Skeppsholmsandan

Så är då första dagens mer organiserade diskussioner på det informella utrikesministermötet till ända, och snart bär det av till kvällens middag med än mer informella diskussioner på Vasamuséet.

Från det moderna Sverige till det lite äldre…

Alldeles oavsett substansen i våra diskussioner – någon talade om ”Skeppsholmsandan” –  var alla uppskattande för den miljö som vi lyckats att ge detta möte, och jag har redan hört hur den lockar till återbesök vid senare och mindre arbetsbelastade tillfällen.

För media försökte jag gång på gång säga att detta är ett informellt möte och att jag inte avsåg att säga så mycket om de diskussioner vi har. Det tror jag man förstår – även om det alldeles självklart är medias roll att trots detta försöka att lirka ut lite information om våra samtal.

Sådana är våra lite olika roller.

I morgon fortsätter vi dock, och då tror jag att mycket av diskussionen kommer att fokuseras på utvecklingen i Afghanistan.

Om det i dag var Javier Solana som rapporterade med viss utförlighet om läget i Mellersta Östern blir det i morgon jag som kommer att göra samma sak om Afghanistan.

8 Responses to Skeppsholmsandan

  1. pressord skriver:

    Lycka till, det kan du behöva…

  2. rostambaluch skriver:

    Carl
    Titta på detta, så hoppas att ni tar rätt beslut.

    http://bloger-news.blogspot.com/2009/07/blog-post_29.html

  3. perfro skriver:

    Det är inte utan man undrar hur bortåt 50-talet utrikesministrar och sändbud för dem ska hinna med alla tänkbara informella samtal.
    Det står dock klart, någon offentlighet kommer de inte att få, vilket är en del av dagens diplomati.

    Däremot ska det bli utförliga rapporter om läget i Mellersta Östern och i Afghanistan, framförda med vis utförlighet eller ska det möjligen vara viss.
    Det senare verkar mest troligt.

  4. stig2entreprenoren skriver:

    Så jobbar ett proffs!
    Att samla sina ”medarbetare” i en helt ny, annorlunda och kreativ miljö under bara en ”lätt” agenda är ett ypperligt sätt att starta ett bra ”teamwork”.
    Att nyligen ha gjort egna fältstudier inför nästa viktiga ämne är också starkt.
    Ett föredöme är bättre än 1000 argument.
    Vi ser nu framåt.

  5. Visionären skriver:

    Vilka bra bilder från mötet som ligger inlagda på ordförandeskapets hemsida. Särskilt denna tycker jag är skojig:

    :-)

    V

  6. usb2snus skriver:

    https://cp13.heritagewebdesign.com/~lituchy/index.php

    Jasenovac Research Institute

    är inte 100% att länken fungerar, men vid tillfället fråga Gordan Jandroković vad han tycker om vad som hände i Jasenovac

    hittade detta häromveckan…jag blev alldeles chockad framför allt av faktum att jag hade inte en aning att det hade skett

  7. […] DN, 2, 3, SvD, 2, 3, Dagen, 2, 3, 4, Ab, 2, 3, 4, Gp, 2, Syd, Vg, 2, 3, Hd, 2, 3, D, Vl, 2, 3, R24, 2, Tv2, Smp, 2, Bl, 2, B, 2, 3, Kri, N, E, Cb, 2, 3 […]