Välkommen Kina!

Efter en dag i Helsingfors är jag alldeles strax på väg ut till Arlanda för att ta emot Kinas president Hu Jintao och de som kommer med honom – inte minst utrikesminister Yang Jiechi.

Det säger sig självt att det är ett viktigt besök. En kinesisk president har aldrig tidigare besökt vårt land.

Och Kina är faktiskt ett land som befolkningsmässigt är nästan 150 gånger större än Sverige.

Den kinesiska samhällsomvandlingen under de senaste decennierna har i grunden förändrat villkoren för den globala ekonomin, och påverkar i allt högre grad också den globala politiken.

Att ekonomin frigjorts på det sätt som skett sedan 1978 har lett till att många hundratals miljoner människor kunnar lyfta sig ur fattigdom och misär. Ett tidigare mot omvärlden närmast hermetiskt slutet Kina har blivit allt djupare integrerat med den globala ekonomin.

Jag tillhör dessutom dem som är övertygade om att en allt öppnare ekonomi gradvis bereder vägen också för ett allt öppnare samhälle.

Där är Kina förvisso inte ännu – enpartistatens syn på viktiga frågor om medborgerliga fri- och rättigheter skiljer sig från vår. Och utvecklingen behöver inte nödvändigtvis vara rätlinjig.

Vi skall dock notera att dagens mer öppna Kina är mycket annorlunda än det Mao’s Kina där miljoner efter miljoner människor offrades för en felaktig politik.

Vi har alla skäl att på olika områden utveckla kontakterna med ett Kina som kommer att bli allt betydelsefullare. Till en del handlar det självfallet om handel och ekonomi. Men minst lika viktig är den mer strategiskt inriktade politiska dialogen med det Kina vars röst väger allt tyngre i den globala politikens vågskålar.

Och vi har allt att ömsesidigt vinna på öppenhet i den ömsesidiga dialogen.

Klimatfrågorna är bara ett aktuellt exempel på en avgörande global utmaning där dialogen med Kina är av avgörande betydelse. Den frågan blir viktig i diskussionerna på detta besök. Men exemplen på områden där vi har ett starkt intresse av dialogen med Kina är många.

Så jag ser fram emot ett både viktigt, spännande och intressant besök.

56 Responses to Välkommen Kina!

  1. tibetsofia skriver:

    Och glöm inte Tibet, Carl!

  2. Josef Boberg skriver:

    Lycka till Carl Bildt !

    Noterat att Du igen använder uttrycket DIALOG som kommunikationssätt. Det tycker jag är Förnuftigt – för att inte säga åt hållet Intelligent.

    Igen – Lycka till !

    Ha det…
    vännen Josef

  3. Torsten skriver:

    Hu Jintao,

    Välkommen till Sverige.

  4. Kachina skriver:

    Även jag värnar om Tibet, i allra högsta grad, men jag undrar om det är rätt tillfälle att ta upp frågan nu. Första mötet är viktigt, det gäller att hålla tungan rätt i mun, väga varje ord på guldvåg, låta tiden arbeta. När förtroende och vänskap upprättats kan det vara dags. Till dess:

    Välkommen till Sverige, Hu Jintao. Låt oss starta en DIALOG.

  5. Dag Selander skriver:

    Håller tummarna!

    Cecilia Wigström (fp), Kent Härstedt (s), Göran Lindblad (m) är inte tysta inför Kinabesöket. Riksdagsledamöterna var ute på Mynttorget igår och talade ut. Utrikesministern kommer att tala ut när kollegan finns mellan skål och vägg. Alla i

    Regeringen och parlamentet är inte ”nyttiga idioter”, men nästan alla. Förlitar mig med majoriteten av svenska folket att utrikesministern får bra och skarpa lägen i det diplomatiska spelet.

    Hälsa de 1,395,000,000 underbara kineserna via ministrarna från det svenska folket som håller av detta fantastiska folk!

  6. wejletorp skriver:

    Finner din blogg mycket intressant och inspirerande! Det är oerhört givande att få en inblick i utrikesministerns arbete.

    Med vänliga hälsningar,
    Wejletorp, Markus
    Zurich

  7. hillary2 skriver:

    Spännande uppgift.

    Själv fantiserar jag om att vi i västvärlden tillsammans med Kina utvecklar intelligenta energisnåla miljövänliga tystgående persontransportsystem innan alla kinesiska städer är lika igenkorkade av privatbilism som våra. System som också ger utrymme för hälsobefrämjande cyklande.

    Förstår att du själv inte kan vara särskilt öppen om specifika tankar och viktigheter här på bloggen, men de kommer kanske i bokform någon gång.

    Tack och farväl Carl Bildt och ni andra.
    Nu loggar jag ut för gott.

  8. jenny71 skriver:

    Tack för denna fina blogg. Det är oerhört intressant att följa detta arbete. Man får en ny syn på utrikespolitik. Kämpa på Carl Bildt! Hoppas du får semester snart.

  9. Kachina skriver:

    tråkigt hillary, jag funderar fortfarande på vem du är. Någonstans i toppen av politiken tror jag du befinner dig.

  10. Torsten skriver:

    Gudrun Schyman kanske?

  11. maverick skriver:

    Ännu ett starkt bevis på kachinas xxxxxxxxx omdöme!

  12. Torsten skriver:

    Omdöme? Kachina vet inget om omdöme.
    Kachina har också lovat att inte skriva mer i denna blogg. Det var ett tag sedan.

  13. maverick skriver:

    Jag kommer ihåg det Torsten men eftersom kachina i princip aldrig håller sig till sanningen var det väl föga förvånande att han fortsatte att skriva.

    Betr din kommentar om omdöme är jag helt benägen att hålla med dig – jag uttryckte mig felaktigt ;-)

  14. Torsten skriver:

    Tack maverick.

  15. bulis skriver:

    Heja Carl!

    Ge kinadelegationen positiva uppmuntringar!

    Beröm dom att dödsstraffen nu ska prövas i Högsta domstolen och säg att Sverige ser fram mot att dödsstraffet helt avskaffas.

    Säg att det är positivt att kontakter tagits med tibetanska exilregeringen och Dalai lama och att vi hoppas att den dialogen fortsätter snarast.

    Fråga Hu Jintao hur han ser på tibetfrågans lösning som expert på Tibet eftersom det är han som varit partisekreterare i TAR, Tibets Autonoma Republik.

  16. mararh skriver:

    v.botten

    Menar du att Kachina är Kjell Johansson från Byske, eller?

  17. ordon1 skriver:

    mararh

    Vi kan mycket väl vara något stort på spåren.

  18. mararh skriver:

    V.botten
    Egentligen ganska oväsentligt vem Kachina är. Han har rätt att vara anonym och jag önskar honom den integritet det innebär att skriva under psedonymen Kachina. Under hela den svenska delen av Carl Bildts blogg har jag uppskattat Kachinas inlägg. Vi tycker inte lika, men vad vore en diskussion om inte meningsskiljaktigeter fanns?

    Kachina

    Du väcker frågor hos mig och jag är mycket intresserad av dina tankar, även om jag inte alltid delar dem. Tyvärr blir jag inte riktigt klok på dina humörsvängningar. Jag har tidigare konstaterat att det förmodligen beror på dagsformen.

    Torsten

    Har tagit del av alla dina inlägg och anser att du är en man som står med båda fötterna på jorden. Fortsätt med dina inlägg, men reta inte upp dig på Kachina. Ni verkar ha hamnat i något slags hat/kärlek. Ni är förmodligen stora män båda två.

    När jag skriver här på bloggen är det för att ha roligt. Det har blivit ett slags hobby som jag inte tar så allvarligt på och jag hoppas att detsamma gäller för er andra.

    Det är rolit att lufta tankar och höra hur andra ser på saker och ting, men man får absolut inte ta det personligt. Vi känner inte varandra och skulle det slumpa sig så att vi träffade varandra på en fest och började prata om Bildts blogg skulle vi nog få oss ett roligt skratt; ”Jaså, var det du?

  19. mararh skriver:

    ordon 1

    där var du rolig ;) lol

  20. […] Välkommen Kina! Efter en dag i Helsingfors är jag alldeles strax på väg ut till Arlanda för att ta emot Kinas president Hu Jintao […] […]

  21. hjortfot skriver:

    Även om den ekonomiska utvecklingen i Kina är minst sagt imponerande skall man intte bortse från de enorma problem landet står inför. Den ekonomiska tillväxten sker huvudsaklingen i södra och sydöstra Kina med Shang Hai som det mest lysande exemplet. Medelklassen i Shang Hai står inför problemet vilket märke andra bilen skall vara av. I norr och nordväst är problemet om man skall ha råd att behålla sin universalbuffel. Kommar man inte tillrätta med ojämlikheten mellan de olika provinserna byggs det upp ett politiskt osmotiskt tryck i Kina av den art som fick Berlinmuren att rasa.

    Det är enorma infrastrukturella investeringar som behöver göras i ”Kinas Norrland” och de löses inte genom faktisk tvångsförflytting av landsbydsbefolkningen till nya centralorter för lösa kommunikationsproblemen till en reducerad kostnad.

    Man skall inte heller glömma den kontinuerliga energikris som Kina kämpar med. Och råvarubrist som påverkar världsmarnadspriserna på basic commodities.

    Det är inte för inte som västerländska företag i allt större utsträckning finner Indien vara mer intressant än Kina. Här spelar demokrati, engelskspråkigheten och det legala systemet in, vilket dock inte innebär att man skall avstå från affärer i Kina. Det är mera en tyngdpunktsfråga.

    Och för oss svenskar har vi bättre och tidigare kontakter med Kina än med Indien om man går på gamla reseskildringar och andra dokument.

    Politiskt synes nu ett närmande ske mellan Kina och Indien, trots olösta gränsfrågor. Det är en avgörande fråga för Europa till vilket block Ryssland sällar sig, tillåts sälla sig – EU eller ett möjligt asiatiskt.

    Inte saknas det samtalsämnen under statsbesöket.

  22. […] när det var dags för Kinas president Hu Jintao att komma till Sverige var det så dags för mina norska besökare att ge sig av. Sista kvällen kunde vi njuta av Pudongs […]

  23. Kachina skriver:

    Jag har tittat in på hitta.se och ser att det finns fem styck Kjell Johansson i Byske.
    Stackars människor, nu får alla fem smyga i gränderna, för alla fem är utsedda till att vara galningen Kachina. Totalt i Sverige lär det finnas ca. 12 000 med namnet Kjell Johansson.
    Där ser man vad spekulationer kan ställa till med.

    I övrigt ser jag att klubber för inbördes beundran, Torsten och Maverick, har haft sammaträde. Vid nästa sammanträde kan ni ta upp på dagordningen följande frågor.

    1/ Minskar undomsarbetslösheten om man höjer pensionsåldern?

    2/ Minskar arbetslösheten om de som redan har arbete, arbetar fler timmar?

    3/ Minskar arbetslösheten om man skickar ut de sjuka att konkurrera om jobben?

    Tacksam för svar sedan era eminenta sinnen bearbetat frågorna. Vad ni än svarar, är det dags för er att börja tänka. Ni är inge bebisar som bara tar emot och sväljer det som serveras.

  24. Josef Boberg skriver:

    GooodMorgon Kachina – och ALLA Ni andra med för den delen,

    Intellektuella diskussioner = Intellektuella teoretiska diskussioner kan som bäst vara underhållande – i mitt perspektiv sett – men har i sig som Princip ALDRIG historiskt lett till annat än än mera intellektuell inveckling = problem – fortfarande i mitt perspektiv sett.

    Dialog = det som Carl Bildt säger = skriver också sig vilja tillämpa i mötet med de Kinesiska MaktElitarna av rang – kan måhända leda någon stans – under det här historiskt sett unika mötet mellan Sverige och Kina – vad vet jag. Wi som fortfar att andas får se.

    Ha det…
    vännen Josef

  25. Kachina skriver:

    Jag tänkte inte på det först, för grundlösa spekulationer är ju en naturlig del av moderat politik. Men sedan, när det gäller v.bottens utpekande av vissa personer i Byske är inte bara fult, utan olagligt. Vi får hoppas att någon av de utpekade läser bloggen och gör polisanmälan.

    I övrigt hoppas jag att samtalen med Kina går bra och att Sverige i framtiden kan fungera som länk mellan USA och Kina. Det österländska och det västerländska tänkande är som bekant väldigt olikt. Jag hoppas att Carl har kunskap om deras sätt att tänka och känna för att bli ”bryggan” mellan kulturerna.

  26. maverick skriver:

    Gott humör idag kachina – har du varit ut och fiskat idag på morgonen?

    Betr. dina frågor om arbetslösheten låter jag siffran minus 16000 personer tala för sig!

    Betr. ditt återkommande svammel om att skicka ut sjuka på arbetsmarknaden tycker jag att omvänd bevisföring bör gälla. Get ett enda exempel, pla!

  27. maverick skriver:

    rättelse 7:18

    Ge ett enda exempel, pls!

  28. Torsten skriver:

    Kachina,
    Svaret på alla tre frågorna är nej.
    Det tycks som om Du ej lyssnat på vår arbetsmarknadsminister.
    Du borde ha mycket flera frågor.

  29. Kachina skriver:

    Av de 16000 är 8000 praktikplatser utan lön. De nya jobben kommer pga konjunktur inte pga politik. Problemet med arbetslösheten är kraftigt överdriven. I nov. hade Tyskland en arbetslöshet på 11,5%. Snacka om problem.

    Moderaterna i Stockholm har krävt att sjuka skall jobba. Samma moderater som sålde affärscentran. Snacka om en avdelning med cocos i huvudet.

    Jag delar inte Carls politiska åsikter, men jag har den fasta övertygelsen att han har betydelse kan göra mycket inom världspolitiken. Bedriften att driva förhandlingar ute på parkeringsplatsen, i Bosnienfrågan, visar att detta är en man som inte ger upp. När det gäller österlandet gäller,….tålamod. Först lär man känna varandra, får ett vänskapligt förtroende för varandra. Det kan ta år. Först därefter tar man upp de känsliga frågorna.

    Det viktigaste med det här mötet är att, om det lyckas, kan Sverige bli den diplomatiska bron mellan öst och väst.

  30. Kachina skriver:

    Den verbala kulsprutan Maud hinner jag inte lyssna på och de ord jag snappar upp är bara fjolligheter.

    Ditt svar på de tre frågorna är nej. Har du då funderat på varför regeringen driver den linjen?

  31. Torsten skriver:

    Kachina,
    Du är mycket bättre på de stora världpolitiska frågorna än hemmapolitiken.
    http://www.ams.se/Go.aspx?a=74038
    Bifogar en länk, men Du har säkert redan läst den.
    Beträffande Dina övriga siffror. Du har inte haft ett rätt hittills, så varför skall vi tro på dom nu?

  32. maverick skriver:

    kachina

    Ett litet tips.

    Eftersom JUST DU är utpekad som Kjell Johansson i Byske vore det rent moraliskt synnerligen skäligt om DU gjorde en polisanmälan.
    Som läget är just nu känner sig ju ETT ANTAL personer utpekade, varav alla utom en är oskyldig. Bollen ligger alltså hos dig för att fria dels dig själv och dels majoriteten av de övriga med namnet Kjell Johansson. Inte särskilt kontroversiellt, eller hur?

    Betr. dina arbetsmarknadspolitiska frågor är en dialog meningslös. Du kommer åter och åter och åter och åter dragandes med, ursäkta mitt ordval, samma absurda svammel.

  33. Torsten skriver:

    Tack Mararh för kloka ord.
    Ett fel som man lätt begår i dessa sammanhang är att man skriver innan man kommit i ”rätt ” sinnesstämmning.Det blir lätt lite hårda ord då.
    Klart man blir upprörd när man läser rent idiotiska påståenden. Men jag vet att man bör vänta tills man kommer i rätt stämmning.

  34. soli01 skriver:

    Kachina-du är fortfarnde den stora mästaren i antydningar. Varför håller du på så här? Du kan bättre. Kom inte med sådana här tarvliga påståenden som”Moderaterna i Stockholm har krävt att sjuka ska arbeta”. Har du något konkret belägg för något sådant uttalande-kom med det då. Jag vill ha”svart på vitt” på detta! Du kan inte bara kasta ur sig sådant -fram till bevis. Är det som du säger, är detta mycket allvarligt! Ryktesspridning som saknar substans, bör vi inte syssla med eller hur?

  35. Kachina skriver:

    Torsten

    Det är fortfarande 369 000 arbetslösa. Minskningen av moderaternas uppgivna siffra på 1,5 miljoner som står utanför arbetsmarknaden med 18 000, är en fis i rymden. Du är som en tvättsvamp som suger i dig propaganda utan att tänka. Du svarade nej på alla mina frågor, men svarade inte på varför Allianzen för en politik som går stick i stäv med att lösa de problemområden de räknat upp.

    soli01

    Skall söka fram artiklarna under helgen.

    Maverick (och alla andra)

    Kachina existerar bara i cyberspace (och som kosmiskt väsen) Det finns ingen fysisk person som diskuterar på gator och torg, varken politik eller religion. Därför är det meningslöst att nämna namn. Den fysiske Kachina existerar inte.

    Namnet är som Maverick, en egenskap. En maverick framträder ofta i fysisk form, på flera ställen samtidigt. Kachina har bara framträtt i fysisk form vid två tillfällen, Buddha med intelligensen och Jesus med kärleken. Jag använder namnet för att jag efter en olycka, när jag låg i koma ”stod inför” (om man använder bibelspråk) det väsen som är vår kosmiske anfader, som för mig uppenbarade sina egenskaper VILJA, (enortmt dynamisk), KÄRLEK och INTELLIGENS (en grad av I som är ofattbar). Dessutom visades för mig Universums egenskap/princip, HARMONI.

    Det finns ingen mening i att spekulera i vem jag är, eftersom Kachina för tillfället inte existerar i fysisk form, men det är honom många väntar på och att den Gudomliga VILJAN skall uppenbaras.

    Jag börjar förstå nu vadni menar med mina bättre dagar och mina sämre dagar. Mina bättre dagar ser ni som när jag talar uppmuntrande om CB, mina dåliga dagar när jag sågar moderat politik. Det är så att jag har akting för personen Carl Bildt och hans kompetens som utrikesminister och världspolitiker, men den inrikespolitik han företräder sågar jag totalt. Det är så att antingen har Allianzen cocos i bollen, eller så har de en dold agenda. Annars agerar man inte så motsägande som man gör.

  36. Torsten skriver:

    Kachina,
    Är Du säker på att Du vaknat ur den där koman?
    Det ställer Dina uttalanden i en annan dager.
    Dina jämförelesiffror påminner mig om ”Du läser statistik som faan läser bibeln”.
    Läs och redovisa fakta:
    http://www.ams.se/Go.aspx?a=74036

  37. soli01 skriver:

    Torsten-denna länk säger ju det mesta om att det ”går bra för Sverige”. Vi ska väl glädjas åt detta så länge det varar. Ingenting som görs av nya regeringen är ju bra enl vissa!

  38. Kachina skriver:

    Antingen är det jag eller du som inte kan läsa statistik. Du måste förklara vad du menar.

    81 000 lediga jobb? Det skall ställas mot antal varse. Vid valet var arbetslösheten 4%. Nu har den sjunkit till 3,3% Visst är det bra, men inte märkvärdigt. Vi har sett sådana siffror förr, men du måste förklara vad du menar, jag är för dum för att lista ut det själv.

    Om jag vaknat upp ur koman? Ja, tyvärr. Jag fick returbiljett och ingen förklaring varför.l
    Kanske det var malfunction på hissen, så den gick uppåt istället för neråt och han som är därnere fasar inför tanken på att jag skall komma dit.

  39. Kachina skriver:

    Det skall vi glädjas åt, att det går bra för Sverige, men inte beror det på inrikespolitiken.

    Däremot skall vi nog erkänna att CB skapar en del jobb. Hans flängande ger uppmärksamhet och positiva sidoeffekter för svenskt näringsliv. Kan han dessutom göra Sverige till navet i det världspolitiska hjulet, kommer vårt näringsliv att skörda tiofalt.

    Jag är inte speciellt impad av varken Kina eller USA, men jag hoppas,hoppas, att CB kan göra Sverige till bron mellan öst och väst, göra Sverige till ett världspolitiskt nav.

    Därför sänder jag positiva tankar på högsta frekvens.

  40. Torsten skriver:

    Ja, så verkar det vara soli.
    Som Du ser så blandar man statistik med andra fakta.
    ”… som faan läser bibeln”.
    Men snart får han tydligen snart hjälp med det. Undrar om han klarar av att vända på ordningen. Han kommer väl att jämföra himmelriket med den värsta fascistregim.

    Kachina, är det inte dags att glömma gamla föorätter, öppna ögonen och se positivt på det som faktiskt händer.

  41. Kachina skriver:

    Kan du inte hjälpa mig att tolka siffrorna, Torsten?

    Visst, det ser väldigt positivt ut för Sverige nu, men jag har fortfarande inte fått förklaringen på varför regeringen agerar så motsägelsefullt.

  42. Torsten skriver:

    Kachina,
    Hav tålamod!

  43. Torsten skriver:

    ”Den verbala kulsprutan Maud hinner jag inte lyssna på och de ord jag snappar upp är bara fjolligheter”.
    Ja Kachina, det låter som om Du förtränger och inte vill lyssna på kvinnor.
    Eller Du hör bara det som Du vill höra. Har förstått det för länge sedan.
    Koncentrera Dig någon gång. Försök att hänga med, för hon har oftast mycket kloka åsikter.
    Maud är en klok och energisk minister.

  44. maverick skriver:

    kachina

    Kanske skulle du vilja vara vänlig och dra dig tillminnes hur jag försvarade dig, dvs sign. kachina, när någon annan användare på denna blogg för ca en vecka sedan la sig till med signaturen kachina2. Jag uttryckte ordagrant att jag ansåg detta vara osmakligt gjort!

    På en blogg skall anonymiteten alltid finnas (för den som av olika skäl så önskar), likaså skall signaturer som påminner om varandra enbart användas ytterst begränsat och framför allt inte i syfte att ”försöka blanda ihop korten”. Detta menade jag att sign. kachina2 gjorde och jag reagerade också på detta genom att kommentera det.

    Vad jag avsåg med mitt inlägg tidigare idag var att eftersom du uppmanade någon/några av de Kjell Johansson som finns i Byske att göra en polisanmälan, tyckte jag det vore på sin plats att du i stället gjorde detta p.g.a. att det är sign. kachina som utpekas vara nämnde Kjell Johansson.

    På detta svarar du mig med en harang innehållande, ursäkta mig, ”en drös svammel à
    la New Age”.

    Du brukar ju tala om empati osv. – därför tyckte jag det var på sin plats att du själv grep tag i grundproblemet och agerade å dessa dina medmänniskors vägnar som oskyldigt utpekas vara sign. kachina.

    Men ……………. v.g. observera att detta var min åsikt som jag luftade, jag anser naturligtvis att var och en skall handla efter eget bevåg.

  45. Kachina skriver:

    Maverick

    Det är bara den som lidit skada som kan göra polisanmälan. Jag har inte lidit någon skada av det yttrade och namnet Kachina är inte mönsterskyddat, så jag kan inte göra någon anmälan.

    Jag kommer ihåg händelsen med kachina2 och du skall ha stort tack för ditt agerande.

  46. maverick skriver:

    ok kachina,
    jag avslutar här!

    Men …………………………………… eftersom du är en nyfiken person kan jag tipsa dig om något annat :

    ”Med ett mönster menas en produkts utseende.
    I dagligt tal används ofta ordet design i stället för mönster. När vi talar om mönster- eller designskydd är det frågan om ett rent form- eller utseendeskydd. För den bakomliggande tekniska idén eller funktionen krävs patentskydd.”

    Du får gärna besöka PRV:s hemsida http://www.prv.se för att förkovra dig ytterligare.

    /mvh

    PS Det här med patent osv är jag, om jag får skryta litet, ganska duktig på! DS

  47. Kachina skriver:

    hmmmm,…..maverick. Sysslar du dessutom med elektronik?

  48. hjortfot skriver:

    Kachina skulle kunna som författare till ett stor antal inlägg göra gällande ett namnskydd vad gäller den nu så väl inarbetade signaturen Kachina. Då är vi inne på avdelningen upphovsmannarätt och droit morale. Varför skulle inte Kachina kunna vara skyddat när Bo Baldersson var det?

  49. Josef Boberg skriver:

    Hejsan Alla,

    Jisses vilken underhållning det finns här på Carl Bildt´s blogg. Det bubblar faktiskt då och då ett gott kluckande skratt ur mig.

    Ha det…
    vännen Josef

  50. soli01 skriver:

    Kachina-det var ingen trevlig ton-den luktar vänster, men tack för tipset!

  51. Kachina skriver:

    Det är bättre än när det luktar brunt.

  52. Torsten skriver:

    Kachina,
    99% av det Du hittills levererat luktar brunt.
    Är Du verkligen vänstersympatisör?

  53. Josef Boberg skriver:

    Hej Alla,

    Nu bublar det inte längre inombords i mig.

    Ha det…
    vännen Josef

  54. […] Carl Bildt skriver att han ska ta emot Kinas president Hu Jintao och utrikesminister Yang Jiechi. Han skriver bland annat att han är övertygad om att en öppnare ekonomi också leder till ett öppnare samhälle, samt att Kina i och för sig är ett bättre land nu än under Maos dagar. […]