Första gången i politiska historien

STOCKHOLM: Ju mer man tänker på det desto mer anmärkningsvärt är det som inträffade i riksdagen i förra veckan.

Sakfrågan belyser Ingmar Karlsson – som kan dessa frågor bättre än sannolikt någon annan i dett land – väl i ett inlägg på Europaportalen.

Men det handlar om mycket mer.

En gång höll socialdemokraterna ett visst avstånd till vänsterpartiet i utrikespolitiska frågor. För det fanns det oftast goda grunder.

Men nu ser vi plötsligt hur hela den socialdemokratiska riksdagsgruppen – utom någon vars samvete ledde till att vederbörande kvittade ut sig – röstar på en mycket långt gående vänsterpartistisk utrikespolitisk motion.

Detta har aldrig inträffat förr.

Och jag är inte övertygad om att man fullt ut visste ens vad man röstade på och dess konsekvenser.

Jag skulle önska att det var en engångsföreteelse, men tyvärr är jag efter den senaste månaden mindre övertygad. Jag ser hur det är vänsterpartiet som griper taktpinnen i den ena utrikespolitiska frågan efter den andra – och jag ser dessvärre att den dansas med rätt frenetiskt.

Det oroar mig.

Jag är rätt övertygad om att vi har goda förutsättningar för en alliansseger i riksdagsvalet i höst och fortsatt alliansregering under kommande år.

Även så är jag oroad. För mig har det ett värde att det finns en grundläggande samsyn i avgörande utrikes- och säkerhetspolitiska frågor mellan de stora partierna. Det mår nationen bra av.

Men om socialdemokraterna låter sig dras iväg vänsterut på diverse utrikespolitiska äventyrligheter kommer detta förr eller senare att äventyras på ett sätt som i grunden inte är bra för någon.

Jag vet åtskilliga socialdemokrater som kände akut svårmod inför den vänstersvängning man gjorde i riksdagen i förra veckan – men i slutändan satte man sig i alla fall i bänkarna och tryckte på knapparna för vänsterpartiets politik.

Det var första gången det hände i en utrikespolitisk fråga i Sveriges moderna politiska historia.

Min farhåga är att det inte är den sista.

Och det är illa. Mycket illa.

8 Responses to Första gången i politiska historien

  1. toastskagen skriver:

    Jag måste säga att jag är mer oroad över den utrikespolitik och sk säkerhetspolitik du Carl försöker utöva, har öronen trillat av? Jag kommer att betta 100.000 USD på att alliansen förlorar valet tack vare denna ofantliga förmåga att ej kunna lyssna. Har makten stigit dig åt öronen? Det ska bli spännande att träffa en ordentlig säkerhetstjänst i Vita Huset med ledande befattningshavare för de verkar villiga att lyssna till skillnad från de sk organisationer du basar över.

    Kanske på hög tid att du verkligen började ställa dig vissa frågor över den sk politik och myndighetsutövande du utövar.

    Du får väl starta lite Humany, Sociala nätverks företag och lite sweeta konusltuppdrag för storbolagen när makten lämnar dig till hösten.

    Vi ses i minglet Carl.

  2. Daniel Magnusson skriver:

    detta var nog bara en tillfällig händelse och man behöver nog inte lägga allt för mycket tankar på detta, man får hoppas att Riksdagen inte används för sådana här oansvariga utspel i fortsättningen, men det beror väl mest på okunskap, det är ju varje ledamots ansvar att förstå vilka konsekvenser ens handlingar innebär. Kör hårt Carl!

  3. soli01 skriver:

    Att man inte ska få ha synpunkter på om man förlorar en votering – då har det gått för långt. Sossarna förnekar sig aldrig!

  4. toastskagen skriver:

    Är väl enklare att rigga voteringarna så skippar man massa onödigt arbete – det vet väl dina kollegor om Carl?

  5. Rulle skriver:

    Är det tekniskt omöjligt i vår byråkrati att göra om röstningen i riksdagen? Historien kan ju på detta sätt skrivas om flera gånger.
    Måste alla antisociala grupper rösta som kommunisten säger? Carl, lägg fram ett nytt förslag som kan röstas om i nästa vecka. Innan domen vunnit ”laga kraft”.

  6. berraheim skriver:

    Bryter vad som hänt judarnas monopol på att vara förintade? Har kristna tagit upp konkurrensen om vem som är mest förintad=förintadast?

  7. haveyouright21 skriver:

    För första gång går Israel över alla gränser…Felet är USA och AIPAC med EU och FN som gav Israel alla stöd och hjälp för att Israel går vidare med alla brott och terror….

    Idag gör Israel många steg mot Krig –3 världskrig—

    Stoppa Israel och Aipac nu .nu ett krig är ett krig över hela världen och ingen kommer att stoppa kriget….

  8. […] att alla partier trängs i mitten borde han kanske utveckla för det håller inte alla med om. Läs Carl Bildts bloggpost från tidigare i veckan, där skriver han bland […]