Terrorismens Verklighet

Eftermiddagens intressantaste möte var med Rohan Gunaratna för att diskutera den utmaning som den internationella terrorismen utgör.

Han är en av världens allra främsta experter på al-Qaeda, och leder numera ett välrenommerat institut i Singapore som ägnar sig bl a åt terrorismstudier.

Han är också författare till den kanske allra bästa boken som skrivits om terrornätverket al-Qaeda och dess bakgrund.

Vi träffades för första gång någon gång i början av 2001 när han har på universitetet i St Andrews i Skottland och dess centra för terrorismstudier. Då minns jag hur vi tillsammans ägnade en halv dag åt att i detalj gå igenom allt det som då fanns att veta om Usama bin-Laden och nätverket al-Qaeda.

Det var kunskap som inte var så efterfrågad just då, men som jag skulle komma att ha stor användning av under senare år. Några månader sedan kom den 11 september.

Och i dag hade jag möjlighet uppdatera mig på hans alltid lika välunderbyggda bedömningar.

Kort sammanfattning: problemet kommer att vara med oss under lång tid framöver.

5 Responses to Terrorismens Verklighet

  1. Arvid skriver:

    Hur hinner du läsa böcker egentligen? Avsätter du tid eller sover du ej? Jag tycker det är svårt som det är att hinna med och jag önskar jag kunde lägga så mycket tid som jag kunde göra när jag var lite yngre på böcker, så det är svårt att förstå hur du som verkar ha lite tuffare schema än mig orkar och hinner.

  2. Björn skriver:

    Jag undrar detsamma. Icke desto mindre, värdefulla hänvisningar och boktips.

  3. Johan skriver:

    Är din definition av en terrorist, alla som inte ställer sig bakom den kristna högerns konservativa syn på tillvaron och sedan gör aktivt motstånd? Själv är jag självklart mot alla former av våldshandlingar gentemot andra levande varelser men jag kan dock inte undgå att fundera över vilken syn vanliga människor i dagens sönderbombade Irak har på den västerlänska (fascistiska?) högern och då i synnerhet USA… Krig för frihet men bara en form av frihet är acceptabel!? Börjar likna den gamla fruktade östeuropeiska nationalkommunismen…

  4. Johan Dahlberg skriver:

    Tillhör du dom som vill bekämpa orsakerna till terrorism eller bekämpa terroristerna?

  5. www.vaken.se skriver:

    Al-Qaeda är mer eller midre CIA. CIA sponsrade Al-Qaeda under 80-talet när Sovjet skulle invadera Afghanistan. Osama Bin Laden hette Tim Osman som CIA-agent, googla gärna!

    Kriget mot Terrorismen är en bluff, läs Project for the new American Centurys dokument : Rebuilding Americas Defenses, googla även det..