Dag i Djibouti

DJIBOUTI: Efter nattens långa flygning blir det en dag i detta lilla land som fokuseras på de insatser vi gör för att skydda sjöfarten genom Aden-viken och i denna del av den Indiska Oceanen, men också på den vidare problematiken kring Somalia och Afrikas Horn.

Högkvarteret för EU:s flottstyrkor i området ligger i Northwood i Storbritannien, och i området är det just nu det svenska fartyget Carlskrona som för kommandot, men åtskilligt av vidare insatser i området har sina baser här.

Den primära uppgiften för den s k Atalanta-operationen är att eskorta de fartyg som för den livsmedelshjälp som World Food Program står för säkert till olika hamnar i Somalia, och den delen av operationen är utan tvekan också lyckad. Ingen av dessa fartyg har kapats sedan operationen inleddes.

Bra så.

Den vidare operationen att skydda fartygstrafiken i området genomförs i nära samverkan med andra styrkor från bl a Nato, Ryssland, Indien, Japan och andra och är betydligt mycket mer komplex.

Jag är oroad när jag ser att man fortsätter att betala mycket stora belopp för att friköpa olika kapade fartyg, och det säger sig självt att detta skapar nya incitament för verksamheten.

Och det är ju dessutom alldeles självklart att vi inte kan bedriva en stor operation som denna utan aktiva försök att påverka de grundläggande problem som leder till sjöröveriet.

FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon har sammankallat en stor konferens till Istanbul i slutet av månaden för att diskutera de vidare frågeställningarna om Somalia, och inom EU kommer vi alldeles säkert att återkomma till frågan efter den resa som Catherine Ashton också planerar i området.

Så för mig blir det en dag med Djiboutis utrikesminister och myndigheter, med olika internationella diplomatiska företrädare här och med de franska och amerikanska försvarsenheter som finns här och i det sammanhanget också en snabb titt på den svenska logistiska enhet som finns på plats.

Sent i kväll bär det vidare till Manama i Bahrain.

1 Responses to Dag i Djibouti

  1. oppti skriver:

    Piraterna har baser i land.
    Varför är det så omöjligt att bevaka dessa baser mer aktivt.
    Proaktiv konflikthantering är väl mer effektivt än reaktioner på händelser.
    Sätt GPS på båtarna och bevaka dem med AIS tex.
    http://www.marinetraffic.com/ais/se/default.aspx