Fortsätta i alla fall

Rätt sen kväll efter sedvanliga genomgångar i Bryssel inför morgondagens stora ministermöte.

Ett är säkert: det kommer att bli mycket svårt att på ett vettigt sätt hinna med allt det som står på vår agenda.

Till råga på eländet har jag dessutom blivit förkyld. Men världen måste väl fortsätta i alla fall.

30 Responses to Fortsätta i alla fall

  1. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Carl Bildt,

    Förkylning är inte så sällan ett sätt för den Intelligenta = NaturLiktVisa kroppen att tala om för intellektet att det fysiska arbetstempot är för högt, faktiskt…

    Så mitt tips blir: ”Lyssna lite på kroppen också !”

    Krya på Dig !

    GooodNatt… :-)
    vännen Josef

  2. Kachina skriver:

    10 st Kiwi

    10 st Vitlöksklyftor

    Mosa till en gröt. Låt dig väl smaka. Du blir garanterat fri från både förkylning och samtalspartners. Det är läge för en bekväm fåtölj och en god bok.

  3. Torsten skriver:

    Ja, även vår Utrikesminister kan drabbas av förkylning.
    Tyvärr så är ”häxbrygder” och liknande som många har, verkningslösa. Möjligtvis har dom en placeboeffekt.
    Josef har några kloka ord, följ det rådet.
    Se till att ha luftvägarna i näsan fria. Gå till apoteket och köp en Bafucin. Det lindrar något.
    Carl, ta det lite lugnare och krya på Dig.

  4. Kachina skriver:

    Gamla ”häxbrygder” är numera mediciner tillverkade med kemikalier i laboratorium. Ett paket kronjäst nedskjöljt med vatten, har samma eller bättre effekt än Lusec, till en avsevärt lägre kostnad.

    Övertro på laboratoriet är också det en placebo-effekt. Det som är ur naturen, skall underhållas och lagas av naturen. Hur kan du bara fått för dig annat?

  5. Torsten skriver:

    Kachina,

    Man riskerar att bli lite tokig av ”häxbrygder”.

    Du verkar vara ett tydligt exempel på det :-)

  6. Kachina skriver:

    :-)

    Men, kom ihåg att i laboratoriemediciner finns inte de mikroorganismer det biokemiska raffinaderiet (kroppen) behöver för att göra sitt jobb. Dessa behövs även för ett rörligt intellekt. Bara kemikalier blir betong i huvudet, en moderat :-)

  7. soli01 skriver:

    Apropå betong så måste det kännas tryggt att luta sig mot och ”borgar” för stor överlevnad :-)

  8. Torsten skriver:

    När vi nu halkat in på ämnet betong, så erinrar jag mig att Kachina förlorade halva sin hjärna och det mesta förståndet på ett betonggolv :-) :-)

    Men Du har rätt i att kemikalier kan aldrig ersätta hederlig svensk husmanskost.

  9. davidlenefors skriver:

    Neseril och Alvedon är det enda som gäller Calle!

  10. Josef Boberg skriver:

    GooodMorgon,

    Humor och Intelligens har ALLTID gått hand i hand… :-)

    Vad sägs om husmanskost, frisk luft och hembränt som förkylningsmedicin ?

    Själv har jag använt husmanskost och frisk luft sedan 1995 – och är väldigt sällan förkyld eller ens snorig av någon omfattning, faktiskt… Till den saken hör att jag sover utomhus året runt sedan 1995 – och det gör att jag kan lämna hembränt därhän i min förkylningsmedicinering, faktiskt…

    Ha det… :-)
    vännen Josef

  11. soli01 skriver:

    Josef – detta med att sova utomhus låter kallt för en annan! Är det månne tält som gäller eller är det en rishög under ett träd? Tydligen är det inte fel med frisk luft, men för mig verkar det kallt när temperaturen sjunker under noll.
    Humorn behöver inte alltid vara av den intelligenta sorten :-)
    Carl – nu är det kanske läge att ta någon sjukdag, för hälsan är som bekant allt!

  12. Josef Boberg skriver:

    SOLI01,

    Dina frågor: ”Josef – detta med att sova utomhus låter kallt för en annan! Är det månne tält som gäller eller är det en rishög under ett träd? Tydligen är det inte fel med frisk luft, men för mig verkar det kallt när temperaturen sjunker under noll.” – slut citat.

    Ett vindskydd av tunnast möjliga presenning under ett träd = en mysig björk i mitt fall – samt bäddmadrass, täcke och en filt är det enda jag har och som behövs, faktiskt… Dock – det kan INTE erfaras förrän man själv har gjort den erfarenheten. Fortfarande – efter mer än 12 års konstaterande – tvivlar jag intellektuellt på att det är möjligt – när jag går ut mycket mycket lättklädd när det är flera minusgrader och vindpinigt – men likväl funkar det ALLTID utan att jag fryser när jag väl kommit ned i den ”sänghalmen”, faktiskt…

    Dock – ett gott tips kan vara att börja med att sova utomhus på våren eller sommaren – för då kommer man själv underfund med att det är lika skönt – för att inte säga än skönare att sova utomhus under vintern, faktiskt…

    Din uttryckta mening: ”Humorn behöver inte alltid vara av den intelligenta sorten :-)” – slut citat.

    Nej – självklart inte – ifall det är dominerat intellektuell humor = Galghumor = dödshumor !

    Ha det… :-)
    vännen Josef

  13. Kachina skriver:

    Jadu Torsten, när det gäller förnuft är människans irrfärder outgrundliga. Jag tänker på Serbien/Kosovo och Sverige/Norrland.

    Kosovo hotas av invasion från Serbien om de bildar en egen stat. Om Norrland utropade sig till självständig stat skulle troligtvis ”Jönsson-ligan” utropa helgdag och fest i dagarna sju för folket söder om Dalälven. Kanske mer än sju dagar, fest alla dagar fram till nästa elräkning, ……..då torde festen ta slut av sig självt.

    Det är knepigt det där med självständighet.

  14. Torsten skriver:

    Kashina,

    Lösningen får bli att bygga ett dussin kärnkraftverk om Ni skall vara så futtiga. För det är väl ingen ide att slåss mot norrlänningar:-)

    Josef,

    Du har nog missuppfattat det här med ”Hästens” sängar. De skall visserligen vara stoppade med naturmaterial. men inte granris :-))

  15. tove1 skriver:

    Jag är medlem i gruppen Stoppa avrättningen av Adnan Hassanpour och vill veta: Kommer den svenska regeringen att protestera mot denna dödsdom?

    Vänligen

    Tove Sigfridsson

  16. lillies skriver:

    Kachina,

    jovisst är det så att många substanser från naturen har processats i laboratorier, bl.a. för att få bort skadliga biverkningar. Nu innehåller väl knappast kiwi och vitlök mycket ämnen som kan ge skador men det är ändock lite väl sent att nyttja vitaminerna och mineralerna i dessa då förkylningen väl har brutit ut.

    Förklylning, kan möjligtvis lindras och kortas ned med mycket vätska.

  17. lillies skriver:

    Lol…Kachina…när jag började bli hängig och trött var när den där ”amerikanen” bodde hemma hos mig. Han var också ett sådant där naturläkemedelsfreak…knasbollen (i detta och en del annat ettikerade jag honom som sådan) menade att jag borde äta något jäkla medel med johannesört. Jag lyssnade aldrig på hans råd i detta och kastade bort medlet jag fick av honom. Visserligen är jag ingen läkare så mycket visste jag.

    http://www.fof.se/?id=038cPress

  18. lillies skriver:

    TBE viruset som kan finnas i fästingar är också naturligt och kan i den mänskliga kroppen utlösa ett enzym som kan ge precis samma symptom som schizofreni..är det också ”gott” för att det är ”naturligt”?

  19. Josef Boberg skriver:

    Lillies,

    Varför TROR Du att skolmedicinen ständigt och jämt ”hackar” på naturmedicinen = så kallade häslokostmedel, naturläkare, naturläkekonst av typ akupunktur, massageterapi osv osv ?

    En ledtråd kan vara att tänka i pengar, när Du försöker lista ut det. Att tänka i termer av pengar bör Du ju vara expert på, som anställd på Skateveket – ifall jag inte har fått någonting om baktassen.

    Ha det… :-)
    vännen Josef

  20. lillies skriver:

    Tack josef…men jag behöver inga ”ledtrådar” av folk av hur jag skall tänka.

    Jag är väl bekant med att den vetenskapliga medicinen även omsätter en hel del pengar (och givetvis har ett intresse av att ha det så). Men nu är det ju även så att även kvacksalvare oftast har ett intresse av att tjäna pengar.
    Motivet av att vilja tjäna pengar på något är knappast i sig tillräckligt för att diskvalificera något som falsifarium dock.

    Många får biverkningar av syntetiska mediciner (som dock i flertalet fall hjälper de som använder dem). Biverkningarna är dock oftast av övergående art, och de är för dessa mediciner oftast mer eller mindre belagt och varnas för dessa. Många naturläkemedel kan dock medföra svåra skador på bl.a. njurar och lever som INTE är övergående. Inga tester förs och de som ”behandlar” sig med dessa får inga varningar (för inga undersökningar behöver göras) och är därför inte heller observanta på förändringar eller dylikt som kan behöva kvalificerad medicinsk vård.

    Dock är det väl lite överdrivet att säga att skol medicinen ”hackar” på massageterapi, naprapater och chiropraktiker (?) är ju anslutna till försäkringskassan för att de bevisligen hjälper vid vissa åkommor. Men dock kan det ju vara så att vissa åkommor kan förvärras…det kan ju var bra att kolla upp med läkare och eventuellt få ett par rötgenplåtar tagna. Och har du en elak muskelinfektion så bör väl den inte ”behandlas” med värme och massage som riskerar att förvärra den (även om den i och för sig kan ha uppkommit av dålig cirkulation/aktivitet i närliggande muskelgrupper) .

  21. lillies skriver:

    Bakom mycket av New Age flummet ligger väl också ett bakomliggande motiv om att tjäna pengar. Och det kanske funkar för en del, placebo effekt kan ju också var positiv.
    Det är väl samma som en del som läser horoskop, många tror ju inte på det men kan ändå finna det uppmuntrande eller inspirerande.

  22. Josef Boberg skriver:

    Lillies,

    Din uttryckta mening: ”Tack josef…men jag behöver inga “ledtrådar” av folk av hur jag skall tänka.” – slut citat.

    Tja – Då är ju bara att konstatera att Du är så MainStreamad som det önskas kan – i vart fall i mitt mer än 66-årade perspektiv sett. Men – vaddå – det är ju till 100 % Ditt bord = inte mitt bord – och ingen annans bord heller för den delen.

    Din uttryckta mening: ”Jag är väl bekant med att den vetenskapliga medicinen även omsätter en hel del pengar…” – slut citat.

    Varför inte ta reda på vad ”en hel del pengar” för skolmedicinen verkligen rör sig om för summor – och jämför det med vad ”kvacksalvare oftast har ett intresse av att tjäna pengar” – verkligen rör sig om för summor.

    Jag kan ju nu undra över vilket ”kvacksalveri = det skolmedicinska eller det naturmedicinska” som ekonomiskt ligger i topp, faktiskt…

    Ha det… :-)
    vännen Josef

  23. lillies skriver:

    ”Varför inte ta reda på”

    VARFÖR ska jag ta reda på det (om jag vare sig är särskilt intresserad av ämnet som sådan och inte heller arbetar som reporter med särskilt uppdrag att utforska det)?.

    Relationen mellan summorna kvacksalvare rör sig med jämfört med de stora läkemedelsbolagen påverkar ju inte det faktum att en del ”naturläkemedel” som kvacksalvare prånglar ut dels inte hjälper särskilt bra utan också att en del är direkt skadliga.

    Till något annat…FN kritiserar Kate Moss och Amy Winehouse för att de ”glorifierar” narkotikamissbruk. Isabella Scorupco har uttalat liknande kritik mot Kate Moss i en intervju i svensk media…hon tyckte inte Kate Moss fick ett ”tillräckligt hårt straff” (trots att hon tog emot HMs uppsägning av kontraktet utan knot och hon genomförde den rehabiliteringen som den engelska domstolen dömde henne till).

    Men var är kritiken mot manliga ”kulturikoner” (i Los Angeles där ”fröken” Scorupco bor bör det finnas en hel del att klaga över…men det är klart, som kvinna är hon kanske är mer beroende av att hålla sig på god fot med manliga eventuella substansbrukare än kvinnliga….och att filma med riksalkisen Persbrandt vars förre agent sitter inne för att ha fört in en skaplig mängd kokain från ett sydamerikanskt land går också bra).

    En anledning till att ogilla FN, ett STOOORT minus för häxjakt på kvinnor som ändå har ett rätt begränsat inflytande :

    http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2007/11/18/wcoke118.xml

  24. ollemunter skriver:

    Carl! Någon dags ledighet kan du väl då ta, istället för att smitta ner dina närmaste kamrater och det tarvar väl antagligen ingen sjukanmälan med karens heller.

  25. Kachina skriver:

    lillies

    Under den tid jag levde i fysiskt vidriga förhållanden drog jag på mig en infektion i kroppe som yttrade sig så att det varje år svällde upp en böld i armhålan, stor som en pingpongboll.

    Det blev rutin att åka till kirurgen för att skära sönder den där. Men, brorsan, tyst som en mussla och skeptisk, blev lurad till en kvacksalvare som tittade honom i ögonen och sade att brodern blivit opererad i övre magmun, något han själv hade glömt.

    Nåväl, när min böld återkom for jag till kvacksalvaren, som lurade på mig två burkar, bägge innehållande, till utseendet exakt lika, vita tabletter. Sockerpiller sade jag till frugan, bedrägeri. Menhon övertalade mig att ta dem. Bölden försvann och har aldrig synts till sedan. Om det var sockerpillren eller placebo som gjorde susen, struntar jag i. Bölden är borta.

  26. lillies skriver:

    Han kanske var från CIA?

  27. Josef Boberg skriver:

    Lillies,

    Din uttryckta mening: ”Relationen mellan summorna kvacksalvare rör sig med jämfört med de stora läkemedelsbolagen påverkar ju inte det faktum att en del “naturläkemedel” som kvacksalvare prånglar ut dels inte hjälper särskilt bra utan också att en del är direkt skadliga.” – slut citat.

    Tja – maken till MainStreamat dominerat intellektuellt ”slingrande” får måhända inte så lite letas efter, verkligen – i vart fall på den här bloggen, kanske…

    Ha det… :-)
    vännen Josef

  28. lillies skriver:

    I övrigt må jag säga att jag till viss del höll med om Norman Skugges senaste krönika där hon till viss del kritiserade Anja Pärsons och andra kändisars deltagande i PR kampanjen mot ungdomsåldet. Dock på en annan grund…en sådan som Anja Pärson fungerar kanske bäst genom att vara just den hon är…genom att fortsätta vara ett inspirationsföredöme för barn och ungdomar som idrottar. Det betyder förmodligen mer ur effektivitetssynpunkt än att klä ut sig i en kalender (koppla det med att någongång då och då kanske bjussa på att vara med på någon barn och ungdomstävling…ungefär som Zlatan, Beckham, Kournikova och många andra idrottsstjärnor). Det kan ju betyda mycket för de som kanske börjar ledsna på idrotten och känna att något obestämt annat drar. Och det behöver ju inte röra sig om idrott heller.

  29. lillies skriver:

    Vadå intellektuellt slingrande? Du kan hitta vänderot och en hel del andra växter gratis (beoroende på i vilket geografiskt område du lever i såklart). Det innebär inte att de är mindre farliga än en hel del antidepressiva eller andra läkemedel som bevisat fungerar i någon grad på personer med korrekt diagnos.

    Eller påstår du verkligen att den omständigheten att något omsätter mycket pengar skulle korrespondera med graden av farlighet?

  30. Josef Boberg skriver:

    GooodNatt… :-)
    vännen Josef