Viktig Meri-konferens

Intensiva diskussioner över ett mycket brett fält fortsätter på Meri-konferensen här i Tallinn.

Dagen började med energisäkerhet – en allt mer central fråga i den europeiska debatten – och har sedan fortsatt med den transatlantiska relationen.

Och efter mina bilaterala möten här återvänder konferensen på seneftermiddagen till frågan om det Östliga Partnerskapet innan det för mig är dags att återvända hem. I morgon är det för min del Afghanistan-konferensen i Haag som kallar.

Lennart Meri-konferensen här i Tallinn har nog vid det här laget etablerat sig som den ledande mötesplatsen för denna typ av diskussioner i norra Europa. Andra kan kanske känna en viss avundsjuka, men det viktiga är nog att vi alla inför kommande år ser konferensens möjligheter.

Våra bilaterala svensk-estniska relationer är det inget fel på, och trots kraftig – ja, brutal –  nedgång tror jag nog att den estniska ekonomin och det estniska samhället är tillräckligt robust för att klara även dessa dystra tider.

Den IMF-granskning – den årliga s k Article IV-granskning – som nyligen skedde av den estniska ekonomin gav ju ett mot bakgrund av den finansiella krisen påtagligt positivt omdöme.

När jag i kväll lämnar Tallinn kommer finansminister Anders Borg hit som avslutning på sin snabbresa till de tre baltiska huvudstäderna.

Och det är ytterligare en illustration på hur nära vårt förhållande är.

1 Responses to Viktig Meri-konferens

  1. christine523 skriver:

    Otroligt intressant blogg, kul att följa Sveriges utrikesminister. Hur fungerar dessa möten? Ska vår svenska agenda har diskuterats i minsta detalj inför sådana här möten eller hur mycket får du säga som utrikesminister utan att trampa i klaveret?

    Jag undrar också över om du tror det blir oroligheter i samband med mötena du nämnde i förra inlägget?