Ny utrikespolitik?

Lite sent läste jag igenom utskriften av en diskussion i Studio Ett i radions P1 som ställde frågan om hur mycket som hade förändrats i svensk utrikespolitik i och med regeringsskiftet.

Och deras svar var att det vad gäller den politiska inriktningen inte hade skett någon fundamental förändring. Halvt på skämt avslutade man med att denna blogg kanske var den största revolutionen.

Förvisso är det korrekt att det finns – och skall finnas – en betydande kontinuitet i svensk utrikespolitik. Den kontinuiteten har vi också strävat efter att betona. I den ligger ett värde och en styrka.

Men skillnader finns trots detta.

I Europapolitiken har alliansregeringen haft andra möjligheter att agera i och med att vi inte varit beroende av tvekande och bromsande och bråkande samarbetspartier. Vi tror helt och fullt på det europeiska samarbetet, och det har gett oss en möjlighet att ha en högre profil i de olika diskussionerna.

Jag tror knappast att det råder någon tvekan om att vi hörts på ett nytt sätt inom EU – och att man dessutom lyssnar på oss.

När det gäller medborgerliga fri- och rättigheter har vi också höjt profilen. Dispyten med Kuba kan ses som ett exempel på detta – klarspråk om dödsstraffen i Kina som ett annat. Och den linjen tänker vi fortsätta med.

Sannolikt är det också rätt att säga att vi gett kontakterna med Asien en ny prioritet. Det har varit ett intensivt besöksutbyte, och mer kommer det att bli.

Tveklöst korrekt är att samarbetet här uppe i Norden och i Östersjöområdet har blivit mer intensivt och mer förtroendefullt. Det gäller fortsatt med Finland och på ett nytt sätt med Norge. Men självfallet också med Danmark. Samhörigheten med de tre baltiska länderna har för oss varit viktig.

Jag vet att man i alla dessa huvudstäder märkt att det kommit en ny regering i Stockholm – och sett en positiv förändring.

När det gäller Mellersta Östern-politiken – som det är populärt att spekulera om – tror jag inte man skall måla upp större skillnader än vad som finns. Jag upplever att det finns en bred konsensus i dessa frågor i vårt land. Möjligen kan man se en förändring i och med att vi inte ser det som att man skall ha goda förbindelser med antingen Israel eller den palestinska sidan – vi har visat att man kan ha goda förbindelser med bägge.

Men den viktigaste utvecklingen tror jag handlar om intensiteten i politiken. Skall man åstadkomma någonting går det inte att bara sitta hemma och skicka ut pressmeddelanden – man måste vara fysiskt och politiskt närvarande internationellt.

Sedan i oktober har jag haft två officiella bilaterala överläggningar såväl med USA:s som Rysslands utrikesministrar, och jag tror att jag träffat Israels utrikesminister fem gånger under denna tid varav två i Jerusalem.

Detta bara som exempel. I många andra fall har jag också förvånats över att det varit åtskilliga år sedan Sverige haft överläggningar på utrikesministernivå med olika länder.

Har nu detta någon betydelse?

Ja, för det relativt lilla landet tror jag faktiskt att det har det. Närvaron i dialogen och diskussionen på den internationella nivån kan bidra till att skapa respekt för landet och större genomslag och respekt för de idéer och initiativ vi kan ha.

Det gäller alldeles självklart inom den Eurpeiska Unionen. Detta är en regering som är närvarande fullt ut på ministerrådets sammanträden.

Men det gäller med samma självklarhet också i Washington, Moskva, Tokyo eller New Delhi. Och i Belgrad, Kiev, Ankara och Tbilisi.

Och där tror jag faktiskt att det finns anledning om att tala om en ny intensitet i svensk utrikespolitik.

Inte någon dramatiskt kursändring – men en ny styrka och intensitet.

Och i rättvisans namn skall ju sägas att detta framskymtade rätt tydligt också i radioprogrammet.

38 Responses to Ny utrikespolitik?

  1. mararh skriver:

    Självklart har dina ansträngningar satt spår! En bättre utrikesminister torde väl Sverige aldrig ha haft

  2. Torsten skriver:

    Självklart skall och är kontinuiteten klar i Svensk utrikespolitik.
    Men att inte journalister uppmärksammat den mycket starkt ökande intensiteten, sakligheten och framför allt kunnigheten hos vår Utrikesminister är ren nonchalans och okunnighet.
    Det kan ju även vara så att man inte vill erkänna fakta.

  3. Josef Boberg skriver:

    Carl Bildt,

    Tack för informationen.

    Ditt uttryck: ”Men den viktigaste utvecklingen tror jag handlar om intensiteten i politiken. Skall man åstadkomma någonting går det inte att bara sitta hemma och skicka ut pressmeddelanden – man måste vara fysiskt och politiskt närvarande internationellt.” – slut citat.

    Som före detta säljare för industriföretag kan jag bara bekräfta detta med allt eftertryck – och särskilt då för långsisktiga ”affärer”. Utrikespolitik är väl i mycket just ”långsiktiga affärer” – så Ditt ”skuttande” hit och dit i världen lär väl inte avta precis – eller ?

    Ha det…
    vännen Josef

  4. john81 skriver:

    Intressant inlägg Carl.
    Lätt att konstatera är nog att det är viktigt att komma överens om hur man skall samarbeta i olika frågor, och även diskutera sådana frågor där samarbete är mindre lämpligt med andra länder… detta för att uppnå ett samförstånd om att så icke ska ske i dessa frågor.
    Tydligt är oxå att större och mäktigare länder med till exempel högre BNP har mer påverkan på den globala politiken, även genom nationens samarbeta med andra enskilda länder. Det påverkar andra länders handlande.
    USA’s ageranden till exempel, i enskilda frågor torde ha betydligt större påverkan på Sveriges utrikspolitik än vad till exempel något enskilt land inom EU har.

    lite bökigt uttryckt av mig kanske, men läs det flera gånger så förstår ni säkert vad jag menar :-)

  5. Kachina skriver:

    ”Vi tror helt och fullt på det europeiska samarbetet, och det har gett oss en möjlighet att ha en högre profil i de olika diskussionerna.

    Jag tror knappast att det råder någon tvekan om att vi hörts på ett nytt sätt inom EU – och att man dessutom lyssnar på oss.

    Men den viktigaste utvecklingen tror jag handlar om intensiteten i politiken. Skall man åstadkomma någonting går det inte att bara sitta hemma och skicka ut pressmeddelanden – man måste vara fysiskt och politiskt närvarande internationellt.

    Har nu detta någon betydelse?

    Ja, för det relativt lilla landet tror jag faktiskt att det har det. Närvaron i dialogen och diskussionen på den internationella nivån kan bidra till att skapa respekt för landet och större genomslag och respekt för de idéer och initiativ vi kan ha.”

    Tänk dig Carl, att just i ovanstående tänker vi så lika och det är sånt här som gör att jag respekterar dig, trots att vi har så olika åsikter i det inrikespolitiska sociala. Sväva nu inte upp bland molnen Carl, men jag håller med föregående talare om att vi aldrig haft en bättre utrikesminister. Jag är som svensk stolt över att vår utrikesminister är både känd och respekterad av alla de olika europe’er som besöker vårt samhälle.

    F-n, nu har jag skrivit ett helt inlägg utan att klaga på någonting och utan att kasta någon i dypölen. Gubben börjar bli gammal.

  6. soli01 skriver:

    Carl- det är verkligen trevligt att få följa ditt arbete som utrikesminister på denna blogg.
    Intensiteten är som det verkar mycket hög och inte ens (s) ska kunna klaga på denna.
    Ett-som du säger- litet land kan genom att vara aktiv få en större möjlighet att påverka och att göra landet mera känt bl a. Inget fel i en sådan ordning.
    När det gäller Lettlands behandlig av de ryska medborgarna i landet måste detta påpekas, och jag hoppas, att du aktualiserar detta vid tillfälle! Om det nu redan är gjort gäller upprepning!
    Lycka till!

  7. jenny71 skriver:

    Tack Carl Bildt för denna information. Känns som en tydlig och rak utrikespolitik.
    Detta land kan inte ha en bättre utrikesminister. Bra också att Fredrik Reinfeldt synts lite mer i media sista tiden. Han gör ett mycket gott intryck och verkar vara en bra statsminister för Sverige.

  8. kurper skriver:

    Kul att läsa enbart positiva kommentarer, som jag helt instämmer i. Carl förtjänar verkligen beröm för sitt energiska arbete som utrikesminister.
    Har man sysslat med utrikes affärer eller andra kontakter med utlandet så vet man hur viktigt det är med personliga relationer. Det blir en helt annan och högre nivå på relationen. Om den är äkta och inte enbart taktisk, får jag tillägga. Förutsättningarna för att uppnå resultat blir väsentligt större.
    Bättre och mer alround kunnig utrikesminister får man leta länge efter. Att man dessutom på direkten får veta vad som pågår och händer är ju en härlig upplevelse.
    Man längtar ju varje dag efter att få läsa denna blogg.
    Ha en fortsatt trevlig semester Carl.

  9. […] Ny utrikespolitik? Lite sent läste jag igenom utskriften av ett radioprogram som ställde frågan hur mycket som hade förändrats i […] […]

  10. danser skriver:

    Ja, Carl Bildt är verkligen rätt man på rätt plats känns det som.

    Fredrik Reinfeldt visade stort ledarskap när han utsåg Bildt till utrikesminister.

    Vi får dock inte glömma bort att det andra regeringsalternativet hade en utrikesminister som tragiskt mördades. Anna Lindh var en lika briljant utrikesminister som Carl Bildt är idag. Margot Wallström är en annan kandidat med samma kaliber som Anna Lindh och Carl Bildt.

    Men, nu är Carl Bildt utrikesminister och det behöver vi inte skämmas för.

  11. Tobias67 skriver:

    Vi är många som gläds kursändringen i den svenska politiken och att vi har Carl Bildt som utrikesminsister är fullständigt lysande av orsaker som övriga här ovan redan nämnt.

    Att vi har en stark röst i Eu-samarbetet är jätteviktigt och skickar en tydlig signal som uppenbarligen är oss till nytta. Det finns många tradedier i världen som trängs och pockar på uppmärksamhet och i det arbetet är jag glad och stolt över att vi har Carl Bildt men vi får inte glömma Jan Eliasson också som också röner stor respekt inom världsamfundet.

    svensk inrikes/utrikes och Eu-politik har helt plötsligt blir intressant att följa!

  12. stig2entreprenoren skriver:

    Lite synd med Kuba, så fort man vågar sig ut i världen så får man på nöten.
    Och på hemmaplan förmår man inte ändra på något med nuvarande besättning. Och när det blir ny besättning så är det risk för tumult. Att vilsna och ovana starta om skutan blir tufft. EU borde kunna erbjuda en hjälpande hand till dessa fina människor i sitt fina land?

  13. davidlenefors skriver:

    Tack för en mycket intressant utläggning om din syn på er utrikespolitiska linje. En sak vill jag dock kommentera. Exakt vad lägger du i begreppet klarspråk om dödsstraffen i Kina? Det är ju löjeväckande att skriva nåt sånt med tanke på hur veka ni är mot Kina. Förvisso inte nåt som ändrats sen förra regeringen men det är ju en så uppenbar lögn att du tappar i trovärdighet.

    Vad jag tycker om Sveriges linje gentemot Kina har jag skrivit om tidigare http://davidlenefors.wordpress.com/2007/06/12/om-kina-folkratt-och-en-svensk-regering-med-skygglappar/
    Och fler med mig.

  14. knightone skriver:

    Kan bara ge medhåll i den bild som ges att Sverige äntligen fått en aktiv och seriös utrikespolitik igen.

    Faktum är att det märks. Nej Sverige löser inte hela världens problem som en del verkar kräva, men i många fall sitter vi nu fysiskt vid debatterna och framför våra åsikter. I klarspråk. Bara det är en stor skillnad mot tidigare regeringar.

    Det är inte bara UD utan alla andra department som är mer aktiva.

  15. evilchamp skriver:

    Låter utmärkt, kan bara hålla med tidigare inlägg om intensitet och kontinuitet. Fortsätt med det goda arbetet!

    Sen kan jag inte låta blir att undra om det var ironiskt eller om ‘dancer’ verkligen menar att Margot Wallström är av samma kaliber som Anna Lindh och C.B? Jag hävdar att hon inte spelar i samma division.

  16. Sofia skriver:

    Du Calle vad är det som händer på vår jord? Varför slår människor ihjäl varandra överallt. Nu tror jag inte du kan svara just på det. Men kan du inte berätta vad ni gör för att försöka stoppa all denna galenskap?
    Bråkar lite med dig ibland, men mest på skoj…

    det här är så läskigt och så hemskt

    http://sofiawinterborn.wordpress.com/2007/07/02/sofiawhen-did-human-beings-turn-into-brothers-in-arms/

  17. Sofia skriver:

    jag måste bara få fråga calle. jag har fått en enveten och bitsk stalker efter mig. Hur många har du fått? hahaha måste skratta åt eländet

    http://sofiawinterborn.wordpress.com/

  18. budkavlen skriver:

    Terrorismens kultur

    Visst, Sofia, det är svårt att förstå. Men svaret har du i en intervju som CNN gjort med några avhoppade terrorister. De berättar om sina drivkrafter före omvändelsen.

    De förklarar att de blivit uppfostrade i en kultur som hyllar våld och gör hjältar av terroristerna. De skulle inte agerat utan det omgivande samhällets applåder.

    Se här:

    http://video.google.com/videoplay?docid=-3910885312612634749

  19. Kachina skriver:

    Jag hade en ovanligt bra dag igår. Var på så bra humör att jag till och med hade överseende med Sveriges flathet mot Kina och USA. Carl Bildt är en bra utrikesminister och vi kan inte kräva att han skall vara perfekt.. Men, ändå var jag så snäll igår att jag började tro att jag fått solsting.

    Nu var det nog inte så, utan man lever liksom upp när man möter människor från andra europeiska landskap, som England, Frankrike och fram för allt Tyskland som verkligt tagit till sig detta med europeisk gemenskap. Kanske för att kontakterna mellan Norrland och Tyskland varit intensiva, särskilr mellan 1500- och 1700-talet. (Min svåger reste på 70-talet genom hela Tyskland och pratade hela tiden Skelleftebondska medan de andra pratade tyska. Det märkliga var att ingen liksom lade märke till att de pratade skilda språk, de förstod varandra i varje fall.)

    Nåja, humöret höll sig gott ända till för en timme sedan då jag gick in på Aftonbladets Forum och läste idiothögerns hat mot arbetslösa och sjuka. Det börjar likna hets mot folkgrupp och det är nästan så man hör stöveltrampen i gränderna. Sedan går jag in och läser Tobias glädje över kursändringen i inrikespolitiken, och blir bara än mer bedrövad.

    Det som kommer till uttryck i Aftonbladet är sympatisörernas tolkningar av det ledarna säger. Det är ingen annan än militärjuntan, med Fjälljägaren Reinfeldt, Major Björklund, korpral Littorin och Furir Odell som har ansvar för hur deras snedvridna syn på människor kommer till uttryck i amhället. Jag upprepar, Sverige är INTE en militärkasern fylld med håglösa värnpliktiga som gör allt för att mygla, komma undan, simulera och kverulera. Du Carl, som i varje fall har mer än en amöba under mössan måste tala om för den här militärjuntan att de dämpar sig. Annars går det här åt helvete.

    Jag ser det som hets mot folkgrupp, fullt jämförbar med den hets Hitler körde mot judarna fram till -33. Jag brukar ge ut en del och då får man också räkna med att ta emot en hel del, men min fru fick en stroke för tre år sedan och nu f-n börjar vi nå gränsen där jag inte tänker ta emot mer.

    Du sysslar med utrikespolitik, Carl. Men, du måste tagga ner miltärjuntan vi har inrikes, annars slutar detta i ett blodbad.

    OBS! Jag hotar inte. Jag tolkar bara tecknen i samhället och det är många fler än jag som börjat fått nog. DS

  20. Dag Selander skriver:

    VAD TÄNKER SVENSKA FOLKET i stort om utrikesministern och Carl Bildt? Visst finns det kritik och en myckenhet av missnöje från Kartellen. Men, en majoritet av alla partier och folket i stort skulle kunna enas om följande omdöme:

    DET SVENSKA FOLKET är tacksamt för att Carl Bildts röst och närvaro hörts och mötts i många sammanhang detta första år. Närvaron av utrikesministern på den internationella nivån har bidragit till att skapa fördjupad respekt för Sverige. Det finns en ny styrka i svensk utrikespolitik med ny styrka och intensitet.

    (Så skulle ett omdöme kunna lyda efter första regeringsåret. Det kommer säkert flera med andra tongångar…)

  21. knightone skriver:

    Kachinas ofriska inlägg ser man hela tiden man kolla här. Gå ut och få lite frisk luft kanske.. ?

  22. Kachina skriver:

    ”Kachinas ofriska inlägg,……..”

    Är det något som är sjukt här, är det Allianzens och deras sympatisörers attityder mot vissa folkgrupper. Fy f-n så sjukt. Det är något som fattas både vad gäller intellekt och känsla. Skall världen bli sådan, i framtiden?

    Jag står ju i kön till krematoriet, så jag torde slippa se eländet. Men jag ser nu att Fågel Fenix reser sig ur askan från andra världskriget och bävar för det helvete mina barn och barnbarn skall leva i.

    Fy f-n så sjukt. Det kan bara vara Moment22-skolade militärer som kan skapa ett sådant samhälle. Jo, jag går ut, inte för luftens skull, utan för att tala med människor från andra europeiska landskap, sådana som förstår att en logisk sekvens mellan två punkter måste utvärderas av den högra hjärnhalvan som sätter in den och värderar den i förhållande till ett större sammanhang. Hur skall det gå för Sverige, med en regering som bara använder halva hjärnan när de tänker?

  23. stateira2 skriver:

    Kontinuitet är ett av de viktigaste politiska elementen i ett demokratiskt samhälle , jag blir så arg när olika partier och ideologier ska dra samhället åt var sitt håll , det hämnar utvecklingen. Jag är glad att det ideologiska gapet i landet Sverige inte är så stort som i andra länder, det är just på grund av det som landet kan hållas i ett gott skick , det svenska idealet måste hållas vid liv!

    När det gäller spänningar i den förra regeringen håller jag med Carl , som trogen socialdemokrat vill jag inget annat än att få en socialdemokratisk regering utan att vara tvungen att gå i koalition med mp och v , deras gnäll och tjat och blindgångar har hindrat s från att göra sitt arbete. Det problemet har inte den nuvarande regeringen , i alla fall inte när det gäller utrikespolitiken och i alla inte än så länge.

    Haha , egentligen borde man bilda ett nytt parti som kan föra socialdemokraterna till regeringen , för att vi på så sätt slipper bli tvugna att be miljöaktivister och falska feminister om hjälp. Kanske ett nytt feministiskt parti , som är feministiskt i ordets egentliga bemärkelse och mindre skrikig och destruktruktiv som FI och v är.

    http://stateira.blogg.se

  24. stateira2 skriver:

    Högersynen på man bör agera gentemot mänsliga fri- och rättigheter i fattiga länder som Kuba är helt felaktig.

    Ni försätter den kubanska befolkningen i en kraftig identitetskris när ni agerar övermäktigt och försöker läxa upp landets och dess regim. Ingen befolkning i ett diktatoriskt land uppskattar att en utländsk politisk ledare (i väst) pekar med hela handen och försöker uppfostra landets regim eller landet i helhet, det ses som en fientlig aktion.

    Carl Bildt måste inse att hans sätt att agera är alldeles för enkelriktad och att relationen mellan en befolkning och dess politiska ledare (demokrater eller ej) är mycket mer komplicerad än vad regeringen tycks tro.

    Hur man tycker och tänker om det egna landets regim , så ser man omedvetet det stora hotet som något som kommer från utlandet , sådan är människan i den samhällsstruktur som vi har skapat under tiotusentals år , att vara för offensiv och hård är kontraproduktivt.

    Den rätta lösningen utgörs av diplomatisk dialog enligt diplomatins alla regler och inget annat. I synnerhet inga utspel i massmedia av det slag som Carl själv gjorde om Kuba. Man kan ju fråga sig varför Carl helt plötsligt gick ut för att skälla ut Kuba i svensk massmedia? Inväntade han en politisk vinst utav det hela? Insåg han inte att det inte skulle leda till några förbättringar i Kuba?

    Förhandla med Kubanerna!

  25. stateira2 skriver:

    och beskö min blogg http://stateira.blogg.se :p

  26. smalanningen skriver:

    Stateira2: Du slår huvudet på spiken i mångt och mycket. Anledningen att jag tappat tilltro till SAP är just det du skriver, de senaste åren har man inte tillåtits att föra sin politik fullt ut då man hela tiden bromsats av miljöpartiets och vänsterpartiets konsekventa ”NEJ TILL ALLT”-politik. Hela partiet tappade dessutom fokus när den klarast lysande stjärnan – Anna Lindh – mördades av en galning på öppen gata.

    Och Kachina, jag kan även hålla med dig. En del kommentarer på t.ex. Aftonbladet gör mig mörkrädd inför framtiden. Men det är faktiskt inget nytt, hatet mot bidragstagare, sjuka och arbetslösa har funnits hela tiden under ytan – och skillnaden är att hela frågan nu är synlig på ett annat sätt. Och det – är faktiskt positivt. För hellre att det sker en livlig debatt i det öppna än att man som tidigare enkelt kunde gömma allting och hävda att ”det går bra för Sverige”.

    Och Carl Bildt – har sagt det förr: Du brukade vara en nagel i ögat för mig. Men efter att ha sett med egna ögon vad ditt engagemang i Bosnien inte bara betydde för människorna där utan också för dig själv som person så blev jag då – och är fortfarande nu – ett av dina största fan. Jag håller inte med om allt du gör och säger, men din drivkraft och förmåga att våga tänka i nya banor är positiv för vårt land och våra medborgare.

    Unna dig nu semester. Det tänker jag göra. I helgen åker även jag till Kroatien för att njuta av lite sol och bad, de öppna och härliga människorna och den fantastiska naturen.

    Gäller bara att se upp för sjöborrarna.

  27. Kachina skriver:

    När nu ändå idiothögern lyckats reta upp mig, är det väl lika bra att upplysa den, om den har någon fattningsförmåga, om sin egen identitet.

    Sverigedemokraterna kämpar ständigt med att bli betraktat som ett demokratiskt och seriöst. Det är ett hopplöst företag, så länge som det i kulisserna figurerar grovt kriminella rasister och uttalade nazister.

    IDU, moderaternas moderoganisation, försöker även de framställa sig som demokratiska och respekterade. Det kommer aldrig att lyckas så länge som det i kulisserna figurerar namn som, Manuel Contreras, Pedro Espinoza, Alfredo Astiz, Michael Townley, Roberto Thieme,…….grovt kriminella yrkesmördare.

    Jag säger dig Carl, läs vad idiothögern skriver i Aftonbladet Forum och jag frågar dig om du inte får kalla kårar efter ryggraden. Vart är ni på väg?

  28. Torsten skriver:

    Kachina,

    Det är bara Mona av partiledarna som vill göra Sverigedemokraterna rumsrena genom att anta debatt med dom.
    Aliansens partiledare anser inte att de är värdiga detta.

  29. lillies skriver:

    Men Kachina, jag gillar inrte alls sverigedemokraterna sådana som du som referar till all högerpolitik som ”nazister” främlingsfientliga och nazianspelningar på ”Allianzen” hjälper knappast debatten. Och faktum är att du ofta framför argument som likaväl skulle kunna passa sverigedemokraterna (gamla, sjuka och arbetslösa är alla felfria per automatik så fort de fått den ”statusen” och de onda råkar vara utlänningar).
    Jag har i olika perioder bott i olika områden med hög andel invandrare och det är inte så att de per automatik är ”svagare”, och här vill jag knyta tillbaka till mitt resonemang om skolan, en del kan ha det tyngre i skolan beroende på att deras språkkunskaper gör det svårt för dem att ta till sig undervisning, men då är väl en bättre lösning att sätta in adekvat hjälp på ett så tidigt stadium som möjligt.
    Men så görs ju inte, i Sverige låter man låg och mellanstadie elever undervisas av lärare som inte har behörighet för de ämnen de undervisar i och sedan skall kraven sänkas på själva undervisningen på högre nivå då man märker att eleverna inte kan tillgodogöra sig utbildningen. Det är så bakvänt så att det vore skrattretande om det inte vore så tragiskt.

    Smålänningen, jag håller med att det är bra med en livlig debatt i det öppna i stort sett är att föredra dock kan det nå en sådan kokpunkt att det kan gränsa till att bli samhällsfarligt, ungefär som i Ryssland. Så långt så ser det ju ut som att de lyckas hålla situationen någorlunda i schack dock med undantaget att de låter visa ganska påtagligt att ett resultat av en eventuell revolution med våld knappast skulle gynna några större demokratiska krafter, sedan kan ju okunniga journalister som ensidigt fokuserar på det negativa i ett lands politik kalla det ”rasism” att ett par oljebaroner utnyttjat sin liberala frihet att investera och förlora tillgångar runt om på börser i världen och börjat begå brott för att försöka säkra dem och få tillbaka dem (sedan har säkert *styret* (ur många aspekter rent mismanagement dock) under Yeltsinåren underblåst rasism bland ett folk som trots allt varit rätt isolerat). Men detta betyder inte att det de facto är en ”rasistisk rättegång”, sedan kan man kritisera vissa företeelser där personer i regeringsställning medverkar till uppvigling och dylikt.

    stateira2,
    jag håller till viss del med dig, jag tyckte uttalandet som citerades i Washington Post där Bildt uttryckte att vare sig USAs ”hard power” eller Europas ”soft power” är ett önskvärt alternativ….nähä?!?! Och vilka ”we me”s var och kampanjade för invasion i Irak?!?! Och söt upp bakom retoriken ”om ni inte är med oss är ni emot oss”?!?!?

    Stael von Holstein (som jag håller med ibland och ibland inte) använde ett bra uttryck ”blöjliberaler”….dit hänförs väl de som tror att en revolution i Ryssland skulle ske utan massiv blodspillan och utan skada för de utländska intressen som investerat i landet. Och likaväl Birgitta Olsson som anser att Israel är ett favoritland då det är enda demokratin i mellan östern, jo det är ett land där man och kvinna jämlikt förväntas delta i strid för att skydda landet men där kvinnorna inte förväntas bära vapen utan ”syssla med annat” (själv lutar jag notg att det är att uppmana till självmord om man ska förväntas strida utan möjlighet att försvara sig—not quite my type of preferences), tillika ett land som ger medborgarskap till alla med viss etnicitet oavsett om de råkar vara kriminella som flytt rättvisan i sina ursprungs länder (för brott som är straffbara i de flesta länder). Och för att ha råd med dessa ”flyktingar” och konflikter så har tydligen en hel del inom statförvaltningen inte fått ut sina löner på flera månader.

  30. lillies skriver:

    Torsten,
    jag är lite kluven till det, visserligen kan man påstå att man gör dem ”rumsrena” om man antar debatten men samtidigt så sprider de väl en hel del uppgifter som inte är korrekta (men som säkerligen lätt köps av människor som inte vet bättre eller köper argumenten från ett känslomässigt perspektiv), det kan ju ha ett visst värde i att visa på felaktigheter i deras argument men tillika löper man väl risken att de argument man framför inte tas emot just för att de framförs av ”etablissemanget”.

  31. smalanningen skriver:

    Mm men Kachina, åskterna på Aftonbladets forum är knappast något du kan lasta regeringen för.

  32. Torsten skriver:

    Lillies,

    Ja, det kanske borde vara som Du skriver.
    Men att debattera med dem ger dem automatiskt en viss status och när dessutom Mona gjorde en ganska slät figur i debatten så stärkte det SD:s sak.

  33. Tobias67 skriver:

    Missnöjespartier oavsett om dom heter ND eller SD föds av dåliga tider på samma sätt som Nazisterna rönte framgång i ett fattigt Tyskland på 20 och 30-talet. På samma sätt och mekannismer som terrorn frodas idag i mellanöstern.

    Att SD har rönt framgång under S beror nog på att dom etabledare partierna inte våga ta fajten men dom om bland annat invandringen. Denna fråga är tabu som nästan ingen vågar dryfta längre. Resultatet ser vi i SD

    Själv tror jag vi är illa ute om vi inte möter politiska ytterligheter, oavsett om dom är ultrahöger eller ultravänster. Gör vi inte det föder vi subgrupperingar som hellre ägnar sig åt kriminalitet och subversiv verksamhet.

    Det demokratiska rummet måste alltid vara tillräckligt stort att det inrymmer alla åsikter och riktningar.

  34. Torsten skriver:

    Ja Tobias,
    ”Det demokratiska rummet måste alltid vara tillräckligt stort…”
    Men först måste man vara rumren. Det är viktigt.

  35. Josef Boberg skriver:

    Hejsan,

    Imponerande engagemang rörande den nuvarande inrikespolitiken – såväl som tidigare konstaterande av att den nuvarande utrikespolotiken är OK. Dock – det senare föranledde inte särskilt många och långa argument.

    Själv är jag i det lyckliga tillStåndet – utifrån egna gjorda erfarenheter som bland annat arbetssökande under 90-talet och före min folk-pensionering 2006 – att det ena eller det andra regeringsblocket är som pest och kolera.

    Tendensen tycker jag mera pekar på att enskilda personer i en regering betyder något – ifall dom inte helt och hållet går i parti- eller blockLedBandet. Carl Bildt tycker jag är ett gott exempel på en sådan av politiker = en politiker som kan dra slutsatser utifrån gjorda erfarenheter – utan att fråga någon annan om vad han får lov att tycka och agera efter.

    Så måhända blir nästa form av Folkets Makt över Folket i Riksdag och Regering – 349 stycken partiFriGjorda – såväl som glockFrigjorda av Folket valda politiker – som var och en söker stöd för sina hjärteFrågor hos så många andra av de 349 som det går – och som sedan genomförs i fallet 70-80 % majoritet för beslut uppnås.

    Att 51 % bestämmer över de 49 proenten är väl för inte demoKrati – i vart fall inte mitt perspektiv sett. Det kan väl för faen ändå inte vara NÅGONTING annat än en majoritetens DIKTATUR över minoriteten – eller ?

    Ha det…
    vännen Josef

  36. Kachina skriver:

    Rumsren blir man först när man städat i kulisserna och givit tydliga signaler till fotfolket på gatorna och i de virtuella rummen. Inte tog nationalsocialisterna ansvar för hur SA agerade på gator och i ölkällare mellan 1920-33, men det var den politiska ledningens signaler som kom till uttryck i verkligheten genom SA, liksom att det är signalerna från den politiska ledningen i Allianzen som kommer till uttryck i debattspalterna.

    Moderata samlingspartiet kan inte räknas som rumsrent förrän de lämnat IDU. Det lurar alltför mörka skuggor i kulisserna runt den organisationen.

  37. A Woman skriver:

    would you like to hold my heart Calle? allt går så fort med en nya politiken så hjärtat darrar

    greetings sofia

    http://sofiawinterborn.wordpress.com/2007/07/24/sofiahold-my-heart-and-hold-my-soul-for-a-while/

  38. budkavlen skriver:

    De politiska signalerna

    Åhå, Kachina: ”det är signalerna från den politiska ledningen i Allianzen som kommer till uttryck i debattspalterna.”

    Så det du skriver och den vokabulär du använder i denna debattspalt är ett resultat av ”signalerna från den politiska ledningen” på Sveavägen då ?

    Mycket intressant. Visst hade jag trott det, men det är ju bra att du själv bekräftar det.