Och bloggen?

Till de mer frekventa frågor jag fått under den senaste tiden hör vad jag skall göra med denna blogg under det svenska ordförandeskap i den Europeiska Unionen som tar sin början vid midnatt.

Det finns de som fruktar att det blir lite besvärligt med en alltför frispråkig ordförande i ministerrådet för utrikesfrågor, och som heller inte är alldeles bekväma med att alltför mycket information om vad vi gör och tycker blir omedelbart tillgänglig.

Men dessa farhågor till trots kommer jag att fortsätta med bloggen.

I en eller annan form har jag kommunicerat elektroniskt under de senaste femton åren utan att världen har tagit alltför allvarlig skada av detta.

Det var 1994 jag började med de veckobrev på Internet som sedan fortsatte under ett decennium eller så innan skiftet skedde över först till en engelsk och sedan – när jag blev utrikesminister hösten 2006 – svensk blogg.

Och det skulle te sig underligt – inte minst mot bakgrund av allt svenskt tal om öppenhet – om jag plötsligt valde att nu sänka mig nere i den digitala tystnaden.

Så det kommer inte att inträffa.

Det som kan inträffa är att min tid blir än mer pressad och att det ibland helt enkelt inte hinns med på samma sätt, och det som kommer att inträffa är att jag nu formulerar åsikter som på ett eller annat sätt bör vara förankrad i det som jag uppfattar som den samlade europeiska politiken.

Det kan låta komplicerat – möjligen blir skillnaden i verkligheten mindre än vad man kanske föreställer sig.

Men så blir det.

7 Responses to Och bloggen?

  1. mrmhalland01 skriver:

    Säkert ett klokt beslut.

    Jag tycker mig ha märkt det senaste året att du faktiskt har för fram EU-synpunkter framför Svenska.

    Har detta haft med det stundande ordförandeskapet att göra ?
    Eller…har jag bara fel ??

  2. visionara skriver:

    Gott så!

    Lycka till med ordförandeskapet!

    V

  3. Torsten skriver:

    Tack Carl Bildt,

    Det politiska nyhetsflödet skulle bli lite tomt och ensidigt utan Dina rader.

    Ser fram emot ett innehållsrikt halvår.

    Lycka till!

  4. berzercer skriver:

    Carl

    Jag är övertygad om att du har omdöme nog att inte skriva känslig information. Men för dom som har något att dölja och/eller har dubbla budskap så kan det så klart bli lite besvärande. Men dessa personer har väl journalisterna i hälarna redan…

    Jag läser din blogg varje dag och tycker den är intressant. Det känns fantastiskt att få information direkt från källan. Detta utan att några journalister själva tolkat informationen och valt att vinkla den i sin rapportering.

    Jag ser fram emot att få insyn i det kommande ordförandeskapet och har full förståelse om det tidvis inte finns tid för denna blogg.

    Ha en skön sommar!!!

    Torkel

  5. hariknaidu skriver:

    Silence is not a good solution – at all!

    You’ll never-the-less be pushed from Brussels to restrict public (access)and/or discussion on pending
    agenda items of more or less controversial nature and more…

    Don’t listen to Brussels (I know from experience!) you’d better do as you intuitively consider right – even if it gets you into *hot* controversy with EU Commission and its advisors.

    Recent EP election is a clear reflection of public lack of confidence with EU institutions including EU Commission, and Borosso, in person.

    So, as a vetran global political animal, follow your instincts and make sure that when you take up Turkey’s (perennial) candidacy issue that you’re not alone on the platform – Germany and France will try to stop you before you make any progress….

    From experience and knowledge of how you’ve developed over the decades, as an international (UN)expert on conflict issues – Palestine q’ should provide you the best political platform from which to replace Solana finally, methinks, under Lisbon Treaty.

  6. inst1 skriver:

    Så bra att du inte slutar upp med bloggen. Ett oerhört bra sätt att kommunicera och hålla omvärlden uppdaterad. Jag läser så gott som var dag och är stolt över dig som utrikesminister.
    Lycka till med ett spännande halvår!

  7. Kachina skriver:

    ”Och det skulle te sig underligt – inte minst mot bakgrund av allt svenskt tal om öppenhet – om jag plötsligt valde att nu sänka mig nere i den digitala tystnaden. Så det kommer inte att inträffa”

    Att inte offra sin övertygelse på foglighetens altare, är faktiskt något som inger respekt. Heder, Carl Bildt.