver:

    Torsten!

    Jag tänker inte bara på pressen. När jag började min yrkeskarriär fanns det inga datorer. Varje arbetsdag avslutades med lite ”småsamlingar” på rummen, man ventilerade dagens händelser etc. etc.

    Nu sitter var och en glor i sin dataskärm och går igenom mailboxen.

    Bara som ett exempel på vad jag menar med mediabruset.

  31. Torsten skriver:

    fairmary,

    Jag förstår. Men det kan nog skilja mycket från arbetsplats till arbetsplats.
    Väldigt mycket har förändrats på de senaste 30-40 åren.

    När jag började som ny ingenjör för snart 40 år sedan fick man trycka på en knapp och vänta på grönt ljus innan man kunde gå in till chefen.
    Samhörigheten med kollegor var som Du också upplevt mycket stor.
    Nu är alltid dörren öppen till chefen, men mycket av kontakter med kollegor går via mail. På gott och ont.
    Jag har kanske haft tur och hamnat på arbetsplatser där man trots den nya tekniken kan ha den samhörigheten som krävs för att arbetsplatsen skall vara trivsam.

  32. fairymary skriver:

    Torsten igen!

    Nej det finns väl inga ”raka” samband. Att dörren hela tiden är öppen till chefen betyder inte att samtalen blir mera angelägna; risk finns att det blir ytligt ”snack”. Ett samtal bakom den röda lampan kan göra att det är lättare att ventilera bekymren för en kollega som kanske har problem med spriten och vad kan vi göra för honom/henne.

    Min arbetsplats har varit sjukvården och där har det definitivt blivit mindre ”luft” för att orka bry sig om varandra. Inte så att vi blivit ovänliga., vi bara inte hinner och orkar……

  33. Torsten skriver:

    Ja, fairmary,

    Jag vet att Ni inom sjukvården fått i det närmaste orimliga arbetsuppgifter. Det går nog inte att jämföra med den privata industrin.
    Hur kan man ändra på Er arbetssituation?

  34. fairymary skriver:

    Torsten!

    Ett viktigt medel för att ändra på vår arbetssituation är att människor lär känna sina egna kroppar, lär sig skilja på vad som är sjukdomssymtom och ”bara” oro, eller att kroppen signalerar att nu är det dags att ta hand om sig själv.

    Långsiktigt. Behöver börja i skolan………..Där finns många goda ansatser redan.

    Ett annat sätt är att ge varje konsultation den tid det tar. Många människor lämnar sjukhuset eller vårdcentralen utan att hinna komma fram till ”var skon klämmer”. Resultatet blir ett nytt besök…….och ett nytt besök och en ny undersöktning etc…….

    Min dotter sa en gång efter ett misslyckat besök på vårdcentralen då doktorn tittade i datorn istället för på henne: ”Mamma om hon bara hade sett mig i ögonen och sagt att ”det är helt normalt att ha luftvägssymtom en tid efter influensa så hade jag känt mig lugnad utan att behöva gå till röntgen”.

    Ännu bättre läkarutbildning vad gäller ”de mjuka variablerna” alltså……

  35. baskim skriver:

    Vill här bara dela med mig av ett klipp som verkligen berörde mig!!

    Hon är en riktigt god människa som folk och speciellt albanerna ska vara stolta över att ha haft henne hoss sig!!

  36. Kachina skriver:

    ”Vi vet att antalet fattiga, riktigt fattiga, sjunker i världen.”

    Fel igen, Torsten. Fattigdomen ökar, BNP per capita ökar, men ett litet antal feta svin lägger beslag på ökningen. Den fattige får dela den, bara i statistiken.

    Ekorrhjulet är i obalans för alltför mycket har samlat till alltför få. Det skall finnas skillnader, men de får inte bli för stora, sade Schumpeter. Vi vet av erfarenhet att samhället kollapsar när alltför mycket samlas hos alltför få. Så enkelt är det.

    Sedan måste du förklara en sak för mig. Vem är Alliansen solidarisk med?

  37. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Carl Bildt,

    Din uttryckta mening ovan: ”Detta olympiadens år borde ha varit året då en verklig dialog med Dalai Lama hade startats – och kanske är det ännu inte för sent.” – slut citat.

    Tja – den FRIA politiska DIALOGEN är väl ingen stor ”innegrej” hos de kinesiska MaktElitarna i dags dato, troligast… Dock – jag kan ej annat än vara impad av att Du envist (envis = en vis en – i mitt perspektiv sett) håller fast vid att den FRIA politiska DIALOGEN kan ta oss ur wårt mångtusenårade barbariska Helvete http://sv.wikipedia.org/wiki/Helvete på jordens ytteryta, kanske…

    Fortsatt All Lycka till med det… :-) /önskar folkfreds-vännen Josef

  38. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Fairy,

    Din fråga ovan: ”Är det så att mediabruset, överflödet av information hindrar oss från att verkligen se varandra ?” – slut citat.

    Javisst är det så – i mitt mer än 66-årade livsperspektiv sett i vart fall. Men det är i o f s ej alls så allvarligt egentligen – som att mediabruset = MainStreamet bokstavligt talat ödelägger wår egen intellektuella förmåga att både SE och framförallt LYSSNA till vad wåra egna fysiska sinnen och fysisiska kroppar i kött säger oss – och då SÄRSKILT för ALLA wåra barn och ungdomar, tyvärr tyvärr…

    MaktElitens förkrossande mediabrus = intellektual-Ismen ger inget – eller i vart fall hart när inget utrymme för Intelligens = kreativitet
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/29/potential-for-kreativitet , tyvärr tyvärr…

    Natti natti… :-) /önskar kreativitets-vännen Josef under björken

  39. stig2entreprenoren skriver:

    Att inbjuda både Dalai Lama och Ma Ying-jeou till den officiella öppningen av olympiaden är en god tanke, mycket god!
    Med en så fantastisk uppmärksamhet som olympiska spel ger så är det sannolikt att världens folkrikaste nation kommer att försöka utnyttja situationen på något smart sätt.
    Denna idé borde därför placeras i deras egen byrålåda så att de själva kan föra fram den som deras egen. Ingen stolt nation vill agera efter andras pipor.

  40. mrmhalland skriver:

    stig2entreprenoren :

    Det ligger väldigt mycket i vad du säger.
    Det kan man se i den enkla vardagen.
    För fram din åsikt på rätt sätt på arbetsplatsen så kommer snart chefen föreslå något liknande. Icke desto mindre vet chefen var det kom ifrån.
    Vardagsdiplomati kan man kanske kalla det ?

  41. hillary2 skriver:

    Carl Bildt har påskdrömmar om vad Kina kunde/borde göra. Varför funderar han inte över vad han själv kan/borde göra?

  42. mrmhalland skriver:

    hillary2 :
    Vad tänker du då på ?
    Förutom att ha lite semester över påsk ?

  43. steelneck skriver:

    Det börjar sippra ut allt mer information från Tibet som inte är varken Kinesiskt eller exil-tibetanskt färgad. Som jag förstått det så är det inte tibetaner som dött, snarare etniska kineser på grund av att kinesisk polis varit (politiskt)rädd för att ingripa mot en mycket våldsam mobb. Bla. tidningen The Economist hade ”turen” att ha en reporter på plats som fastnade i Lhasa när eländet bröt ut. Saker o ting är nog ett bra stycke mer komplicerade än vad våra vanliga klipp o klistra-medier rapporterar om.
    http://www.economist.com/world/asia/displaystory.cfm?story_id=10875823

    Det hela verkar också ha varit planerat i förväg om The Economists uppgifter stämmer om att t ex. affärer med tibetanska ägare på förhand hade vita band kring dörrhantagen och därigenom slapp undan mobbens raseri, det är inte utan att man vill göra kopplingar till kristallnatten.. Jag hoppas att det kommer fler skildringar inifrån som inte är varken Kinesiskt (kasta skit på munkar) eller exil-tibetanskt (hata kinas styre) färgat, för jag tror inte att vi fått veta hela sanningen ännu.

    Jag har inte heller lyckats borsta bort tanken att konflikten i Tibet nu blossat upp genom att ha blivit påeldad (utan moraliska betänkligheter) av tredje part som har motstridiga (geopolitiska?)intressen i sina förhållanden med Kina. Någon som vill pressa Kina till något, och mycket hänsyslöst nyttjat ett gäng aningslösa unga tibetanska hetpannor för att skapa både oreda och opinion ute i världen som underförstått stöder andra ljuskygga syften.

    Sådana metoder har använts förr av både stater, säkerhetstjänster som lever sitt eget liv, och andra intressen som å ena sidan inte offentligen kan stå för det, men å andra sidan behöver kunna motivera sina sina handlingar eller skapa opinion utifrån en händelse, som i sin tur skapats under sas. falsk flagg. Jag tror att vi, liksom våra journalister har alldelens för lätt att tro på negativa saker om Kina, vilket då mycket lätt kan utnyttjas av intressen som har minst lika mycket skit under naglarna.

  44. heddahenrik skriver:

    Det är hög tid att resten av världen utnyttjar det unika tillfälle att erkänna Taiwan som de olympiska spelen i Beijing ger, för det här är sista chansen att undvika storkrig:

    Fastlandskina kommer att utnyttja (eller utnyttjas av) den nationalistiska våg som följer på att ha anordnat OS. Det gamla gardet håller på att förlora mark i kommunistpartiet, så de börjar få bråttom nu innan nästa generation som bara är intresserad av pengar tar över. Lösningen är lika enkel som vansinnig: Invadera Taiwan. Det är inte bara troligt, utan det verkar nästan helt oundvikligt att ökad självsäkerhet och falsk känsla av trygghet både på fastlandet och ön leder till konflikt.

    Men tack vare OS så kan resten av världen nu drastiskt minska detta hot genom att gå ut och erkänna Taiwan som en egen fri stat. Kina kommer att bli heligt upprört, men de kan inte få någon opinion ens inom Partiet för avsluta de diplomatiska förbindelserna emot en stor del av resten av världen precis före OS. Och att sedan plötsligt göra det efter OS är psykologiskt omöjligt också.

    Detta gör att när Kina är redo för en invasion 2012, så har så stor del av Kinas befolkning accepterat förlusten av Taiwan att det inte går att piska folket till krig.

    Alternativet är att Taiwan förklarar sig självständigt efter att Kina blåst upp sitt ego med OS och då blir det hur illa som helst.

  45. Kachina skriver:

    hillary

    Carl Bildts jobb är att få andra att göra det de är bra på, att lyfta fram den begåvning som ibland ligger djupt begraven bakom den personlighet som formats av världen. Det är precis vad han gjort i det här inlägget, väckt det österländska sinnets sanna natur som ligger gömt bakom kommunismens kontrollbehov.

    Vi får hoppas att de Kinesiska ledarna uppfattat signalen. Det vore en dröm att skåda, att se Dalai Lama och Ma Ying-jeou tillsammans med Kinas ledning inviga OS.

  46. bestofmankind skriver:

    ”Skulle den kinesiska ledningen våga vara djärv i klokhet skulle den inbjuda såväl Dalai Lama som Ma Ying-jeou till den officiella öppningen av olympiaden.”

    Carl Bildt – du vet mycket väl som jag att ditt kloka förslag har inget som helst påverkan. Det är lika mycket noll som mitt förslag till Regeringen att ompröva beslutet om den svenska ambassaden i Manila.

    Jag vill bara önska dig välkommen till ”klubben”!

  47. soli01 skriver:

    bestofmankind – tror du att ditt hackande på CD ger resultat? Du har använt fel taktik även om det säkert inte är möjligt att ändra på detta beslut, som jag personligen inte har något emot. Vi måste spara och kan inte ha ambassader i alla länder. Så enkelt är det!
    Det kommer att finnas möjligheter att komma till Sverige i alla fall.

  48. Kachina skriver:

    bestofmankind

    Drömma kan man, det är gratis och inte ens kommunismen kan förbjuda någon att drömma och vem vet. Carl är inte enväldig härskare men har stort inflytande. Det kan hända att han påverkats av ditt engagemang och du har värvat en ”agent” inom UD.

    Sedan får vi se om det går upp ett ljus för kineserna. De har världens chans att bättra på sin image i världen. Det är upp till dem om de tar den.

  49. Kachina skriver:

    ”Vi måste spara och kan inte ha ambassader i alla länder. Så enkelt är det!”

    Att inte ha en ambassad i ett land med 90 miljoner människor och en starkt växande marknad, är inkompetens eller ett beslut som styrelsen tagit efter att ha tankat för mycket brännvin.

    Det är VI som bäst behöver en ambassad där, inte bestofmankind.

  50. bestofmankind skriver:

    soli01,

    Sparande håller inte som argument och det vet du och Regeringen om. Cirka 3 miljoner om året är inga pengar i statskassan.

    Jag hackar inte på CB, jag vill bara poängtera för honom en aspekt om Sveriges agerande så att de är förbereda hur de kommer att svara på frågan när det kommer på tal. (Filippinerna och Laos ambassader skall stängas). Så se till att Ni har en väldigt bra argument, att nämna som besparingar är ALDRIG godtagbar i Asian.

    Det är Asian, jag vet hur asiater tänker. Jag har mitt ”hjärta” kvar där men trots allt en svensk medborgare.

  51. bestofmankind skriver:

    Kachina,

    Innerst inne vet jag att bara att hitta en öm punkt i Kinas ”hjärta” kommer de att vika.

    Frågan är vilken är den?

  52. soli01 skriver:

    bestofmankind – jo visst är sparande ett argument och vid alla besparingar har detta säkert även i detta fall fingranskats och lösts på ett så bra sätt som möjligt. Det är ju de som på heltid har kollat upp var vi kan spara, för det är inget billigt med ambassader.
    Just nu har vi fått 3 dm nysnö och det är snöskottarspaden som väntar.:-)

  53. bestofmankind skriver:

    Soli01,

    Tyvärr duger inte sparandet som argument i Asian – när man även vet att staten har ett överskott på 103 miljarder SEK. Det vet jag.

    Kachina 8:48,

    Jag måste förklara ”agent” termen som du använde. Det kan bli mistolkas hur som helst.

    Alla UD personal jobbar åt staten och lyder direktiven. Det är värre med enhetschefen som har en fru och gemensamma barn som…….ja, Kachina du är smart du vet vad jag menar. (Detta vet jag sedan länge.) Så oavsett vad Regeringen beslutar måste de följa det.

    Trots detta fortsätter bilatera relationer mellan länderna utan en ambassad. Det är bara att Regeringen har inte fattat att det är som ett äktenskap. Ambassaden är en symbol som en ring är vid vigseln. Äktenskapet varade i 60 år och resulterade i många ”barn” (läs: olika gemensamma samarbeten) som efter Sveriges ”skilsmässa” lever vidare oavsett avsaknaden av ambassaden.

    P.S.
    Det är det bästa förklaringen jag kan komma på just nu. :-)

  54. soli01 skriver:

    bestofmankind – när det gäller överskott på 103 miljarder är detta egenligen inte sant! Om du har stora lån är du skuldfri då? ”Näpp”det är du inte.
    Alltså: Staten har en låneskuld på ca 1.200 miljarder, så nog har vi överskott alltid! Bara att gå till den egna plånboken och du förstår hur jag menar. Det finns alltså hål att stopp i och inte så lite och därför ska vi sälja ut vissa grenar som staten förvaltar och göra avbetalningar på vår stora skuld. Vi får – som bekant – mindre ränteskuld och de pengarna kan vi använda till att ge de gamla och sjuka mera medel. Det är väl inte fel?

  55. Kachina skriver:

    soli01

    Frågan är om vi har värden som motsvarar skulden och huruvida dessa värden genererar vinster med vilka vi, tillsammans med inflationen, kan beta av skulden.

    Det synes mig att Alliansen säljer ut hött och bött, utan insyn i vad dessa verksamheter genererar. Köparen köper inte en ko som inte mjölkar, så enkelt är det. Frågan uppstår då, varför vi skall sälja kon när den mjölkar?

    Jag har nu förskaffat en bil och därmed en skuld på 7500 kronor, Jag hade tur och kan säkert sälja den för åtta tusen, bli av med skulden och få en liten vinst, men hur länge vinnar jag på det om jag därefter måste ta taxi?

  56. bestofmankind skriver:

    soli01,

    Vi har diskuterat detta förut.

    Men om du resonerar så kan jag mot argumentera att du minskar biståndet som är 26 miljarder med 40 miljoner, prioritera i stället.

  57. steelneck skriver:

    Bara som ett tips, Blogge skriver i en postning om Kina och Tibet under rubriken Hur tänker Calle Bildt nu?
    http://tianmi.info/blogge/posts/08/03/22/Hur-tanker-Calle-Bildt-nu/

    Han ger mig också lite vatten på kvarn i den tanke som jag tidigare i denna tråd inte kunde borsta bort om att konflikten är påeldad utifrån och har dunkla och kanske geopolitiska motiv.

  58. soli01 skriver:

    Kachina – god fortsättning för snart har även påsken ebbat ut.
    Givetvis finns det synpunkter på det jag ordade om, men jag tittar strikt på min egen plånbok.”Den som är satt i skuld. är inte fri”, har någon sagt. Mannen som myntade detta är numera ”pensionerad” -du vet vem jag åsyftar.

    Detta med kossan var inte så fel nu i dessa ”pruttande”tider med våra gaser :-)
    Det är klart att jag försöker sälja kon om hon mjölkar dålig – dum vore man annars. Däremot om kon mjölkar bra kan jag sälja denna också -om jag får bra betalt, svårare är det inte. Denna kossa hade jag ett lån på och vips är jag skuldfri och ränteoket är borta. Hänger du med.
    Kan du göra en vinst på din ”gamla bil” – förmodar detta av priset att döma – och du får en förtjänst som du förvaltar genom att sätta in den på banken eller betala av gamla skulder. Måste du alltid ta taxi – jag pläderar att du tar din cykel om sådan finns.:-)

  59. Kachina skriver:

    Ja, det ligger något i det du säger. Vanlig kronjäst är faktiskt bättre botemedel mot magsår än Losec och cykeln krånglar mindre än bilen. Sälj apoteken, om de rika inte kan äta jäst får de betala vad Losec kostar med det kundunderlaget. Sälj vägverket så får bara de som har råd att betala avgifterna köra på vägarna.

    Själv är jag inte längre landbunden och ofri, skall bara sy ett segel innan sommaren sedan är det bara att svänga höger ute i sundet, sedan svänga höger därnere vid Skåne, därefter ligger världen öppen.

  60. chiros skriver:

    Min uppfattning är att det vi ser är en utveckling i China som i mycket kommer att påminna om det senaste årets utveckling i Ryssland. Ett China som tar större plats på den internationella scenen och generellt uppträder med mindre respekt inför mer etablerade spelare. Ett intressant sak är att China nyligen publicerade följande rapport: Human Rights Record of the United States in 2007; http://www.gov.cn/misc/2008-03/13/content_918785.htm

    Det här gör man naturligtvis i kraft av de senaste årens ekonomiska utveckling där China redan har, eller inom kort kommer att gå om Tyskland som största exportör. På samma vis som med Ryssland tror jag inte att risken för militär konflikt ökar, däremot ökar konkurrensen om resurser och inflytande i världen. Chiracs ”multipolar world” som han talade om inför Iraq kriget ser ut att bli verklighet. USA kommer att tappa inflytande. Hur ska då vi agera?

  61. soli01 skriver:

    Kachina – du är med andra ord snart en världsomseglare av rutten att döma:-)
    Vägverket ska vi alltid ha kvar och vissa andra viktiga verk därom är vi säkert överns.
    Lycka till med sysysslan! Kom ihåg att verkligen sy så det håller :-)

  62. hillary2 skriver:

    soli01

    har du läst ”apoteksutredningen”? där föreslås ett nytt statligt verk för att kunna kontrollera vad alla de tilltänkta privata apoteken kan ha för sig! ;-)

  63. soli01 skriver:

    hillary2 – inte är det så bra tänkt inte:-)

  64. hillary2 skriver:

    soli01

    det var nödvändigt tänkt!
    glöm inte att större delen av apotekens inkomster betalas med skattemedel och hur dessa används måste vi med nödvändighet veta
    dessutom är det viktigt att veta om receptförskrivningrätt missbrukas eller om apoteken – de nya tilltänkta – inte missbrukar sin ställning
    patientsäkerheten är viktig!
    apoteket är av stort allmänintresse och bör inte hamna i klåfingriga entreprenörers fickor
    därför behövs ett nytt statligt verk som kontrollorgan
    själv hade jag föredragit vårt gamla Apoteks AB …..det ÄR ett kontrollorgan

  65. soli01 skriver:

    hillary2 – jag är tudelad när det gäller apoteken – helt klart. Det är inte helt bra som det är nu heller, men att man måste – och det måste man – ha kontroll på verksamheten. Att det skapas en ny myndighet är heller inte bra för det kostar pengar i slutändan.( Jag har alltid min plånbok med i nästan allt ting) :-)

  66. mrmhalland skriver:

    Hillary2 och Soli01 :

    Jag tycker att det är bra att man säljer ut verksamheter som inte staten är bäst skickade att sköta, men just apoteken har jag bestämt mig för att tycka att staten faktiskt ÄR bäst skickade att sköta.
    Lätta lite på monopolet och sälj antinikotinmedel och lite receptfria ”huskurer” på ICA och Konsum men behåll de receptbelagda läkemedeln i statens Aptoek, jag tycker det är en trygghetsfråga.

  67. Torsten skriver:

    För den som missade inslaget i DN:s Debatt häromdagen, kan läsa om hur Apoteket AB ser på upphörandet av monopolet.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=752242

  68. fairymary skriver:

    Vad gäller apoteken så är jag helt övertygad om att det är bara nackdelar med att sälja ut. Att inrätta ett kontrollorgan……som att gå över ån efter vatten.

    Apoteksbolaget har så mycken samlad kompetens och för mig är det både en trygghetsfråga och en ekonomisk fråga.

    Jag håller med mrmhalland om att man kan lätta på monopolet och sälja en del icke receptbelagt i matbutikerna.

  69. hillary2 skriver:

    fairymary och mrmhalland

    min matvarubutik som ligger 50 m från apoteket säljer redan nikotinläkemedel placerade i tobakshyllan men säljs ”över disk”!
    på apoteket är det självbetjäning för sådana läkemedel
    matvaruaffären har längre öppettider än apoteket och om denna COOP-affär är mer ansvarstagande än andra vet jag inte men jag vill tro det…

  70. hillary2 skriver:

    torsten

    har du någon uppfattning om varför inte Apoteket AB kan köpa läkemedel ute på den globala marknaden där de är billigast? är det kanske andra strukturer som behöver förändras?

  71. fairymary skriver:

    hillary2

    Begåvad fråga!

  72. Torsten skriver:

    Hillary,

    Nej, jag är inte insatt i den frågan. Jag är inte heller helt säker på att det är bra att sälja ut Apoteket AB.
    Men jag är emot monopol.
    Monopol bidrar alltid till ökade priser. I detta fall ökade kostnader för läkemedel.

  73. hillary2 skriver:

    torsten

    med den logiken vill du kanske att Försäkringskassan ska bli ”avknoppad” = utförsåld? bra metod för att minska kostnader?

    jag tror inte att det är monopolet i sig som ökar svensk läkemedelskostnad utan läkemedelsgrossisters olika behandling av sina olika kunder
    man suger ut/tar betalt så mycket man kan av varje kund
    kan vi inte skaffa oss ”bulvaner” :-) som handlar ”globalt” åt ”monopolet”?
    tänk vad ekonomiskt sköra länder kunde tjäna på att importera billiga läkemedel och sälja det med avans till oss…..

    och torsten – monopolet systembolaget – vill du att det också försvinner? tror du att det blir bättre öppethållande, billigare priser och bättre utbud isåfall?

  74. Torsten skriver:

    hillary,

    Din första fråga: Svar nej.

    Andra frågan: Hänger i hop med monopolet. Den som vill sälja måste pressa priserna i alla led.

    Tredje frågan: Systembolaget har i dag en utmärkt service. Den var betydligt sämre på den tiden när jag sommarjobbade på ett systembolag.
    Men jag tror inte att Anitra släpper ut liknande uttalanden som Stefan Carlsson.

  75. Kachina skriver:

    Torsten

    Apoteket behöver inte sälja. Folk köper. De behöver ingen marknadsföring, bara ett recept.

    De som behöver sälja är läkemedelstillverkarna. De har bara en kund, därför kan de bara konkurrera genom lägsta pris. Om staten skulle splittra Apoteken,, är läkemedelstillverkarna de enda som jublar.

    Nej, sälja ut Apoteket är ett typiskt ”Jönsson-beslut”. Komplett korkat.

  76. Torsten skriver:

    Kachina,

    Läs mitt inlägg 3:56. Jag tror inte att man skall sälja Apoteket AB.

    Jag är emot monopolet.

  77. Kachina skriver:

    Jag är emot både monopol och karteller, utom när det gäller de hörnstenar samhället är byggt på, försvar, sjukvård, rättsväsende, utbildning och den infrastruktur som är en följd av dessa.

  78. Torsten skriver:

    Kachina,

    När Telia miste sitt monopol fick Du plötsligt råd att ringa till södra Sverige :-)
    Du fick även råd med Din bredbandsuppkoppling som medförde Ditt terroriserande här på bloggen:-))
    Det är ingen gott utan att det för något ont med sig (var tvungen att vända på det) :-))

  79. insuggest skriver:

    Glad påsk!

    Passa på att spana in hur det egentligen ser ut i Taiwan:
    http://images.insuggest.com/?id0=361919&id1=442099&id2=229838&id3=490627

    Ser inte direkt ut som Tibet, eller hur?

  80. zetharchenbard skriver:

    Måste inte utrikesminstrar säga Taiwan, provins i Kina? Läste det någonstans…