Avgått

Jag ser att det socialdemokratiska ungdomsförbundet SSU med anledning av Expressens olika skriverier nu kräver min avgång.

Kravet framförs dock inte av SSU:s ordförande. Hon har avgått.

58 Responses to Avgått

  1. ebitmanagement skriver:

    Härligt att du kryddar med lite humor. Det gör livet lite lättare.
    Ha en bra dag.

  2. Michael Österå skriver:

    Stå på dig, den här soppan som sk. journalister håller på med är enbart pinsam, oavsett politisk färg.

    keep up the good work!

  3. Per skriver:

    Haha sant, sant. Jag tror det är den svenska jantelagen som spökar i bakgrunden igen.

  4. Fredrik skriver:

    Om du nu har rent mjöl i påsen vore det inte enkelt för dig att motbevisa anklagelsen från media? Eller är det så enkelt som det brukar vara i politik att defintionen ärlighet bara är en fråga om hur man vinklar det?

  5. Dennis skriver:

    Håller med ebitmanagement. Härliga humoristiska ”punchlines”!

    Skön blogg med både högt underhållnings- och bildningsvärde – ljusår över nivån i kvällstidningarna…

    mvh

  6. P-O skriver:

    Så är det väl här i världen, att oavsett vad en person hittar på så älskar i alla fall hans mamma (läs: vissa insändare) honom. Vad mer allvarligt är att dina så kallade affärer högst troligt skadar inte bara den regering du sitter i förnärvarande, utan också skadar omvärldens syn på Sverige. Du måste ju i rimlighetens namn förstå det och det tror jag också att du gör. Det ”poppar” ju upp affär efter affär just nu med ditt namn inblandat. I kväll så kommer Lars Adaktusson att ytterligare belasta ditt namnoch din position som Utrikesminister. För min egen del tycker jag att det har gått alldeles för långt och att försöka skämta bort detta faktum kan nog bara din mest hängivna skara skratta åt. Vi andra (som inte skrattar) tycker nog att det bara är pinsamt. Har en stark känsla av att du borde nog syssla med annat än att leda Sveriges utrikes affärer.

  7. Johan skriver:

    Det SSU bedriver är inget annat än sandlådepolitik, du har lyckats bättre än jag någonsin kommer att göra altså ska jag göra allt för att du ska bli lika misslyckad som jag. SSU borde nog koncentrera sig lite mer på att ordna lite i egna leden då både Persson och Sjödin har avgått.

    Vi i MUF står bakom dig :-)

  8. Det är tröttsamt med alla avgångskrav. Redovisning, utredning och tillrättaställande är bättre. Blir du av med ditt politiska förtroende från riksdagens majoritet skall du avgå, likaså om du begår ett allvarligt fel i din ministerutövning eller om du ägnar dig åt något troligen brottsligt (man bör åtminstone ta time-out), men annars får du väl köra på. Däremot får du förstås utstå klander från dina politiska motståndare. Det är spelets regler, och det är du också medveten om.

  9. Mohogoram skriver:

    Ingen fick gå när Sverige i rent förnedrande former utvisade två Egyptier till tortyr. Då verkade media ändå ljumet intresserade av fallet, i alla fall med tanke på hur de driver denna hetsjakt som sker idag.

  10. stefan skriver:

    P-O! Den logiska slutsatsen av Din tes : ” vad mer allvarligt är att dina så kallade affärer högst troligt skadar…” Du måste ju … förstå….” : är Du således accepterar Expressens ”guilt-by-assocition-strategi” såsom den upphöjda sanningen? Det är således utrikesministern som skall bevisa eventuell ”oskuld” i frågor som vem-det-än-må-vara skriver om med olika konspirationsteoretiska vinklingar – och då ta konsekvensen av detta (avgå?).

    Intressant tes P-O. Jag ger Dig motsvarande: När skall Du sluta slå Din fru?

  11. Lucke skriver:

    Extremt skönt med direktkommunikation utan filtrering av ”journalister” som ”tolkar” alternativt anlägger egna vinklingar på allt de skriver!

    De kanske inte förstår att de marginaliserar sig själva genom sitt sätt att jobba?

    Speciellt i dessa tider när vem som helst kan faktachecka ”allt” bara man har en dator med webbläsare (och lite tid och intresse)?

    Och så är man inte hänvisad till sin egen ankdam (läs ”lokala tidningskiosk”) heller utan kan inhämta ett mycket vidare perspektiv genom att hoppa långt utanför landets gränser – Internet är ju världens största bibliotek med all referenslitteratur som man kan önska.

    ”En sak om dan rapportering” utan kopping mellan dagarna känns bara så fattigt…kraven växer hela tiden och jag är inte säker på att svenska medier alls har förstått det…

    Well well, det är bara en tidsfråga innan de måste anpassa sig eller gå under (tror iaf jag).

  12. Johanna skriver:

    stefan: jättefint att du lärt dig vad guilt-by-association betyder. Om man verkligen vill kanske man kan få det att apply i det här sammanhanget. Om man blundar, och vill jättejättemycket. Men stefan, ”När ska du sluta slå din fru?” är visserligen en klassiker. Fast man måste ändå använda det i ett passande sammanhang. Man kan inte bara foga in tuffa grejor man just lärt sig, var som helst. Det måste passa in.

    F ö är det roligt att läsa kommentarerna här. Förälskade unga män som fjäskigt skrockar åt kejsarens pressade von oben-kommentarer. Men under skrocket anar man att de är uppriktigt bekymrade över idolens klavertramp. Det är gulligt.

  13. P-O skriver:

    Stefan…Jag förstår att vi har olika politiska uppfattningar och det är som det ska med det. Vi lever ju i ett fritt samhälle. men jag måste nog reagera lite på ditt sätt att svara mig. Oavsett vem som är Utrikesminister så hade jag reagerat på samma sätt. Det är inte personen jag i första hand ifrågasätter, utan funktion och person. Det går inte ann att ett land har en Utrikesminister som förknippas med grå affärer. Det skadar Sveriges förhållande till andra länder och vår trovärdighet och i sin förlängning, utrikeshandel. Och ja, det är Utrikesministern som måste lägga alla kort på bordet, en gång för alla. Hitintills har han inte, vad jag förstår gjort det. Sen vet jag också att dagstidningarna ”spär på” för att sälja lösnummer. men det förändrar inte sakfrågan. Kan vi ha en minister som anser sig vara förmer än de han har att ombesörja? Mitt svar är givet: Nej.
    Din tes kommer jag inte att bemöda mig att besvara, då den är alltför låg.

  14. Kachina skriver:

    Har jag hamnat på den politiska ”nanny-akuten”?

    Politiker SKALL granskas och kritiseras. Tål de inte det, skall de inte vara politiker. Det är skillnad på en Toblerone och miljonoptioner i Vostok Nafta, men det får ungefär lika stora rubriker. Det är läsaren, med sina referensramar, som tolkar det skrivna ordet. Det går aldrig att komma ifrån.

    OBS. Jag försvarar varken Toblerone- eller Nafta-affären. OBS

  15. Peter Hansson skriver:

    Nu har jag äntligen förstått vad bloggar är bra för. Med bloggen som redskap har nu politiker möjlighet att nå ut till folket utan att behöva gå omvägen via (vänster)media. Bra att du har denna möjlighet herr Bildt. Du är en stor tillgång för svensk utrikespolitik. Stå på dig och låt inte vänster-nissarna hålla dig tillbaka!

  16. Joel skriver:

    Kachina:

    En toblerone?

    ”1990 Svart dagmamma

    1993 Obetald tv-licens

    1993 Två felparkeringar registrade på obesiktad bil som har körförbud

    1995 Privata kontantuttag på statens kreditkort

    1995 Privata bilhyror på statens kreditkort

    1995 Privata klädinköp på statens kreditkort

    1995 Time-out på Mauritius på skattebetalarnas bekostnad

    1999 98 obetalda parkeringsböter, 32 fall gick till kronofogdemyndigheterna

    2000 Drygt 30.000 kronor i restskatt som inte betalas i tid

    2001 Två obetalda räkningar som gått till kronofogden.

    2001 Bilen belagd med körförbud, obesiktigad och fordonsskatten ej betald

    2006 Sahlins dotter fick toppjobb som borde ha annonserats ut”

  17. Peter skriver:

    Man kan undra varför Mona Sahlin ska väljas till socialdemokraternas partiledare, efter alla underliga affärer, som betalades av skattebetalarna. Är hon fläckfri?

    Se här:
    http://bubblare.se/mona_fifflar/

  18. Antimannen skriver:

    Haha…Ja, SSU har exceptionella problem att hålla sina ordföranden mygelfria. De får börja outsourca uppdraget…Likaså med SAP som redan gett upp och tar den som blev över. Är uteslutningsmetoden demokrati?

  19. Murvel skriver:

    Nafta-affären????
    Beträffande Toblerone.. Kolla in: http://bubblare.se/mona_fifflar/

  20. Safa Razavi skriver:

    Ingen lätt uppgift att vara där du är! Jag hat ingen kommentar till skriverierna i expressen. Men bifogar en länk till er, ett föredrag av Ron Paul, Republikanske senatorn från texas som avsljöar en del sanningar om bakomliggande ursakerna till Irakskriget. Tyvärr vissa sanningar kommer inte upp på agendan! Men jag är övertygad att du är medveten av ursakerna till kriget i Irak och eventuell ett krig mot Iran. MVH

    se länk: http://video.google.com/videoplay?docid=-8327695139643041382

  21. Joel Berg skriver:

    Härligt att se att du ger svar på tal! Jag tror att du är en av de som nu sitter i regeringen som har mest att komma med och det ska bli kul att se dig jobba de närmaste åren!!

    Mvh
    Joel

  22. mikael skriver:

    ja du… anklagelser verkar (enligt din blogg) rinna av dig som vatten på en gås. Vi får väl se, jag för min del är ganska missnöjd med dina dubbla stolar överhuvudtaget, fast ganska imponerad av hur du kan bagatellisera allt som innebär kritik.

    Att sedan Anna Sjödin blev dömd är ganska intressant men också ganska skrämmande när man såg bilderna på na. Men det kanske är jag som är mansgrisig nu när jag tror att en vakt kan spöa en tjej även om hon är stark.

  23. Jana skriver:

    Du har så skön inställning till de olika tramserierna. Bra att du kan se det komiska i det hela, ha ha. Kan man göra något annat än att skratta?

  24. stefan skriver:

    Johanna…. Hahahaha… – ett klassiskt ”förminskningstrick” i din argumentation. Fast ”klappa-på-huvudet-argumentation” brukar vara en manlig företeelse normalt. Döljer sig en man bakom signaturen månne? Är högst troligt äldre än Du – och dessutom varken moderat eller okritisk ”beundrare”. Din kommentar säger mer om Din principiella inställning, än min. Anser jag.

    P-O: Hmm.. det var ju knappast personligt menat. Vilket kanske var givet? En tämligen klassisk analogi… Jag anser dock bestämt dels att någonstans går en gräns för vilken detaljkunskap man kan begäras besitta, dels det rent principiellt tveksamma i att anklaga, antyda, leda i ”bevis”, påstå… osv. med det underliggande kravet att den som blir ansatt skall två sina händer och befria sig från ”skuld” – eller avgå som t.ex SSU nu önskar. Man kan således påstå vad-som-helst och det är den utsatte som får bära alla konsekvenser -oavsett sanningshalten i det som påstås.

    Sitter i ett antal bolagsstyrelser och kan med visst fog påstå att jag inte har 100% kunskap om alla verksamhetsgrenar i detalj, huruvida dotterbolag gör affärer med ”olämpliga” motparter eller om finanscheferna placerat slantar i hedgefonder som i sin tur har långa positioner i olämpliga länder, verksamheter eller bolag. Sådan kunskap förutsätter heltidsarbete – gärna som controller eller liknande. Och det är inte uppdragets natur eller förutsättning.

  25. Kachina skriver:

    Som sagt, jag tror inte Mona är lämplig som statsminister. Dessutom tror jag att socialdemokratins politruker är rökta för lång tid framåt. (Det måste in nytt folk). Men, det är skillnad på en Toblerone, blöjor, 30.000 i parkeringsböter,….. och optioner för fem miljoner, en gasledning utanför Gotland och att vara utrikesminister.

    Drevet går efter Carl och de senaste rubrikerna bygger mycket på ”quilt by association”, men låt mig säga så här. Om jag vore medlem i en paraplyorganisation som inhyser Hells Angels, Outlaws, Bandidos,……och deltog i deras möten. Hur skulle du då döma mig?
    Frälsaren som är med för att lära dem demokrati och människovärde, eller medlem som sanktionerar medlen de använder?

    Lyft blicken från personen Bildt till moderaten och utrikesministern Bildt. Moderaterna är med i IDU, tillsammans med Pinocets höger, Argentinas höger, Bolivias höger, El Salvadors högerparti ARENA med sina dödspatruller, som är verksamma än idag.
    ”Quilt by association”, ja. Har vi hört någon kritik mot CIA-flygningarna?

    Det finns ett sätt att inte associeras med dessa grymheter, det är att lämna IDU.

  26. Kim S. skriver:

    Gillar sättet du tacklar kritik, opposition och media.

  27. Antimannen skriver:

    Det enda sättet för den obildade vänsterns att synas i media är att hitta på skandaler…

  28. Jonathan skriver:

    Snyggt…
    Var tog Anna Sjödin vägen? Hon gick i väggen…

  29. Jonas skriver:

    Tack Carl för den bästa kommentar på MYCKET länge! SSU Anna har avgått…

  30. Mats H skriver:

    Ha ha ha touché!

  31. Kalle skriver:

    Jag kräver din avgång för att du är så omdömeslös att du försvarar Hamas legitimitet med att de vann det ”demokratiska” palestinska valet. Att de vill skapa ett islamistiskt Palestina där ingen kommer att få åtnjuta demokrati och mänskliga rättigheter och att de vill förinta alla judar, har du förstås inga problem med. Jag undrar om du hade fört samma resonemang när det gäller Hitler? Han kom ju också till makten med demokratiska medel. Och i och med det så var väl allt frid och fröjd för ditt vidkommande?

    För att bygga demokratier krävs inte bara val, utan demokrater. Har du missat den biten helt, Carl? Även Saddam Hussein höll val när det begav sig. Att han sedan råkade få 99,67 % av rösterna var ju förstås en ren slump, eller hur?

    Få se om du mäktar med ett ÄRLIGT svar på denna fråga: om ett sant demokratiskt sinnat parti hade ställt upp i det palestinska valet, tror du då att dess företrädare hade levt på valdagen? Eller hade dina demokratiska polare i Hamas, Islamiska Jihad m fl tagit itu med dem innan?

    Faktum är att det bara var terrorister som vågade ställa upp i det palestinska valet. De andra hade blivit avrättade direkt.

  32. Joakim skriver:

    Kalle kan kräva vad han vill på halvstolliga grunder.
    Carl är likafullt den bäste utrikesminister vi haft i modern tid.

  33. […] kräver utrikesministerns avgång. Carl Bildt kommenterar på sin blogg: Jag ser att det socialdemokratiska ungdomsförbundet SSU med anledning av Expressens olika […]

  34. Erik skriver:

    Haha…underbart dräpande kommentar.

  35. Kalle skriver:

    Joakim: det där var ju tung argumentation: ”CB är bäst därför att han…är bäst.” Undrar vem det är som är stollig här? Ditt problem är att jag har rätt och att du själv helt saknar argument.

  36. Anders skriver:

    Kachina:
    “Quilt by association”
    Vad har lapptäcken med saken att göra?

  37. En liten gubbe skriver:

    Bra svarat! Jag hoppas du kan bilda en ny trend bland både politiker och andra offentliga personer – nämligen att ge svar på tal och inte vika ner sig. Jag har anammat denna filosofi som offentlig tjänsteman i något år och tycker det känns betydligt bättre än förr när jag var betydligt mesigare och mer försiktig.

  38. […] Bildt kaxar till sig. På sin blogg kommenterar han SSU:s krav på avgång med följande ord: “Kravet […]

  39. Saga skriver:

    Haha, humor skadar aldrig i politiken.

  40. Jonas Bylund skriver:

    Gah, jag hatar sossar Kanske lite spamaktigt att bara häva ur sig det så här, men det vore intressant att veta om det fanns någon värre politisk inriktning än socialdemokrati? Jag menar: Ohly och kommunisterna är i alla fall öppna med sin störning, och nazisterna har anammat en kultur (med tillhörande klädstil) som helt enkelt ser förjävlig ut. Men sossarna? *ryser*

  41. Kalle skriver:

    Sossarna är de största falskspelarna av alla – lär aldrig som de lever. Och CB anammar deras stil – påstår sig vara borgerlig, och företräder sossepatraskets utrikespolitik.

  42. P-O skriver:

    jaha, då har denna blogg liksom många andra nått sitt lågvattenmärke. Att det ska vara så svårt för vissa människor att hålla ett någorlunda sansat och adekvat debattspråk! Tack och adjö från mig.

  43. […] a blogger. And he is up front and personal in his blog. He is blunt, and he is straight forward. In this post he talks about the left wing political youth organization wanting him to step down, but he makes a […]

  44. RS skriver:

    Suck. Borde inte du som är vuxen och minister hålla dig för god för diskussion på den nivån? Vad är det för stil, herr minister.

  45. Marcus skriver:

    Klockrent att krydda med lite humor!

  46. Jag förstår inte hur SSU tänker – insåg de inte ironin i det hela innan de gick ut med sitt uttalande?
    Ge SSU en kurs i etik och moral!

  47. Olaus Petri skriver:

    Vilken vingklippning av lånta fjädrar. :-)

    Heders utrikesminstern!

  48. fredrik skriver:

    Jag tycker det var helt fel av Anna SJöldin att avgå. Troligen är hon oskyldigt dömd. När man läser Farajs upplevelse på http://www.upprattelse.nu förstår jag faktiskt att det kan vara så att det är sant det hon sagt hela tiden. Det är fruktansvärt. Stämmer detta har vi en rättsröta som drabbat henne. Sen kommer politiska motståndare som inte är såssar och beter sig som svin och klandrar henne. Patetiskt.

    Vem var det som hade skadorna? Vem blev fälld? Som alltid när du anmäler en vakt. Sjödin är värd en rejäl ursäkt.

  49. Hermann skriver:

    fredrik.
    Sjödin avgick inte efter krav av allians företrädare.
    (Möjligen kan några avgångskrav ha kommit, men det var knappast anledningen till hennes avgång)

    Hon avgick p.g.a inre stridigheter i hennes förbund, där denna incident och dom knappast hjälpte henne.

    Själv har jag varit i bråk med vakter i mina yngre dagar, där jag solklart hade rätten på min sida. (vem har inte det…)
    Jag lyckades inte hamna i fyllecell även om det gjordes en anmälan.

    Jag var då liksom nu, INTE ens en funktionär i ett regeringspartis ungdomsförbund, för att inte tala om ordförande.

    Tycker du att det var fel av henne att avgå, så är det en intern angelägenhet inom SSU, och du bör ta upp det med dem.

  50. vhcbloggen skriver:

    *garvar* Go humor!

  51. Mark skriver:

    Länge leve Carl B!

  52. Mia skriver:

    *skratt* Underbart.

  53. Syster Yster skriver:

    Jag tror faktiskt även jag att sanningen kring Sjödin inte kom fram. Se på alla de skumma affärer som dykt upp. Konkurserna på Crazy Horse där ägarna tydligen inte befinner sig i Sverige nu.
    Nej hon blev ett offer för massmedia och krogbranschens alla kontakter inom vaktbolag och polis!
    Man behövde bara se hennes alla märken på kroppen och ställa frågan: Hur fick hon dem??
    Men hon hördes och det får kvinnor inte göra i Sverige, än.

  54. […] kommentiert (S) das in seinem Blog mit dem Seitenheib, dass die Forderung ja nicht einmal von der […]

  55. Nylands Hörna skriver:

    …varje beslut har sina konsekvenser…..beslut kan tas kortsiktigt….eller långsiktigt…
    …man kan använda gruppen för att göra sig själv framgångsrik.. eller… man kan använda sig själv för att göra gruppen framgångsrik….valet kan bero på vad man vill uppnå på lång sikt…lycka till!

  56. Coca Cola skriver:

    Du är ett kapitalistsvin du Bildt.

  57. Kachina skriver:

    Anders.

    Det finns fysiska lapptäcken, bitar ihopsydda av små bitar från undersidan så att trådarna som håller ihop inte syns.

    Sedan finns det psykiska, känslomässiga lapptäcken som sitter ihop med vänskapsband.
    Några av bitarna kan vara ”döda” men håller ändå ihop täcket. En ”ram” som fortfarande håller ihop ett stort täcke börjar med Precott Bush – Thyssen – Dulles – Hitler – IG Farben – Wallenberg – Thyssens och nazitoppar flykt till Latinamerika – George H W Bush som chef för CIA:s verksamhet i Latinamerika (anställd av Dulles) – Pinochet – och den organisation jag döpt till ”Världspolitikens Hells Angels”, IDU.

    Det handlar om personliga band som kan vara både komprometterande och besvärande, men banden finns. Som nu i Darfur, Carl Bildt öppnade dörren till samarbete med regimen för Lundin Oils räkning, genom att skapa en personlig samhörighet. Han har alltså talat fast sig, målat in sig i ett hörn. Därför kan han inte gå in själv och vrida om örat på polarna, utan skickar svensk nr2 i världspolitiken.

  58. Just teens skriver:

    Teens

    Free Teens Host Files