Sol i Ramallah

Solen skiner denna morgon över Palestinas kullar här vid Ramallah.

Och efter gårdagens möte är det nu dags för frukost med Hanan Ashrawi innan jag träffar informationsministern Mustafa Barghouti och finansminister Salan Fayyad.

Men sedan blir det transporternas dag. Till Jerusalem. Till Tel Aviv. Och tillbaka till Jerusalem. Men självfallet också samtalens dag.

Det blir det mesta från präster i Jerusalem till säkerhets- och underrättelsexperter i Tel Aviv. Ministrar och ledamöter av Knesset.

Diskussionsämnen har sedan årtusenden aldrig saknats i denna lilla men ack så betydelsefulla och omstridda del av vår värld.

66 Responses to Sol i Ramallah

  1. Torsten Johansson skriver:

    Vaknade till ännu en frostig morgon. Men metrologerna har lovat en solig och vacker vårsöndag.
    Har ställt om alla klockorna. Väldigt vad många man har.
    För ett par veckor seda började jag dagen med att läsa dagstidningar

  2. Torsten Johansson skriver:

    Oj, tydligen lite automatik här. Hann inte skriva färdigt förrär texten hoppade in.
    ..Men nu läser jag Din Blogg i stället.
    Fantastiskt att kunna följa Dig i Din dagliga, mycket spännande gärning. Det är nästan som om man var med.
    Håller med någon om att det skulle vara oerhört kul om Du kunde få med någon bild(t)också.
    Skall tvätta bilarna i dag. Inte lika spännande uppgift som Du har. Men det måste göra det med.

  3. Inger skriver:

    Lysande rappotering!
    Så bra att du är där! Du är vårt stora hopp för en rättvis fred.

  4. eva holm skriver:

    Tack för din rapportering. Alltid lika läsvärd. Hoppas du får framgång i dina möten!

  5. SL skriver:

    Hamas ska erkänna staten Israel och ingen återvändo när det gäller detta, Carl! Lycka till!

  6. Torsten Johansson skriver:

    Även i de finaste rabatterna växer det ogräs.
    Synd att det inte går att rensa i denna.

  7. Maverick skriver:

    Fantastisk trevlig morgonrutin att följa dina tankar. Blir vanebildande. Bättre politisk plattform finns ej och du utnyttjar den på helt rätt sätt, informellt och lättsamt.
    Lycka till under din intensiva vecka!

  8. Maverick skriver:

    Instämmer Torsten Johansson, men vissa ogräns utrotar förhoppningsvis sig själva!

  9. Mats Hahne skriver:

    Bra jobbat Carl,
    jag tror att du om någon kan påverka parterna att acceptera varandra som likvärdiga parter och därmed sätta sig ner vid förhandlingsbordet och samtala. Lycka till!

  10. Maggie skriver:

    Har varit många gånger i Jerusalem, (även fått stenar kastade efter mig i gamla stan,) hamnade i fel kvarter. Fö en fantastisk stad
    Intressantast är nog att hu mycket man än förhandlar och kräver saker av varandra, i for av ekännande och dyl. så kommer det alltid att finnas motsättningar, och olika sypunkter om varandra och ingen forsoning inom närmaste tiden.
    Vad anser du är viktigast att göra för att nå fred och försoning i dessa delar av världen??

  11. SL skriver:

    Kolla passagen.se ang PP- ett tips!
    Hoppas på fina resor under veckan och att det kan gagna oss alla i slutänden.

  12. Kachina skriver:

    Maggi

    Som jag sade i en annan tråd. De behöver inga förhandlare/medlare, de behöver förmyndare.

    Flytta FN till Jerusalen. Gör Israel/Palestina till ett protektoriat eller en FN-stat.

    I övrigt tycker jag att en insatsstyrka från EU skall skickas till Darfur.

  13. StefanD skriver:

    Thunder/fool – det ultimata beviset på att dessa kommentarer inte censureras.

  14. […] besöker just nu Israel och Palestina och rapporterar själv därifrån. Det mest intressanta från resan är emellertid intervjun i Ekot. Bildt slår […]

  15. Tsolin skriver:

    Thunderfool etc etc

    Sluta bombardera bloggen med psykotiskt trams. Eller sammanfatta Ditt budskap på två rader om Du kan

  16. Paleface skriver:

    Det är alltid lika intellektuellt stimulerande att läsa Thunder/Fools genomtänkta, välformulerade och balanserade analyser. Det har länge saknats en sådan insiktsfull röst i debatten som motvikt till Carl Bildts förvirrade, bluddriga och obildade inlägg …

  17. Pontus S skriver:

    Det måste ju vara trevligt att kunna satsa på utrikespolitiken nu när inrikespolitiken i stort sett sköter sig själv. Det jag menar är att jag är mäkta imponerad över hur Ordförande Persson kunde gå med på detta Moderaternas reklamjippo. Hur mycket har Moderaterna betalat honom för denna TV-dokumentär? Ett lysande drag av Moderaterna!

    Det Göran Persson gör i sitt försök att bygga monument över sig själv på detta sätt är att skapa avsky för den socialdemokratiska inre kretsen. Är det så det har sett ut de 10 åren han har varit Landsfader och att han nu skall vräka ur sig ett och annat om olika människor i politiken? Jag är övertygad om att denna Tv-serie kommer vara mycket besvärande för det sovialdemokratiska partiet i många år framöver för denna typ av svek som Persson sysslar med brukar folk minnas.

    Det är bara att grattulera och fortsätt med utriket för inriket sköter sig som sagt själv

  18. Lars Hb skriver:

    Mycket bra att Carl Bildt visar sin storhet inte bara i utrikespolitiken utan också här genom att inte censurera kommentarena på den här bloggen hur förvirrade och dåraktiga dom än är. Var inne och försökte lägga in en mycket måttfull kommentar på en Bildtkritisk blogg häromdagen men den censurerades bort direkt. Där fick bara Bildtkritiska kommentarer finnas.

  19. Lars Hb skriver:

    Det märks att Carl Bildt brinner för arbetet med att få fred och frihet åt fler människor.
    Med hans kunnande och kapacitet hör han till dom som verkligen kan göra en insats
    När han fick fria händer att ordna ett fredsavtal i Bosnien menade dom flesta att det var ett omöjligt uppdrag. Alla andra topp-politiker och de främsta fredsmäklarna i världen hade under flera år misslyckats. Carl Bildt lyckades p.g.a. stort kunnande och tålamod. Han skall ha en eloge för att han lägger ner så mycket av sin tid på att försöka skapa fred och frihet åt fler, trots att hans motarbetas av dom som tydligen inte önskar detsamma.

  20. Julius Caesar skriver:

    Härligt att Carl Bildt reser till Jerusalem, Israels eviga huvudstad. Men när kommer palestiniernas erkännande av Israel? Det räcker inte med palestiniernas leenden. Dem har vi sett förut. Nu fattas de raka, tydliga orden: Israels rätt till existens.
    Hoppas Carl Bildt kramar och ler lika soligt tillsammans med Israels ledare som med de palestisnska. Märkligt att Carl Bildt i sin blogg talar om ”Palestina”, mig veterligen finns inget sådant land, och har heller aldrig heller existerat. Vilket är den stora skillnaden mot Israel.

  21. AndersW skriver:

    I fredags den 23/3-07 var det i Sveriges radios program ”Människor och tro” ett sidospår, en applåd till Carls utrikespolitiska gärning i det för hela Medelhavet(inklusive Israel och Palestina) viktiga landet Turkiet. Den erkänt skicklige och välrenommerade författaren, diplomaten Ingmar Karlsson berömde moderaternas insats för ett turkiskt medlemskap i EU. Dock är sanningen den att det är Carls förtjänst att så sker! Läs mer och lyssna på programmet:

    http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programid=416

  22. Tage Dirty skriver:

    Paleface:

    Jag finner också Thunder/Fools inlägg mycket tänkvärda.
    Han skulle dock kunna formulera sina inlägg lite längre och
    enbart använda stora bokstäver hela tiden.
    Onödigt att använda punkt och komma det rör till det hela.

    Frågan om han inte skulle kunna färglägga det hela i vit text?

  23. Tojo skriver:

    Det har tydligen kommit in en Rappare.

  24. Claes(retired) skriver:

    Thunder/F behöver ju hjälp – man känner sig maktlös när sign ej kan nås- hur gör man?

  25. Fredrik skriver:

    Denna blogg är ju ett tecken på att svensk psykvård inte fungerar så bra.
    Antingen släpps det ut i förtid eller så har de dator på rummet.
    Man blir skrämd av vissa människors inlägg och språkbruk.
    Skärpning nu.!!!

  26. Kachina skriver:

    CARL BILDT!!!!!!

    Skall man verkligen behöva betala 1800:- för att få veta vilka lagar riksdagen antagit?

    Jag tänker göra om en gammal husvagn till obromsad eu-släp och vill veta kraven för få den godkänt registreringsbeiktning. Jag har sökt på Internet, på Vägverket, hos Bilprovningen, som skall ha 1800 spänn för att avslöja hemligheten, jag har försökt kolla i Riksdagen och det enda jag kan hitta är att Carl Bildt år 1990 hade inne en motion om släpvagnar, hastighet, psykologiska effekter och olyckor.

    Alltså, jag vet att ni vill driva Sverige som ett aktiebolag, att det råder marknadsekonomi, men inte f-n skall jag betala för att få veta vilka lagar som gäller.
    Jag har ju redan, via skatten, betalt för lagen instiftande.

    Kan någon moderat eller annan med huvudet på skaft fixa en länk till reglerna. Detta är viktigt Carl. Du får avbryta resan till Japan och komma hem om inte jag inte får veta vad som gäller. :-)

  27. Johan skriver:

    Fredrik: jag håller med, förutsatt att du syftar på kommentardelen. Själva bloggen är finfin!

  28. Torsten Johansson skriver:

    Kachina,
    Har Du kollat med Svensk Bilprovning?
    Har Du blivit luggad på hela Din förmögenhet skall du inte behöva betala för sånt som skall vara fritt.

  29. Kachina skriver:

    Det är Svensk Bilprovning som vill ha 1800:- för att avslöja hemligheten. Det var samma strul -93 med Lantmäteriverket. Jag ville ha flygfoto över mina ägor för EU-ansökan och de skulle ha över 2 000;. för det jag redan betalt via skatten. Jag fick dem gratis. Gissa av vem. Håll i hatten nu,……….NASA! Det är en lång historia, på den gamla BBS tiden och 28,8 modem. Det tog hela natten att ladda hem programmet, men det var fullt lagligt med en officiell tjänsteman vid NASA. Enda kravet var att jag lämnade namn och adress.

    Jag vet inte hur det är nu, men på den tiden var USA vidöppet och servicevänligt. Här i Sverige råder fortfarande politrukvälde. Vi skall inte behöva betala för information som tagits fram med skattemedel. Vi har redan betalt.

    Carl, jag vill veta vilka lagar som gäller för registrering av obromsad eu-släp. Jag skall INTE betala för att få veta det.

  30. Torsten Johansson skriver:

    Kachina
    Du kanske redan har läst detta?

    Klicka för att komma åt Har_du_kopplat_ratt_2005.pdf

  31. Kachina skriver:

    Torsten

    Du har missuppfattat något. Jag har INTE blivit luggad på HELA min förmögenhet, bara delar av den. Resten, efter att jag betalt skatten, har jag gjort av med alldeles själv och har haft förbaskat kul under tiden.

  32. Leif skriver:

    Thunder

    Under Din vakna tid på dygnet…sätt Dig bekvämt och dra ofta, djupa…djuupa andetag..

    Efter en tid är säkert många av oss övertygade om att Du istället för att mullra, kan slå ner i vilken blogg som helst….som en blixt.

  33. Torsten Johansson skriver:

    Tack Kachina
    Det var roligt att höra. Nu är jag lättad. Ha det så bra!

  34. Torsten Johansson skriver:

    Tack Kachina
    Det var en lättnad för mig att höra. Ha det bra och lycka till med besiktningen. Tyvärr så är jag ingen expert på det området.

  35. Fredrik skriver:

    Johan

    Visst är det kommentardelen jag syftar på.
    Carl Bildts egna inlägg är utmärkta

  36. Tsolin skriver:

    Måste motvilligt medge att jag gillar Kachinas litet provokativa inlägg. De påminner mig mycket om en god vän i Uppsala, som allmänt ansågs vara rättshaverist, men samtiditigt var så intelligent att han knäckte varenda byråkrat med långa och välformulerade inlagor i olika ärenden…

    En liten ödmjuk bön till alla (inte nödvändigtvis just till Kachina, som skriver rätt långt men välstrukturerat) som kommenterar på denna blogg är att hålla Era/sina inlägg (om möjligt) hyfsat korta. I alla fall om Ni vill att de skall bli lästa av någon..och det är väl ändå syftet (om det inte är fråga´n om ngn avancerad psykologisk självrening, som man kan få intryck av vid en del av vissa bloggkommentatorers inlägg…

  37. Torsten Johansson skriver:

    I Småland har vi haft en strålande vårdag. Solsken hela dagen.
    Bilarna är nytvättade. Fruktträden är klippta. Och min fru och jag har hunnit med en söndagspromenad.
    Vi här i Sverige kan njuta av allt detta medan Du företar Dina spännande uppdrag ute i världen.
    Klart att man får en helt annan dimension till stora händelser i världen när vi kan få direktrapportering utan censur och omskrivningar.
    Faktiskt rätt kul att läsa dagspressens artiklar och ledare efter det att man läst Din blogg.

  38. Leif skriver:

    Carl,

    Hoppas att frukost blev intill lunch….,

    Bedårande Hanan Ashrawi .. Världen hade med säkerhet sett annorlunda ut …om

    Trevlig fortsatt resa österut…

  39. StefanD skriver:

    Undrar vem som gömmer sig bakom Thunder/fool-namnet.

    Lars Danielsson, är det du?

  40. Tojo skriver:

    Usch vad elak Du är StefanD.
    Tror Du att han försörjer sig som Rappare nu?

  41. Kachina skriver:

    Rättshaverist,……ja det kan man säga. Det finns folk inom ett visst skogsbolag som påstår att jag är den enda som lyckats få Lantbruksnämnden att ge sig i domstol,…..men det tog fem år och det tog hårt, både fysiskt och psykiskt, men jag överlevde. Det var förresten samma Lantbruksnämnd som hade omfattande samarbete med Comecon i Polen och Afrika. Tydligen hade de lärt sig allt om maktutövning där, men hade inte möjlighet till frihetsberövande här. Men hämnas ville de och där kom bilderna från NASA till nytta för min del.

    Det handlade om åtskilliga hektar odlad mark och jag var för lat för att springa runt med ett måttband. Jag tog in bilderna från NASA i AutoCad, gjorde rätt skala och mätte arealen på tusendelen. Efter holmgången i domstol kom de för att göra en kontroll på arealen genom GPS-mätning. Jag sade bara, Jaså.

    Efter några veckor kom resultatet och ett papper om att jag uppgett fel areal och skulle böta ca. 75.000. Jag ringde bara företaget som gjort mätningen och bad att få en diskett med fixpunkterna, jämförde dessa med mina data och såg att det stämde inom hundradelen. Tjänstemännen på Lantbruksnämnden hade ”råkat” räkna fel när de räknade ut arealen.

    Tack NASA, jag är evigt tacksam. Lita aldrig på en myndighet.

  42. riksha skriver:

    Kachina och George W Bush’s NASA i fin symbios. Så ska det låta!

  43. Kachina skriver:

    Fick jag bara tag i George och kunde lära honom lite vett och etikett, skulle nog symbiosen komma. :-)

  44. Mia skriver:

    Men herregud Carl.

    Du måste leva med ett konstant jetlag!

  45. AndersB skriver:

    Förträffligt!

    Sådana här initiativ från politiker stärker deltagardemokratin och engagerar väljarna, bra initiativ!

    Bloggen skulle dock vara en aningen intressantare om du någon gång skulle kunna fördjupa dig lite i någon utrikespolitisk fråga.

  46. Ola skriver:

    Wikipedias definition av rättshaverist:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist

    …tycks passa in på en hel del som skriver i denna blogg ;-), dags att skaffa ett liv utanför CBs blogg kanske? En del verkar ju häcka här. Vill ni debattera rent allmänt sök er till desa sidor istället:

    http://www.flashback.info/
    http://www.debatthuset.com/forums/index.php?

  47. Margareta Nilsson skriver:

    Det är verkligen sorgligt att denna högst intressanta blogg missbrukas av vissa, som kommenterar. De skriver jääättttelånga inlägg, som inte hör till ämnet och några chattar med varandra utanför ämnet. Det borde vara en seriös diskussion istället för detta tjafs.

    Tack, Carl Bildt, för att du berättar om ditt intressanta arbete för oss vanliga svenssons.

  48. TurkBiggan skriver:

    Bra! Att du, Carl Bildt, försöker bringa reda i denna gamla och smaertande konflikt!
    Kanske kan du ocksaa jobba för att Turkiet kommer med i EU? Och paa vaegen skapa lite raettvisa för folket inför EU-intraedet!
    Tack för vad du gör! Jobba paa som du börjat, jag/vi litar paa Dig!

  49. lord bred skriver:

    Den här bloggen är opium för folket.Jag undrar hur suck up-fanklubben här skulle klara sig i en debatt med oliksinnade?Lämna snuttefilten och ge er ut i verkligheten.

  50. Fredrik skriver:

    Pete

    Jag är inte från Stockholm utan det fagra Östergötland.
    Det finns såna som bor på andra ställen än huvudstaden.

  51. marie skriver:

    Kachina
    Läste just igenom alla kommentarer och såg att du ville ha hjälp.
    Jag vet inte om det här hjälper dig men SFS 2002:925 Fordonsförordningen. I andra kap står att läsa om Fordons beskaffenhet och utrustning. Jag kan tyvärr inte länka eftersom lagboken ligger på mitt skrivbord :), men jag tror att du kan trassla dig in via regeringens eller riksdagens hemsida. Testa! Om det inte går är det bara att du hojtar till.

  52. THUNDER skriver:

    DET ÄR SKÖNT MED THUNDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  53. Lars skriver:

    Hoppas Säpo kollar upp den här Thunder,värre psykopatsnack har sällan lästs.Tänker på Anna Lind.

  54. Gustav skriver:

    Pete Parfalk i Bromölla, 46 år, skriver ju under eget namn, så det blir väl inget problem för Säpo

  55. esoterisk skriver:

    Jag ser fram emot en rapport från ett gott dagsverke för en fredlig framtid!

  56. THUNDER skriver:

    kommer man att använda kärnvapen mot Iran 12 juni 2007.

  57. Paleface skriver:

    Vore kul att höra Thunder/Fool i ”Ring P1”. Han kanske till och med skulle få tyst på Täppas!

  58. marie skriver:

    Kachina
    Å andra sidan kan du ringa till Svensk bilprovning imorgon och hänvisa till Serviceskyldigheten i Förvaltningslagen 4 §. Myndigheten har en skyldighet att svara på frågor. Alternativet är att du begär ut kriterierna för ombyggnade som en allmän handling.

    Ha det………

    Carl Bildt

    Förstår inte var du får din energi ifrån, men jag är full av beundran för ditt arbete.

  59. Lars Hb skriver:

    Mycket bra Carl Bildt att Du håller den här bloggen öppen för alla kommentarer . Hoppas att Ditt tålamod är lika stort med dom som skriver här som det är i Ditt fredsarbete. Dom som inte gillar Dej blir tydligen chockade när dom ser att så många uppskattar Ditt arbete och vet inte hur dom skall tackla den chocken. Får väl skylla på chocken att det blir en del underliga kommentarer från den kritiska sidan.
    Tycker att det var fel att Du inte fick Nobels fredspris för Din fredsinsats i Bosnien, den största fredsinsatsen efter 2:dra världskriget.

  60. Fredrik skriver:

    Du Pete Parfalk

    Slut upp nu va?
    Vad håller du på med?
    Vet att du är inne på andra bloggar och skriver dit skit.
    Vore det inte bättre att du skrev en bok.

  61. […] Sol i Ramallah Solen skiner denna morgon över Palestinas kullar här vid Ramallah. Och efter gårdagens möte är det nu dags för […] […]

  62. Kachina skriver:

    Tack för tipsen, Marie. Skall följa råden och tror att det fixar sig.

  63. Christatos skriver:

    Ja rackarns, i huset där jag bor får vi ibland i brevlådan tätt maskinskrivna sidor med samma typ av innehåll som kommer från Thunder/FOOL;)LazySAINTEarthling1TrinityPeteParfalk Says:. Han hade delat ut 70 000 lappar i lådor och såg det faktom att det aldrig nämndes i tidningarna som ett bevis på att han hade rätt.
    Varför inte filtrera?

  64. Lars Hb skriver:

    Har du tomtar på loftet Thunder? Talar dom till dej ibland? Hör du en inre röst som talar om vad du skall göra eller skriva? Sök i så fall omgående hjälp. Om du förvägras hjälp så nämn namnet Mijalovich så kommer du säkert in direkt, och kommer sedan ut som en ny fri människa, fri från en massa tvångstankar. Låter härligt va?

  65. anjap skriver:

    Folk i vita rockar måste hämta Thumder/FOOL.