Allvarligt – men vi får inte kapitulera!

En slutsats är alldeles tydlig efter attentatet mot hotell Serena i Kabul i går: vi får inte kapitulera för dem som har våld, terror och mord som sin politiska metod.

Det är djupt tragiskt att bland de sju som förlorade livet i attentatet fanns också en norsk journalist. En norsk UD-anställd är dessutom skadad efter beskjutningen.

Just nu diskuteras huruvida attentatet var riktat mot utrikesminister Störe och hans delegation eller inte.

Jag har självfallet ingenting i sak att tillföra nu tillföra den diskussionen, men utgår från att en så noggrann utvärdering som möjligt kommer att ske. Ingenting får uteslutas.

Klart är att attentatet riktade sig mot den internationella närvaron i Kabul. Det är illa nog.

Morgonen efter detta allvarliga attentat mot en nordisk utrikesminister kan jag inte låta bli att notera att Dagens Nyheters förstasida toppar med nyheten ”Ändrade attityder gör ungas sexliv riskfyllt”, medan Svenska Dagbladet konkurrerar med den världsförändrande huvudnyheten ”Privat vårdgivare gav lägenhet till (m)-politiker”.

Blott Sverige svenska media har.

163 Responses to Allvarligt – men vi får inte kapitulera!

  1. Torsten skriver:

    Problemet med svensk media är att de inte kan klara sina upplagesiffror om dom skulle bli alltför seriösa i sin rapportering. Hade vi skickligare journalister kanske dom skulle klara det ändå.
    Det mest sorgliga är att vårt public service företag hakar på samma oseriösa trend.
    Är det då befogat att ha TV-avgift?

  2. spanaren skriver:

    Beror det kanske på att media idkar självcensur på
    anmodan av de styrande.
    ”Evig fred” råder och skulle några lokala motsättningar
    dyka upp ”långbortistan” är det inget som angår Sverige.

    Skulle vi svenskar få veta den verkliga verkligheten kommer
    de styrandes, enligt min mening dåraktiga, säkerhetspolitik
    avslöjas i all sin nakenhet särskilt vid en jämförelse med
    vad grannländerna organiserar. Även Baltstaterna organiserar
    marktrupperna i brigader. Efter nu föreslagna besparingar
    kommer svenska mark”trupperna” organiseras i plutonstyrka.

    Samtidigt organiseras världens dyraste underbemannade
    motoriserade(?) infanteribataljon (NBG) som pytsas ut i högst
    kompanistyrka i meningslösa ”vifta med flaggan”-uppdrag
    för att svenska politiker skall få sitta med de ”stora pojkarna”
    vid internationella möten.

    Kachina!
    Norge/Danmark organiserar som stöd för de reguljära
    välutrustade marktrupperna ”Hjemmevaern” måndubbelt
    större och bättre rustade än svenska ”Folkstormen”.
    Finland sätter nu, som stöd till fältarmen om 350.000 man,
    upp ett nytt hemvärn om 100.000 man.

    Jag är inte militär men pensionär från en av de civila
    ”bokstavskombinationer” som stödde Försvarsmakten – när vi hade en sådan.

    Carl Bildt!

    Förstår din frustration med svenska media – men är det inte så
    övriga regeringen och oppositionen vill ha det?
    Vad rör oss Polens affärer som det hette redan på Gustav III:s tid.

  3. […] Allvarligt – men vi får inte kapitulera! « Alla Dessa Dagar En slutsats är alldeles tydlig efter attentatet mot hotell Serena i Kabul i går: vi får inte kapitulera för dem som har våld, terror och mord som sin politiska metod. […]

  4. jenny71 skriver:

    Svensk media har för länge sedan vikt ner sig för sossarna. Svenska journalister är uppväxta med sossar vid makten. Svenska journalister saknar ett vidare perspektiv. Svensk media med några få undantag styrs av vänstervridna journalister. Äckligt är det men ren sanning.

    Svensk media bedriver hetsjakt mot Alliansen. Så styr vänsterjournalister svensk politik. Det är fullkomligt glasklart. Så är läget.

  5. Kachina skriver:

    Jag har följt uppmaningen fårn hillary, eller var det soli, att lyssna på debatten i 24Direkt.

    Den handlar om försvarsindustrin, inte om hur försvaret skall se ut. Tydligt är att försvarsindustrin styr, både krigen och försvarsmakten, både i USA och här.

    Varför diskutera vem som skall tillverka vad? Bör vi inte först diskutera hur försvaret skall vara utformat. Det är mycket snack om det som inte är aktuellt för tillfället och ingen verkstad alls om kärnfrågan.

  6. soli01 skriver:

    Svensk media verkar vara starkt inriktad på ”såpa” där tycker jag de sköter sig bra!
    De är i övrigt – många av media – helt inriktade på att dammsuga efter evt felsteg som politiker kan ha i ”ryggsäcken”.
    Inget fel att politiker bevakas, men när det sitter heltidsanställda som inte gör annat hela dagarna får jag en fadd smak i munnen.
    Vill vi ha ett sådant samhälle?

  7. Kachina skriver:

    Jag måste säga, när jag lyssnar på ungdomspolitiker från s och v, att:

    Nationalstater, alliansfrihet och slutna gränser hör till 1900-talets historiebok.

    Tekniken och dagens kommunikationer har förändrat världen, vi lever i en Union med andra europeiska länder. Det skapas allianser i andra geografiska områden, bl a KIIR-pakten. Vi måste anpassa oss därefter och när vi talar försvar, måste vi tala om ett gemensamt europeiskt försvar, eventuellt med anknytning till NATO:

  8. smalanningen skriver:

    TV-avgift är definitivt befogad, ett billigt pris för media utan reklamavbrott. I stort sett sköter sig public service utmärkt nu för tiden, men har haft perioder då den varit klart politiskt färgad. Idag kan det finnas enskilda inslag som är åt helvete konstruerade, men jag har sett det väga över åt båda sidor. Ja faktiskt, jenny71.

    spanaren: Jag tycker det är ett oerhört gammaldags sätt att tänka försvar på, det där med 350 000 man hit och 100 000 man dit. ”Karl den XII tågade över isen och skrämde slag på dansken…” Det funkar inte riktigt så längre.

  9. smalanningen skriver:

    Kachina: Briljant inlägg där 9:11 :-)

  10. hillary2 skriver:

    Kachina

    jag tycker att de brillianta unga kvinnorna Ida Gabrielsson och Jytte Guteland inger hopp
    gubbväldet har fått nödvändig konkurrens
    hälften av svenskarna är kvinnor och de har andra perspektiv och prioriteringar än män

  11. soli01 skriver:

    Kachina – dessa tankegångar måste jag hålla med om. Låter mycket förnuftigt och är nog något som gäller för framtidens utveckling stater emellan.
    Varför är så många rädda för NATO?

  12. spanaren skriver:

    smalanningen!

    Varför har inget land i vårt närområde följt det
    moderna Sveriges exempel? Varför uppfattar inget
    av våra grannländer ”ljuset från Stockholm”?

    Norges nya försvar nu under beredning innebär en
    fortsatt satsning på marktrupperna organiserade
    i brigader med en brigad i hög beredskap stående
    i norra Norge – pga det ryska hotet från Murmansk….
    Även värnplikten fortsätter som tidigare.

    Ryssland hade planer, som nu övergivits, på att ersätta
    värnpliktsarmen med ”kontraktsanställda”. Det visade
    sig att numerären blev för låg varför värnplikten fortsätter
    även om tiden för menig motorskyttesoldat MINSKATS till
    18 månader.

    De amerikanska ”nätverken” gjorde fiasko vid slaget om
    Falluja i Irak liksom de israeliska i Libanon. Även här sker en
    omvärdering tillbaka mot traditionella ”massarmeer.”

    Tror du vår FN-bataljon (NBG) kan hävda Sveriges territorium
    vid en stormaktskonflikt i Östersjön även om den råkar
    vara tillgänglig för insats i hemlandet?

    Inte ens Nya Zealand har avskaffat armen. Är VI granne med
    Australien eller en upprustande stormakt med ambitioner.

    Hur ser ditt förslag till ett svenskt existensförsvar ut?

    Till ämnet:
    Svenska media har till uppgift inte bara att sprida uppfattningen
    att ”evig fred” råder utan även att historien tog slut med Murens
    fall och Sovjets upplösning.
    Carl Bildt har en omöjlig uppgift när han i inlägg efter inlägg
    pekar på att så inte är fallet.

  13. Kachina skriver:

    hillary

    Jag är socialist, inte nationalsocialist. Hela min själ ligger i ett enat Europa, socialt, ekonomiskt, utrikespolitiskt och säkerhetspolitiskt.

    När jag lyssnar på ÖB framgår det ganska tydligt att otydliga politiska direktiv, både från denna och föregående regering, är största orsaken till kaoset inom försvaret. De har fått till uppgift att bygga ett insatsförsvar som ingen vet hur det skall utformas. Det är alltså flumsnack utan verkstad, som ibland verkar varaa riksdagens huvudsakliga uppgift.

    Varför göra det svårt, det som är enkelt när vi så enkelt och så öppet kan sätta oss in i vår position i förhållande till omvärlden. Enligt ”mina direktiv” kan ÖB starta uppbyggnaden inom tio minuter.

    Insatsförsvaret skall innehålla;

    Flyg i JAS-klass, i samma omfattning som nu.

    En variabel NBG- styrka med ett specifikt antal Leopard och PBV. (PBV med 20-mm kanon är helt oumbärlig i den typ av strid det handlar om vid internationella operationer mot ex. jeep-trupp.)

    Ett upptrimmat Hemvärn med gott om pansarbrytande projektiler som kan hanteras av en/två personer.

  14. spanaren skriver:

    Kachina!

    Du har rätt i mycket men liksom Danmark/Norge/Finland
    måste vi ha en reguljär krigsmakt som stöd till Hemvärnet
    och uppgradera även detta till dansk/norsk/finsk nivå.

    Redan idag är NATO utan USA totalt underlägset vad
    Ryssland kan mobilisera i Europa efter utträdet ur CFE.
    Vad gäller CSO (KIIR) är det troligen inte många här
    utom Carl Bildt som vet vad vi talar om.

    Om alla EU-medlemmar blir medlemmar i NATO –
    finns det någon som helst anledning att sätta upp
    en parallel EU-organisation?

    Det är osannolikt att Sverige efter regeringsskiftet 2010
    kommer att söka medlemskap i NATO när V och Mp får
    inflytande över utrikes och säkerhetspolitiken.
    Troligen blir det obeväpnad neutralitet och återgång till
    avståndstagande från Västmakternas ambitioner.

    Då behöver ju inte heller Carl Bildt som nu vara den
    ropandes röst i öknen om mer militära kraftåtgärder
    som inte ens våra ledande media lyssnar på.

  15. Kachina skriver:

    spanaren

    Ny stridsteknik har alltid föregåtts av en eller flera misslyckanden. I Falluja sprack det, men samma nätverksteknik smulade sönder Saddams traditionella armé, lika lät som man trampar sönder en röksvamp.

    Om jag tolkar norska och finlandssvenska rätt, menar både finske och norkske försvarchefen att det är för små för att hålla ett eget invasionsförsvar och kommer att trappa ned på detta till förmån för NBG.

  16. hillary2 skriver:

    kachina

    vem är nationalsocialist ?
    vi har redan försvarssamarbete med Norge och Finland och jag säger som Ahlin – det är pubertalt att skrika på NATO som en frälsarkrans – det finns andra gemenskaper
    vi har också redan en Europeisk försvarsmaterielorganisation
    av säkerhetsskäl finns det ingen anledning att vi i Sverige lierar oss med USA en nation som har många fiender ute i världen
    minns du att NBG anklagades för att vara CIA-spioner av Darfurs regering?
    vi kommer att få det svårt ute i världen om vi inte kan visa oss självständiga visavi USA

  17. Kachina skriver:

    Jag tycker mig ana att CB ropar på NBG och Skandinaviskt säkerhetsarbete.

    När den ryska armén rullar in utan motstånd, för att nästa morgon finna att det under natten ”vuxit upp svampar ur jorden” beväpnade med pansarbrytande projektiler, torde de önska att de befann sig hemma hos mamma.

    NATO- är inte en evighet. EU- måste ha en egen säkerhetspolitik, gärna kopplad till NATO, men vi får inte vara beroende av USA. Ingen vet hur USA ser ut om fem år, världsekonomiskt och världspolitiskt.

  18. Kachina skriver:

    hillary

    Som du ser av mitt senaste inlägg är NATO- medlemskap inte en nödvändighet. Av vad jag hör från de norska och finska försvarscheferna, är de inne på exakt samma linje som jag skissar upp.

  19. halsen skriver:

    Carl,

    Attentatet verkar vara ett uppenbart försök att skrämma utländska gäster i Kabul och sända meddelandet att Afghanistan inte är säkert att investera i. Utländska investeringar är ett måste för att kunna bygga upp Afghanistan, och detta vill terroristerna förhindra. Det meddelandet som istället har sänts till omvärlden är att det finns mycket mer kvar att göra innan Afghanistan kan anses vara ett stabilt land. NATO måste få fortsatt stöd av alla världens länder, både av NATO och icke-NATO medlemmar.

    Gällande svensk media har de aldrig imponerat mig. Tidningarna vet dock vad som säljer, så första sidorna reflekterar tyvärr svenska folket och deras intresse. Svenskarna är generellt sätt mer intresserade av skvaller än riktiga nyheter.

    Mvh,

  20. Josef Boberg skriver:

    GooodDag Carl Bildt – och alla andra med för den delen,

    Dina uttryckta meningar: ”Morgonen efter detta allvarliga attentat mot en nordisk utrikesminister kan jag inte låta bli att notera att Dagens Nyheters förstasida toppar med nyheten “Ändrade attityder gör ungas sexliv riskfyllt”, medan Svenska Dagbladet konkurrerar med den världsförändrande huvudnyheten “Privat vårdgivare gav lägenhet till (m)-politiker”. Blott Sverige svenska media har.” – slut citat.

    I och för sig så har både Du och kommentatorerna ovan rätt i att svenska media beter sig ”konstigt” inte så sällan, verkligen… Men å andra sidan – vad eller vem eller vilka är det som SKAPAR förutsättningarna för det ? Är det inte Wi som konsumenter som gör det egentligen ?

    Måhända är det så att Wi har det massmediaförhållande som Wi VILL ha = VÄLJER – och som Wi dagligdax bekräftar genom att köpa det i koisken, prenumerera på det, kollar på TV och lyssnar på i radio osv = ger det tittar- och lyssnarsiffror = GER det den NÄRING det behöver för att fortleva oförändrat !

    Personligen har jag gjort någonting åt detta = jag selekterar vad jag massmedialt konsumerar – och har därvid funnit att det blir inte så mycket kvar som är värt att lägga ned min tid på ! Jag selekterar ju vad jag äter och dricker = jag försöker äta och dricka så mycket som möjligt av det jag tycker om – så varför skulle jag inte också göra det med massmedia ? Måhända kan det vara ett gott tips för andra också – vad vet jag.

    Ha det… :-) /vännen Josef

  21. spanaren skriver:

    Kachina!

    Den i Sverige i propagandan så uppvärderade NBG är
    en mekaniserad infanteribataljon av samma storlek
    som Luxemburgs bidrag av marktrupp till NATO.

    I Finland och Norge är bidraget till NBG mindre avdelningar
    av den reguljära armens brigader liksom de svenska
    FN-bataljonerna var när vårt land organiserade en arme.

    Förutsätter att Finlands Försvarsmakt hemsida är trovärdig.
    Så här ser Finlands krigsmakt på 2010-talet ut.
    Notera att landminorna EVENTUELLT skall börja ersättas 2009.
    http://www.forsvarsmakten.fi/selonteko2004/index.dsp

    Den framtida norska är inte beslutad – men en arme med ett
    flertal brigader blir det. Flottan får nu ytterligare fem nya fregatter,
    flygvapnet kommer att ombeväpnas med 5:e generationens flyg
    USAF F-35 ”Lightning II” till en kostnad av 70 miljarder NOK.
    På grund av utvecklingen i Ryssland skall anslaget höjas med
    1,5 miljarder NOK från planerade nivån som är ungefär dagens svenska.

    Vad kommer Sverige att kunna bidraga med på 2010-talet till
    ditt föreslagna samarbete – särskilt om det blir regimskifte?

    PS.
    Den irakiska kollapsen berodde till stor del på förräderi i högsta
    irakiska krigsledningen.

    Vi har kommit ur kurs vad gäller ämnet…..

  22. Kachina skriver:

    ”Vad kommer Sverige att kunna bidraga med på 2010-talet till
    ditt föreslagna samarbete – särskilt om det blir regimskifte?”

    Som jag sade. Variabel NBG-styrka. Vi kan alltså sätta ihop en brigad med olika beredskapsgrader, för någonstans kommer NBG och Hemvärnet att flyta ihop.

    Det kräver stor organisationsförmåga och något jag glömde. Högteknologi inom kommunikation och fortsatt utbyggnad av Galileo.

  23. Kachina skriver:

    ”Vi har kommit ur kurs vad gäller ämnet…..”

    Vad var ämnet? Svenska media? Jag tycker att svenska media håller hög klass, kanske för att jag skäller både på sossar och Allians, men mest på Allians för att den just nu är det mest förödande för Sveriges socialekonomiska klimat.

  24. hillary2 skriver:

    Nordiskt samarbete kommer inte att bygga på delade vapenresurser utan kanske på att skaffa samma/liknande vapen och kanske en gemensam verkstadsorganisation för dessa e.dyl.
    dvs man försöker gemensamt optimera resursanvändningen och få samordningsvinster
    först vid ett operationellt beroende av varandra behövs ett bindande avtal för detta
    som hotbilden ser ut kan det dröja länge innan sådant avtal behövs

  25. spanaren skriver:

    Dagens krig och militär
    slut klart slut.

    Vid genomgång av rysk media stötte jag på en intressant
    artikel i Novosti. Har någon läst om detta i våra media.
    Undertecknad har inte ens hört talas om det svenska
    oljebolaget.
    http://www.en.rian.ru/business/20080115/96748127.html

  26. soli01 skriver:

    Josef – dina tankegångar är mitt i prick, men kommer sällan på pränt.
    Jag tror, att det i framtiden inte kommer att finns så många tidningar som det är fn. Tidningen kommer mer och mer att övergå till att bli elektroniska, vilket redan har påbörjats – som bekant.
    Innehållet blir säkert densamma, så jag är inte direkt opimistisk och befarar att”såpan” är något vi får dras med!
    Även jag vill äta gott! :-)

  27. hillary2 skriver:

    apropå rubriken – vi får inte kapitulera

    instämmer
    mer resurser till högskolorna för konfliktsforskning vore bra

  28. Kachina skriver:

    ”Dagens krig och militär”

    Det är ett stort ämne som kan innefatta frågor som opiumhandel, varför exporten dubblerats efter amerikas invasion, brunnsborrning i Darfur och ”domesic politics” i många länder, inklusive vårt eget.

    hillary

    1900-talets nationalism hade en touch av byagräl över sig. Jag tycker vi skall utöka grälytan till regionsnivå.

  29. halsen skriver:

    hillary2,

    Mer resurser till högskolorna, varför inför vi inte kursafgifter för studenter? Sverige är ett av de få land som har gratis högskolor och universitet, kanske klarar vårt system inte av det längre? Afgifterna behöver inte ligga i hundratusenkronors-klassen som i USA, men i England betalar studenter ca £1,500 om året. Likadant i Nederländerna där ett år på universitet kostar ca €1500. Inte på något sätt omöjlia priser som skulle göra det svårt för en svensk student att studera, men skulle öka resurser till skolorna.

    Bara en tanke.

    Mvh,

  30. smalanningen skriver:

    Jag har sagt det innan: Jag tror inte på att det är någon mening alls med att mobilisera 100 000-tals svenskar i en försvarsstyrka. Vi ska inte anfalla något land (som det bedrövliga USA-exemplet i Irak du ståtar med) och vi kan aldrig någonsin skaka fram någonting som kan hindra länder som Ryssland eller NATO att invadera vårt land om de så skulle vilja önska. Det är oerhört naivt att ens tro att vi har skuggan av en chans.

    Däremot – en europeisk och/eller nordisk/baltisk försvarsallians tycker jag vore alldeles utmärkt. Där kan vi vara en del, ja tillochmed drivande. Men något svenskt olierat försvar ala kalla kriget tycker jag känns oldschool och totalt meningslöst.

  31. fairymary skriver:

    Om DN:s första sida:
    För mig är nyheten om att ungas attityder till sex långt viktigare än attentatet i Kabul. Skillnaden är att jag kan påverka de ungas attityder men inte alls attentsmän i Afghanistan. De flesta vuxna DN-läsare torde befinna sig i motsvarande situation. Alla känner vi väl en och annan ung människa och kan erbjuda oss som samtalspartner, alternativt vara en (god) vuxen förebild vad gäller relationer och sex.

    Det är inte bra för hälsan att ständigt matas med nyheter om hemskheter vi inte kan påverka.

    Med all respekt för att vi har olika perspektiv och olika maktsfärer.

  32. Kachina skriver:

    Kursavgifter = pappas plånbok är avgörande för barnet öde.

    Aldrig i h-e.

    (Donerar man dessutom lite extra, får barnet strålande betyg)

  33. jenny71 skriver:

    Svenska journalister är uppfostrade av sossar på journalisthögskolan. Därför är svensk media helt vänstervridet. Läs tidnigar och se vad intelligensnivån ligger.

    Kolla när ekot rapporterar och låter någon från ett annat land tala på sitt språk som ingen svensk förstår i ett par minuter. Ekots nivå på rapportering är under all kritik.

    Har svensk media någon hemlig kartellbildning på att skriva ner Alliansen? Någon som vet

    Bra av Carl Bildt att våga ha synpunkter på media. Carl Bildt visar vägen och är bäst som vanligt.

  34. fairymary skriver:

    Kachina!
    Jag känner mig osäker om Ditt inlägg var en association till mitt.

    Jag tillåter mig ändå min association till Ditt. Jag är mer än tveksam till den kokurrens om elever som pågår friskolor emellan där för utbildningen irrelevanta medel används, som artistuppträdanden m.m.

  35. hillary2 skriver:

    halsen

    de flesta studenter har den sämsta levnadsstandarden av alla här i landet – de som inte har tillgång till pappas plånbok eller mammas portmonnä – så det är rent utopiskt att de skulle klara av att betala avgifter
    förutom att avgifter strider mot min önskan att så många som möjligt ska ha lika rätt till högre utbildning
    50% av våra ungdomar hamnar numera på högskolan – något att vara stolt över?
    vi har ett miljardslukande försvar som borde rationaliseras och effektiviseras så att det blir pengar över till följande generationers utbildning – enligt min privata åsikt

    fairymary

    du slog verkligen huvudet på spiken!

  36. Kachina skriver:

    Men, egentligen, när man tänker efter. Nog är svenska media bra, men när det görs ett mordförsök på norges utrikesminister, prioriterar media idrottsgalan och ungdoms-sex.

    Hur ytligt lever vi egentligen? Man förstår ju, av löpsedlarna, att sex och skvaller ger klirr i kassan, men är det verkligt så att ingen är intresserad av mordförsöket på Norges utrikesminister och orsakerna bakom?

  37. Josef Boberg skriver:

    GooodDag Soli01,

    Din uttryckta mening ovan: ”Josef – dina tankegångar är mitt i prick, men kommer sällan på pränt.” – slut citat.

    Taaack för Din goa backfeed !

    ”…men kommer sällan på pränt…” – är faktiskt medvetet gjort ifrån min sida – därför att jag försöker som princip ALLTID att ENBART inspirera ANDRA till SJÄLVSTÄNDIGT tänkande = icke MainStreamat tänkande. Detta därför att jag upplever att det finns på tok för lite av SJÄLVSTÄNDIGT tänkande i dags dato, verkligen… Men visst – ibland misslyckas jag med det – och så blir det som det blir…

    Med SJÄLVSTÄNDIGT tänkande menar jag då ett tänkande som i allt väsentligt är baserat på vars och ens egna gjorda erfarenheter = egna erhållna KUNSKAPER i sitt innevarande liv i kött. Det är i mitt perspektiv sett KUNSKAP – som INGEN endan annan någonsin kan ta ifrån oss !

    Något att hålla sig i när det blåser ”snålt”, kanske…

    Ha det… :-) /vännen Josef

  38. Kachina skriver:

    hillary

    Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag är helt emot privata skolor och avgiftsbelagda kuser i alla former. Utbildningen är en del av samhällsformens hörnstenar och skall vara tillgänglig för alla.

  39. fairymary skriver:

    Hej Jenny71!

    För mig är Carl Bildt en auktoritet vad gäller utrikespolitik men inte alls vad gäller media. Media=tredje statsmakten har ett viktigt uppdrag att granska de två första statsmakterna. Jag tycker att de media jag konsumerar rätt hyfsat lever upp till målsättningen. Studio 1 i P1 är en av mina favoriter. Rekommenderas!

  40. hillary2 skriver:

    Kachina

    ska skriva klockslag på inlägg jag refererar till i fortsättningen
    fairymarys inlägg 11:53 vad det jag tyckte var bra
    tror dock att underlåtenheten att sprida nyheten om attentatet i Kabul har politiska förtecken i borgarpressen
    Tolgfors debuterade häromdagen och visade sig kunna ljuga mycket trovärdigt och säga att han inget visste trots att ÖB säger att försvarsdepartementet har vetat om det ekonomiska tillstånder i 1,5 år! Sen kommer konferensen Folk och Försvar lägligt så att Tolgfors kan gå ut med sitt stora ”kunnande” och man talar där om försvarets förändring och vill vinna stöd för NBG
    då är det kanske för riskabelt att släppa nyheten och få svenskarna att vilja lämna Afghanistan….

    f.ö. är jag själv inte helt negativ till friskolor men de är för många och flera av dem har usel kvalitet
    bättre styrning och fler samhällsövervägande vid tillståndsgivning skulle jag önska

  41. fairymary skriver:

    Kachina!
    Jag förstår att Ditt inlägg handlade om avgifter vid universiteten. Där vill jag gärna utgöra din ”doa-kör”.

    Men jag vill protester mot att ungdoms-sex skulle vara ytligt. Sexualitet och reproduktion är inblandat i ”släktets fortbestånd” och det finns få områden man kan tillfoga andra respektive själv skaffa så djupa sår som inom sexualitetens domän.

  42. fairymary skriver:

    Hillary2

    Tack för Din goda feed-back. Det är en av mina hjärtefrågot”.
    Om Ditt inlägg 12.30: Jag har inte läst DN:s pappersupplaga idag…men man kan ju sprida nyheter på andra ställen än i topprubriken eller hur. I många år hade jag så knappt om tid att jag bara hann läsa rubrikerna på första sidan och det ledde till att jag slutade prenumerera på DN för jag blev bara lessen i början på dagen. Nu läser jag gärna om stora nyheter både om Afghanistan och Mellanöster och Iraq men gärna i längre analyserande artiklar än i stora feta huvudrubriker.

  43. Kachina skriver:

    fairymary

    Du har rätt om ungdomssexualitet, men du har fel om att vi inte kan påverka talibaner i Afghanistan. Har du hört talas om;

    ”Den massiva massans tryck”

    Den svenska regeringen känner just nu av det. Regeringen har bara två val, ändra riktning eller låta sig krossas.

    Det går inte längre säga att, det här gick vi till val med. Folket har nu fattat vad det innebär. Trycket ökar för var dag.

    Jag säger ett kraftigt NEJ till alla former av friskolor. Folkets bildning är en hörnsten i samhällsbygget. Det är statens uppgift att sköta den på så sätt att alla har samma möjligheter. Staten får sopa banan, curligföräldrar och plånbok göre sig icke besvär.

    Det är samma med sjukvården. Den är en hörnsten, en av orsakerna till att vi bildat nation och samhälle. Vittrar den sönder, faller samhället ihop.

  44. smalanningen skriver:

    hillary2: Hur ser du på den tidigare regeringens skuld i försvarsfrågan?

  45. fairymary skriver:

    Förlåt ett inlägg igen, jag ska snart ge mig av.
    Om riskfylld ungdomssexualitet: Den är i hög grad också en budgetfråga för landstingen och där betalar vi alla skatt. Sexuellt överförbara sjukdomar kostar pengar. Dom gamla sjukdomarna som syfiklis etc som vi utrotat i Sverige är på väg in pga sexualitetens globaliisering. Hiv-spridning pågår även om den sällan får rubriker, Sexuella infektioner leder inte sällan till ofrivillig barnlöshet vilket i förlängningen kan kosta samhället mycket.
    Kom inte och säg mig att detta vore ytligt.

  46. smalanningen skriver:

    Håller för övrigt med om att högskola + universitet skall vara avgiftsfria. Det är något av det allra bästa med Sverige att det i mångt och mycket endast är brist på motivation som hindrar vem som helst att utbilda sig till vad som helst.

    Friskolor kan accepteras av övertecknad under förutsättning att de granskas kritiskt

  47. hillary2 skriver:

    kachina

    i min kommun har barnen en skolpeng som kan bekosta såväl kommunal som friskola
    den ger alla barn ekonomiskt samma möjligheter och de som har större resursbehov får skolpeng därefter
    barn och ungdomar kan ha olika preferenser men de ska inte lockas till vad de tycker är ”glassiga” utbildningar som inget är värda
    det vore bra om skolgeschäftet upphörde

  48. hillary2 skriver:

    smalanningen 12:50

    jag ser ingen skuld
    kan du precisera dig?

  49. bestofmankind skriver:

    En av orsaken till att Sverige är ett framgångsrikt land beror det på att redan vid 1875 investerade Regeringen rätt bla annat i den mänskliga kapitalet. Redan vid den tiden är läskunnigheten bland 20 åringar 99 percent.

    Nu många år efter när Regeringen har ännu mer resurser att investera vidare då skall man absolut inte lägga på någon avgift i varken högskola eller universitet.

    Sverige är unikt när det gäller utbildningen både till nivå och avgifter och så skall det förbli… förhoppningsvis!

  50. halsen skriver:

    Kachina, hillary2,

    ”Pappas plånbok” behöver inte alls avgöra ett bars öde när studielån finns tillgängliga. Jag håller med om att grundskolan och grymnasiet (som jag för övrigt tycker ska ingå i grundskolan och inte vara valfritt) ska vara gratis för alla. Men när man kommer till högskolenivå så kan studenter ta ut billiga studielån för att studera. Jag pratar inte om skyhöga uvgifter, men avgifter som kan betalas, och som ger extra finansiellt stöd till högskolorna, och därmed förbättrar utbildningen för studenterna.

    Utbildning är som vilken immateriell vara som helst, den styrs av tillgång och efterfrågan. Att all utbildning ska vara gratis är därför inte rimligt. Som med mycket annat så måste man också tänka på kvaliteten på utbildningen. Det är i min åsikt inget fel med att studenter betalar rimliga kursafgifter om dessa avgifter då kan öka kvaliteten på utbildningen.

    Mvh,

  51. Kachina skriver:

    fairymary

    Det var jag som uttryckte mig ytligt. Du har rätt. Jag hade inte sett artikeln och associerade till de som brukar förekomma i Expressen och Aftonbladet.

    I övrigt vill jag påminna dagens politiker om vad som var anledningen till att djurmänniskan bildade stat och samhälle. Det ingår tydligen inte i den politiska bildningen, men beskrivs enklast genom den ordning i vilken vi lade ner hörstenarna.

    1/ Försvar

    2/ Rättsväsende

    3/ Sjukvård

    4/ Utbildning

    Dessa hörnstenar får inte rubbas. Då faller samhället.

    spanaren

    Märk att vi nu har ett större område att försvara än en borg, ett landskap eller en nationsgräns. Närområdet liknar nu det vi hade i slutet av 1600-talet och försvaret måste rekryteras och samövas från hela det området. Nationen är numera unionen och rekryteringsområdet innehåller nästan 500 miljoner människor, där Sverige utgör 9 miljoner. Då kan det vara lämpligt att tillhandahålla JAS,NBG och Hemvärn.

  52. smalanningen skriver:

    hillary 1:05

    Okej jag gör et försök: I min värld är det omöjligt att skapa ett så svart hål på 1,5 år utan ett gediget förarbete så att säga, Du tycker inte att den tidigare regeringens försvarsminister och de planer som ritades upp då har ett finger med i spelet?

  53. jolsson skriver:

    Från och med höstterminen ska skriftliga omdömen om elever bli obligatoriska från årskurs ett. Det meddelade utbildningsminister Jan Björklund vid en pressträff på tisdagen.

    – Sverige måste lämna flumskolan bakom sig genom ett ökat fokus på kunskapsresultat, sade Björklund.
    Ur Aftonbladet idag.

    Är själv lärare och blir mörkrädd över Björklunds alla utspel om svensk skola. Hoppas inte moderaterna går med på detta.

  54. hillary2 skriver:

    smalanningen 1:32

    nej
    det är försvaret som inte klarat av att planera och göra budget för den förändring som nuvarande och förra regering synes ha varit överens om
    kostnaderna för NBG var de som drog iväg!!
    NGB behövde tydligen köpa en massa tjänster som t.ex. transporter till skyhöga priser – 500 000 skr per timme har nämnts av media
    härmed avslutar jag min del i diskussionen

  55. spanaren skriver:

    Kachina!

    Majoriteten av de svenska väljarna ser inte alls omvärlden
    som du gör. När vi valde om inträdet i EU gällde det i stort
    ett frihandelsavtal mellan nationalstater – om vi skulle gå
    med överhuvudtaget. Fick majoriteten bestämma landets
    säkerhetspolitik skulle det bli återgång till 1812 års politik
    ”Alliansfrihet i fred syftande till neutralitet vid krig i vårt
    närområde” och ingen inblandning i Västmakternas militärallians
    NATOs krigsäventyr i Afrika och Asien – TROR jag.

    Det svenska integritetsförsvaret bör ha minst samma omfattning som
    det finska och verka avskräckande på Stormakterna för att hålla
    Sverige UTANFÖR en stormaktskonflikt i vårt närområde då nödvändig
    insats från Stormakten inte motsvarar vinsterna med en ockupation.
    Ett enskilt ryskt angrepp mot Sverige har vi inte kunnat avvärja med
    egna medel sedan Karl den XII:s tid – om ens då…..

    NBG är en underbemannad SKYTTEBATALJON- ingen arme!

    Tydligen är vi på väg tillbaka till tiden före 1814 då Sverige var
    inblandat i de kontinentala maktkamperna och krigen med efter
    1709 upprepade militära förluster/landavträdelser och elände
    för Sveriges land och folk.

    OM vi skall överge den politik som hållit oss utanför de europeiska
    krigen i 200 år måste vi naturligtvis som du skriver uppgå i en
    militärallians och/eller bli en delstat i Stormaktsbygget EU.

    Smalanningen:

    Varför organiserar och planerar även för kommande årtionden
    alla våra grannländer krigsmakter baserade på värnpliktiga
    massarmeer? (Finland 350.000 man + 100.000 man HV med
    1000+ artilleripjäser)

    Den svenska återorganiserade armen i ett nytt integritetsförsvar
    har till uppgift att AVSKRÄCKA en stormakt från att angripa landet
    med tanke på kostnaderna. Dagens frånvaro av ett trovärdigt
    existensförsvar är en ren inbjudan till Stormakten.

    Att på egen hand mota ryssen klarade inte ens karolinerarmen
    – så vi ska inte ha några illusioner. Där är vi överens.

  56. smalanningen skriver:

    spanaren: Jag vet ärligt talat inte vad finnarna tänker, eller vad de förväntar sig uppnå med detta mer än att ryssarna kanske möter upp med lika mycket man på andra sidan gränsen. Sen lägger finnarna till nåt ytterligare, och sen ryssarna till nåt annat… och så är det igång. Helt i onödan.

    Ryssland behöver EU, EU behöver Ryssland.

  57. halsen skriver:

    jolsson,

    Varför kan elever inte få skrifliga omdömmen från årskurs ett? Jag ser inte hur det kan ha en negativ inverkan på eleverna. De får endast reda på hur det går för dem i skolan.
    Att få betyg för första gången i årskurs åtta är alldeles för sent när man sedan måste söka till gymnasiet i årskurs nio. Att elever tidigt för reda på hur de ligger till kan väl leda till att problem upptäckts tidigare, och mindre elever kommer efter?

    Hur påverkar detta dig som lärare? Du vet förmodligen redan om hur det går för var och en av dina elever, nu ska detta endast skrivas ner.

    Mvh,

  58. hillary2 skriver:

    spanaren

    Kaskela sade idag visserligen att Finland har en av Europas största arméer på 350 000 man men redan nästa år kommer man troligtvis att behöva minska den med 100 000 man! Finland vill uppfylla sin önskan att kunna försvara sitt territorium genom att gå med i NATO. För min del är det redan osäkert nog att vara omgiven av NATO-grannar så jag hoppas på samarbete i fred och alliansfrihet i krig för Sveriges del dvs behållande av vår handlingsfrihet.

  59. spanaren skriver:

    Smalanningen:
    Vad jag vet är finska krigsmaktens prio följande:

    1. Möta och slå ett strategiskt överfall (Varifrån?)
    2. Möta en angränsande kris
    (JAG kan tänka mig något i stil med Expressens ledare häromdagen –
    det kanske även finska statsledningen gör).
    http://www.expressen.se/ledare/1.979343/071223-sagan-om-europa

    Finland har stora möjligheter att förbli neutralt vid en konflikt i
    vårt närområde med USA/NATO. Varför skulle ryssarna angripa
    Finland med dess starka integritetsförsvar i en sådan hypotetisk
    situation? Det militära tomrummet Sverige kommer däremot att
    ”tas under beskydd” som Danmark 1940 av Tyskland.

    Rent allmänt tror jag inte Ryssland ens med Zhirinovskij som Tsar
    har några ambitioner utanför ryska traditionella sfären –
    fd Sovjets territorium, Östersjöområdet inkl. ”ryska Polen”, Balkan.
    Varför skulle ryssen OM han inte blir provocerad söka konflikt med
    EU väst Polen och mista sina bästa kunder som betaler dagens
    militära upprustning. Var vi hamnar beror på vår egen utrikes och
    säkerhetspolitik…

    Varför diskuterar vi detta överhuvudtaget? Våra politiker har ju
    bestämt att evig fred skall råda. Budskapet har tydligen inte spritt
    sig till Oslo/Helsingfors och framförallt Moskva….

  60. Kachina skriver:

    ”OM vi skall överge den politik som hållit oss utanför de europeiska
    krigen i 200 år måste vi naturligtvis som du skriver uppgå i en
    militärallians och/eller bli en delstat i Stormaktsbygget EU.”

    Jag har aldrig förstått den här kurragömmaleken med frihandelsavtal. Sverige ÄR en delstat i EU i och med att rättsväsendet är underordnat EU-domstolen och Riksdagen underordnat EU-parlamentet. Departementen lyder i första hand EU-direktiv.

    Hur kan vi vara något annat än en delstat i EU?

    (Finland 350.000 man + 100.000 man HV med 1000+ artilleripjäser)

    Mer än tusen artilleripjäser? Vad skall Finland ha dem till, när frontkrigens tid är förbi?

    Om jag förstod norske och finske försvarscheferna rätt, hade de insett att deras värnpliktsarméer inte längre avskräckte någon. De skulle bägge minska värnpliktsarmén och förnya sig genom NBG. Eller, hörde jag fel?

    Försvarsdeparetementet har ännu inte sagt hur vår del av NBG skall se ut, men efter allt jag kanske förstå finns ingen möjlighet att bygga upp den utan att göra den till en helt fristående ekonomisk enhet. Sedan får vi se vad det blir kvar av 1812´s försvarsmakt.

  61. hillary2 skriver:

    Sverige är svårt att övervaka territoriellt men det är det även för en potentiell invadör.

  62. Kachina skriver:

    ”För min del är det redan osäkert nog att vara omgiven av NATO-grannar så jag hoppas på samarbete i fred och alliansfrihet i krig för Sveriges del dvs behållande av vår handlingsfrihet.”

    Ponera att det blir en väpnad konflikt mellan KIIR-pakten och USA.Två ord räcker för att beskriva varför vi inte kan stå utanför och varför vi kommer att bli angripna.

    Malmfälten och Atlantkusten.

    Militärstrategiska och ekonomiska mål.

    Därför måste vi ha ett gemensamt nordiskt försvar.

  63. hillary2 skriver:

    kachina

    den svenska malmen är nog inte så attraktiv som du utmålar den
    Ryssland har gott om egna råvaror

  64. ollemunter skriver:

    Inte undra på att dom råkade vara på fel plats. Hotell Serena i Kabul är känt för sin lyx och frekventeras mycket av västerlänningar. Inte lätt det här, men smakar det så kostar det. I fortsättningen gäller det att ta lärdom av det inträffade. Rykterna sades, att man skulle döda så många västerlänningar som möjligt, enligt ekot..

  65. spanaren skriver:

    Kachina!

    Finlands 350.000 man stora fältarme är EFTER reduceringar
    i numerär och är den styrka som armen skall ha under 2010-talet.
    Läste du min länk till finska Försvarsmakten i ett tidigare inlägg?
    Deltagande i NBG eller FN-missioner är obetydliga sidouppgifter.

    De förlustfria nätverks och IT-krigen försvann samtidigt som tron
    att man kan ta och hålla terräng med flyg på 5000 m höjd.
    Visar inte de pågående krigen i Irak/Afghanistan att ingenting
    mer än vapentekniken som ändrats. Liksom på Alexander den Stores
    tid är det antalet militärkängor (sandaler) i ökensanden som gäller
    när det gäller att ta och hålla terräng. Även den ryska krigföringen
    i Tjetjenien följde samma mönster – bara stridsvagnarna är modernare
    än de som rullade in i Berlin 1945.

    Allt annat är verklighetsfrämmande önskedrömmar….

    Än en gång NBG är en motoriserad (?) lätt beväpnad skyttebataljon –
    en obetydlig formation i dessa sammanhang. Luxemburgs stående
    ”arme” inom NATO är lika stor.

  66. Kachina skriver:

    ”Liksom på Alexander den Stores
    tid är det antalet militärkängor (sandaler) i ökensanden som gäller
    när det gäller att ta och hålla terräng”

    Fientlig terräng, ja. Men när det gäller att smula sönder en invasionsarmé, räcker det med flyg, smidiga tank, några PBV och massor av hemvärnsmän som håller i pansarbrytande granater. Såna där som ”plötsligt växer upp på natten”, ur ingen front linje alls, och angriper en yrvaken Ivan.

  67. spanaren skriver:

    Kachina!

    Ryssarna har gott om egen järnmalm och Sverige har inga
    hamnar som är strategiskt viktiga för Ryssland.
    Östersjöutloppen tar man kontroll över genom att
    ockupera de danska öarna och den norska kusten tas
    genom landsättningar (som 1940) och direkt invasion
    över landgränsen i norr. Sverige/Finland berörs inte.

    De neutrala alliansfria staterna Sverige och Finland behöver
    inte bli inblandade i Stormaktskonflikten överhuvudtaget om
    stormakterna anser vi har militär förmåga att hävda vår neutralitet.

    Vad gäller ryska intressesfären. ”Vad rör oss Polens affärer?”

    Svenska statsledningens huvuduppgift är idag inte annorlunda än
    den var de senaste 200 åren – bevara Sveriges fred och oberoende.

    Som pensionär tycker jag i mitt kanske något dementa tillstånd –
    Det var bättre förr….

  68. bestofmankind skriver:

    En VIP i Jerusalem…Vem bryr sig om Bush? (utanför ämnet men intressant)

    http://www.fokus.se/2008/01/jonatan-fried-vem-bryr-sig-om-bush/

  69. spanaren skriver:

    Kachina!

    Och hur reagerar ockupationsmakten på sådana angrepp.
    Som i Tjetjenien? Eller i bästa fall som tyskarna i Norge.
    Tiotals slumpvis utvalda civilister arkebuseras på stadens
    största torg ”självom till straff och androm till varnagel”.

    Hur starkt stöd har den svenska militära motståndsrörelsen
    efter några sådana händelser?

  70. fairymary skriver:

    Senkommen till Hillary2 11.22

    Resurser till freds- och konfliktforskning, jag är återigen doa.-kör till det förslaget.

    Freds- och konflikt-kunskap kan införas som ämne i skolan, från årskurs 6 kanske. Innan könshormonerna börjar rinna till.

  71. jolsson skriver:

    Halsen: Det finns ingen som helst forskning som visar att studieresultat eller motivationen stärks av betyg i tidiga åldrar. Tvärtom Det ökar klyftorna. När vi har goda didaktiska medel att ändra på det faktum kan jag tänka mig tänka om…

  72. roselleri skriver:

    Apropå Talibanerna… Nyligen utfrågades den japanske premiärministern Yasuo Fukuda av demokratiske partiets representant Yukihisa Fujita – om Talibanerna, Usama bin Laden och 11 september… Finns inspelat på video och översatt till engelska HÄR

  73. bestofmankind skriver:

    jolsson,

    Det skadar inte att redan från början är eleverna medvetna om att de har själva ansvaret att lära sig, och blir även medvetna om att konkurrensen finns redan då. Det är nyttigt!

    Har själv läst 14 år i andra sidan jordklottet, och hade fått betyg redan från första klass. Generellt sätt sporrar det barnena att man får t ex medalj när man är bäst i klassen/skolan.

  74. halsen skriver:

    jolsson,
    Jag förstår inte hur detta skulle ”öka klyftorna”. Öka klyftorna mellan duktiga och mindre duktiga elever menar du? Lika mycket som skolan måste hjälpa elever som är mindre duktiga måste de motivera de som är mycket duktiga. Det är på den sista biten som svenska skolan sällan lyckas bra. Det är väldigt svenskt att säga att Alla är lika. Ingen är dålig, men detta betyder att ingen är heller bra. Jag tvilvar på att elever med mycket fina omdömmen har något emot att få ett skriftligt sådant. De elever som är mindre duktiga måste få hjälp och motivation för att bli bättre i skolan, annars blir det svårare ju högre upp i årskurserna de kommer. Ett skiftligt omdömme ger både eleven och föräldrarna information om hur det går för eleven i skolan.

    Bestofmankind,
    Håller med dig. Elever måste motieras från tidig ålder. Har själv gått i skolan både i Sverige och utomlands och tycker att bäst i klassen utmärkelser motiverar.

    Mvh,

  75. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Alla,

    Noterade inte så lite om allt resonerande hit och dit om skolan i kommentarerna ovan.

    Angående utbildning. Som Albert Einstein lär ha uttryckt det på sin tid: ”Det enda som stör mitt lärande är min utbildning”. Han sa också att utbildning är ”det som återstår – efter det att man har GLÖMT ALLT man har lärt sig i skolan”.

    Hur passar detta ihop med UTBILDNING = lära sig utantill = lära sigg att mer eller mindre automatiskt kunna rabbla – av det som andra tycker att man skall lära sig utantill ?

    Ha det… :-) /vännen Josef

  76. smalanningen skriver:

    Betyg jaha… en kul debatt kanske.

    Jag ser faktiskt inte meningen med betyg innan låt säga åtminstone mellanstadiet. Givetvis ska läraren och föräldrarna ha samtal om barnets framsteg o.s.v. från förskolan och uppåt, men tycker inte man behöver sätta något på pränt då.

    Från mellanstadiet börjar barnen själva jämföra mer (är min erfarenhet) och då måste såväl de duktiga som mindre duktiga eleverna och deras föräldrar själva börja tänka över sin skolgång mer så att det inte kommer som en chock när man väl hamnar i högstadet – då betygen på allvar börjar bli viktiga för framtiden.

  77. soli01 skriver:

    Betyg från första klass och hela tiden i skolan är något som jag aldrig har mått illa av. Jag minns att det gick trögt i vissa ämnen, men då fick man jobba extra på denna del. Varför ska detta med betyg vara så hämskt, kan man fråga sig.
    Detta att lära vissa saker utantill var också mycket bra och det har faktiskt hängt med hela livet.
    Tycker att en ändring skulle ha skett tidigare.

  78. Kachina skriver:

    soli

    Nej, inte heller jag mådde illa av det. Man fick en papperslapp som man skulle ta hem till mamma och pappa. Inte visste jag vade den var till för och inte jämförde jag med andras.

    Nej, det var skott i foten Björklund

  79. soli01 skriver:

    Kachina – är rädd att vi inte kommer överens när det gäller betyg i skolan, men i mitt fall var det i alla fall bra och föräldrarna hade koll på hur det gick. ”Smaken är som baken” – vit var han fram och fram var han bak :-)

  80. Kachina skriver:

    ”Allvarligt, men vi får inte kapitulera”

    Ser nu att Störe verkligt avbrutit besöket. Talibanerna dra nog slutsatsen att Störes pappa var officer i egyptiska armén 1967, så han har lärt sig hur man skall göra när det smäller.

    Ursäkta, jag kunde inte låta bli. Hade Störe stannat en dag extra, rent demonstrativt, hade kanske Talibanerna dragit slutsatsen att de här grabbarna backar inte.

  81. hillary2 skriver:

    josef

    ”bildning är det man har kvar när man glömt allt vad man lärt sig” sade Oscar Wilde skämtsamt – om jag inte missminner mig :-)
    han är pappa till många skämtsamma aforismer….men inte till några visdomsord…

  82. hillary2 skriver:

    fairymary 3:38

    först utveckla diciplinen freds- och konfliktforskning på universitet och högskolor?
    det måste finnas något att lära ut
    så vitt jag vet är den vanligaste politiska konfliktorsaken strid om jord
    Lars Vilk är en konstnär jag hyser stor aktning för
    han byggde en stor träskulptur på Kullaberg på en av våra heliga svenska ägor – ett naturskyddsområde
    i och med det utmanade han mina föreställningar om äganderätt och nyttjanderätt och
    han fick mig att fundera på vem eller vilka äger/förvaltar mark och hur länge?
    hur vore det om alla fick arrendera eller hyra tomträtter och samhället ägde all jord?
    färre konflikter?

    P.S. jag hoppas att Vilks skulptur blir kulturminnesmärkt D.S.

  83. fairymary skriver:

    hillary2 7.55

    Jag tror att man kunde börja parallellt. Det finns redan en hel del kunskap och undervisningsmaterial kan man hämta från konflikter mellan eleverna på t.ex. rasterna. Vi får inte glömma mellanledet lärarutbildningen.

    Jag vet nästan inget om hur lärarutbildningen ser ut på den punkten idag.

    Jag har goda erfarenheter av en lärare född på sent 40-tal som ägnade sig åt praktisk freds- och konfliktkunskap redan på lågstadiet i mina barns skola med stor framgång. Jag kallar det framgång därför att klassen fick privliegiet att ta emot barn som kom nya och som på olika sätt var annorlunda: t.ex. en färgad kille i en helt ”vit” skola.

  84. fairymary skriver:

    Hillary2 igen

    Jag kan inte låta bli att komma med en kommentar till trots att jag borde gå till sängs. Jag blir nämligen berörd av Din berättelse om skulpturen och att tvingas ifrågasätta sina mer eller mindre djupt rotade föreställningar

    Jag tror att jag blir mest berörd av Din sista mening; det tycks mig som om Du har försonat Dig i någon mening.

    Jag är inte tillräckligt insatt för att veta vad den vanligaste politiska konflikten är. Ibland tycks det mig som om samma konflikter som råder i sandlådan råder i världspolitiken. Rädslan för att det inte finns tillräckligt åt alla och då gäller det att roffa åt sig det man förmår. Oljan …….

  85. Kachina skriver:

    Major Björklund

    Jag är medveten om att skolvärlden hyllar dina insatser under föregående år, men någon måste tala om för dig att lågstadiets skolgård inte är en kaserngård.

    Fattar du?

    Betyg i lågstadiet är inte nödvändigt, det är löjligt, om inte tanken är att barnen så snabbt som möjligt skall lära sig att de är konkurrenter, hur man slår tjuvbent och bedrar. Låt barnen vara barn, åtminstone till fyran. Beröva dem inte deras barndom. Betyg från ettan är till för tävlingsinriktade föräldrar, inte för nyfikna barn.

  86. smalanningen skriver:

    En gyllene medelväg kanske skulle få bättre stöd även bland lärarana? Det känns lite som att Björklund enbart lyssnat på föräldrar från Lidingö eller nåt (när han nämner en siffra att 90% av de tillfrågade föräldrarna vill ha betyg/omdömen från ettan).

    1. Inga betyg eller s.k. ”skriftliga omdömen” i lågstadiet.
    2. Betyg fr.o.m. fjärde klass.
    3. Högstadiet oförändrat.

  87. Kachina skriver:

    smålänningen

    Håller helt med. I lågstadiet är det så oerhört stor skillnad på barns medvetandeutveckling, vilken fas de är i. Många håller fortfarande på och sorterar intrycken från vuxenvärlden och två plus två ingår inte i den sorteringen. Faran med betyg i 1:an – 3:an är att en kommande Einstein blir övertygad av lärare och föräldrar att han saknar läshuvud, bara för att han/hon sysslar med sortering av annan information.

    I övrigt tycker jag att det är ytterst olämpligt att sätta en yrkesmilitär som partiledare och minister, även om han lyckats genomföra en välbehövlig uppstramning av skolan.

    Den militära skolningen är helt enkelt en alltför smal tunnel för att hela sammhällsflödet skall kunna passera genom den. Den som passerat den tunneln, saknar 90% av den samhällsinformation som består av samvaro bland medmänniskor i olika former

    Det är tyvärr fortfarande så i den militära skolningen, att om inte terrängen stämmer med kartan, gäller kartan.

  88. jolsson skriver:

    Ursäkta mig men det är mycket tyckande hit och dit. Se på forskningen, den måste väl ändå ligga till grund för besluten. Den visar inte att betyg i tidiga åldrar hjälper utan tvärtom. Läs gärna Pedagogiska magasinet Ulf Carlson 04 2006

  89. soli01 skriver:

    Varför tog egentligen sossarna bort betygen mer eller mindre? Vi har sett att resultatet av detta borttagande inte har gagnat eleverna. På min tid var det betyg hela vägen och inte var det någon som ifrågasatte dessa. Lika när det gäller att lära vissa delar i inlärandet utantill.
    Björklund vill säkert ingen illa. Betyg: En liten kontoll på vad som evt måste åtgärdas. Detta måste väl ändå de flesta förstå.

  90. Kachina skriver:

    soli01

    Alla dessa goda avsikter,…..som får motsatt verkan, är som när Jätten Dumle skall klappa barnen på kinden och slår ihjäl dem.

    Jönsson-ligan skall hjälpa människor i utanförskap och gör det genom att kasta ut dem på en arbetsmarknad som inte finns.

    Jönsson-ligan skall stimulera barnen, genom att lära dem att värdera och nedvärdera redan från 1:a klass. Hur många Einsteins har inte trampets ned i myllan för att man alltför tidigt gjort bedömningar av deras läshuvud?

  91. Torsten skriver:

    Ja jolsson,

    Detta är de stora tyckarnas blogg.

    Men jag vill ställa ett par frågor till Dig som är pedagog.

    Jag är också mycket tveksam till rena betyg i lågstadiet.
    Skulle det fungera bättre om man i lågstadiet kunde ha någon form av allmän bedömning av elevens förmåga all tillgodose sig utbildning som dokumenteras. Detta skall givetvis presenteras för föräldrarna vid exempelvis kvartssamtal

    Kan det finnas något samband mellan ordning i klassen och betyg eller inte betyg?

    .

  92. soli01 skriver:

    Kachina – som jag tidigare sagt är betygen en hjälp för både föräldrar och barn att få en uppfattning hur det går i skolan. Är det så svårt att fatta. Inget illasinnat i detta!
    Jag kan dock berätta, att har man sin egen far som lärare , då kan det vara jobbigt som elev. Det var något som en annan fick utstå och i detta läge skulle jag kanske inte förorda betyg, men med facit i hand stödjer jag helhjärtat att de nu återinförs. Det hjälpte mig att rätta till mina brister och det har jag inte haft ont av.

  93. smalanningen skriver:

    En annan aspekt tycker jag också är barnens utveckling. Fram till mellanstadiet är de väldigt olika långt framme i viktiga saker som läsförståelse och matematik, sedan blir skillnaderna mellan barnen mindre och en betygsättning mer relevant.

    Jag har barn i låg- och mellanstadiet, och tycker det i praktiken går till som Torsten säger: Lärarna berättar hur det går i de olika ämnena rent allmänt, och jag är faktiskt rätt nöjd med det. Däremot vill jag att mina barn ska få någon form av betyg innan de börjar högstadiet, i enlighet med den förberedelse för högstadiet jag skrev om tidigare.

    När det gäller föräldrar som vill se och mäta sina barns prestationer tidigt så kommer jag att tänka på Tage Danielsson (som så många gånger förr). En av de många bra aforismer från hans penna lyder: ”En bra sak med barn är att de inte går runt och visar upp kort på sina föräldrar”

  94. hillary2 skriver:

    Arbetsmarknadspolitik

    Alliansen har bedrivit svångremspolitik med stora sänkta ersättningsnivåer. Med retorik försöker man bedraga oss. Det som förr kallades anställningsstöd heter nu nystartsjobb och är plötsligt en moderat/centerpartistisk åtgärd :-))
    Sedan 010707 behöver inga lediga platser annonseras ut!!! Fyra företag däribland utländska slåss nu om att ta över arbetsförmedlingen.
    Man har förslagit att ungdomar under 26 år ska tillbringa 30 tim/vecka på arbetsförmedlingen för att hitta ett arbete där allt färre arbeten finns att tillgå då de inte behöver utannonseras…
    Alliansens arbetsmarknadspolitik är bedräglig!

  95. hillary2 skriver:

    P.S.

    Vi vet att kvalificerad arbetsmarknadsutbildning är det som hittills gett störst effekt men den har Alliansen eliminerat

    D.S.

  96. smalanningen skriver:

    Menar hillary2 AMS? Är du på riktigt?

  97. hillary2 skriver:

    smalanningen

    jag menar vad jag skriver – kvalificerad arbetsmarknadsutbildning – t.ex. utbildning till lastbilsförare/långtradarchaufför – dvs utbildning inom områden där det saknas arbetskraft

  98. smalanningen skriver:

    Ja alltså AMS. Något annat alternativ finns väl inte.

    Allra störst effekt på arbetsmarknaden har konjunkturen, näst störst effekt har introduktionsjobb. AMS fungerar som någon slags konvertingsprocess, och det är väldigt få riktiga jobb som skapas. Företagen är snarare oftast rädda för att anställa folk med AMS-utbildning i bagaget, åtminstone inom tjänstesektorn.

    Hur jag vet det? Jo jag har nämligen varit inhyrd AMS-lärare under en period. Av min ”klass” på 25 st. fanns det en person med såväl anlag som viljan att lära sig något. Han fick jobb innan utbildningen ens var färdig. Kanske 4-5 st. ville verkligen lära sig, men hade nog satt ribban lite för högt för vad de orkade med. Resten, ja jag hävdar resten – var där främst för att bida sin tid och dryga ut A-kasseperioden.

    Och hur vet jag att det exemplet inte bara handlar om mig? Jo, de andra kollegorna på AMS menade på att ”det är som vanligt” när jag – som nykomling något häpen – konstaterade detta.

    När det gäller praktiska arbeten så är den av någon anledning i Sverige ofta hatade lärlingskonceptet fortfarande det allra bästa och mest effektiva. Man lär sig inte ett yrke på AMS, man lär sig ett yrke på en arbetsplats. Nystartsjobb var effektivt under den förra lågkonjunkturen, men några få fuskande företag drog ner konceptet i media.

    I de exempel man kräver någon form av certifikat som t.ex. lastbilschaufför/truckförare etc. kan jag dock tänka mig att staten skulle kunna subventionera en utbildning – men bara om personen är arbetslös och det finns intresse från ett företag. Annars vore det djupt orättvist mot de som själv kanske tvingas betala sin utbildning.

  99. Torsten skriver:

    Tack smålänningen,

    Det är alltid värdefullt när man kan få information från någon som är insatt i problemet och är seriös i sin beskrivning.
    Det behövs verkligen för att skapa något så när balans här på Utrikesministerns blogg.

  100. hillary2 skriver:

    smalanningen

    jag menar fortfarande kvalificerad arbetsmarknadsutbildning och inte den form av utbildning du bedrev
    det märkliga är att just den kvalificerade utbildningen till bristområden på arbetsmarknaden är borttagen

  101. hillary2 skriver:

    När dessutom arbetsgivarna inte behöver annonsera ut sina lediga tjänster blir det omöjligt att få en överblick över vilka bristyrkena är
    Samtidigt som Alliansen kastat ut barnet med badvattnet när det gäller den kvalificerade arbetsmarknadsutbildningen

  102. lindalovelace skriver:

    Igår skrev Torsten kloka ord om svenska media.

    Idag ger Dagens Nyheter honom helt rätt, eftersom deras absoluta huvudnyhet just nu (nätupplagan) är:

    ”Eftersom barnflickan var troende och oskuld så frågade jag om Tito Beltran varit inne i henne, sade Carola. Jag förstod att det var viktigt för henne eftersom det vore ett förfärligt sätt att mista sin oskuld. Och då medgav hon att han haft sin ”mandom” inne i henne.”

  103. lindalovelace skriver:

    Smålänningen

    Bra jobbat , det behövs lite substans som motvikt till alla flummerier om utbildning som framförs från div. håll!

  104. geneve2 skriver:

    På denna blogg har skrivits en hel del om betyg i skolan i dag. I dagens partiledardebatt var betygen uppe till debatt. Naturligtvis är detta mycket viktigt, men ändå viktigare är att det behövs fler vuxna i skolan. Lärarna behöver kontinuerlig fortbildneng.Regeringen och Jan Björklund vill ju satsa på detta och har avsatt pengar till kommunerna för det här. Det stora problemet är att detta fungerar inte. Kommunerna, framförallt de med socialdemokratiskt styre, nonchalerar detta helt och hållet. I stället sägs lärare upp, klasserna görs större och lärare får inte gå fortbildning. Det här tycker jag är oerhört viktigt att framhålla. Våra barn är det viktigaste vi har.

  105. Kachina skriver:

    linda/smålänningen

    När det gäller AMS känner jag till tre licenssvetsare från den här orten som nu jobbar över hela nordkalotten, en över hela världen, och tjänar multum.

    Det tjänar inget att piska de håglösa, ge dem status att representera hela gruppen. Koncentrera er istället på de som vill något, för när de håglösa möter den licenssvetsare de kände från kursen , med sin Mercedes XXX Cab, går det upp en talgdank att han har inträdesbiljett till samma väg.

  106. Kachina skriver:

    ”I oktober 2007 var 271 000 personer arbetslösa, dvs. 5,7 procent av arbetskraften (ej säsongrensad), vilket var ca 16 000 färre än ett år tidigare. ..” (Konjunkturinstitutet)

    Jag undrar var Major Björklund köpte sitt mattebetyg? Han påstod i partiledardebatten att Alliansen skapat 100.000 nya jobb.

  107. […] ear” från min Itunessamling försöker jag samla lite tankar till en blogg. Var in och läste Carl Bildts blogg där han beklagade sig över svenska tidningars rapportering om bombattentatet där en norsk […]

  108. Torsten skriver:

    Kachina,

    Du har lite för bråttom ibland.

    16 000 färre i oktober 2007 mot oktober 2006 :-)

  109. Kachina skriver:

    Du har så rätt, Torsten.

    Var hittar jag de 100.000 jobb de skapat under 2007?

  110. Kachina skriver:

    Vad är detta? Jag hittar ingen statistik på jobben, jo för Åland, Danmar, Norrköping, Örebro,…men inte Sverige. Varken på AMS, SCB eller någon google-länk. Har Pinochets spöke fått jobb på propagandaministeriet?

  111. Torsten skriver:

    Kachina,

    Du tänker högt så det hörs ända från Byske till Småland.
    Skall det inte vara nog att man sitter i ett litet kontorslandskap :-))

  112. hillary2 skriver:

    Kachina

    de VILL inte ha besvärande statistik från arbetsmarknaden eftersom de tagit bort kravet på att annonsera lediga jobb :-))

  113. Torsten skriver:

    Kachina,

    Om du inte kan titlarna på våra Statsråd, kan Du få hjälp här.
    http://regeringen.se/sb/d/113

    För Du vill väl inte få fler näsknäppar :-))

  114. hillary2 skriver:

    titelsjuke torsten

    att du nedlåter dig till sådant dravel

  115. Kachina skriver:

    Major Björklund säger att Alliansen skapat 100.000 jobb. Jag vill se siffrorna, statistiken. Är det något fel med det? Med tanke på Jönsson-ligans uppgift om 1,5 milj. i utanförskap, är jag benägen att tro att de alla köpt sina matematik-betyg på Skärholmens loppmarknad. De är inte trovärdiga, därför måste de kontrolleras.

    Linda

    När jag läser SVD:s rubriker, får jag lite ont i magen av Beltran-rättegången (behöver vi veta alla detaljer?), men när jag läser om Kristersson spyr jag reflexmässigt. Hur kan man idas skriva om sånt där. Det är ju fullt naturligt i er värld att en moderat politiker är förmer än andra, särskilt de utsatta, och att han skall ha en gräddfil i samhället ända ner i graven.

    Vi får bara hoppas att grädden är så fet att han snabbt glider,….ner där han hör hemma.

  116. hillary2 skriver:

    Linda

    sex säljer i denna nation bestående av en massa sexuellt frustrerade och svältfödda individer
    hur kan du som moderat ha något emot säljandet och konkurrerandet?
    köp och sälj är ju jordens nav enligt er

  117. soli01 skriver:

    Apropå gräddfiler är väl inte detta något nytt under solen. Oj, vad gräddfiler jag skulle kunna ge exempel på – ska inte göra det här. Sådana där ”filer” finns och kommer alltid att finnas. Alltså: Inget att hetsa upp sig på – blir bara hjärtproblem :-)

  118. Torsten skriver:

    Hillary,

    Det värsta dravlet är när man försöker förlöjliga andra personer med orelevanta titlar.

    Att vi har lite pilkastning här på bloggen är en sak. Vi kan ju försvara oss.

  119. hillary2 skriver:

    soli01

    alla nyckelpersoner använder sig inte av gräddfiler. GP väntade som alla andra på sin höftledsoperation!

  120. hillary2 skriver:

    torsten

    tycker du det?

  121. Kachina skriver:

    Jo de finns, hela vägen från yttersta vänstern till yttersta högern. Jag förstår bara inte varför man inte skall bli upprörd. Har man överseende sväller bara grädden över sina bräddar.

  122. Kachina skriver:

    Major Björklund är i första hand skolad militär och tillfälligt skolminister. Hans militära skolning är mer synligt än hans förstånd. Detta har han visat genom sina uttalanden och jag har upprepade gånger påtalat för honom att Sverige inte är en kaserngård fyllda av håglösa värnpliktiga som skall kollektivbestraffas, men det tycks inte ha kommit fram till honom eller sjunkit in hos honom.

    Jag tror inte att den här regeringen (Jönsson-ligan) skapat hundratusen jobb. Ge mig trovärdiga bevis från neutral part.

  123. hillary2 skriver:

    Kachina

    du kan inte få din fråga besvarad eftersom det ligger i regeringens intresse att mörka
    trots högkonjunktur och påstådda politiska förbättringar på arbetsmarknaden har man inte lyckats ett dugg bättre än vad SAP hade gjort!
    däremot har man skapat större ekonomiska klyftor vilket stolletokarna tror befrämjar utvecklingen…

  124. Kachina skriver:

    ”däremot har man skapat större ekonomiska klyftor vilket stolletokarna”

    stolletokar, det var rätt ord.

    ” tror befrämjar utvecklingen…”

    För den lilla grupp Superiors de bygger samhälle för, ja.

    Det har jag genomskådat sedan länge.

  125. Torsten skriver:

    Kachina,

    ”Stolletok” Det slår bara tillbaka på Dig själv.

    I Ditt inlägg 12.26 jämför Du skapade jobb med färre arbetslösa??

    Det felet är konstant hos Dig. Du har tydligen inte förmågan att tänka Dig att det hela tiden tillkommer arbetskraft.
    Det kommer ut nya ungdomar från olika typer av utbildningar.
    Vi har en invandring som inte är obetydlig.
    Och inte minst. Sjuktalen kanske har sjunkit.

  126. fairymary skriver:

    Kära med-debattörer!

    Det har varit lite stiltje här idag; jag saknar det frejdiga flitiga debatterandet. Jag antar att flera med mig har lyssnat på partiledardebatt.

    Jag är nyss hemkommen efter barnvaktspass med första barnbarnet. Undrar vilken skola som ska ta emot hans nästan outtröttliga nyfikenhet på verkligheten. (När man är elva månader måste man sova lite då och då för att smälta alla nya intrycken) Den tid mina barn gick i skolan var jag mycket upptagen av hur skolan tycktes ta död på den naturliga nyfikenhet vi alla är födda med.

    Betygsdebatten är intressant. För mig var uppmärksamheten från vuxenvärlden viktigare än betygen åtminstone till och med sjätte klass.

  127. Torsten skriver:

    Angående sysslsättning,

    Denna statistik kanske kan vara intressant.

    http://www.scb.se/templates/tableOrChart____193248.asp

  128. Torsten skriver:

    Grattis fairymary,

    Det finns väl inget härligare och finare än barnbarn.

    Får vi bara behålla kloka politiker så tror jag att Ditt barnbarn kommer att uppleva en fin skolgång.
    Betyg i lågstadiet tror jag inte på men någon form av dokumenterat omdöme om elevens förmåga att tillvarata undervisning bör vi ha.
    Det måste ju ligga i alla föräldrars intresse att veta hur deras barn klarar sig i skolan.
    Bara en dialog lärare – förälder utan att läraren stödjer sig på skriftligt underlag tycker jag verkar lite för flummigt.

  129. hillary2 skriver:

    fairymary

    partiledardebatt eller andra debatter i riksdagen är mest teater
    jag går hellre på Dramaten och då inte minst för att uppleva dess oftast entusiatiska publik

  130. fairymary skriver:

    Tack Torsten!
    Jag vill gärna tro att det ska bli bra. Jag har inte varit med om att rösta fram alliansen…och/men jag gillar att lärarnas löner ska höjas. Det tror jag är bra för barnen.

    Hillary2!
    Ja kanske är det mitt teaterintresse som gör att jag gillar partiledardebatter. Men är det verkligen bara ”spel för gallerierna?” Jag vill gärna tro att åtminstone några talar inte bara från hjärnan och för att fiska röster utan att det också kommer ”från hjärtat”. Jag har en naiv sida trots min ålder……

  131. Kachina skriver:

    Torsten

    Folk dör också.

    De där siffrorna säger 136 000 fler jobb, en ökning på 2,3%, men, men, men,….du Torsten som är bra på matematik, kan du förklara det jag inte förstår.

    2006/11 var det 198.700 arbetslösa

    2007/11 var det 177.200 arbetslösa

    Allt enl. SCB

    Det gör en skillnad på 21 500

    Befolkningen 31/12 2006 var 9 113 257

    Befolkningen 1/12 2007 var 9 129 761

    Sedan dör det fler än de som föds kring jul- & nyår, så ökningen kan knappast vara högre än 16 500, plus 21 500 = 38 000

    Enligt statistiken finns ingen förklaring på dessa 100 000. Kan det vara det han menade Major Björklund, att de skapat hundratusen jobb i luften.

    Nu är jag inte så bra på varken matematik eller statistik, så jag vore tacksam om du kunde rätta mig. Om regeringen skapat hundratusen nya jobb, skall de naturligtvis ha kredit för det, även om konjunkturen gjorde det mesta. Men siffrorna måste stämma och presenteras på ett sådant sätt att man ser att det stämmer.

  132. geneve2 skriver:

    fairymary och Torsten

    Ni hoppas på bra skola för era barnbarn. Just nu debatteras om betyg. Som ni kanske kommer ihåg , och som jag skrev i denna blogg idag 12:14, så gör kommunerna som de vill med satsning på skolan. Framförallt i socialdemokratiskt styrda kommuner minskas antalet lärare, klasserna görs större. Lärarnas får inte den fortbildning som regeringen vill att man skall satsa på. I min kommun skall bara inom ett skolområde(där mina barnbarn går i skolan) elva lärare sägas upp.

  133. Torsten skriver:

    geneve,

    Ja det är ett bekymmer att det skall behövas att driva rikspolitik på kommunnivå.
    Men det är väl ett behov som en del har att hävda sig och så tappar man kontakten med verkligheten.
    Det behövs tydligen en skärpning ute i kommunerna.
    Se till att lärarna kan få sin fortbildning så att våra barn och barnbarn kan få den allra bästa undervisning!

  134. Torsten skriver:

    Kachina,

    Kan Du inte räkna själv så håll tyst. :-)))

  135. Kachina skriver:

    Jaha, som hos Sovjet och Pinochet. Man skall hålla tyst. Det enda jag begär är tydlig och trovärdig information. Skall det vara så för-b svårtt?

  136. Torsten skriver:

    Kachina,

    Jag menar att Du slänger ur Dig en massa felaktiga påståenden och gormar i allmänhet.
    Men Du begär att alla andra skall verifiera, inte bara egna påståenden utan även Din virrighet.
    Ber Du fint och hövligt, kanske Du lyckas bättre.

  137. mrmhalland skriver:

    snääääälla Torsten :-)

    Jag är också lite förvirrad över statistiken.
    Vet du hur det ser ut ?
    Hur jag än läser statistiken kan jag se att de åtgärder regeringen har gjort har främjat viljan att anställa, men jag har i ärlighetens namn svårt att säga hur mycket.
    Har Torsten eller någon annan bättre koll ?

  138. Kachina skriver:

    Snälla Torsten, kan du ge mig tydliga och trovärdiga siffror som bekräftar Major Björklunds påstående i dagens partiledaredebatt?

  139. mrmhalland skriver:

    Kachina :

    En major är nog vad som behövs för att göra en skola av det som nu är 12 års dagis…

  140. geneve2 skriver:

    mrmhalland
    12 års dagis är nog rätt eller rättare förvaring. Major Björklund har ingen makt över skolan! Det är kommunen som är huvudman, och de gör tydligen precis som de vill:
    säger upp lärare, skapar större klasser, nekar lärarna att fortbilda sig. Det våra barn behöver är många vuxna omkring sig , men våra politiker i kommunerne inser inte detta.

  141. Kachina skriver:

    ”En major är nog vad som behövs,…..”

    Det är bara att konstatera, att enligt samstämmiga uppgifter har majoren gjort ett helsikes bra jobb på så kort tid som ett år, men vi får nog se till att klippa tuppkammen lite.

    Skriftliga omdömen om barn i klass 1 – 3, är inte lämpligt. Det räcker med kvartssamtal.
    Det har så lätt att bli fel, eftersom barn i den åldern har alla bokstavskombinationer plus aspbergers, i tur och ordning för en dag eller några timmar. Det är inte nödvändigt, bara onödig byråkrati, vilket vi bör undvika.

    Varen icke oroliga, ni tävlingsinriktade lärare och föräldrar, ni har gott om tid från fyran och uppåt att lära dem klösa ut ögonen ur varandra.

  142. Torsten skriver:

    Ursäkta mrmhalland,

    Jag bara försöker förmedla min irritation över en viss person som kastar ur sig saker, helt tagna ur luften och begär att andra skall bivisa sina påståenden.
    Det man med säkerhet kan konstatera är att vi aldrig har haft så stor sysselsättning både i reella tal som procentuellt som nu.
    Sedan är det ju i sakens natur att sittande regering kan ta åt sig äran av det.
    Jag tror i a f att SCB har den bästa kollen. OK det är bara statistik, men vad har vi mera att tillgå. Jag känner inte till någon forskning i ämnet.

    http://www.scb.se/templates/tableOrChart____193248.asp

  143. mrmhalland skriver:

    Jo, dessa bokstavskombinationer är ju självklart en följd av ”dagisverksamheten”.
    När de har fått skrika, gapa och mobba som de vill i 3-4 år (av pedagogiska skäl) är det svårt att få barnen att uppföra sig hyfsat, då får de diagnosen ADHD eller något annat modernt så ingen ska behöva känna sig ansvarig för beteendet, eller hemska tanke, behöva erkänna att det var fel med ”låt gå”.

  144. Kachina skriver:

    Torsten

    Jag vräker inte ur mig någonting, jag redovisar bara de siffror jag läser ur SCB. Tabellerna är spridda som en hagelsvärm. Det jag efterlyser, förutom trovärdighet, är tydlighet.

    2002/ 06 hade vi 79,8% sysselsättning. Ganska nära dagens, fastän högkonjunkturen då inte var lika hög som nu.

  145. Kachina skriver:

    Ja, det var en bra analys, halland. Major Björklund har nog en hel del att göra på dagis, men betyg på lågstadiet bör han släppa.

  146. mrmhalland skriver:

    För att balansera mitt förra inlägg vill jag tillägga att vi självfallet måste satsa allt vi kan på de barn som verkligen lider av detta.
    De FINNS !
    De kommer bara i bakgrunden av de som får diagnosen genom att vara allmänt störande och hopplöst respektlösa.

  147. Kachina skriver:

    mrmhalland

    Helt rätt, jag har sett det IRL, men det är på dagis det måste börjas. Diciplin, så lägg även dagis under Major Björklund.

  148. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    jag vill påpeka att neuoropsykiatriska diagnoser föregås av mycket kvalificerad utredning och neuropsykiatriska tillstånd uppkommer inte genom dålig fostran – de är MEDFÖDDA och tyvärr är det många av dessa barn som inte får den specialundervisning de skulle behöva

  149. mrmhalland skriver:

    Kachina,

    Jag är splittrad där.
    Visst vore det jättebra om vi kunde se lågstadiet som en ”introduktion” till skolan, men å andra sidan måste ju föräldrarna få en möjlighet att veta hurvida deras barn sköter skolarbetet, är kamratliga, hjälpsamma, respektfulla, toleranta etc.
    Kanske betyg är fel i de åldrarna, men någon form av samlad bild av de vuxna på skolan kanske skulle hjälpa föräldrar att få sin 7-9 åring att bibehälla de värderingar de har för avsikt att ge sitt barn genom sin uppfostran.
    Jag har själv 3 barn, ett i lågstadiet och därmed kontakt med föräldrar som blir chockade när barnen får sitt första betyg i åttan.
    Alla kvartssamtal har varit positiva, men betyget säger helt annat.
    Då är det lite sent, ett dåligt rykte bland lärare fixar man inte på ett år….

  150. mrmhalland skriver:

    Ja hillay2,

    Men visst är det många som ”tränat sig till” dessa symptom genom att ha fått uppföra sig illa utan konsekvenser ?
    Jag är själv 45 år, hade klasskamrater somm fullständigt struntade i skolan för att annat lockade.
    Idag kallar de sig dysilektiker, det var vedertaget på 80-talet precis som ADHD är idag.
    Vad det handlade om var att de inte hade lust att lära sig läsa & skriva.
    För att inte göra samma miss som i förra inlägget vill jag påpeka att det finns de som verkligen lider av detta och inte KAN lära sig läsa & skriva, men vi måste skilja på att vilja och att kunna.

  151. Kachina skriver:

    ”Alla kvartssamtal har varit positiva, men betyget säger helt annat.”

    Jag tycker att kvartssamtal bör räcka t o m trean. Men, läraren måste ju ha mod att säga som det är, annars är det lite lönt. Det här med att skicka SMS till föräldrarna vid frånvaro, tycker jag var en kanonidé.

  152. geneve2 skriver:

    Helt klart finns det problem i skolan. På 90-talet när Göran Persson var skolminister och skolan kommunaliserades fördjupades problemen. I stället för att öka antalet vuxna i skolan,vidareutbilda lärare, minska klasserna gör kommunerna tvärt om.

  153. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    det är de som är verkligt handikappade av sin neuropsykiatriska diagnos jag vill värna och de får det inte bättre av att du använder beteckningarna som amatöristiska slaskdiagnoser eller påstår att andra gör det..
    det finns barn i våra skolklasser med många olika förutsättningar vilket kan kräva mycket varierade arbetssätt av läraren
    det allra viktigaste för att barnen anser jag vara att begränsa klasstorlekarna så att lärarna har sportsliga chanser att klara sina uppdrag

  154. hillary2 skriver:

    geneve2

    för mig är det inget problem att skolan är kommunal och visst har statsmakten fortfarande ett stort inflytande genom lagstiftning och verk t.ex. skolverket

  155. bestofmankind skriver:

    Kachina 4:55,

    Det var inte alls dålig beräkning du gjorde med 38.000 (närmare än 100 000).

    Enligt analys gjort av konjukturinstitutet hamnar det på 197000 från 2006 till 2009, alltså 49250 om året:

    http://www.konj.se/arkiv/konjunkturlaget/konjunkturlaget/fortsatthogtillvaxtmedmanganyajobb.5.70949694112f07101bc800093787.html

  156. mrmhalland skriver:

    bestofmankind:

    Lite kul med denna statistiken är ju just rubriken arbetslösa enl. tidigare definition, dvs. sossarnas sätt att försöka dölja arbetslösa och sjukskrivna.
    Ser du skillnaden mot hur det ser ut nu ?

  157. bestofmankind skriver:

    Enligt den nya definitionen av arbetslösheten:

    ”arbetslösheten enligt FN-organet ILO:s internationellt jämförbara definition av arbetslösheten, som även inkluderar arbetssökande heltidsstuderande”

    det var ingen tal om sjukskrivna där.

  158. fairymary skriver:

    Mrmhalland 8:29

    ” å andra sidan måste ju föräldrarna få en möjlighet att veta hurvida deras barn sköter skolarbetet, är kamratliga, hjälpsamma, respektfulla, toleranta etc.”

    Tack för denna Din formulering. Jag känner mig själv rätt kluven i betygsfrågan och jag har ”grunnat” över vad jag egentligen tycker i frågan.

    Jag har landat i att det är viktigt för oss vuxna i allmänhet att reflektera över vad vi vill att skolan ska förmedla till våra barn. Läsa, skriva, räkna och sånt förstås men Du formulerar kvalitéer som är mycket viktiga och/men inte alldeles lätta att gradera i betyg.

    Jag väljer idag att ansluta mig till till den ”massa” som tycker att barn på lågstadiet inte är betjänta av graderade betyg, däremot av goda samtal mellan förälder och lärare där man kan få bred information av den typ Du beskriver.

  159. fairymary skriver:

    geneve2 5:22

    I min kommun har friskolor vuxit upp ”som svampar ur jorden” de senaste två åren. Jag måste erkänna att jag har svårt för att det ska gå att göra stora pengar på denna för ett samhälle så viktiga funktion. Ja, jag vet; det finns många bra friskolor där elever har det mycket bättre än i den kommunala skolan. OCH jag tycker att den kommunala skolan ska vara jättebra, att vi ska kräva av våra kommunpolitiker att satsa ”järnet” på att lärarna ska få känna sig högt värderade, få vidareutbildning, klasser som är rimligt stora, stöd av ”bredvidpersonal” som kuratorer och psykologer, handledning och stöd till yngre lärare så att de gradvis får växa in i det viktiga arbete de har utföra etc. etc

  160. mrmhalland skriver:

    fairymary:
    om vi undviker friskoledebatten är jag med dig.
    Den kommunala skolan ska självfallet vara den bästa tänkbara.
    Den ska självklart ha tillräcktligt mycket personal, tillräckligt utbildade lärare, men, det många glömmer är resurspersonalen, som i många fall inte är utbildade till lärare, utan bara har ett allmänt intresse av av ungdomar (kanske på glid) eller har ART-erfarenhet (Hjälpa ungdomar som försöker lösa sina problem genom våld,hot etc.).
    Dessa vuxna är de som ”åker” först vid budgetnedgång.
    Dessa vuxna är ofta de som ”barnen” har som enda ”ventil”.
    Varför pratas det aldrig om denna del av skolpersonalen ?

  161. fairymary skriver:

    mrmhalland!

    Ja varför talas det inte om det? Det är en nyhet för mig! De fanns inte när mina barn gick i skolan vad jag vet. Låter som en mycket viktig resurs, som kan våga ”gå nära” barn som behöver det på ett annat sätt än lärare som har ansvar för hela klassen.

    Tack för informationen!

  162. fairymary skriver:

    Litet tillägg som jag associerar till. En av de teoretiker jag har lärt mig mycket av heter Alice Miller. Hon skriver om ”det räddande vittnet”. Ett försummat och utsatt barn kan ibland ”räddas” till ett gott liv bara det känner sig sett av en enda människa. Det känner jag som en stor tröst ibland när jag förtvivlar över att det finns så många barn som har för lite vuxenstöd omkring sig.

  163. geneve2 skriver:

    I vår lokaltidning står det om rektorer som har besparingskrav i sina skolområden. Det handlar om att lärare måste sägas upp, klasserna måste göras större. En rektor uttalar sig och säger att han vet inte hur han skall få verksamheten att fungerar.

    Mrmhalland du pratar om resurspersonal. Det är väl i så fall klassmorfar och klassmormor som arbetar ideellt. Finns de så är de säkert mycket värdefulla. Förr fanns s.k ”kringpersonal”. Alltså kuratorer, psykologer. skolsköterska, speciallärare, men de är ett minne blott eller finns långt borta i periferin. Sedan skolan kommunaliserades under Göran Perssons tid som skolminister har skolan och möjligheterna för alla som arbetar där försämrats.

    Hillary2 du skriver att statsmakten har stort inflytande genom lagstiftning och verk. I verkligheten gör kommunerna precis som de vill. Aktuellt just nu är ju lärarnas fortbildning som långt ifrån tycks fungera. Kommunerna sätter ”käppar i hjulet” även här för lärarna.