Assymetriska sidbands- och pingljud

Då och då dyker diskussionen om ubåtskränkningarna av Sverige främst i början och mitten av 1980-talet åter upp.

Delvis är det därför att vi ju successivt kommer att veta mer och mer om de olika puzzelbitarna i detta drama.

Vi vet ju t ex nu oerhört mycket mer om sovjetiska miniubåtssystem i Östersjön under denna tidsperiod. Länge förnekades ju varje förekomst av sådana – nu vet vi åtskilligt i ärendet.

På andra punkter fortsätter de mer tekniska analyserna.

Nu har FOI med modernare teknologi analyserat en av de ljudupptagningar som gjordes i Stockholms södra skärgård i november 1982 och som länge ansetts tyda på en främmande undervattensfarkost.

Slutsatsen är att ett av dessa ljud ”troligen” kommer från en taxibåt vars förekomst man tydligen tidigare inte riktigt haft klar för sig.

Alldeles säker är den slutsatsen dock inte. De tydliga s k assymetriska sidband från ljudkällan som tidigare ansetts tyda på en undervattensfarkost har inte kunnat härledas från taxibåten. Andra faktorer tyder dock på att denna ”troligen” var källan.

FOI har också analyserat ett s k pingljud från en hydrofon som tydligen återfunnits på samma band.

Här är situationen mer besvärlig. Ljudet kan teoretiskt komma antingen från en svensk helikopterhydrofon eller från en främmande aktiv hydrofon.

FOI:s analys slutar i att man inte kan utesluta något av dessa alternativ. De tekniska fel som skulle kunna leda till just detta ljud från en svensk hydrofon beskrivs dock som ”mindre troliga”.

Så mycket mer lär väl inte gå att få reda på från dessa gamla band – även om vi gärna skulle vilja.

För dagen blir slutsatsen att det var troligt – men inte säkert – med taxibåt snarare än undervattensfarkost i det första fallet och en öppen fråga om det var främmande hydrofon eller ej i det senare.

Sedan skall detta självfallet läggas till den mycket långa listan av andra indikationer och informationer från detta område vid denna tidpunkt.

Bilden var – och är – komplicerad och sammansatt.

Sedan dess har – om jag inte missminner mig – tre olika kommissioner vänt och vridit på allt som varit tillgängligt om dessa kränkningar och kommit fram till i huvudsak samma slutsatser. I den första av dessa satt jag med en gång i tiden.

Förhoppningsvis fortsätter arbetet med att värdera och analysera.

Vissa informationer kommer sannolikt att värderas ned – andra att värderas upp. Så har det varit hela tiden.

Men med all sannolikhet kommer den huvudsakliga bild som dessa tre olika kommissioner tecknade att kvarstå.

66 Responses to Assymetriska sidbands- och pingljud

  1. marstrand skriver:

    Jag gillar Bildt, Den Flygande Hallandären. Han jobbar hårt. Men visst fick han sitt livs ”break” med dessa hysteriska ubåtsobservationer. Lite UFO-stuk. Vi människor är så rädda. För ryssen, för terror, för döden. Hursomhelst, Bildt, det är bra att du reser!

  2. ollemunter skriver:

    Att inte marinen lärt sig skillnaden på sälar och ubåtar, är inget vi kan göra nåt åt i dag.

    Allt du inte visste om ubåtar, via Thoft,s hemsida:

    http://www.submarines.nu/index.htm

  3. soli01 skriver:

    Det var experter som kollade evt ubåter vid den aktuella tidpunkten. Inte lätt för de politiker som satt då att inte ta till sig vad expertera hävdade. Kan vi inte lägga hela denna hysteri till handlingarna. Nu är det 2008 och nu får vi ställa om ”siktet”. Gammal”skåpmat” brukar jag kasta.

  4. fairymary skriver:

    soli01!

    Du formulerar vad jag känner ”i magen”…….

  5. tnsexton skriver:

    Jag håller med. Gammal skåpmat ska man kasta och det finns så många andra iakttagelser, upptagningar och vittnesmål som styrker att främmande ubåtsverksamhet verkligen förekom och var en realitet.
    Att FOI ljudanalys slås upp stort nu beror med största sannolikhet på att utrikesminister Carl Bildt satt med i och var tongivande i den första ubåtskommissionen och att de nya analyserna ger utmärkta tillfällen att ägna sig åt krypskytte mot honom samtidigt som de ger de konspirationsfantasterna ny vind i seglen. De senare har ju en fantastisk förmåga att komma fram i medierna.

  6. spanaren skriver:

    Vad som aldrig omtalas i våra media är de faktiska
    omständigheterna i maktkampen mellan USA/NATO
    och Sovjet/Warszawapakten och de aktiva förberedelserna
    inför ett tredje världskrig vid denna tid där troligen Sverige
    inte kunnat upprätthålla sin neutralitet.

    Sovjetiska Östersjöflottan hade tillgång till miniubåtar av
    Piranha-klass och specialtrupp ur Osnaz och maritima
    Spetsnaz för dessa operationer som inte enbart berörde
    Sverige.

    Konspirationsfantasternas teorier om ubåtar från USA/UK
    faller på det faktum att varken de brittiska Oberonubåtarna
    eller US Navy strategiska atomubåtar kan inpassera till
    Östersjön i uläge med tanke på max. djupgående i Bälten.
    En ubåt i övervattensläge skulle omedelbart rapporteras
    av Warszawapaktens maritima ”vaktpost” nordväst Ruegen.

  7. hanifb skriver:

    Klassisk härskarteknik att använda begrepp och utryck ingen förstår för att kunna urskulda sitt eget misstag. Erkänn bara Calle du hade fel förut, vi älskar dig i alla fall.

  8. Kachina skriver:

    F-n vad jag är less på dessa u-båtar. Vid den tiden såg jag en sen kväll en mini-ubåt som rörde sig ute i sundet. Jag rusade efter kikaren och fick se en 30-taggare som simmade över till fastlandet. Därefter har jag aldrig sett några u-båtar.

  9. knightone skriver:

    Inspelningen av Amelia skedde för att hon åkt ut med journalister som skulle fota när marinen jagade ubåtar. De jagade alltså INNAN Amelia kom till platsen !

    Inte heller marinen drar någon slutsats idag.

    Så sent som i höstas sa SVTs uppdrag granskning och en mängd kommunistsvin (?) på expressens och Svds ledarsidor att det var NATO-ubåtar.

    Sött.

    Bildt har varit en av få rakryddade Svenskar i denna affären och gjort det enda rätta baserat på den information som marinen gett honom. Inte speciellt märkligt dock att den kommunistälskande journalistkåren farit med osanning.

  10. Kachina skriver:

    Kan vi inte glömma de här dj-a ubåtarna?

    Jag kan berätta att sommaren -39 stod min svärfar, i detta sund, och pratade med en tysk löjtnant som paddlat hela vägen längs baltikum, Finland och var på väg söderut längs Sveriges kust. Tror någon att han var ute på semester?

    Både NATO och Ryssland har kartlagt och kartlägger hela svenska kusten på olika sätt. Den sten jag flyttade på förra veckan, kan ha sitt nya läge registrerat i den ryska databasen redan nu. Varför tjata om dessa u-båtar, verkliga eller inbillade. Snitsla en bana åt den istället, så slipper de gå på grund.

  11. Kachina skriver:

    Förresten, har de inget annat att göra, media och de här kommissionerna? Jag (alltså allmänheten) är inte längre intresserad av gammal skåpmat i ny tappning.

  12. ollemunter skriver:

    soli01 med flera!
    Apropå ”gammal skåpmat” Visst har ni rätt, men ändock, borde man kunna erkänna att fel begicks, när dessa s.k experter tog fram dom uppgifter om ubåtsljud mm, som var helt åt helvete och inte stämde på någon punkt. Med ett erkännande, kan handlingarna läggas på hyllan och debatten får då ett värdigt slut.

    Carl Bildt måste kunna yttra sig på ett mer moderat sätt, än bara hävda, att han inte vill kommentera saken idag, vilket bara ger ett löjets skimmer över hans person.

  13. eudemokraten skriver:

    MAGERT ”BEVISLÄGE”.

    Med aldrig så många luddiga bevis och ”indikationer” går det inte att bevisa någonting eller tala om sannolikheter. Påståendet om ryska ubåtar var väl närmast att betrakta som ideologiskt önsketänkande, något borgarna behövde för att hålla grytan kokande när man kanske höll på att förlora det politiska initiiativet.

    Kanske dags att säga att man överhuvudtaget ingenting visste i stället för att ge sken av något annat, men vad är att vänta av det ofelbara politiska skrået?

  14. foretagsledare skriver:

    Hörru Calle !

    Nu är det inte enbart Lars Danielsson som vittnar om dina personattityder…
    I morse vittnade i TV4 en f.d. minister Lennart Bodström om dina eskapader & uttalanden i försvarsfrågor.

    Det börjar bli lite väl mycket på arrogans-kontot Calle !

    Dags att tömma.

  15. soli01 skriver:

    ollemunter – sant som är sagt och detta med ubåtar har blivit något som tidningar- radio och tv fått på hjärnan. Skåpmaten har härsknat och ska kastas och brännas!
    Att utrikesministern inte vill kommentera dessa ubåtar måste man förstå. Jag skulle ha gjort lika.
    Går det inte att spola ned allt i toaletten?
    företagsledaren – vi måste ha i minnet att nyheteskanalerna i Sverige har en vridning åt vänster och då är även gamla uttalanden av stort värde.:-)

  16. stig2entreprenoren skriver:

    Jag förstår fortfarande inte varför man när det begav sig i Hårsfjärden, inte droppade ner några duktiga attackdykare med kamera och ”annat”?
    Lite tafatt och fegt blev intrycket.
    Tänk vad mycket ältande man kan slippa om man försöker göra vettiga saker på en gång.

  17. foretagsledare skriver:

    soli01:
    Att Maj Wechselman har konspirationsteorier har vi kunnat konstatera, men Lennart Bodström…

    Lennart Bodströms chavottering som försvarsminister är oavsett partifärg inte värdigt en öppen demokrati.

    Tyvärr har det nu visat sig att det var ”ynglingen” Carl Bildt som var den ivriga eldaren gentemot Bodströms balanserade linje.

    Calle påstod att det var 20 st Sovjetiska u-båtar som bevistade horsfjärden !!!
    I anslutning till det var det en rapport som ingen kunde verifiera eller kontrollera.

    Med facit i hand 25 år senare, visar det sig att det var skrönor som Calle drev sin tes med.
    Calle var den som indirekt fick Bodström att chavottera.

    Är det inte dags att göra upp med de slagna efter din politiska väg nu Calle ?

    Finns det fler än Bodström & Danielsson som hamnat i diket för att du ska fram ?

  18. foretagsledare skriver:

    och t.o.m. den aktade förre ambasadör Boris Pankin, menar att det vorte på sin plats att Sverige bad om ursäkt för sina påståenden.

  19. hillary2 skriver:

    foretagsledaren

    snart kommer Bildt att säga att det var hans hårsfjärdsnoja som fick Berlinmuren att rasa :-))

  20. lindalovelace skriver:

    Grattis Hillary, sådant här gillar jag.

    Tänk vad kärleken kan spira här på bloggen i den ljuvliga månaden maj. Du och den s.k. Företagsledaren verkar passa så bra ihop, det är som om två tvillingsjälar plötsligt förenas – ni talar verkligen samma vackra språk.

    Man kan riktigt föreställa sig hur ni sitter och viskar ömma ord till varandra framåt kvällskvisten:
    Metallettan, Morgan Johansson, fackföreningsmöte, SSU, Ylva Thörn, Sveavägen 68,
    ”Alla ska med”, Berit Andnor, Palme osv – era ömhetsbetygelser tar aldrig slut.
    Tänk så rart att vara nyförälskad!

  21. […] FOI:s rapport om att ubåtsljudet vid Mälsten kom från en av DN hyrd segelskuta, gör han på sin blogg något som på bildtska måste kategoriseras som en hel pudelkennel. Märk särskilt formuleringen […]

  22. soli01 skriver:

    Carl – nu vore det lämpligt om en kommentar”: Har du påstått vid något tillfälle att det var 20 st sovjetiska ubåtar som bevistade Horsfjärden? Det påstås ju detta här!

  23. fairymary skriver:

    lindalovelace!

    ….att vara nyförälskad…..o nåd att stilla be om…..har Du någon kavaljer på förslag för mig?

  24. foretagsledare skriver:

    Vilket tant-snusk i denna kommentator sträng :-(

  25. hillary2 skriver:

    foretagsledaren

    eftersom du inte varit så länge här på Bildts blogg vill jag upplysa dig om att lindalovelace är en stalker och medelålders herre

  26. lindalovelace skriver:

    fairymary 10:43

    Tyvärr inte så här på rak arm men om du vill ska jag återkomma till dig om någon i mina ögon lämplig/passande kavaljer blir synlig på bloggen.
    Tills dess får du trösta dig med Karin Boyes vackra ord:

    ##Den mätta dagen, den är aldrig störst.
    Den bästa dagen är en dag av törst. ##

  27. Torsten skriver:

    foretagsledare,

    Det värsta ”kärringpratet” tycks Du bidragit med:-(

    När vi började få lite fason på damerna kommer Du och förstör ;-)

  28. hillary2 skriver:

    torsten

    erkänn att jag var litet rolig

  29. mrmhalland skriver:

    Är kvinnojouren ett företag man kan leda ?? :-)

  30. Torsten skriver:

    hillary,

    Du är alltid rolig ;-)

    Jag ser fram emot den ”stora resan” :)

  31. Torsten skriver:

    fairmary,

    Ibland får Ni kvinnor kyssa många grodor innan Ni hittar Er Prins:)

    Lycka till:-)

  32. bestofmankind skriver:

    Torsten,

    Och ibland för många prinsar att välja från. ;-)

    Jobbigt! :-)

  33. lindalovelace skriver:

    Hillary

    Du är alltid rolig (tycker även jag) – för ni fackföreningsaktiva och partianslutna inbjuder alltid till så goda skratt.
    Tack för att du finns :-)

  34. fairymary skriver:

    lindalovelace!

    ”Visst finns det mål och mening med vår färd
    men det är vägen som är mödan värd”

    Tack på förhand….

    Torsten!

    Jag är trött på att vara rädd för grodor, tänk om det blir en Prins om man skulle råka kyssa den….

  35. foretagsledare skriver:

    men Torsten:

    Ta av dig slipsen åtminstone… så kanske du kan göra en 10 år
    Sedan får du skaffa lika coola glasögon som undertecknad…. kanske gör en 5 år till nedåt.

    Därefter kan du börja snacka om grodor & prinsar …

  36. Torsten skriver:

    faimary,

    ”Friskt vågat hälften vunnit”.

    Än en gång. Lycka till:)

  37. Torsten skriver:

    Foretagsledaren,

    Jag läste Fantomen lång upp i tonåren. Men det finns tydligen dom som aldrig slutar tro på ”Den Vandrande Vålnaden”;)
    Företagare?? I Småland hade Du inte platsat som företagare;-)

  38. soli01 skriver:

    Torsten – det måste väl vara en företagare som saknar”stålar”? :-)
    Jag tänker på förmögenhetsskatten som kommer som ett brev på posten vid ett evt skifte.:-)

  39. Torsten skriver:

    soli,

    Det värsta har varit arvsskatten. Den är ju borta nu.

    Själv har jag inte drabbats eftersom jag alltid enbart haft anställning.
    Men det är inte enbart positivt när företagen säljs till större koncerner i stället för att gå i arv inom familjen.
    Entreprenadandan försvinner.

  40. fairymary skriver:

    Tack för Dina välgångsönskningar Torsten…..

    ….vad man nu ska göra med en halv prins …….

  41. Torsten skriver:

    fairymary,

    Du har säkert hört talesättet.

    Jag önskar Dig naturligtvis en hel Prins:)

  42. soli01 skriver:

    Torsten – ursäkta inhoppet – gäller det röka.:-)

  43. fairymary skriver:

    Tack Torsten, jag förstod Din andemening, tycker bara om att skoja!

  44. hillary2 skriver:

    fairymary

    har du missat jordbruksminister Eskil Erlandssons recept om det där med djur och människor?
    jag säger som många andra – han verkar ha en stor kännedom om olika tillvägagångssätt och jag undrar hur Ulla Andersson (v) såg ut när hon fick höra hans svar på hennes fråga…
    Eskil Erlandsson verkar lika solidarisk med samhällets paria som den partikamrat och stockholmspolitiker som hjälpt Hells Angles att osynliggöra inkomster från svart verksamhet

    http://intressant.se/i/5kgn/ifall-du-nu-undrar-hur-djursex-gaar-till-fraaga-jordbruksministern

  45. fairymary skriver:

    hillary2!

    Tack för dagens andra hjärtegoda skratt ända ner i magen…..lyteskomik men roande!!!!!

  46. hillary2 skriver:

    fairymary

    det är skönt att skratta – men jag tycker att hans retoriska argumentation var usel
    människor skall inte med lagens hjälp kunna hänga upp sin sexualitet på närstående djur, som inte begriper vad de utsätts för
    hans retoriska ståndpunkt skulle inte hålla i en etisk nämnd för djurförsök

  47. Torsten skriver:

    soli,

    Prince?? Nej jag är motståndare till all rökning.

    Ursäkta mig, alla rökare;)

  48. hillary2 skriver:

    torsten

    du har säkert förbindelser i den medicinskkemiska industrin så att du kan ordna fram ett eget lockbete till fru eller husdjur

  49. fairymary skriver:

    hillary2!

    ja allvarigt talat……jag har nu hämtat mig efter det goda skrattet.

    Jag har arbetat med den perverterade sexualiteten vad gäller barn och kvinnor som utsatts för (oftast) mäns ofattbara drifter och fantasier…..

    Självklart ska vi värna även om djurens rätt till kroppslig och sexuell integritet……dessvärre tror jag inte att lagstiftning räcker. inte för att vi ska utesluta att stifta vettiga lagar men i min erfarenhet kan inte ”lagstiftaren” fantisera om alla tänkbara scenarier och formulera heltäckande lagar.

    Ett känt exempel är när att stycka en kvinnokropp kallades för att ha kränkt griftefriden…..

  50. soli01 skriver:

    Torsten – jag tror, det är bättre än en krökare.:-)

  51. hillary2 skriver:

    fairymary

    ja man antog att hon hade styckats efter det att hon var död
    vi har sexuallagar för människor – åldersgränser bl.a.
    varför skulle vi inte kunna instifta en lag som har nolltolerans för sex med djur när vi har etiska nämnder för djurförsök?
    en sådan lag kunde vara ett incitament till att diskutera varför människor inte heller ska förgripa sig på andra människor i beroendeställning som barn,kvinnor, gamla och förståndshandikappade t.ex.

    jag träffade en man från ett land i Afrika 1970
    bland det han sa till mig var : jag förstår inte varför ni har husdjur när det finns människor
    vi umgicks några korta månader
    efter 3 år hade han snokat reda på mig på en helt annan ort i Sverige och ringde mig och berättade att hans avhandling var klar och nu hade han bestämt sig för att återvända till sitt hemland och han ville som tre år tidigare att jag skulle följa med…jag svarade något beklämd möjligen – det går inte- jag lever ihop med en annan man nu
    och direkt kom den oväntade repliken – han kan följa med :-)))……
    snacka om välvilja och öppenhet
    har varken förr eller senare upplevt något liknade
    har detta som ett ”stående skämt” på middagar och det är samma reaktion varje gång – kvinnorna smälter och männen asgarvar och frågar – och du berättade det här för din man???? hö,hö,hö

  52. fairymary skriver:

    hillary2!

    Jag glömde att berätta att jag är lycklig matte till en kattfröken, 14 år i augusti. Hon bär sin ålder med grace (stavas det så på svenska verkligen?) och heder….

  53. hillary2 skriver:

    fairymary

    du förgriper dig väl inte på henne? ;-)

  54. fairymary skriver:

    …..dessvärre stoppar jag ibland in henne i en kattkorg när vi ska transportera oss i bil. Och ibland tvingar jag i henne medicin……

  55. hillary2 skriver:

    fairymary

    jag tänkte på sexuella övergrepp
    jag är också kattinnehavare och som du gör måste också jag göra
    man kan ju inte lämna henne ensam hemma för länge och medicin ger man ju bara när det är indicerat
    eller?

  56. bestofmankind skriver:

    hillary 5:50 pm

    Jag måste få bara kommentera om den mannen med kommentaren…han kan följa med..:-)))

    Han kände sig sårad självklart, och skämtade bort det. :-)

  57. hillary2 skriver:

    bestofmankind

    tack för din infallsvinkel – den har aldrig tidigare förespeglats mig
    det är som Kachina säger – vi har mycket att lära av asiater!

  58. bestofmankind skriver:

    hillary2

    Det är kul att förklara saker och ting, sett från en som är född icke västlänning. :-)

    Men jag känner mig lycklig lottad att ha en hjärta från hemlandet och hjärna från väst. :-) Det gäller bara att ha båda i balans. :-)

  59. fairymary skriver:

    hillary2!

    Jag förstår att Du menade sexuella övergrepp, jag hanterar min sexualitet utan att använda min katt……men jag tror att min lilla kisse skulle kalla ovan beskrivna hantering för övergrepp…

    Hon är som alla katter förlåtande och älskar mig i alla fall och självklart gör vi det vi tror är bäst för våra älskade katter…..

    …borde ha kunnat ana att Du också har katt

    om ”den förträfflige mannen” (uttryck snott från Sara Lidman) ……tänk ändå hur kärlekens snåriga irrvägar kan gäcka oss……

    Kärleken söker icke sitt……

  60. hillary2 skriver:

    fairymary

    tack framför allt för de fyra sista orden

  61. Torsten skriver:

    soli,

    Du förordar rökare (rätta mig om jag har fel).
    Damernas konversation hänger jag inte alls med.:-/

    Jag tar en wiskey;)

  62. hillary2 skriver:

    torsten

    om du inte hänger med är det bara att fråga
    här ges medmänskliga svar av bl.a. kachina och bestofmankind
    jag tror att du behöver ta minst tre whisky efter ditt långvariga tålamod här på bloggen !
    efterosm du är smart och rolig som många andra…

  63. hillary2 skriver:

    eftersom ….. unskuld

  64. Torsten skriver:

    hillary,

    Tack för den goa back….(Josef)

    Medmänskliga svar?

    Vissa svar kan jag ta till mig. Andra svar hamnar där de hör hemma, i papperkorgen.

    Jag föredrar dock den mera lättsamma dialogen (som Du kanske märkt);)

    Men jag blir mycket allvarlig när det hettar till;)

  65. hillary2 skriver:

    torsten

    allvar och seriositet är för mig viktiga – men jag behöver galghumorn som kompensation

    hoppas det där med ”hettar till” inte är något gubbsnack – du har mycket annat att komma med – tror jag!

  66. Torsten skriver:

    hillary,

    Du får mig nästan att rodna;)