Mot Svarta Havet

Äntligen hemma från en med alla rimliga mått mätt mycket lång dag i Bryssel.

Men resultaten låg efter olika diskussioner väl i linje med vad vi önskade. Vad gällde Ryssland, Uzkekhistan och Mellersta Östern. Och välkomnandet av den nya regeringen i Serbien.

Tidigt i morgon lyfter så regeringsplanet för att föra mig till Kiev och diskussioner mitt i den ukrainska politiska krisen.

Jag kommer bl a att träffa president Jushenko, premiärminister Janukovich och oppositionsföreträdaren Timoshenko. Samt min värd utrikesministern och åtskilliga andra.

Ukraina är med sina ca 50 miljoner invånare och sin strategiska position ett viktigt europeiskt land, och vi har all anledning att göra vad vi kan för att stödja dess demokrati och dess europeiskt inriktade reformpolitik.

Mina budskap till dem kommer att handla om just detta. De har ett intresse av att övervinna sin politiska kris och ge sitt land en klar politisk och ekonomisk kurs.

Det blir mitt första besök i Kiev som utrikesminister, och som sådant möjligen av viss betydelse. Men i andra egenskaper har jag varit där ett antal gånger och känner dess inte alldeles enkla politiska miljö relativt väl.

På onsdag fortsätter jag så för ett besök i Odessa vid Svarta Havet. Det är viktigt att utveckla kontakter med och lära känna det mångskiftande Ukrainas olika delar. I det sammanhanget träffar jag också EU-missionen som hjälper till att övervaka gränsen till utbrytarområdet Transniestrien i Moldavien.

Och från Odessa flyger jag till Batumi vid den georgiska Svarta Havs-kusten. Men det är en senare historia.

44 Responses to Mot Svarta Havet

  1. rinaldinho skriver:

    Just det…. Go East!
    Där ligger en mycket intressant framtid

  2. Bo W. Höglund skriver:

    Vill bara, inte endast av smakmässiga skäl, rekommendera vodkan Mazepa – en värdig hyllning till en av våra äldre militära allierade!
    ”Karel Dvinatdzatch” är inte heller glömd där!!

  3. Kachina skriver:

    Bäste Carl.

    Hoppas du kan njuta av vistelsen vid Svarta Havet.

    Om du, innan du far, proppar en klump butylmassa i käften på de värsta galningarna i ditt parti, kanske jag kan vara snäll hela veckan, utan invektiv och elakheter.

    Om du desutom förklarar för Fredrik och pojkarna, att om man säljer kon till grannen, för att sedan gå till samme granne för att köpa mjölk från samma ko, har man till slut gett honom både kon och pengarna. Fattar du? De får inte sälja något annat än JAS och då får de inte klanta sig som i Prag.

    En alkoholist på parkbänken kostar fem kronor litern, tvåtusen/mån i hyra och tvåtusen/mån i mat. Det är en billig socialbidragstagare. Investor och Wallenberg kostar 600 miljoner i år, vilket bör räcka nästan hela vägen till deras styrelsearvoden.
    Alltså, inga mer bidrag till Investors styrelse, åtminstone inte i år.

  4. ollemunter skriver:

    ”Tidigt i morgon lyfter så regeringsplanet för att föra mig till Kiev och diskussioner mitt i den ukrainska politiska krisen.”

    Här används regeringsplanet.

    Nu undrar man förstås om även Freddy tog det till USA i söndags, med all säkerhet så gjorde han det och idag täffar han George W Bush.

    Regeringsplanet kommer att denna vecka göra två långa tur och retur resor a 1 miljon stycket. 2 miljoner i utlägg för resor på en vecka. Gör svenska staten inget annat än trycker sedlar. 2 mille, Sverige är fantastiskt.

    Felräknat rör det sig iallafall om minst 1 miljon svenska kronor, som bränns på detta spektakel.

  5. hans2 skriver:

    Ollemunter,

    Det finns två (2) regeringsplan. Det finns skäl till att de kallas regeringsplan!
    Ollemunter har åter givit den Kungliga Svenska Avundsjukan en röst.
    Tycker Du att de är för dyra – skriv till Konstitutionsutskottet men sluta tjata här.

    Känns det bra att kalla sveriges statsminister för Freddy? Är han möjligen och besöker Jojje efter att ha träffa Bankis? Big Man ollemunter!

  6. watson69 skriver:

    Ollemunter.

    Vad gör du på denna sida överhuvudtaget om du tycker att det är ett spektakel att utrikesministern och statsministern träffar representanter från andra länder?

  7. stigo skriver:

    Tycker som watson69, olle,…. vad gör du här? Skriv på ngn anna seit!
    När vi entligen har en utrikesminister som rör på sig, skapar kontakter internationellt för fred och välstånd så kan jag bara tycka att 2 mille är en struntsumma i de här sammanhangen.

  8. Kachina skriver:

    Alltså, bara en tanke. Första klass till Indien gick -92 på 75.000. Kommer man inte till Odessa med reguljärt flyg? Jag bara undrar.

    Jag undrar också,…….om Olle Munther har kritik mot utrikesministerns resor, var skall han då skriva. Är inte bästa stället här?

    Själv tror jag inte att det kostar en miljon. Planet kostar även om det står stilla. Det är alltså bränsle och löner som tillkommer. Skall man tjäna pengar, skall man sälja bägge planen och kunde man sälja flera affärscentra i Stockholm, kan man för tusan sälja två flygplan. De är nog mer lättsålda än JAS.

  9. watson69 skriver:

    Gör man som Bosse Ringholm, använder den privat är det en sak, men att man använder ett regeringsplan i tjänsten är väl helt i sin ordning.
    Sen är det väl troligt att det är fler än just bara en minister som följer med på dessa resor i regeringsplanet så om alla skulle flyga reguljärt istället så blir det nog inte så mycket billigare.

  10. smack-a-doodle skriver:

    Godspeed Carl Bildt! Du är den bäste!

  11. Stefan D skriver:

    Det är inte rimligt att begära att en utrikesminister eller statsminister skall resa reguljärt när de reser i tjänsten. En mängd faktorer spelar in här, om vi bortser från Farbror Joakim-mentaliteten hos vissa kommentatorer här på sidan, så talar både säkerhets- tids och bekvämlighetsskäl för att låta statsråd i tjänsten nyttja statens flygplan.

  12. Kachina skriver:

    watson

    Njae, inte enligt Allianzens sätt att tänka. Man skall sälja det man har och sedan köpa det man behöver av den man sålt till. Det kallas marknadsliberal kapitalism.

    Vänta du bara och se. På något grillparty blir någon minister god vän med en finansman. Efter några groggar är bägge planen sålda och staten har förbundit sig att köpa tjänster för en viss summa under planens beräknade livstid. Kanske har även alla ministern nuvarande och kommande barn förbetalda terminsavgifter och studentlägenhet vid Harvard.

    Usch, nu var jag stygg igen. Om vi bortser från den sista meningen så går Allianzens politik ut på att sälja det man har och sedan köpa det man behöver av den man sålt till.
    Det handlar om IQ över 5000, så jag förstår inte hur man tjänar på det.

    Däremot förstår jag att Mats Odell ljuger när han säger att staten fortfarande har kontroll över nätet, stationerna och masterna. 65% är starkare än 35%, därför har de privata aktörer som tillsammans äger 65% makten över nätet och bolaget.

  13. Kachina skriver:

    Stefan D

    Jag håller faktiskt med. Som Carl flänger och far skall han ha eget plan, men om han skall vara trogen sin politik, skall han sälja planet.

  14. Stefan D skriver:

    Knappast, det ingår inte i den moderata ideologin att sälja ut sådant som tillhör statens kärnområden. Där ingår bland annat försvarsmakt, rättsväsende och förvaltning.

  15. Kachina skriver:

    Statens kärnområden? Med de områden du nämner innebär det en nattväktarstat som skyddar piraten och hans byte medan han sover. Har ni inga högre ambitioner?

    Jag menar att infrastruktur, telenät, vägnät, vissa, byggnader, utbildning, sjukvård, äldrevård,,…..ingår i statens kärnverksamhet. Jag menar att, oavsett den ”fusklag” riksdagen snickrat ihop, har de överträtt sitt mandat när de sålde telenätet, stationerna och masterna. Jag har för kort tid kvar att leva för att hinna bli statsminister, men om jag vore skulle första åtgärden vara en ”Nürnberg-rättegång” mot samtliga riksdagens ledamöter.

    Två flygplan kan knappast höra till statens kärnområde.

  16. earlgray skriver:

    att diskutera regeringsplanet är egentligen lite futtigt men jag tog upp frågan tidigare på en annan tråd p.g.a där jag bor o verkar för tillfället så åket nästan alltid regeringsrepresentanterna med det nationella flygbolaget,dess s.k flagcarrier.Bör vara en självklarhet o något att vara stolt att visa upp.speciellt som det i sverige också delvis ägs av staten…Jag tycker att en resa till Usa bör göras med den nationella flagcarriern Men att resor o utflykter som Bildt ägnar sig åt går icke av tidsmässiga skäl att genomföra om inte ett EGET plan står till förfogande.Därmed inte sagt att staten behöver äga o operera planet,det finns proffsbolag som bara sysslar med sådan verksamhet.Rosenbad kan nog få rejäl mängd rabatt.,,,i övrigt så hoppas jag att mötena i öst också avhandlar kärnvapen o stridsspetsar som driver omkring i dessa områden.

  17. earlgray skriver:

    i övrigt drar jag mig tillminnes en episod på Bromma flygplats i mitten på åttiotalet,jag står o väntar på en representant från en större svensk flygplantillverkare då mr Bildt som råkar stå rätt nära mig fäller en kommentar om Ibm:s flygplan som just parkerat utanför gaten..citat:Jasså sådant har dom råd med….slut citat. jag blev faktiskt lite överraskad..nåväl,nu har väl utrikesministern sen lång tid tillbaka insett nödvändigheten av dylikt transportmedel om uppdragen skall kunna utföras worldwide…..

  18. Stefan D skriver:

    Kachina
    Din uppfattning om vad som ingår i statens kärnverksamhet skiljer sig från min uppfattning om vad som ingår i statens kärnverksamhet. Men istället för att vi ska ha en lång utläggning här om vad staten bör äga kan det nog räcka med att vi konstaterar just det; att vi har olika uppfattning.

    Däremot så är det bara trams när du säger att riksdagen överträtt sitt mandat när den beslutade om divese utförsäljningar.

  19. ollemunter skriver:

    kreti och pleti!

    Är det inte kosing det handlar om och hade inte den blekast om att vi hade två regeringsplan. Det kanske finns fler, staten chatrar ju plan vid behov.

    Här hemma i stugorna ska vi inbillas att åka kollektivt och åka mindre bil mm, medans andra flänger runt med regeringsplanen hit och dit, då är det väl tur att man bryr sig föga om detta. Jag åker bil, (ingen miljöbil här inte) men 2007 års modell och jag känner ingen avundsjuka på att FREDDY och CALLE flyger och far som dom gör.

    Har en kompis, som brukar åka till småland från mellansverige och ta en fika hos sina släktingar på lördagseftermiddagarna, ca 60 mil tur å retur och vi skojar alltid om att priset på bensin har inte på långa vägar, för oss då förstås, nåt någon kritisk gräns, så att vi tycker att det är för dyrt att köra och vi kommer aldrig sluta att åka bil, så länge som vi kan.

    Men både Carl Bildt och Fredrik Reinfeldt kan säkert fortsätt med sina resor, för Mikael Odenberg vill ju skrota värnplikten, hörde jag på nyheterna så sent som idag och där finns det många sköna pengar att hämta.

  20. ollemunter skriver:

    stigo!
    Jag har en egen sajt (blogg) och du är varmt välkommen. Carl Bildt bestämmer väl själv över sin blogg, eller har du utsett dig till någon slags enväldig domare.

  21. Kachina skriver:

    Ja, vi har skilda uppfattningar, även om Riksdagens mandat. Som du vet går det att tolka lagar från olika vinklar. Jag kan garantera, att vore jag statsminister hade staten en annan uppfattning än den nu rådande.

    Drar du inte för snabba slutsatser när det gäller din granne, ”Så nu vet man”. Vad är det du vet? Att han är missanpassad på något sätt eller att han bara saknar den verbala förmågan att uttrycka sig sakligt och sammanhängande. Det är som maggi sade: ”…..valet av en synonym kan avgöra ett mål”.

  22. Stefan D skriver:

    Kachina,
    Visst går lagar att tolka från olika vinklar. Däremot så brukar mycket tid och energi läggas ned under lagstiftningsarbetet på att få ordalydelsen i lagarna såpass klar att man inte gärna kan tolka dem totalt ”fel”. Sen om man ändå känner att det finns utrymme för tolkningar så kan man med fördel gå till lagens förarbeten och där ta del av lagstiftarens tankar kring syftet med lagen.

    Jag diskuterar ogärna min blogg härinne, vill du diskutera den kan vi göra det hos mig istället.

  23. Kachina skriver:

    Nej, jag vill inte diskutera på din blogg, utan säger här rakt ut det jag tänker. Jag tycker att det är ytterst olämpligt att en praktiserande jurist skvallrar om sina ärenden, klienter och grannar, i en blogg på nätet.

    Du är alltför lätt att identifiera och därmed kan många lista ut vilka som är dina klienter, vilka som är dina grannar och hos vilka du gjort bodelning. Lägg ner bloggen, omedelbart.

  24. londonfia skriver:

    Kachina,
    det har inte slagit dig att Stefan D ändrat detaljer i historien om grannen, såsom de flesta professionella författare gör när de diskuterar enskilda fall i texter och artiklar? Det kanske egentligen var hans systers granne vars fru hade flyttat, och de har en son ich inte en dotter… Jag hoppas i alla fall att det är så, annars håller jag med om att det kanske inte är så professionellt!

  25. londonfia skriver:

    För övrigt anser jag att Carthago bör förstöras!

  26. Stefan D skriver:

    Kachina, din oro för mina klienter är sannerligen beundransvärd. Om jag och mina klienter är så lätta att identifiera, och om din oro för mitt ”skvallrande” är uppriktig så får du väl skriva ett brev till advokatsamfundet och framställa dina synpunkter. Lycka till.

    Du kan dock sova lugnt, historierna är ändrade på små och listiga sätt så att det är fullständigt omöjligt för dig eller någon annan att lista ut vem jag pratar om. Londonfia är inne på rätt spår.

    Men som sagt, jag tycker inte att detta är rätt ställe att prata om min blogg.

  27. soli01 skriver:

    Kahcina-vi har ca 38 % kvar av Telia Sonera. Jag är en liten del av de resterande procenten. Det är fortfarande staten som är största aktieinnehavare och det vet du. Rubbar inte något när det gäller fasta ”kopparnätet”.Samma gällde faktiskt före den senaste försäljningen då staten hade 45 %.

  28. Kachina skriver:

    Även Fabians kidnappare påstod sig vara listiga. Tydligen är du ung och oerfaren jurist. Vad tror du folk gör både på jobbet och på fritiden? Jo, spekulerar om andra. Det behövs bara ett rätt, för att de sedan skall få bingo. En man, vars dotter för tillfället bor hos honom, men flyttas till modern. Att hon bor i London, eller bara på andra sidan stan, räknas inte.

    Dessutom, som jurist är det inte speciallt smart att som CV ha epitetet skvallerkärring med författarambitioner. Vem törs anlita dig? Risken finns att ens liv med illa dold omskrivning, får nobelpriset i litteratur.

    Men OK, det är ditt val, Jag skulle byta ämne eller lägga ner bloggen.

  29. Kachina skriver:

    soli01

    Staten är största enskilda aktieägare. Om de mindre ägarna med 62% är eniga, får staten krypa på sina knän.

  30. LondonFia skriver:

    Kachina,
    har du en aning om hur många skilsmässobarn det finns i Sverige vars föräldrar bor i olika städer? Och vars föräldrar är osams om vart barnen ska bo? Om folk är så desperata efter något att skvallra om så lär de göra det ändå, även om de inte råkar ha läst vaga antydningar om det i någons blogg.
    Dessutom är det sånt akademiker gör precis hela tiden, så fort de skriver fallbeskrivningar – vilket man gör väldigt ofta inom vissa discipliner. Det var ju därför Chrisoffer Gillberg och co. förstörde sina journaler, till exempel! Jag förstår inte riktigt vad det är du reagerar så på…

  31. […] schwedische Außenminister Carl Bildt schrieb gestern in sein […]

  32. maverick skriver:

    LondonFia,

    En liten varudeklaration betr. den gode Kachina.

    Han reagerar på allt som rör på sig. Så här välartikulerat uttryckte han sig t. ex. så sent som igår:

    ””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’

    Kachina Says:
    maj 14th, 2007 at 4:42 pm

    What about vårt svenska Gulag. Är det någon som ser det komma? Allianzen skall göra hela Sverige till ett enda stort arbetsläger. Även de medicinskt sjuka skall arbeta. Om det inte finns något arbete skall man hitta på något. Jag känner igen tongångarna från 30-talet,……NAZISM

    Skäms Carl, skäms dubbelt. Är det så du vill bli omskriven av historien? Det är nog dags att täppa till käften på de värsta galningarna inom moderaterna, annars skrivs den bilden av er in i historien. (De värsta galningarna tycks finnas i Sthlm)

  33. Kachina skriver:

    Londonfia.

    Jag tycker det är märkligt att göra fallbeskrivningar som aktiv jurist. Det gör man möjligtvis som pensionerad jurist. Jag skulle definitivt inte lita på Stefan, enligt min bedömning kan han läcka som ett såll efter ett par glas, om han har behov av att skriva något förvrängda fallbeskrivningar på bloggen.

    Jag har en bror och en svåger som bägge är ingenjörer med högre tjänst. Vi pratar om allt möjligt, men när det kommer till deras jobb = —————————————–

    Inte ett ord. Inte en objektbeskrivning. Inte en personbedömning. Ingen upplysning om någon människa eller något objekt. De gick samma typ av utbildning i samma stad. Det är ett resultat av utbildningen, inget annat. Jag kanske har förväntat mig att samma etik skall ingå i den juridiska utbildningen.

    Frugans morbror är numera pensionerad kriminalkommisarie. Vi kunde när vi ville ta upp frågan om ett olöst och omdiskuterat mordfall i området. Det enda han sade var att: ”vi vet vem mördaren är, men vi har inte tillräckligt med bevis”. Under trettio år fick vi inte ur honom ett enda ord till eller antydan om vem det var. Det kommer ingen att få ur honom så länge han lever.

    Polischefen och en polisman i vår stad har skrivit livliga beskrivningar av sitt yrke, direkt efter de pensionerades. Vad jag förstår är Stefan praktiserande jurist och då tycker jag bloggen är olämplig, inte minst för honom själv.

  34. Kachina skriver:

    maverick

    Hittar du något sakfel i mitt inlägg maj 14th, 2007 at 4:42 pm?

  35. LondonFia skriver:

    Kachina,
    men alla de forskare som skriver böcker om tex psykologi, sociologi, juridik osv, som använder exempel ur verkligheten? Är de också opålitliga?

  36. hans2 skriver:

    ”Mot svarta havet” är rubriken på denna CB:s avspark. Det synes mig att fler fjärmat sig långt därifrån. CB:s blogg börjar åter alltmer likna synjuntra.

  37. Kachina skriver:

    londonfia

    En blogg är som ett träd. Den har en ”stam, grenar, kvistar och löv/barr”. Det är det som gör både trädet och bloggen levande.

  38. Kachina skriver:

    Jag skrev fel, föregående inlägg var riktat till trådpolis hans2.

    Det är skillnad på forskare och skvallerkärringar. Dina medicinska handlingar är hemmligstämplade och om inte du själv avslöjar dig, kan ingen lista ut vem fallet rör. De försöker naturligtvis, men det resulterar bara i att ett tiotal personer blir felaktigt ”utsedda”

    Rättegångar är öppna för allmänheten. Det gör att fallbeskrivningar kan vara lätta att känna igen. Nu tror jag inte att så många går in aktivt i den juridiska litteraturen för att söka skvaller, men på en blogg kan man liksom bara ramla över det. Jag tror inte att Stefans blogg är direkt givande för hans karriär.

  39. LondonFia skriver:

    Kachina,

    säkert är det så, men jag missar din poäng…

  40. LondonFia skriver:

    Aha, då förstår jag det där med barren… :)

    Men rättegångarna är ju ändå öppna för alla, som du säger, då tycker inte jag att det påverkar hans pålitlighet speciellt mycket om han tar upp något ändrade versioner av fallen på sin blogg. Vi har väl helt enkelt olika krav på våra juridiska ombud! :)

  41. Kachina skriver:

    Londonfia.

    Jag tittade in på din blogg. Javisst är det spännande med dator och IT. Jag skaffade min första dator 1984, alltså ungefär vid den tiden då datorn, eller rättare sagt programmerarna, började styra politiken i länder och i världen. Det kom ett program där politiker kunde se vad som hände vid en tidpunkt om de gjorde en grej vid en annan tidpunkt.

    Ingen tänkte på att det resultat datorn visade var beroende av hur programmet skrivit. Därför blev till och med socialdemokrater nyliberaler och nu är snart hela världen nyliberal, därför att de som skrev programmen tänkte nyliberalt.

    Via datorn blir vi styrda, om vi inte har en verklighet/erfarenhet att jämföra med.

  42. LondonFia skriver:

    Håller med. Ser även en liknadne fara i den akademiska världen – vissa hamnar där direkt efter gymnasiet och kommer aldrig ut igen, och det är på deras rapporter som politikerna grundar en del av sina beslut. Och vissa akademiker jag har stött på (långt ifrån alla, gudskelov) har verkligen nån koll på vad som pågår utanför campus – mer än i teorin. Och vad gör man om teori och verklighet inte stämmer överens?

  43. Kachina skriver:

    Carl Bildt är en trevlig kille, men som härförare för sin politik (som jag ogillar) skulle han säga: ”Om kartan inte stämmer med terrängen,……gäller kartan.”

    Det är tyvärr så, de tror för mycket på den statistik de får sig levererat (därav misstaget, Sverige sjukast i världen) och deras medvetande, som jag lite illvilligt brukar säga, når inte utanför de 30-skyltar som omgärdar skolans värld. Då blir det som det blir.

    Verkligheten uppfattas genom en växelverkan mellan den logiska och den abstrakta hjärnhalvan. Om den logiska halvan överstimuleras, torkar den abstrakta halvan ut och man förstår inte, känner inte ser inte verkligheten.

    Det finns ett tydligt exempel på detta i Nürnberg-rättegången. Alla de 21 åtalade hade ett IQ på mellan 130 – 140. De var duktiga på att organisera,……..mord, men den abstrakta halvan var avtrubbad så de kunde inte känna vad de gjorde. De såg inte människor som dog, utan ettor och nollor som gick in i gaskamrarna.

    Detta är vad som skrämmer mig med nyliberalismens ”Hungriga vargar jagar bäst”.
    Man stimulerar alltså instinkter som är direkt kopplade till den logiska halvan. Hos de som framställde föreslaget att medicinskt sjuka skall jobba, måste den abstrakta halvan vara totalt bortkopplad. De 21 åtalade i Nürnberg var ett gäng som under tjugofel år tid utvecklats till fullblods-psykopater, genom att gradvis släcka den abstrakta halvan.

    Att inplantera i sinnen att jaga, logiskt och instinktivt, skapar en befolkning bestående av psykopater. Allianzen är inne på en mycket farlig väg, som slutar i en återvändsgränd.

  44. […] Mot Svarta Havet Äntligen hemma från en med alla rimliga mått mätt mycket lång dag i Bryssel. Men resultaten låg efter olika […] […]