Benfica mot Porto

I eftermiddag bär det så av till Lissabon för att titta på fotboll!

Hemmalaget Benfica spelar mot Porto och det lär vara upplagt för betydande dramatik på den stora fotbollsstadion i kväll.

Mina medarbetare har för säkerhets skulle försett med mig skriftligt underlag om både boll och fotboll att läsa på planet ner.

Mycket omtänksamt.

Nu skall det medges att det inte främst är fotbollen som drar mig till Lissabon. Men det råkar vara så att den middag som den portugisiske utrikesministern Luis Amado och jag skulle äta sammanfaller med den stora matchen, och då frågade han mig om det inte var bättre vi gick på den.

Jo, det var självfallet OK, under förutsättning att det blir också middag med ett gott portugisiskt rödvin och min portugisiska favoritost.

Jo, det har han lovat att det också kommer att bli.

Men mitt huvudskäl till resan till Lissabon är ändå måndagens överläggning med det inkommande portugisiska EU-ordförandeskapet.

I sommaren tar Portugal över efter Tyskland, och det är nu som planeringen av arbetsagendan för andra halvåret 2007 sker.

Att påverka handlar ofta om att vara lite på framkant i de olika frågorna.

75 Responses to Benfica mot Porto

  1. Maverick skriver:

    God morgon Carl,
    Först besöker du Park Hotel i Bremen som svenska fotbollslandslaget hade som bas under fotbolls VM förra året och två dagar senare skall du se Svennis gamla lag spela nere i Lissabon.
    Vad blir nästa diplomatiska drag? EU:s utvidgade diplomatiska kår gör upp på det gröna fälet om ”Carl´s Trophy”?

  2. Stefan L skriver:

    Så sant som det är sagt – man måste vara i framkant om man skall påverka… Vore kul att i nästa eller näst, nästa blogg få höra lite tidig info om vad som kan tänkas stå på agendan för nästa halvår. Kul vore också att få namnet på den portogisiska osten :-)

    /Stefan L

  3. marie skriver:

    Ja du Bildt

    Vad skall man säga………rätt man på rätt plats vid rätt tillfälle i världshistorien.

    Det här med att var lite på framkant stämmer så väl i alla livets skeenden. Att vara bra påläst och att ha ett konstruktivt och analytiskt tänkande tillsammans med lite kreativitet är en del av ingredienserna till framgång.

    Lycka till

  4. Pelle skriver:

    Eller så är det första april. Skriftligt underlag att läsa på planet? Nja.

  5. Niklas skriver:

    Du njuter mest av fotbollen om du dras med av pulsen från fotbollen och håller på ett av lagen, nödvändigtvis samma lag som Luis Amado håller på ;). Trevligt att läsa din blogg :)! Hoppas du får se en bra fotbollsmatch..

    Mvh,
    Niklas

  6. Dear Foreign Minister Bildt,

    In your travels you may have run into Newt Gingrich who was once the Speaker of the House in the USA. Well, there’s the possibility the man may run for President of the USA. Should you see him again in your travels, please feel free to pass along to him what follows below about language. You’ll see within my text below my name. I hope you’ll enjoy my text and pass it along.

    Best wishes to you in your efforts on behalf of Sverige,

    Michael Flessas
    Katrineholm Review

    ”Eye of newt and toe of frog, wool of bat and tongue of dog”

    — from ”The Scottish Play” by William Shakespeare

    Well, according to CNN Newt Gringrich had a few things to ‘spew’ about bilingual education in the USA:

    ”The American people believe English should be the official language of the government. … We should replace bilingual education with immersion in English so people learn the common language of the country and they learn the language of prosperity, not the language of living in a ghetto,”

    Newt, ol’ ye with ”tongue of dog,” when you speak of the ”American people” did you take a poll? Did all ”American people” agree with you or just the mono-lingual rednecks? It’s hard to believe you earned a Ph.D. when you come out with garbage like that. Newt, the United Nations has many languages spoken there. Would you claim the UN is a ”ghetto” as well?

    Let me refer to Sweden with regard to bi-lingual education. Many people here believe speaking multiple languages is a good thing. Yes, English is taught in the schools here as a kind of unofficial second language for English is useful because it spoken as a first, second, or third language (or more) by so many people. It is the current ‘Esperanto’ or, if you prefer, ‘lingua franca’ around the world for the time being. Other languages, such at the language of the parents if parents are immigrants, are also taught here so children will not only be able to communicate at home but also be able to retain the language for future use which can benefit Sweden. We need as many people as possible speaking as many languages as possible to help Sweden function in the larger world. So, thus far good sense has ruled the day and it is often only disgruntled disgruntled xenophones or toadies to political ‘master’s that believe otherwise.

    Perhaps, however, you are right and the American people should have one language. In that case, why not select a language of the real American people and not the offspring of Europeans who floated up uninvited? Why not choose the language of the Navajo or Hopi people or some other tribal language? Newt, oh unfair Dr. Newt, the main purpose of language is to communicate. It should not be a political straw man used to whip up support from mono-lingual xenophobes.

    Now, although it is not necessary since I did not actually say nor write the name of the play, I nevertheless wish that ”Fair thoughts and happy hours attend you” although your speech indicates to me you may have ‘attended’ one too many ‘Happy Hours’ over the years and it has affected your ability to think.

    Oh, one last thought. Newt, if you should ever come to Katrineholm, Sweden be sure you are up on your Swedish because although I am one of the world’s worst Swedish speakers, I will not speak to you in English should you come here as a tourist. We’ll speak in Swedish only. I’ll make a special example of you just to get my point across about language and even flexibility and fairness when it comes to dealing with others who may not speak your language fluently enough to please you or the rednecks that support you.

  7. Observatören skriver:

    Den här bloggen har blivit polisanmäld eftersom det finns kommentarer som uppmanar till folkmord som inte Bildt har plockat bort. Det betyder att Bildt är ansvarig för spridandet av uppmaning till mord.

    Läs mer på http://jinge.se

    Det kan bli ett väldigt intressant fall…

  8. Observatören skriver:

    Den som har en aning om vad den där Thunder skriver om får förmodligen nobelpriset!

  9. John skriver:

    ”Thunder…..FOOL” och en ytterligare som ännu inte yttrat sig i detta forum på Bildts blogg ser ett egenvärde i att kritisera Bildt i alla lägen, förmodligen även om Bildt – rent hypotetiskt – skulle erkänna Thunder…..FOOL’s ”åsikter” som korrekta.

  10. Observatören skriver:

    Nu ska du inte på något sätt förväxla mej med Jinge. Jinge skulle aldrig skriva anonymt, vilket jag gjorde den här gången.
    Det enda jag gjorde var att lyfte fram Jinges inlägg och polisanmälan mot den här bloggen. I övrigt så känner inte jag Jinge och han känner inte mej.

    Som sagt… Jag tycker det är en väldigt intressant fråga rent generellt vem som bär ansvaret för kommentarerna på en blogg. Och varför modererar inte Bildt kommentarerna?

  11. Annika skriver:

    Tror att Bildt inte modererar kommentarerna därför att han helt enkelt tycker att folk ska fa säga vad de vill. Demokrati, hört om det? Dessutom är bloggen inte ”hostad” i Sverige sa en polisanmälan leder ingenvart. Tror jag i alla fall.

  12. Egon skriver:

    Observatören:

    Varför modererar inte Bildt bloggen? Förmodligen för att han inte har tid.

    Finns många dårfinkar som skulle göra det mycket arbetsamt.
    Alternativet är att låta dårfinkarna få stå kvar eller att stänga ned möjligheten att
    kommentera. Vi får se vad som händer.

    På tal om hets mot folkgrupp etc. Kan det mycket väl vara någon som medvetet provocerar fram detta. Det finns helt enkelt olika typer av dårfinkar.
    Tror det bästa sättet – som många påpekat – är att helt enkelt bortse från dem.
    Verkar vara det effektivaste sättet.

  13. David Igra skriver:

    Min iver att diskutera vad du skriver leder mig till ett smärre erkännande. Portugal är en vit fläck på mitt politiska medvetande. Det enda jag minns från mina skoldagar är ett det var en diktatur kort tid innan dess medlemskap i EU. Men vad Portugal gjort och handlat rent utrikespolitiskt är en gåta för mig, därför ser jag fram emot deras ordförandeskap då man av praxis brukar passa på att ta upp frågor som är angelägna för ordförandelandet.

    Kanske kan du i ditt nästa inlägg presentera några av de punkter Portugal vurmar för?

  14. SL skriver:

    Ja, Jinge är om något ute och cyklar. Han har spridit dessa kommentarer från Bildts blogg. Han om någon ska verkligen fundera på detta. Den som skriver i media eller på annat sätt är ansvarig för vad som skrivs. Glöm att du som har kommentarer öppna kan vara ansvarig för vad som skrivs. ANMÄLAN SKA GÖRAS MOT DEN PERSON SOM SKRIVIT!
    Att sprida vidare alster är aldrig tillåtet-har Jinge frågat.

  15. Johans tankar... skriver:

    SL, jag tror du har fel i det här fallet. I och med att det är Carl Bildts blogg så är han en form av ansvarig utgivare för vad som publiceras. Om inte annat så borde en minister skämmas och offentligt be om ursäkt för att han ser till att folk(?) kan sprida budskap av mycket tvivelaktig karaktär.

    Vad det gäller Jinges publicering av kommentarerna så faller det förmodligen under citaträtten. Jag tror att den som har skrivit kommentarerna inte kan åberopa den ideella upphovsrätten.

  16. John skriver:

    Observatören:

    Vet inte om du missförstod mig i mitt senaste inlägg, men jag syftade inte på Jinge när jag skrev;

    ”en ytterligare som ännu inte yttrat sig i detta forum”

    utan en annan som yttrat sig kritiskt mot Bildt, oftast utan saklig grund på andra forum på denna blogg. Tror att vi är ganska överens i sak om att det är en intressant diskussion om vem som bär ansvar för vad folk skriver och hur folk yttrar sig på bloggar.

    Om inte annat anser jag att Bildt nog borde ange någonstans vilket typ av språk han accepterar på sin blogg samt vilka konsekvenserna kan bli för den som skriver något kränkande mot andra personer/folkgrupper etc. på hans blogg.

  17. Observatören skriver:

    John
    Det var inte till dej det var riktat, utan till Thunder som blandade in Jinge i mitt inlägg.

  18. Napoleon Svensson skriver:

    Johan, Jinge och andra

    Visst jag kan hålla med om att bloggen gott kunde modereras. En del av kommentarerna är ju fullständigt kokko, och några saluför tom. som ni påpekar tvivelaktiga budskap. Men i stort är min uppfattning att denna typ av bloggar är av godo. Det är mycket intressant att som medborgare kunna ta del på detta sätt av en makthavares funderingar. Sen att det utnyttjas av en massa stollar må kanske vara hänt, men något vidare farligt forum för hat har det väl knappast blivit.

    En reflektion är möjligen att en del av kommentarerna har en sorts satirisk funktion, kungen får sitt släptåg av dårar…

    Men:
    ”borde skämmas”
    ”offentligt be om ursäkt”
    ”om man inte läser kommentarerna borde man inte blogga”

    På vilket sätt tycker NI att ni bidrar till att höja debattnivån här bland kommentarerna? För mig känns det känns faktiskt mest som ännu ett sätt att kasta skit på Bildt.

    Men visst, om du läser det här Carl: kanske borde du överväga att ta bort det värsta skräpet. Men sluta inte med dina dagliga rapporter! Det är en intressant utveckling och gör om medielandskapet lite när en sådan som du börjar blogga. Det förnyar, skakar kanske till och med om lite, inte så att man behöver bli lyrisk, men det kan aldrig skada!

  19. Napoleon Svensson skriver:

    Vad jag menar är att i bloggkommentarerna blandas verkligen högt och lågt, genomtänkt och ogenomtänkt, fientligt och vänligt. En del av kommentatorna använder det nog också mest för att roa sig själva, som en sorts underhållning, och bakom alias. På så vis kan man säga att kommentarerna i viss mån genomgår en sorts fiktionalisering och vissa meddelanden kan vara ironiskt iscensatta för att kanske skapa en karikatyr av motståndaren. Det blir delvis en ganska fascinerande blandning. Och allt är nog inte menat helt bokstavligt. Absolut inte mig emot att man lyfter ut rasistiska osmakligheter och annat lågt, men jag tror att ni gör en för stor grej av det, faktiskt.

  20. StefanD skriver:

    Snart dags för nästa expressen-häxjakt antar jag. ”Hets mot folkgrupp på Bilds blogg”. Följt av en långdragen mediekampanj för att tvinga fram en stängning av bloggen som expressenreportrarna hatar så mycket.

    Situationen är tyvärr dock inte helt okomplicerad. Bildt ÄR ytterst ansvarig för det som publiceras i denna hans blogg. Inklusive kommentarerna. Jag har suttit och tänkt på detta när man läst Thunder/Fools inlägg men inte velat säga någonting. Eftersom vetskapen om det sätter ett vapen i händerna på de som vill tysta bloggen. Thunder/Fool skulle lika gärna kunna vara den där expressenreportern som på det här sättet försöker komma åt Bildt.

    Problemet är att Bildt knappast har tid att moderera dessa kommentarer. Vidare tror jag det är ganska tveksamt om man kan sätta en statstjänsteman på att moderera utrikesministerns blogg. Jag hoppas jag har fel, men om det jag precis sa stämmer så kommer antagligen kommentatorsfunktionen att ryka snart.

    Vi får se. Lagen är dock ganska klar på detta område. Jag är dock lite osäker på om bloggen skall anses vara en privat blogg, eller en offentlig sådan. Det har viss betydelse. Ni som är jurister vet vad jag pratar om.

  21. StefanD skriver:

    Förtydligande: När jag sa offentlig sådan menade jag offentlig i bemärkelsen ”del av myndigheten utrikesdepartementet”.

  22. Thunder/FOOL;)LazySAINTEarthling1TrinityPeteParfalk skriver:

    OBS! WordPress har CENSURERATS av DE som TILLÅTS av Militärer att GÅ VIA MIN dator så ska kanske ta ett snack med Lokala TERRORIST SD & ND & NSF Anarkisternas ÄCKEL här

    DE ÄR en skam för sverige och ÄCKLIGAST av all ÄR Erik NAZIST Juden Adler & hans Farbror

  23. SL skriver:

    Johans tankar- att sprida vidare det som skrivs i kommentarer har inte prövats någon gång, så där törs jag inte vara kategorisk. Utgångspunkten ,då får du säga vad du vill, är, att den som skriver är ansvarig för sitt utlåtande! Huruvida jag som bloggare ska ha hela detta ansvar får väl prövas då. Jag ska sitta där som någon ”kuku” och solla bort i min bologgs kommentarer. Är inte detta lite långsökt eller…

  24. marie skriver:

    Stefan

    Mina tankar har nog gått i samma banor. Den/eller de som ligger bakom Thunder är mycket målmedvetna. Det här är inte ett internettroll utan någon/några som har belutat sig för att Bildts blogg skall stängas och när det inte går med lagliga medel får man skapa förutsättningar för det.

  25. marie skriver:

    Stefan

    Finns det för övrigt någon praxis på området? Bloggar är ju en ganska ny företeelse.

    Det här om det är Bildt privat som skriver eller om det är i hans egenskap av utrikesminister som han skriver är en knivig fråga. Det har ju stöts och blötts av journalisterna redan. Detta får nog prövas rättsligt.

    För övrigt kanske man skall akta sig för att peka ut någon enskild.

  26. StefanD skriver:

    Marie, ja det finns viss praxis, såhär på rak arm tror jag inte det gått hela vägen till HD än, men väl hovrätt. Jag tror dock att själva ansvarsfrågan är ganska enkel.

    Det som gör det här lite unikt är att det är utrikesministern som skriver och man skulle kunna argumentera att bloggen är en del av en myndighet. Det innebär att det som skrivs på den här kommentatorssidan skulle kunna likställas med elektroniska meddelanden som skickats till en myndighet. Och då blir det lite mer komplicerat, för då är det tveksamt om man egentligen får gå in och radera meddelanden hursomhelst.

    Det skulle nog kunna bli ett framtida NJA-fall, men vi får se. Jag hoppas vi slipper.

  27. Napoleon Svensson skriver:

    Tack Stefan och Marie, för det lilla ni rett ut. Thunders kommentarer är ju egentligen bara en massa vansinnitgt knäppa ordmassor, men det är ju inte omöjligt att det rent juridiskt går att hävda att en del av det han skriver faller inom hatlagstiftning, ärekränkning eller andra undantag från yttrandefriheten. Dessutom har vi ju Nataniel Weisel, som kommit med en del mera koncist och direkt formulrerat hat mot främst sådana han uppfattar som judarnas fiender (även om det verkar så överdrivet att det är svårt att tro att det är inte är någon som utger sig för att vara jude i syfte att svartmåla kanske).

    Men är det blogginnehavaren som har hela ansvaret? Har inte den som skriver något ansvar? Hur snabb måste man som blogginnehavare vara med att radera meddelanden – för det går ju inte att hålla koll varje timme på vad som skrivs?

  28. Thunder/FOOL;)LazySAINTEarthling1TrinityPeteParfalk Says: skriver:

    Här är min adress:
    Pete Parfalk
    Mobil: 070-9931698
    Box 28
    29521 BROMÖLLA

  29. marie skriver:

    Stefan

    Som du säger kan det bli ett mycket intressant fall. Skulle dock förvåna mig om det skulle anses vara en inkommen allmän handling, men konstigare saker har hänt.

  30. marie skriver:

    Stefan
    Jag var inne snabbt och tittade, men hittade inget i Hovrätterna. Har du något nr eller ämnesordm rubrik?

  31. StefanD skriver:

    Napoleon, situationen är som sagt inte helt okomplicerad. Och eftersom jag är jurist så lider jag av samma udda defekt som alla andra jurister (vi vill aldrig ge ett rakt ”ja” eller ”nej”-svar på någon fråga..och speciellt inte i skrift).

    Men i alla fall, jag tror att du ska leta rätt på lagen om elektroniska anslagstavlor (1998:112) och läsa den, den är ganska enkel att hitta via google.

    Vi kan nog vara ganska säker på att dessa kommentatorssidor är att se som en sådan elektronisk anslagstavla som lagen avser. Det som gör den här situationen så speciell är som sagt att det är utrikesministern som bloggar. Om det hade varit någon annan så hade situationen varit tämligen enkel att avgöra. Nu finns det utrymme för tolkningar.

  32. Johans tankar... skriver:

    Om kommentarerna anses som allmän handling så ska den diarieföras på UD. Annars har UD begått ett jättefel och då växer det här problemet ännu mycket mer.
    Det här fallet kan bli verkligen intressant…

  33. Tojo skriver:

    Carl Bildt,
    Det skulle vara intressant att veta vilket jobb Du gillar bäst.
    Jobbet som utrikesminister eller jobbet i det privata näringslivet?
    Höll Du lika högt tempo då?

  34. StefanD skriver:

    För övrigt tror jag att det enda vi kan säga om Thunder/Fool med ganska hög grad av säkerhet är att han inte heter Peter Parfalk.

  35. Napoleon Svensson skriver:

    Märkligt, numret finns i eniro och innehavaren är Pete Parfalk. Och även i http://www.birthday.se kan man hitta en Pete Parfalk, men var han bor står inte där.

  36. StefanD skriver:

    Marie…du är nu skyldig mig en öl, alternativt en debiterbar timme för arbete på en söndag ;)

    Stenungsunds tingsrätts dom 2005-04-26 i mål nr B 845-04
    Hovrätten för Västra Sveriges dom 2006-05-18 i mål nr B 2588-05.

    Hovrättens dom är överklagad till HD.

  37. marie skriver:

    Stefan

    Visst ;)

    Tack! Skall omedelbart ta fram och läsa.

  38. Napoleon Svensson skriver:

    Johan
    Det är givetvis inte bra om utrikesministerns blogg – och det gäller nu då kommentarerna – inte är i enlighet med gällande regler.

    På ett annat plan har jag dock svårt att tycka att det är något vidare problem. Visst står här mycket skräp, väldigt mycket, men ”so what?”. Det har mera karaktären av trams än av farligt uppmanande till hat. De meddelanden som citerats är så skruvade att ingen fanatiker lär ta dem på allvar.

    Men kanske blir det nödvändigt att stänga kommentarerna – synd, i så fall, men jag hoppas utrikesministern fortsätter blogga ändå!

  39. Egon skriver:

    Har det någon betydelse att WordPress servrar står i USA och
    inte i Sverige? Brottet skulle alltså ha skett i USA.

  40. StefanD skriver:

    Egon, nope.

  41. Napoleon Svensson skriver:

    Går det till exempel att göra gällande att Thunders inkoherenta ordbajsande verkligen är ärekränkning eller hets? Intressant tolkningsfråga, men jag tvivlar…

  42. marie skriver:

    Stefan

    Mycket intressant dom. Rättens ordförande är skiljaktig och man är inne och diskuterar runt Europakonventionen. Tack för att du delade med dig!

    Nu skall vi väl hoppas att det inte går så långt, men nog är det för j..gt att folk medvetet kan förstöra såsom Thunder gör på den här bloggen.

    Det intressanta är ju att de personer som gör detta är väl förtrogna med TFL och YGL. (Tryckfrihetslagenresp. Yttrandefrihetsgrundlagen)

  43. j skriver:

    Ni måste förstå att Thunder är en autopostande och självlärande bot. Den analyserar poster över webben och försöker sedan själv skapa egna. Det är inte en människa som skriver.

  44. Johans tankar... skriver:

    Napoleon
    Jag har aldrig sagt att kommentarerna ska stängas, däremot modereras. Jag gör det på min blogg. Det handlar inte om censur utan det är MIN blog där JAG väljer vad det ska stå.
    Det som är intressant här det är att en utrikesminister bloggar och folk tillåts skriva vad som helst. Och bloggar han som utrikesminister, ska då kommentarerna diarieföras på UD enligt offentlighetsprincipen? Är det kanske t o m vissa kommentarer då som kommer att få sekretess?
    Det här är en stor fråga med många tåtar att dra i. Och förmodligen så kommer det ännu fler tåtar…

  45. StefanD skriver:

    Marie, domen är intressant, men hovrätten är förmodligen totalt ute och cyklar.

    Enligt min uppfattning har man helt och hållet missförstått HD:s resonemang i Green-fallet och man går totalt vilse. Nu kanske vi inte ska komma in på allt för vida sidospår, men det finns mycket att säga om Green-fallet och hur hovrätten i två fall totalt missförstått vad HD säger i den domen (nazisterna med flygblad på en skola, och den domen vi pratar om nu).

  46. marie skriver:

    Stefan

    Jag skrev nyss en kommentar, men den försvann visst. Rättsfallet är oerhört intressant, inte minst med tanke på att rättens ordförande var skiljaktig.

    Den eller de som förstör på den här sidan är väl förtrogen med Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen……………

  47. Egon skriver:

    j

    Tror att det inte gäller Thunders inlägg utan tidigare inlägg som har uppmanat till
    folkmord. De borde ha tagits bort av Carl Bildt. Helt klart.

  48. Napoleon Svensson skriver:

    Ja, det är väl så att nya medier och former för kommunikation ger upphov till nya, obekanta situationer. Problemet är väl att Bildt knappast hinner att moderera. Så då kan man ju tycka att han borde ta bort kommentarsfunktionen, visst. Det har jag också tänkt. Som det har utvecklats skulle det kanske inte vara någon större förlust, faktiskt.

    Samtidigt tycker jag att talande om att Bildt borde ”skämmas” och liknande inte riktigt står i proportion till det reella problemet. Det är typ av moraliserande retorik som jag inte sympatiserar med.

  49. Johans tankar... skriver:

    Om nån skrev en liknande kommentar på min blogg och jag lät den vara kvar, då skulle jag skämmas ögonen ur mej.
    Jag tror att ett grundläggande problem är att folk inte förstår vem som bär ansvaret för en blogg. Och det är BARA Carl Bildt som bestämmer vad som ska stå i hans blogg, inklusive kommentarer, och då är det ju ganska otroligt klumpigt att han låter bli att moderera. Eller också så tycker han det är helt okej att förespråka massmord och hets mot folkgrupp, men då borde han avgå som minister.
    Om han inte har tid att moderera så vore det nog klokt att stänga kommentatorsfunktionen. Tyvärr.

  50. Kachina skriver:

    Napoleon

    Om du menar att ord som;
    “borde skämmas”
    “offentligt be om ursäkt”
    inte får riktas mot det styrande partiets företrädare, är nog Kina lämpligaste boplatsen för dig. Jag tror det är rea på biljetter till Kina just nu. Jag önskar dig en lycklig resa och en lycklig tillvaro i ett land där du kan tillgodose dina kontrollbehov.

  51. marie skriver:

    Som sagt, det finns inte något prejudikat ännu så dra inte för höga växlar. Skulle det visa sig att den som har bloggen faktiskt är ansvarig för det som skrivs kommer en hel blogg-värld att läggas i graven.

  52. Kachina skriver:

    CARL BILDT!!!!!!!

    När du nu skall träffa den portugisiska utrikesministern, kan jag förse dig med ett lämpligt diskussionsämne under fotbollsmatchen.

    Skicket/oskicket att döda sovande uteliggare har ju länge varit ett överklassnöje i Latinamerika, som nu har spridit sig till Nordamerika. Tredje fallet på kort tid noteras nu i USA. Tror du att detta kan ha något att göra med de stämningar som den förhärskande makten/politiken sprider i samhället. Det som länge varit ett faktum i Latinamerika, att det finns människor i samhället som inte har något värde, började implementeras av Bush i hans ”jobblinje” vid valet 2000. (bara de som har ett jobb, har ett värde)

    När det första fallet kommer i Sverige, vilket är en tidsfråga, vilket ansvar tar då Allianzen för det? Det kan ju vara ett resultat av att hela eran valrörelse byggde på att vissa människor var mindre värda än andra.

  53. Napoleon Svensson skriver:

    Kachina

    Jag hade bestämt mig för att ignorera dig, men börjar nästan tycka att du är lite uppfriskande! Debatt genom provokation verkar vara ditt signum. Självklart får man säga så, om man tycker att det är motiverat. Men jag sympatiserar inte med det och det inger mig inte förtroende för den som uttalar kritiken, utan bara intrycket att någon är i färd med att kasta bajs. Det är allt. Men naturligtvis vill jag INTE förbjuda det. I en demokrati får man faktiskt leva med att det kastas dynga och kanske är den här bloggen lite av ett exempel på det, rentav? Kanske något att betänka…

    Det är förresten lite lustigt att just du går i svaramål på just denna debatt. För du brukar ju skriva ganska hårda inlägg, där du inte drar dig för att anklaga folk för att vara nazister och liknande. Förmodligen inte på ett sätt som skulle falla inom ramen för hets- eller ärkränkningslagar, men genom att du demoniserar, så skulle man kanske kunna argumentera för att du rör dig i denna retoriks gränsvatten? (Även om dina inlägg är mycket mer sofistikerade än Nataniels för att inte tala om Thunders).

    Johan
    Ja, vi är nog inte så oeniga när det kommer till kritan. Kanske har du rätt i att Bildt borde stänga kommentatorsfunktionen. I alla fall om det inte går att undvika att olagliga uttanden publiceras här – ja, då blir det ju faktiskt nödvändigt – även om det återstår att utreda… Skillnaden är väl att medan jag tycker att det är lite synd, och gillar att Bildt satsat på ett lite nytt grepp, så får jag en känsla av att du inte alls gillar Bildts blogg. Antagligen får det skyllas att vi har olika politiska sympatier. Har jag fel?

  54. Lars T skriver:

    Det enda Jinge är ute efter är att bli berömd. Han har försökt i många år och han kanske
    lyckas denna gång.

  55. Johans tankar... skriver:

    Napoleon (skönt namn, om det nu är ditt riktiga…)
    Jag har varit med i hyllningskören över att Bildt bloggar. Jag läser den regelbundet. Jag tycker det är intressant att se hur en utrikesminister jobbar och med vad. Sen får man saker ur andra vinklar än det som kommer från media.
    Jag skulle kunna sträcka mej så långt som att jag det borde vara obligatoriskt för alla ministrar att blogga.
    Göran Persson sitter just nu och skriver sina memoarer, nyligen visades dokumentären om Persson. Om Persson istället valt att blogga så hade hans uttalanden inte väckt så stor uppståndelse. Och hur många gamla politiker har inte valt att ge ut sina dagböcker i bokform? En form av bloggning med fördröjning.

    Summan av kardemumman… Jag är för att Bildt bloggar, jag är för den medborgarjournalistik som har uppstått på bloggar.

    Mina ideologiska sympatier hör inte hemma i den här diskussionen.

  56. Napoleon Svensson skriver:

    Ja man kan ju alltid fråga sig vad som väger tyngst för dem som kommer med dessa anklagelser: Drivs de främst av ett humanisitiskt patos, en fin omsorg för de olika grupper eller individer som eventuellt kan kränkas av en del av det trams som publiceras bland kommentarerna, ELLER av deras aversioner mot Carl Bildt ELLER av en önskan om publicitet. Jag vet inte. Naturligtvis kan de ha rätt i sakfrågan oavsett vad som driver dem, men man kan ändå fundera över det.

  57. Napoleon Svensson skriver:

    Johan

    Nej, Napoleon är mitt alias.

    Okej, jag ska inte klaga på dig mer. Frågan som du och Jinge tagit upp är inte irrelevant. Ska bli intressant att se vad som händer och jag tycker ju faktiskt inte heller om alla rasisiska påhopp som faktiskt finns i denna blogg. Vore skönt om de försvann!

  58. Jinge skriver:

    Jaså det har blivit surr här om min reaktion på den fullkomligt obefintliga ordningen bland några få läsare här. Till att börja med ska jag ge RÄTT adress till vad jag skrev om Bildts blogg:

    http://www.jinge.se/index.php/allmnt/jag-har-polisanmalt-carl-bildt.htm

    Sedan så ska jag passa på att tillägga att jag anser att det är mycket bra att CB bloggar. Visserligen kan jag tycka att det blir lätt fånigt med yttranden som idag, ”- Att påverka handlar ofta om att vara lite på framkant i de olika frågorna.” Det gör ett lätt larvigt intryck på mig, men likafullt så tar jag hellre det än att han avstår från att blogga.

    Orsaken är naturligtvis att det är ytterst sällan vi som medborgare hör nyheter ”direkt från hästens mun” som det heter.

    Men jag anser att det bör prövas om inte CB är personligen ansvarig för kommentarerna här. Dels rör det sig om allvarliga kränkningar, sedan klara fall av hets mot folkgrupp, som grädde på moset så har jag läst ett par kommentarer som förespråkar folkmord.

    Yttrandefrihet är inte synonymt med rätt att få förespråka folkmord enligt mitt sätt att se saken.

    Individen som kallar sig ”Thunder/FOOL;)LazySAINTEarthling1TrinityPeteParfalk” har också skrivit kommentarer på min blogg. Det betyder att de kommentarerna aldrig kommer att läsas av någon annan än undertecknad eftersom jag modererar dem. Den möjligheten finns i WordPress och den borde CB utnyttjat. Om han inte hade tid själv borde någon annan ha satts på uppgiften.

    Under alla omständigheter borde sådana kommentarer tas bort direkt då de upptäcks. Det har inte skett trots att det var två veckor sedan de skrevs.

    Som parentes kan jag nämna att jag har talat med Post och Telestyrelsen och Justitiedepartementet och fått klart för mig att BBS-lagen gäller. Huruvida bloggen ligger på en server i USA eller inte spelar i sammanhanget ingen roll eftersom det är landets utrikesminister som har den. Han har moraliska skyldigheter att åtgärda saken.

    Sedan anser jag personligen att frånvaron av modereringen inte bara skadar honom och eventuellt regeringen, för det gör mig i sanningens namn inte speciellt mycket, men vad värre är att det skadar bloggare i allmänhet. Ser utrikesministerns blogg ut på det sätt den gör, ja då kan man väl knappast kräva att andra bloggare ska agera annorlunda?

    Men de juridiska implikationerna hoppas jag blir utredda. Det är viktigt och gäller inte bara Carl Bildt.

    // Jinge

    PS Jag läser inte kommentarerna här så kommentera på länken ovan eller e-posta mig om det är någon som vill kommentera vad jag just skrivit.

  59. riksha skriver:

    wordpress.com (72.232.101.41)

    72.232.0.0 – 72.233.127.255
    Layered Technologies, Inc.

    1647 Witt Road Suite#201
    Frisco, TX
    US

    Jag tvivlar på att Carl Bildt är ansvarig för vad som ligger på en site i USA. Men Jinges uppsåt är tydligt, det räcker med att någong (t.ex. SSU) postar skräp på den här sidan, för att skämma ut Carl Bildt när det hamnar i Expressen. Väldigt trist, för den öppna kommentarsfunktionen är ju en viktig demokratifunktion. Den innebär ju att CB inte får stå oemotsagd på sin blogg, och bidrar ibland till en del intressant diskussioner.

  60. StefanD skriver:

    Jag trodde aldrig att jag skulle säga såhär, men Thunder/Fool är nog faktiskt ett av de bästa argumentet mot yttrandefrihet jag någonsin träffat på.

  61. Göran Andersson skriver:

    Det här som Thunder/Foolosv. står för kommer bara att bli värre ockh värre om vi inte förstår vad det är vi har tagut in i båten. Personen är ju helt och hållet vansinnig rasist. Själv blev jag tyvärr för svår för Jide-bluffen, så han ansåg att min andra fråga inte uppfyllde hans krav. Skitsnack från honom, när han inte kan svara. Gå in och ge honom mer att svara på kräket.

  62. Kachina skriver:

    Napolen

    På tal om att skämmas. När Carl Bildt kritiserar Kuba utan att samtidigt kritisera Guantanamo får han bära hundhuvud och sloköron ända till dess han riktar samma kritik mot USA. I ett civiliserat samhälle finns inge hemliga fängelser, inga hemliga fångar, inga rättsövergrepp,….

    På tal om att be om ursäkt. Om man i sitt valprogram går ut med att vissa människor är mindre värda och förödmjukar dem offentligt, är det på sin plats med en offentlig ursäkt.

  63. Stefan L skriver:

    Hej Carl!

    Gällande att ligga i framkant med att påverka…
    Portugal har ju haft (har) Europas minst liberala och mest restrektiva – represiva lagstiftning gällande kvinnors rätt att själv välja abort. Medan Sverige å sin sida har kommit längst i liberalt och modernt tänkande. Nu skall ju Sverige även öppna för att man från andra länder kan komma hit och själv köpa tjänster såsom abort. Ställer detta till det på något sätt mellan dessa båda länder?

    Sedan, för att vara i framkant – kan detta föda en fördjupad och raskare debatt om att låta tjänster såsom sjukvård, omsorg m.m. få ett friare och mer lätthanterligt förfarande inom EU, en samordning helt enkelt. Detta med tanke på att tjänstesektorn är den mest växande näringen – och att vi i Sverige framöver kommer att kunna ha bra tjänster att erbjuda våra grannländer i Europa, tjänster såsom exempelvis äldreomsorg?

    Hälsningar
    Stefan L

  64. Napoleon Svensson skriver:

    Göran Andersson
    Jag har heller inte särskilt mycket symapati för Jinge, som du nog förstår. Men på vilket sätt tycker du att ditt uttalande ”Kom igen så tar vi Jingekräket, NU” bidrar till att nyansera debatten? Vad är du för en egentligen?

  65. Göran Andersson skriver:

    Napoleon Svensson.
    Jag ställde bara frågan om vi ska krypa för koranen, till denna Jinge, och då blev jag avstängd för rasistiskt uttalande. Det betyder att man hos honom ej får ifrågasätta hans syn på saker och ting. Det tycker inte jag liknar demokrati, när han har fullt av kommunistiska kommentarer som verkligen luktar rasism. Därför tyckte jag det var en bra idé att gå hit och be om lite understöd, eftersom jag tyvärr inte längre kan föra min egen talan i ett så kallat fritt land.

  66. Kachina skriver:

    Thunder, har du hört talas om aprilskämt? Det är första april idag.

  67. Napoleon Svensson skriver:

    Ja Kachina, jag har nog med tiden ändå kommit att uppleva kommit att uppleva dig som som en på sätt och vis ärlig debattör, även om jag kan tycka att du tar ut svängarna ibland på ett sätt som jag har lite svårt att förstå. Du har en viss tankegång bakom vad du säger, och en påföljande konsekvens i dina ståndpunkter. Jag tror att du drivs av ett uppriktigt engagemang för människor som behandlas och far illa.

    Jag har faktiskt inget svar på hur jag tycker att Bildt borde hantera frågan med Guantamo. Jag har också svårt att tycka att USA:s hantering av dessa fångar är något bra. Möjligen är det dock inte helt självklart hur man ska hantera terroristhotet? Att Bildt inte kritiserar USA lika hårt eller utifrån samma utgångspunkter som Cuba, har väl att göra med två saker: 1) Det är två helt olika länder och olika kategorier av fångar (betyder inte nödvändigtvis att det ena är bättre än det andra, dock är det väl inte givet att placera den i grunden liberalt demokratiska nationen USA i samma kategori som de skurkstater som nämndes, det tycker i alla fall inte jag, och nog inte Bildt heller); 2) USA är ett ganska speciellt land, supermakten nummer ett, det demokratiska Europas allierade under hela 1900-talet… hur tror du att man bäst utövar inflytande på USA i denna fråga?

    Sen det där du säger om alliansens valprogram… ja, det är din bild. Men jag känner ju inte igen mig i den, att de skulle påstå att vissa människor är mindre värda. Jag upplever att den nuvarande regeringen vill göra något bra för ALLA i Sverige utifrån de idéer man tror på, och jag tror att man kan påstå att de fick folkets stöd för sitt program. Även sedan reformerna genomförts kommer nog Sverige att vara ett av de länder som har de mest omfattande sociala trygghetssystemen.

    Jag vet faktiskt inte hur jag kommer att rösta nästa gång, jag är inte benhårt borgerlig, men jag tror att det var ett välbehövligt regeringsskifte. Kanske kan det också ge vänstersidan en chans att förnya sig… så vem vet…

  68. marie skriver:

    Jag tror inte att vi skall locka fram detta internettroll genom att kalla på honom vid namn. Scrolla bara förbi och ignorera……………

  69. Göran Andersson skriver:

    Thunder/Fool

    Fy fan så patetisk du är. Ta nu och gå och lägg dig så du kommer opp till morgonbönen utan stånd imorgon. God natt, sussa gott. Hälsa mamma.

  70. Kim S. skriver:

    Lycka till i Portugal. Portugisisk fotboll är av hög klass. Tack för givande artiklar. Alltid intressant att få en inblick i dina förehavanden.

    Om man nu får ge synpunkter om bloggen till utrikesministern så vore det *tyvärr* att stänga ner möjligheten att kommentera dina inlägg. Nivån sjunker, om nu möjligt, för var dag. En del av kommentererna är riktigt intressanta och seriösa, men de är en minoritet.

    Jag fortsätter att följa bloggen med iver!

  71. Göran Andersson skriver:

    Napoleon IV (eftersom de tre tidigare är upptagna)

    När man svarar någon, anses det god ton att även svara tillbaka, åtminstone där jag kommer från. Men här är väl förstås bara folk från Fjollträsk, och hos Jinge var det väl bara Göteborgskommunister, så jag kan nog klara mig bra er förutan. Det är synd, för jag tycker Carl Bildt är en riktig karl. Vi är jämngamla, men bland dem som är födda efter 1959 ungefär finns det knappt en riktig karl längre. Det är inte att undra på att fruntimmerna inte blir tillfredsställda längre. Har du pincept och sockerbit. Ta fram dem då i kväll och lek.

  72. adam skriver:

    Det här är ju sanslöst, går det inte att stänga av Thunder? Han förstör ju för folk som försöker skriva/läsa vettiga kommentarer.

  73. Napoleon Svensson skriver:

    Göran Andersson

    Ursäkta att jag inte svarade dig. Det var inte meningen att vara oartig. Det var förstås tråkigt om Jinge inte bemötte ditt inlägg utan till och med avstängde dig. Men som jag tror att debattören Johan påpekade tidigare idag, så har man som blogginnehavare rätt att välja vilka kommentarer man vill ha i sin blogg. Kanske är det så att en blogg, lika lite som något annat medium, eller för den delen ett företag, ÄR någon demokrati. Jinge är s.a.s. upplyst despot på sin blogg, och har så rätt att vara. Däremot kan en bra blogg fylla en viss funktion inom ett land med demokratiskt statskick (så som man förstår detta i västvärlden). Jag betvivlar, liksom kanske även du ?, att just Jinges blogg är särskilt betydelsefull för demokratin i Sverige och utvecklingen i världen.

    Sammanfattningsvis: Tråkigt om inte Jinge uppskattade dina synpunkter, men jag tror inte att det blir så mycket bättre av att du kallar honom kräk. Han kan säkret vara en utmärkt person även om hans blogg inte tilltalar oss.

    Hälsningar Napoléon IV

  74. […] Benfica mot Porto I eftermiddag bär det så av till Lissabon för att titta på fotboll! Hemmalaget Benfica spelar mot Porto och det […] […]

  75. Monika skriver:

    Man ÄR ansvarig för de kommentarer som går in
    Om det juridiskt går att fälla någon om det inte går att tillämpa någon speciell lag – som Hets mot folkgrupp, vet jag inte, men bloggen kan stängas av t.ex. wordpress, speciellt om många blir upprörda över vad som skrivs. Det vore bättre att stänga av möjligheten att kommentera. Just på den här bloggen är det nog svårt att hålla iordning på vad som skrivs utan en moderator. Att Bildt inte har tid att kommentera är en sak, men nog kan han anställa någon som modererar … så lång tid tar det inte att läsa igenom kommentarerna varje dag och ta bort det som inte är okey att skriva, som t.ex personangrepp, rena rasistiska inslag mm. Men självklart blir det rubriker i Expressen… Det enda raka är helt enkelt att stänga av kommentarerna, vilket jag befarar komer hända… till slut. Det är inte demokrati och har inget med yttrandefriheten att göra, att kränka andra människor.