I den politiska hetluften i Kabul

KABUL: Även om det självfallet finns en viss spänning i luften efter de senaste veckornas händelser – senast i går i Kandahar – känns det ändå trevligt att vara tillbaka i myllret i den afghanska huvudstaden.

Och hit har jag kommit med ett franskt ISAF-flygplan över Hindu Kush efter min dag med både ceremonier och substans i och kring Mazar-e-Sharif.

Högtidligt överlämnades fanan på Camp Northern Light till Henrik Landerholm som nu i egenskap av Senior Civilian Representantive blir övergripande ansvarig för våra samlade insatser i norra Afghanistan.

Närvarande vid ceremonin var också tre av guvernörerna från de fyra provinser där säkerhetsansvaret nu successivt övergår till de afghanska styrkorna.

Och jag hade möjlighet att resonera inte minst med guvernör Atta i Balkh-provinsen om situationen och de olika utmaningar landet står inför.

Sedan jag var i Mazar-e-Sharif för lite mindre än ett år sedan har säkerhetssituationen i dessa områden i allt väsentligt varit lugn. Och det gäller också i den situation som varit de senaste veckorna i andra delar av landet med anledning av vad som inträffade på den amerikanska basen vid Bagram.

Vi diskuterade också den ekonomiska utvecklingen, och jag åkte ut på slätten och såg den trespåriga splitternya järnväg som nu snart ger möjlighet till direkta transporter härifrån till t ex hamnarna vid Östersjön.

Innan jag steg på planet till Kabul såg jag de svenska räddningshelikoptrarna landa med en transport med två skadade från Kunduz längre österut.

Men att de annars inte haft mer än i snitt ett uppdrag i veckan är ett av de olika glädjande tecknen på att situationen under det senaste året varit väsentligt lugnare.

Nu har jag anlänt till den politiska hetluften i Kabul, och omedelbart står en middag med kvinnliga parlamentariker på programmet.

Ett uttalande av ett rådgivande religiöst råd som allvarligt ifrågasatte vad vi anser vara grundläggande rättigheter också för kvinnor i det afghanska samhället har på nytt satt dessa för framtiden så viktiga frågor i fokus.

Och de kommer alldeles säkert att återkomma under mina fortsatta samtal här under morgondagen.

32 Responses to I den politiska hetluften i Kabul

  1. Carl Bildt, nu har de utvalda bombat Gaza, under förevändning att de måste försvara sig 20 personer har dött.

    Visst måste de få försvara sig de har ju inte alls lagt beslag på allt land!!!
    De svinen ska tillbaka till 1947 år gränser. Se här!
    http://lawrenceofcyberia.blogs.com/photos/maps/landloss.html

    Vad händer Carl Bildt om jag flyttar hem till dig och våldtar din fru. Du din stackare försöker jaga ut mig med tafatta attacker med kniv.

    Men jag är kampsports-expert. Jag håller på med thaiboxning, judo och submission wretstling. Jag kan riva ut dina ögon och knäcka alla benen i din kropp.

    JAG SKULLE FÖRSVARA MIG genom att slå dig blodig, och sen skulle jag återgå till att våldta din fru!!!

    Ser du likheterna i beteendet? Eller har du helt förlorat kontakten med verkligheten???????

  2. Jon Reina skriver:

    De hva Lasse liker å kaller ”de utvalge” har igjen bombet Paletine i nye forsök på å stoppe terroren….
    Det er vel bare du i hele verden som ikke forstår at når over 200 raketter skytes ut mot sivile iraelere, så man palestinerne forvente kontraattakker…

  3. Visst Jon Reina!!!

    Vad hade du gjort om jag hade flyttat hem till dig
    och du finner mig våldtagandes din fru.

    Du skulle agera, jag skulle spöa dig blodig, hävdandes att jag måste få ”FÖRSVARA MIG”.

    Sen skulle du komma tillbaka med 200 raketer, och jag skulle spöa dig blodig igen,
    ”JAG MÅSTE FÅ FÖRSVARA MIG!!!!!!!!!”

    och en norsk supporter till mig skulle säga:

    -”Är du helt dum Jon Reina, Lasse måste få försvara sig”

    -Jamen Lasse har brutit sig in i mitt hus och våldtar min fru, skulle du svara.

    -”Du är en terrorist Jon Reina, och hela världen vet om det”, svarar min norske supporter

  4. Har du inte tittat på kartlänken jag postade, Jon?
    http://lawrenceofcyberia.blogs.com/photos/maps/landloss.html

    Dom utvalda ska tillbaka till 1947 års kartbild.

  5. foxbill skriver:

    Lasse,

    Vilken trovärdighet tror du att du åtnjuter när du kallar Israeler/judar för svin? ”De svinen ska tillbaka till 1947 år gränser.”

    Skriver du kommentarer här för att försöka att påverka läsare eller för att lätta på dina aggressioner?
    Om det är det senare så rekommenderar jag andra sätt!

    Finns det andra raser/folkgrupper/etniciteter som du har liknande nedsättande omdömen om?

  6. un2here skriver:

    foxbill,

    Ordvalet må vara oprecist, men i sak har ju Lasse rätt.

  7. Förlåt foxbil,
    men du har rätt att kalla mig svin om jag flyttar hem hos dig, och spöar dig blodig, varje gång du försöker hindra mig från att våldta din fru.
    Vad säger du foxbill ska vi testa din självbehärskning och din ”trovärdighet”?

    Jag är faktisk en kampsportexpert. Är du?

    Sen så älskar jag alla mina supportar som inser att jag har rätt att
    FÖRSVARA MIG.

    Jag älskar både judar och sionister. Jag är själv 1947-års-sionist.

    Detta låtsas du som att du inte vet om.

  8. Foxbill du är inget annat än en propaganda-artist.

    Jag är så jävla förbannad på dig att jag hoppas att du en dag
    får bli behandlad som en palestinier.

    Jag hoppas att jag inte kommer att stå bredvid dig och håna dig och förklara för dig att din ANGRIPARE faktiskt måste få FÖRSVARA sig.

    Du är en person som ser passivt på övergrepp, och skyddar förövarna.

    Du täcker upp för mördare, och du vet om det..

    En dag kommer du förhoppningsvis att få ditt straff.

  9. Du är kriminell, foxbill

  10. metusalem skriver:

    Lasse K. svingar vilt mot dom som inte helt delar hans uppfattning.Eftersom han, enligt egen utsago, är kampsportsexpert är väl meningen att skrämma den ”kriminelle” foxbill. Din kampsportutbildning förefaller du ha skaffat för att kunna slå folk på käften.

    Utgångspunkten för senaste tidens trubbel var väl att Hamas-folket skickat iväg 200 missiler mot Israel. Hamas vet ju väl att Israel alltid besvarar aggresion, och därmed drabbas av fördömande eftersom man har mycket bättre utrustning.

    Alla vettiga människor önskar väl att Israel-Palestina skall hitta fram till en förhandlingssituation. Att skicka missilier mot Israel är inte den bästa utgångspunkten.

  11. un2here skriver:

    metusalem, utgångspunkten är två mord:

    The violence started on Friday afternoon when Israel Air Force craft bombed a car in Gaza, killing Zuhair Qaisi, the leader of the Popular Resistance Committees, and another top terrorist in the organization who was recently released in the Gilad Schalit prisoner exchange. [JPost.com]

    + åtminstone 20 till …

  12. foxbill skriver:

    Eftersom nivån på kommentarerna nu har nått ett bottenrekord så betackar jag mig och lämnar er till ert öde.

    Ha det så kul i er sandlåda!

    PS. I min kampsportsutbildning ingick att undertrycka ev. aggressioner och respektera din medmänniska.

  13. flyktingar skriver:

    Lasse

    Med ditt symbolspråk:

    Ditt beteende har resulterat i att den du älskar valt en annan. Hon lever nu lycklig med honom. Detta medan du väljer att leva som en bitter gnällig looser i den förljugna illusionen att hon en dag ska välja dig. Det skulle ha varit gott och väl om inte det vore för att dina egna handlingar samtidigt motverkade dina egna drömmars förverkligande. Sluta upp med ditt ovärdiga verbala masturberande; ditt verbala självskadebeteende på svenska utrikesministerns blog. Du förnedrar och förråder den sak du säger dig slåss för.

  14. un2here skriver:

    flyktingar skriver: – den du älskar valt en annan..

    Enligt en väldigt säregen definition på ”val” där den stulna varan själv väljer att hamna i tjuvens ficka? … Från dagens notiser:

    Settlers Expand Hebron Settlement
    – A group of extremist Israeli settlers expanded, Tuesday, the illegal Negahot settlement outpost on the expense of privately owned Palestinian lands in Doura city, near the southern West Bank city of Hebron.

  15. Jon Reina skriver:

    un2here.
    Hvilket sannhetsbevis du bringer til torgs her. du….
    En artikkel ført i pennen av IMEMC et palestisk mediasenter for palestinere og venstrevridde, pro-palestinske utenlandske journalister som distribuerer vridde artikkeler om Israel-Palestina konflikten.

    For i alle fall å få litt objektivitet inn i all lesingen din, titt ogsåg inn på sajten: miff.no (Med Israel For Fred) – så du i det minste får et tosidig bilde av ”nyhetene”…

  16. un2here skriver:

    Märkligt nog så är det miff.no som är portförbjudna på denna, trots allt, högerorienterade blogg?? …

  17. Hej flyktingar, trevligt med din vilja att ställa en psykoanalys. Ställer du upp för gratis sessioner? Kontakta mig per mejl Lasse.L.karagiannis på gmail punkt com.

    Det är en ”han” som har lämnat mig inte en hon…

    Tillbaka till Israel och 1947 år gränser nu:
    Jag erbjuder dig gärna samma test.
    Jag flyttar in hos dig, våldtar din fru, och spöar upp dig när du försöker rädda henne…
    Jag spöar dig, och mina kriminella supportar (foxbill)
    försvara mig och sägar att LASSE MÅSTE JU FÅ FÖRSVARA SIG!!

    Du kommer sedan med 200 missiler, foxbill kallar dig terrorist den här gången.

    Hela världen instämmer att jag måste FÅ FÖRSVARA MIG emot dig, så jag slår dig blodig igen, och fortsätter att våldta din fru.

    Naturligtvis inser du hur fel detta är,

    DÄRFÖR är du kriminell.

    Du skyddar ett övergrepp MEDVETET.

    Hoppas att du ställs inför rätta en dag.

  18. flyktingar skriver:

    Lasse

    Jag beklagar verkligen palestinaaraberna deras usla företrädare under det senaste seklet fram till dags dato.
    Det som väntar de arabiska autonomierna i Gaza och på Västbanken är att leva med Israel som ekonomisk motor alternativt att uppgå i Egypten och Jordanien. Inget tredje finnes.
    Territoriet från Medelhavet till Jordanfloden och från Hermonberget till Eilat är och förblir i Israels händer.

  19. kris08 skriver:

    Jag beklagar även israelerna deras usla företrädare under det senaste seklet fram till dags dato.
    En gyllene bunker är lik förbannat en bunker!

  20. un2here skriver:

    flyktingar,

    Ja visst är det så, tvåstatslösningen är död och apartheidstaten ett officiellt faktum. Det exakta datum för när detta inträffade var väl när USA la sitt veto till förmån för bosättarna. Därmed faller hela idén om en judisk demokratisk stat; den är inte särskilt judisk och inte särskilt demokratisk heller. Tiden rann ut till slut.

  21. flyktingar skriver:

    un2here

    För 100 år sedan grundades de första kibutzerna.

    Sen startade invandringen av judar under turkiska styret och fortsatte under britterna efter Balfourdeklarationen och WWI. Judar dödades för att de var judar av araber på 1920-talet, ja, men de judar som kom kände att här var offren rättfärdigade av återbyggandet av Eretz Israel. Detta i motsats till hopplösheten inför okynnesmördandet av judar i Europa.

    Under 1930-talet ökade inströmningen judar på flykt från det eurpeiska folkhemsprojektet, som krävde judeutrotning. Palestinaaraberna startade väpnad revolt mot denna invandring. Som svar utvecklades det israeliska försvaret (Moshe Dayan syns för första gången). För att blidka araberna införde britterna en vitbok. Judar förbjuds invandra till Eretz Israel när det behövdes som bäst.

    Förintelsen fick fritt spelrum. En kula för att ta ett judiskt liv blir för kostsamt. Tyskarna hittade på mer effektiva avrättningsformer. Judar skickades till förintelseläger överallt ifrån i Europa. Från Norge, Frankrike, Jugoslavien, Rumänien, Österrike, baltstaterna, Polen etc.

    3 år efter förintelsen väntade judarna en ny förintelse men den gången blev det inget av med det. Staten Israel grundades och man blev herrar över sitt eget öde på gott och ont. De 750 000 palestinier som flydde sina hem tilläts inte återvända. De som stannade blev israeliska medborgare

    Eretz Israel blev inte till ytterligare ett Libanon, Syrien, Jordanien eller Egypten. Det blev något som inte är färdigt och som förhoppningsvis aldrig blir färdigt. Ett land fyllt av framtidstro, med järnnäve mot sina fiender och olivkvist till de som vill fred. Israelkritik från medborgare i det land – och en nordisk demokrati på köpet – som idag säljer mest vapen i världen per capita – väger lätt. Oerhört lätt.

  22. un2here skriver:

    flyktingar,

    jaja .. men vad tänker du göra med de miljoner som inte flydde, vare sig i -47 eller -67? Det är ditt problem!

    Demokrati eller utrotning?

  23. ”flyktingar” jag týcker att du verkar sympatisk på ett rent personligt plan, och därför gillar jag dig.

    Men oavsett det, så skyddar du ett pågående övergrepp och är därför kriminell i mina ögon.

    Jag skulle vilja att du och alla dina likar ställdes inför rätta därför.

    Men ändå, om någon skulle behandla dig som en palestinier, trots att du skyddar ett pågående övergrepp, så skulle nog samtliga palestinaaktivister här skydda dig med sina kroppar, med sina liv.

    Detta, oavsett att du är kriminell.

    Åtminstone jag skulle hellre vilja dö än att avvika från detta höga ideal.

    Betänk dock att det finns en pöbel, som vill straffa er för att ni skyddar pågående övergrepp. Denna obildade massa kanske ännu en gång ropar ”Achtung Juden”.

    Jag vill skydda dig med mitt liv då.

    Om du läser Talmud, så förstår du varifrån chutzpah (fräckhet) kommer ifrån.
    De lidande ni har varit utsatta för genom historien har inte kommit till p.g.a. någon mystisk antisemitsm, som har sina rötter i korsfästelsen av Kristus, vilket ni vill att alla ska tro.

    Folk genom historiens gång vet at Jesus var jude, och de allra första kristna var judar.

    Era problem, kommer av er inställning, till era medmänniskor, p.g.a. Talmud.
    Talmud säger att ni är överlägsna, att ni är gudalika, att vi är era boskap, att allt tillhör Herren Elohim, och därför er. Talmud ger er rätt att döda oss, om vi slår er på käften. Vi ska vara era slavar, era boskap.
    http://come-and-hear.com/sanhedrin/sanhedrin_58.html

    Denna inställning som Rabbi Ovaida Josef

    och Rabbi Yitzchak Ginzburgh (se från 04:37)

    ger uttryck för, är inte något de själva har hittat på.
    Det är Talmud.

    Även detta vet du om(?), men låtsas inte om det.
    Så du är dubbelt kriminell, om du dessutom inte fördömer Talmud, utan låtsas att pöbeln har dödat er och fördrivit er, helt opåkommet.

    Chutzpah!
    :-(

    men,
    Shalom över det heliga judiska folket som följer den heliga Torah eller som är humanistiska ateister!!!

    De är dessa som oförskyllt har fått betala för er Talmudisters sataniska gärningar.

  24. kris08 skriver:

    Jo, kibbutzpionjären glömde visst i sitt brandtal den lilla skaran på några miljoner människor som ”blev över”.
    Rasism och girighet har som bekant hindrat en anständig lösning, och har med tiden fullständigt korrumperat det drömda ideallandet.
    Dagens obildade pöbel skriker snarare Achtung Araben och tillhör de få som blint stöder Israel.

  25. flyktingar skriver:

    Lasse, kris08, un2here

    Israel är en näringsdrink för en politiskt degenererad region. Era enögda utfall mot landet är löjeväckande. Är det för att Israel är det enda landet i regionen som inte köper svenska vapen?

  26. un2here skriver:

    flyktingar,

    nej

  27. Kriminell fräckhet….

  28. Flyktingar, du har t.o.m. fräckheten att fortsätta med inlägg fast Ni är avslöjade i era kriminella gärningar….

    Att du inte försvinner för alltid från denna blogg är för mig obegripligt.

    Detta är fräckhet. Chutspah

  29. flyktingar skriver:

    Det är lugnt Lasse,

    Israel konkurerar inte med svensk vapenexport. Här kan du exempelvis läsa om israelisk export av bevattningsteknologi till Kina.

    http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4203115,00.html

  30. un2here skriver:

    #194 …

  31. kris08 skriver:

    Nej, Sverige råkar ju ha den där regeln om att inte exportera till krigförande länder…

    ”Israel är en näringsdrink för en politiskt degenererad region.”

    Tja, det är i och för sig en bedrift att lyckas föra en lika moraliskt korrupt politik utan varken styrande dynasti eller uttalad diktatur. Religiös/etnisk fanatism och tre års militärtjänst räcker tydligen.
    Man har väl också lärt av vapenbrodern Sydafrika, som dock hade oturen att ha den amerikanska lobbyn emot sig.
    Tyvärr så är det ju bara regionens extremister som göds av näringen.

  32. flyktingar skriver:

    kris08

    Är du också medborgare i landet som är världens per capita största vapenexportör? En demokrati som ertappats med korrupta vapenaffärer med exempelvis Sydafrika, Indien, Sadiarabien, Libyen etc. Ett land som skryter med 200 år av fred exporterar vapen och övervakningstrustning till höger och till vänster. Du och dina israelhatarkompisar un2here och Lasse borde skämmas!
    Under tiden exporterar Israel sitt knowhow och sina uppfinningar inom bevattningsteknologi till Kina. Israel bygger avsaltningsanläggningar, tvecklar Intelprocessorer, fält för solceller i öknen, återvinner avloppsslam, är bäst i världen på återvinning av PETflaskor osv.
    Under senare år har Israel i konsekvensens namn också haft flera nobelpristagare. Endast israelhatarna står och stampar på ruta 1 och kommer så göra fortsättningsvis under överskådlig tid.