Ekots lilla story

Nu har jag försökt att med Ekots reporter – som tydligen ägnat veckor av sin arbetstid åt denna fråga – gå igenom hans långa lista på mina 56 påstådda uppdrag där det finns ett tiotal jag inte skulle ha avsagt mig.

En del som finns på den listan vet jag faktiskt ingenting alls om. Det kan vara någonting mycket gammalt. I något fall handlar det om arbets- och diskussionsgrupper som funnits under tidigare år men inte längre gör det. Inte något fel i sådant.

Och i listan finns fantastiskt nog också med sådant som att jag varit programledare i TV8.

Inte i något fall handlar det om bolagstyrelser som jag fortfarande skulle sitta kvar i. I strikt mening hävdar inte reportern detta heller – även om man använder formuleringar som inbjuder till den tolkningen.

Avsiktligt? Tja…

Och i de övriga – genomgående framträdande internationella eller nationella tankesmedjor – har jag avgått och deltar inte längre i de rådgivande styrelserna eller styrelserna.

Jag kvarstår dock – som jag redovidat – i de honorära redaktionsråden för tre internationella kvartalstidskrifter.

Slarvet i storyn kan illustreras av att det också finns viktiga uppdrag under senare år som helt enkelt missats, t ex att jag satt i styrelsen för RAND Corporation i USA.

Visst väsen gjorde man i lunchekot och även senare av konsultföretaget European Advisory Group i Berlin.

Jo, det stämmer att vi var fem stycken som satsade lite pengar i ett möjligt konsultbolag 2001. Två av oss – däribland jag – lämnade dock det arbetet och sålde aktier rätt kort tid därefter.

Säkert gör EAG i dag ett intressant arbete, men om detta vet jag egentligen ingenting eftersom jag inte haft några kontakter med företaget på åtskilliga år.

Och den Istvan Gyarmati som intervjuas i ärendet säger – när jag når honom per telefon i Budapest – att han nog har missuppfattar frågeställningen och att uppfattat att han talat med en svensk reporter som mest ville att han skulle tala väl om mig i alla upptänkliga avseenden.

Så kan det vara.

Vidare vill man tydligen – även om man inte sänt det än – misstänkligöra den s k Group of Personalities med uppgift att utreda EU:s satsningar inom säkerhetsforskning som jag ingick i för några år sedan.

Och den var jag förvisso med om.

Den intresserade kan ladda ner rapporten från 2004. Jag ingick i gruppen tillsammans med bl a Javier Solana, Martti Ahtisaari, två ledamöter av EU-kommissionen, ett antal EU-parlamentariker och företrädare bl a för Ericsson Microwave i Sverige.

Starkt komprometterande, kan man anta.

Allt beror på vilka glasögon man har. Och vilket syfte man har.

24 Responses to Ekots lilla story

  1. maverick skriver:

    Bäste CB,
    Som vanligt hanterar du detta på ett exemplariskt sätt!
    Trevlig fortsättning på helgen,
    Mvh

  2. David Igra skriver:

    Som sagt: Beklagar att SR gjort en billig poäng av detta, det blir desto dyrare för dem att återskapa deras trovärdighet.

    Precis som när SvD för några år sedan trampade i klaveret genom en synnerligen ogrundad nedsmutsningskampanj mot Maciej Zaremba (!) så har Ekot denna gång handlat mot bättre vetande vilket gör att hela SR:s trovärdighet ställts på spel.

    Precis som aliaset maverick redan gjort gällande så har du hanterat detta på ett exemplariskt sätt.

  3. pettson skriver:

    maverick
    Jag håller med.

    CB, du hanterar dessa horder av kackerlackor (=journalistkåren) mycket elegant. Jag önskar att vi hade fler politiker av din kaliber.

  4. cduckling skriver:

    …och kvällsekot rapporterar att KU-ledamoten Morgan Johansson ”tvivlar” på sanningshalten i Carl Bildts uttanlanden inför utskottet…

    SR sprätter vidare i dyngan.

    För övrigt är det något besynnerligt att den person som det alldeles nyligen rapporterades om av Person i Stjärnhov (f.d.) på följande sätt:”Det är synd om grabben – han behöver ju försörjning”, nu påstås inneha 56 eller 59 omfattande internationella uppdrag där det tjänas storkovan. På vilket sätt man sprider dyngan verkar vara mindre betydelsefullt – huvudsaken att det stänker riktigt mycket. Alltid fastnar något…

  5. Lena skriver:

    Allianzen börjar tappa greppet. Då börjar man sprida dynga på Sveriges Radio, socialdemokraterna, Expressen… alla som granskar eller uttalar ett kritiskt ord.

  6. janne11 skriver:

    Som jag skriver på min egen blogg så är jag stolt. Givetvis över Carl Bildts gedigna kunskaper och erfarenheter inom utrikespolitiken som jag ofta ser prov på både i hans föredragningar inför moderaternas riksdagsgrupp och i riksdagens kammare, men även för att han är ett föredöme när det gäller att stå upp för sanningen och ge svar på tal till dyngspridande reportrar. Det behövs fler som Bildt i svensk politik, politiker som inte låter sig hunsas och förnedras!

    Hälsningar Jan Ericson, riksdagsledamot (m)
    Hemsida och blogg: http://www.ericsoniubbhult.se

  7. pettson skriver:

    cduckling

    … ja, den gode Morgan, som har fått ett för honom övermäktigt uppdrag som KU-ledamot. Jag ser fortfaranade bilden framför mig när han gick på bet efter bet i samband med svaren från CB, och vände sig förtvivlat, likt en sårad treåring i sandlådan, till fröken Berit för att få tröst. Hur nu hon har hamnat i KU är ju också en gåta. Men det är klart, vad har den sidan att komma med? Det måste vara frustrerande att spela i en lägre division.

  8. Lena skriver:

    pettson
    Varför känner du att du behöver förlöjliga de socialdemokratiska KU-ledamöterna?

  9. Bo W. Höglund skriver:

    Håller helt med Lena 10.39 – HELT onödigt – det klarar de ju bäst själva! :)

  10. dacke skriver:

    Enligt vad jag har hört (kurtlundgren.webblogg.se) är Carl Bildt med både i Rotary och i en vinprovarklubb, han avsätter en del av lönen i en ppm-fond och, vad värre är, han har egen plånbok!
    Tvi vale.

  11. sidensvansen skriver:

    Carl Bildt bedyrar sin egen oskuld så starkt att man blir lite misstänksam.
    Och att han skulle ha en egen plånbok…det tror jag inte ett dugg på.

  12. maverick skriver:

    Så har då kachina/kachinka/hillary2/anna sjödin/ förökad sig själv/a igen! Lena (alianz)
    har blivit till . Återigen genom delning?

  13. kruzze skriver:

    Jag ser likheter mellan det Bildt går igenom och Kafkas inte allt för trevliga roman ”Processen”. I likhet med Bildt är huvudkaraktären Josef K åtalat för något som han inte exakt vet vad det är. Men det bara det faktum att han är misstänkt för något gör att han behandlas som om han vore skyldig.

    Den mest smaklösa kritiken jag har hört hittils är från Svenska freds ordförande(!) i P1 igår, när hon totalt sågade Bildts trovärdighet för att han hade optioner i en fond som har andelar i amerikansk försvarsindustri. Om det faktumet gäller för att förlora trovärdigheten skulle långt mer än hälften av svenska folket inte ha någon trovärdighet eftersom de på ett eller annat sätt, genom fondsparande eller pensionsparande, äger andelar i någon industri som säljer till någons försvarsmakt.

    Hittills har ingen av Bildts kritiker lyckats fästa någon skit på honom utan allt har runnit av, och det måste jag säga är mycket imponerande eftersom det är en stor skara människor som försökt i över ett halvår. Vem skulle klara av det egentligen utan att åka dit på någon gammal försyndelse?

  14. ollemunter skriver:

    Jovisst, det är som att hälla vatten på en gås, det bara rinner av och sådan är Carl Bildt. På det viset är han djävlligt lik en annan storljugare, Göran Persson, man kan inte begära att dom skall ta varann i hand, men likheten finns onekligen.

    Att Carl Bildt synar gravens botten är ju uppenbart och när han faller så blir det hårt.

  15. ollemunter skriver:

    muppen maverick!

    Tillhör inte du den klubben, trodde du spelade i samma division som Kachina och Anna Sjödin.

  16. […] Varför jag gillar Bildt april 21, 2007 Posted by Friskytten in Media. trackback Jag medger gärna att jag var tveksam till valet av Bildt som utrikesminister. I vissa avseenden måste jag säga att mina tvivel kvarstår. Dock, det är inget annat än skönt att se honom i farten igen, av den enkla anledningen att vi äntligen har en borgerlig politiker som äter journalister till frukost. […]

  17. David Igra skriver:

    I och med att jag personligen håller SR för en högre journalistisk standard så har det här tarvliga smutskastningförsöket irriterat mig en hel del. Efter att ha läst Ekots nyhetspolicy (se länk: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=509703 ) så blev jag än mer förargad då denne radiomurvel i stor grad frångått egna principer för att göra enkla sensationsnyheter. Gransnknig i all ära, hade det legat ett uns av sanning i insinuationerna så hade det varit allvarligt. Men då fallet var det motsatta så borde man insett att det var dags att lägga storyn på hyllan, men icke.

    Därför mejlade jag faktiskt mina åsikter till denne och även hans chef. Jag föreslår att ni gör detsamma. Det är bra att man låter sina åsikter höras.

    Murvel: daniel.ohman@sr.se
    Ekochef: cilla.benko@sr.se

  18. hans2 skriver:

    I journalistens uppgifter/skyldigheter ingår att gräva upp sanningar och rapportera vad de finner till sina läsare/lyssnare/tittare. Nu anser sig media (eller åtminstone delar därav) har hittat uppgifter om CB som de anser det vara sin plikt rapportera. Utmärkt, så skall ett samhälle med fri media fungera. Alla enskilda medborgare har rätt till fullständig, objektiv och ocensurerad information om samtliga ämnen som intresserar var och en av oss.

    Dock, enligt västerländsk rättsuppfattning är varje enskild individ oskyldig till dess motsatsen bevisats. Gäller även CB.

    Lika självklart har CB rätt att försvara sig. Med all kraft han är mäktig. Att som sidensvansen bli misstänksam därför att CB starkt betonar sin oskuld synes mig märkligt. Skulle sidensvansen bli mindre misstänksam om CB var svagare i sitt försvar?

    Ollemunter har bestämt sig för att CB är en storljugare. Allt vatten rinner av CB. Skulle det möjligen kunna bero på att CB faktiskt är oskyldig? Åtminstone tills motsatsen bevisats. Eller är CB – enligt ollemunter – så förtappad att han är undantagen västerländsk rättsuppfattning?

    ”Att CB synar gravens botten är ju uppenbart och när han faller blir det hårt”. Är det till att vara i besittning av kristallkula?

  19. soli01 skriver:

    Jag har sagt detta tidigare och säger det igen, ” olle” är ”munter”!
    hans2- ett bra sätt att få oss att tänka till lite innan vi skriver är nog att det finns någon som på ett bra sätt spjälkar upp det hela -ja i atomer. Fortsätt med det!

  20. pettson skriver:

    Självfallet är Carl Bildt skyldig. Vad är han skyldig till? Jo, han är skyldig till sin blotta existens i detta politiska medelmåttornas Paradis (se röd-grön röra). I detta politiska medelmåttornas Paradis får man skylla sig själv om man sticker ut hakan. Hur törs man bygga upp en hög personlig kompetens, integritet, effektivitet och ekonomiskt oberoende i ett land, där sådant effektivt har motarbetats genom årtiondens skol- och utbildningspolitik, facklig diktatur och ”fördelningspolitik”.

    Självfallet är Carl Bildt skyldig. Hur törs han behandla dessa horder av kackerlackor (=den vänsterextrema journalistmobben) så som han gör? I detta politiska medelmåttornas Paradis förväntas en politiker lägga sig på rygg inför dessa SAP- och LO-knähundar (och på sin höjd drista sig till att tigga en cigarrett).

    Självfallet är Carl Bildt skyldig. Han är inte bara skyldig. Han utgör ett hot. På vilket sätt utgör han ett hot? Jo, tänk, om det uppvaknande svenska folket så småningom börjar vänja sig vid tanken att det faktiskt finns effektiva, kunniga, pålästa och kompetenta politiker även i detta land. Det är hot mot den andra sidan, den röd-gröna röran. Det är deras värsta mardröm. Självfallet skall han krossas och utraderas från den politiska spelplanen. Frågan är bara om den röd-gröna rörans samlade krafter, ivrigt påhejade av sina knähundar, räcker till mer än att på löpande band förlöjliga sig själv.

    Carl Bildt, jag är stolt över dig, och jag är stolt över den regering, som du ingår i. Ni tillsammans gör att jag tror på en framtid för Sverige.

  21. hillary2 skriver:

    Nyligen framhöll Bildt här på bloggen hur viktigt hans tidigare engagemang och RAND Corporation var. Slog upp och läste hur de beskrev forskning. Ska inte gå in på några detaljer eftersom ni andra troligen inte är insatta. Kan kort säga att använder man otillräckliga och mycket omoderna metoder kan man inte skaffa fram ny kunskap!

    Bildt yvs och framhåller den utomordentliga vikten av sin tidigare och nuvarande internationella verksamhet. Jag tvivlar på att den är så beydelsefull och så utomordentligt förträfflig som han med stor envishet vill få oss att tro.

    Behållningen av Ekots lördagsintervju idag var journalisten. Bl.a. lät han sig inte avbrytas mitt i en mening trots att Bildt ropade: Stopp!
    Bildt syns ha en släng av storhetssjukan – den otrevliga sjuka som kännetecknar många mindre goda politiker – de som har mindre god självkännedom men stor självkänsla. De som tror att deras egna omvärldsanalys är den enda ”rätta”.

  22. ollemunter skriver:

    jo nog är jag ”munter” allt och det visar sig snart, hur mycket CB ljugit om sin medverkan i det han inte medverkar i.

  23. Kachina skriver:

    pettson

    ”Jo, tänk, om det uppvaknande svenska folket så småningom börjar vänja sig vid tanken att det faktiskt finns effektiva, kunniga, pålästa och kompetenta politiker även i detta land”

    Menar du typ Dick Cheney? Kunnig, påläst, kompetent, har avgått ur alla bolagsstyrelser, men alla bolag där han suttit i styrelsen tjänar just nu storkovan på kriget i Irak, ett krig som Dick var en av de främsta företrädarna för.

  24. eslander skriver:

    Suck.
    Man behöver bara lyssna på Morgan Johansson eller kontrollera på KU:s hemsida vilka som håller på med sina utredningar av vår utrikesministers förehavanden. Det har blivit en fix idé, även för Berit Andnor. Det är i mina ögon så patetiskt. Vad ekot har presterat är en annan historia men en förlängning av den här fixa idén som gripit omkring sig.
    Det är väl självklart att en internationell politiker har ett internationellt nätverk. Utrikesministern har väl knappast någon större behållning av att vara med i nätverk eller föreningar, klubbar eller organisationer på hemmaplan, där han har sina egna regeringskolleger att samverka med.
    Ett starkt självförtroende har ju vår utrikesminister på grund av sin internationella bakgrund och den respekt han bemöts med. Det är väl den klassiska svenska avunsjukan som har drabbat de personer som kämpar med sina egon och hamnat i skuggan.