East Capital och Balkan

Jo, nu finns det en frilansjournalist som springer runt och säljer en story om mig och aktier och elände och Balkan. Och det är uppenbarligen sådant som redaktioner köper i dessa dagar.

Jo, åter handlar det väl om East Capital.

Jag satt som bekant i dess investeringskommitté. Och för mig var bra att arbeta också för investeringar och ekonomisk utveckling i Balkans av krig så sargade länder.

Jag ville bidra till att sprida en bild av Balkan som inte bara var krig och elände – utan också framtidshopp, samarbete och möjligheter till ekonomisk utveckling.

Och även i andra sammanhang har jag försökt göra detta. När jag senast – som utrikesminister – var nere i Serbien hade jag möjlighet att tala om de stora investeringar som IKEA nu planerar att göra i landet.

Vilka exakta investeringar som just East Capitals Balkanfond – som också omfattade Bulgarien, Rumänien och Turkiet – gjorde vet jag inte. Det finns proffs  som sköter sådant.

I linje med aktiebörsernas utveckling i bl a Kroatien och Serbien, men också genom Rumäniens och Bulgariens steg in i EU, har fonden haft en god utveckling. Dessa länders ekonomier går i dag också mycket bättre.

Det sägs mig att mycket i ”anklagelseakten” handlar om telebolaget i Republika Srpska i Bosnien. Om East Capital har intressen i detta företag vet jag inte.

Så gott som alla telekomföretag nere på Balkan har dock varit betydande problem av olika slag. Förr var de icke sällan kopplade till dunkla intressen. Och det är därför det gjorts stora ansträngningar att städa upp och modernisera genom liberaliseringar, privatiseringar och utländska investeringar.

I mitten av 2004 ingreps mot just detta företag av min efterträdare som Hög Representant i Bosnien.

Det var innan jag ens fanns med i East Capital och – tror jag – innan dess verksamhet på Balkan ens startade. Har det investerats i detta företag har det skett väl efter det att dessa saker åtgärdades.

Den saken kan East Capital säkert ge besked om – om det nu är någon som är intresserade av sakfrågan.

Men sedan dess har uppenbarligen mycket hänt. Det jag bestämt har för mig är att företaget sedan dess – relativt nyligen – köpts upp av norska Telenor efter det att de också köpt det stora telebolaget i Serbien.

Vissa kan säkert se det som ytterligt suspekt. Ett jätteangrepp på Telenor skulle då följa. Andra kan se det som att norrmännen håller sig framme.

Jag noterar att jag efterträtts i East Capital investeringskommitté av Thorvald Stoltenberg – f d utrikesminister, FN-medlare på Balkan och nu ordförande i Norges Röda Kors.

17 Responses to East Capital och Balkan

  1. Fredrik skriver:

    Tråkigt att du skall behöva bloggutrymme till dessa frågor. Om bara dessa ‘journalister’ gjorde sin egen research så finns det väl förmodligen ingen story värd trycksvärtan. Men det är väl inte det de är intresserade av…

    I vilket fall, tack för en mycket intressant blogg som ger en syn på världen som inte svensk media klarar av.

    Kommer att fortsätta läsa den flera gånger om dagen!

  2. Antimannen skriver:

    Jag har skapat ett litet satiriskt konstverk med dessa ”journalister” som modell på:

    http://anti-oppositionen.blogspot.com/

  3. Kim S. skriver:

    Alltför många journalister är kommunister. De är bara avundsjuka. De är som en nagel i ögat på alla som ha pengar. Synd att de inte väljer att skriva om vettigare saker. Tack för din blogg. Det är alltid intressant att läsa dina artiklar och kommentarer.

  4. Daniel skriver:

    Tänk The Sun.

  5. Martin R skriver:

    Som föregående talare säger: Så underbart att direkt kunna kontrollera vad personen i fråga regerar på ännu ett ”chockerande avslöjande”. Källkritik. :)

    Det ska bli mäkta intressant att se när Expressen sjunker så lågt som att avslöja ”sexchocker” på UD och ”nakenpaniken” på finansdepartementet.

  6. Naim Murseli skriver:

    Nu står det om dig även i Sverige.

    Aftonbladet.

    Kristian Gerner, Rysslandsexpert och professor i historia vid Lunds universitet.
    – En svensk utrikesminister bör inte ha ekonomiska intressen i länder vars hela ekonomier är en gråzon

    Det stämmer faktiskt, men du hade väl inte ekonomiska intressen i egetsyfte?

  7. Mikael Berglind skriver:

    Det känns mer och mer som om TV4 och Expressen är lite bittra på dig, Carl. Är det pga ditt sätt att sköta intervjuer (som du skötte bra)?

    PM på Expressen och just TV4 tror jag borde se över sina rubriker.

    Vad säger du om Italiens avgående regering? Något som är bra eller dåligt för oss i Sverige?

  8. Robert skriver:

    Nej, Telenor köpte ett serbiskt mobilföretag (063 Mobtel). Serbiens statligt ägda telekomföretag (Telekom Srbija) köpte nyligen 65% av Telekom Srpska för €646 miljoner. Telenor har alltså inget med Telekom Srpska att göra.

  9. Patrik Löwendahl skriver:

    Antingen så talar du sanning och du hade verkligen inte koll på vilka bolag fonden du försökte få andra att köpa, investerade i. Eller så ljuger du. Vilket som är det precis lika illa.

    Hur kan man med huvudet högt stå och försvara sig med ”jag visste inte vad de gjorde” om och om igen, det skapar inte direkt förtroende. Kommer du agera likadant i frågor som har med utrikespolitiken att göra så blir man ju lite orolig. ”Jag visste inte att regimen vi stödjer mördade folk med vapen vi sålt, men det har i alla fall blivit stabilt i landet”.

    Nej Bildt, du är en duktig retoriker, du borde ju själv inse att det i längden blir ohållbart.

  10. Robert skriver:

    >Patrik. Det är snarare så att East Capital inte investerat i bolag kopplade till misstänkta krigsförbtytare. Telekomföretagens skumraskaffärer upphörde långt innan fondens investeringar. Journalisterna har alltså inte gjort en höna av en fjäder. Det finns inte ens en fjäder!

  11. LBeria skriver:

    Undrar om Patrik Löwendahl har koll på precis vilka företag han är involverad i genom sin pension? Eller vilka ekonomiska bindningar hans eventuella köp av bil medför?

    Visst kan det vara så att man genom att vara förtroendevald har ett större krav på sig i dessa sammanhang – men det får ju också vara något måtta.

    Vem har (borde ha) bevisbördan? Den som hittar en ny vinkel som man vill tolka i en särskild riktning eller den anklagade?

    Återigen kan det skilja sig åt mellan politik och juridik – återigen måste det väl finnas någon form av måtta?

    Imho är Carl Bildt den bäste och mest kunnige utrikesminister vi haft på mycket länge och jag tycker det är dystert med den här taktiken att kasta skit länge nog för att mängden kastad – och inte fastnad – skit, ska skada. Det är lågt och pöbelaktigt.

    Om TV4 och Expressen har någon vettig kritik att komma med så är ju det såklart välkommet i demokratins namn.

    Suverän blogg!

  12. […] Carl Bildts affärer på Balkan i kvällens program, rusar nu utrikesministern ut i sin blogg och svarar – innan programmet har […]

  13. Aftonbladets Olle Castelius läser inte bloggar

    På tal om Carl Bildt och bloggarna, i dagens (kan man verkligen säga “dagens” om en nättidning?) Aftonbladet skriver Olle Castelius om Bildts andelar i East Capital Balkan-fonden. Det mest intressanta med hela artikeln är dock det här:…

  14. carlbildt skriver:

    Tack för påpekande om att jag i mina förmodanden förväxlat olika telekommunikationsbolag i Serbien. Det bolag i Serbien som Telenor just köpt är ett annat, medan det som köpt bolaget i Bosnien är ett statligt dominerat med delägande av det grekiska telebolaget. Rätt skall vara rätt. Tack för hjälpen!

  15. Margareta Nilsson skriver:

    Det är underligt att så många ”journalister” just nu, samtidigt, med ljus och lyckta och lupp letar och letar i alla vrår för att få fram alla möjliga ”fel” som Carl Bildt sägs ha gjort sig skyldig till. Enligt mitt sätt att se är han en mycket kunnig utrkesminister. All illvillig ”journalistik” verkar komma från vänster. Nu undrar jag vad Adaktusson kommer att säga i frågan i kväll. Har han nya fakta, eller har han ”gått på” det som andra skrivit. Bildt skriver:”Jag noterar att jag efterträtts i East Capital investeringskommitté av Thorvald Stoltenberg – f d utrikesminister, FN-medlare på Balkan och nu ordförande i Norges Röda Kors”. Den norske , f d utrikesministern Stoltenberg, som efterträtt Bildt, anser även han att det INTE är en skandal att vara med i denna investeringskommitté.

  16. […] Länk till Carl Bildts blogg. […]

  17. Thomas skriver:

    Bäste Carl!

    Jag är så innerligt trött på att läsa och höra de många undermåliga kommentarer om dig och Balkan, Ryssland etc. från journalister som jag uppfattar inte har ett ett humm om vad de talar om. Jag kan förstå hur du kanske känner det, som måste utstå alla dessa påhopp. Förhoppningsvis har du en hud som kan låta all dirt rinna av och sedan gå vidare.

    Många av dessa skribenter- en del anställda av dags- och kvällspressen- synes vara tillssatta för att skapa osakliga, ej genomarbetade texter och oreda, mobba regerings- och riksdagsfolk för att få behålla jobben. Jag uppfattar det som om dessa personer fortfarande inte lärt sig att de ej längre befinner sig i grund-gymnasieskolan. Rent undermåligt. Var stark mot dessa negativa krafter!

    När sedan pompösa föredettingar i tidigare regering hänger på tåget och kryddar upp soppan lite extra, då kan man ju smälla av; eller hur? Så svagt, så svagt!
    Finns det ingen etik och moral bland riksdagsfolk??

    Beträffande optioner, aktier fonder etc i ryska energibolag Gazprom. Lukoil etc., så skulle många i detta land säkerligen med glädje emotse några verkligt kunniga journalisters undersökningar om hur oppositionens eventuella fondinnehåll ser ut. Det kanske finns tidigare ministrar som innehar bankers och mäklarbolags Östeuropafonder, Tillväxtfonder, Rysslandsfonder etc. som i sin tur förvaltar just dessa energifonder från Ryssland och Balkan som det talas om.
    En storbank innehar närmare 18% av en fonds andel just i Gazprom-Lukoil.

    Vid eventuell upptäckt av dessa fakta blir säket svaren att ” det hade jag ingen aaning om , jag låter ju min bank sköta fondinnehållet”.
    Detta skulle vara ännu svagare sagt än det ovan nämnda.
    None koll at all!!

    Eller också är det som så att riksdagsfolk i allmänhet inte har intresse av egen ekonomi, att intjänta goda löner bör föröka sig för gagn för demsjälva och för eventuell senare generation och/eller för bidrag till svältande i världens utvecklingsländer. Kanske lägger en del riksdagsfolk intjänta pengar i madrassen. Deta är ju säkert. Insynen i detta förfarande blir minimalt!

    Jag, liksom andra, håller stenhårt på dig. Du är bäst!!!

    Vänliga hälsningar
    Thomas