Grattis Spotify!

I en utländsk dagstidning noterade jag att Spotify tagit priset som den viktigaste europeiska innovationen på webben under det senaste året.

Man ber att få gratulera!

Även om den formella hemvisten tydligen är Luxemburg rör det sig ju om en innovation och utveckling med sina rötter tydligt i den svenska IT-myllan.

Och Spotify har ett budskap också i dessa tider av ibland lite infekterad fildelningsdiskussion – det finns massvis med musik på nätet, fullt lagligt, ofta gratis, alltid njutbart!

5 Responses to Grattis Spotify!

  1. itpastorn skriver:

    Eftersom bekanta till mig varit med och utvecklat Spotify, så önskar jag dem alla lycka.

    Men:

    1. Ett antal skivbolag trilskas och vägrar släppa sin musik på Spotify.

    2. Du hittar inga bootlegs där. (Själv jagar jag alla sådana jag kan komma över med Bruce Springsteen…)

    3. Du kan inte lyssna nedkopplad, genom din mp3-spelare, när du är ute och joggar/går/etc.

    Spotify löser inte alla problem. Det krävs fortfarande rejäla åtgärder för att ändra (inte avskaffa) dagens upphovsrätt. Jag röstade borgerligt, men är grymt besviken på den strutstaktik man hittills brukat i alla diskussioner. Sluta bygg högre staket kring en inhägnad som inte längre är ändamålsenlig!

  2. kennethahlborg skriver:

    Ja, man får hoppas Spotify får finnas kvar, det är en bra tjänst. Jag undrar dock vad som kommer hända när de måste börja tjäna pengar, då blir det nog en betaltjänst.

    Sen får vi inte glömma helsvenska http://www.karaokeparty.com som också har startat en spännande musiktjänst. De konkurrerar med Singstar, Lips och likande tv-spel. Skillanden är att på Karaokeparty.com behöver du inte en spelkonsol, det räcker med en vanlig dator och en mikrofon.

  3. […] Grattis Spotify! « Alla Dessa Dagar […]

  4. Medborgare X skriver:

    Carl!

    Kan även rekommendera Chilirec (www.chilirec.com). Vem behöver fildela musik längre. Den finns ju gratis på nätet.

  5. […] the Swedish focus has exploded the last two months. Especially read this post about Spotify (also commented by Carl Bildt Swedish Minister for Foreign Affairs) and Soundcloud […]