Nya Och Gamla Vänner

Konferenser som denna har dels sitt värde i anföranden som man kan avlyssna – Merkel och Putin de viktigaste i dag – och dels för möten med gamla och nya vänner.

Så i kväll måste jag medge att jag hoppade över den bayerske ministerpresidenten Stoibers middag och i stället smet iväg med Richard Holbrooke och några andra gamla vänner för en lite mer informell men desto mer öppenhjärtig middag.

Innan dess hann jag dock med ett möte också med tyska socialdemokratiska partiet SPD:s ordförande ministerpresiedent Beck. Det blev en diskussion som kom att handla mycket om aktuella europeiska frågor och då inte minst hur Putins tal skulle tolikas.

Om man bortser från mängden av polisavspärrningar visar sig staden från sin bättre sida.

I morgon blir det USA:s och Rysslands försvarsministrar i diskussionen. Den förre har en gång varit chef för CIA och den senare gör numera ingen hemlighet av sin bakgrund i KGB:s utrikestjänst. Men tveklöst två både kompetenta och erfarna individer.

Och Sergey Ivanovs hade anledning att pröva sin svenska på mig tidigare i dag när vi möttes. Alls inget fel på den.

5 Responses to Nya Och Gamla Vänner

  1. Carolina skriver:

    Hej Carl! Jag läser din blogg, som är mycket bra och underhållande. Och jag är säker på att den där middagen var väldigt hjärtlig. Men det heter, FAKTISKT, öppenhjärtig. :)

  2. konstprojektet skriver:

    Hej Carl!

    Själv anser jag att jag alltid hållt ett hygligt tempo i det jag gör. När jag följer dig på din blogg känns det som om när jag springer för fullt kommer du sakta och går förbi!

    Önskar dig allt gott

    Bernt-Åke

  3. […] mit dem bayerischen Noch-Ministerpräsident essen sollen, schrieb aber dann in der Nacht in sein Blog […]

  4. Lars skriver:

    Frågade du varför Ivanov lärt sig svenska?

  5. […] Bildts lakoniska deklarerande om när han slank iväg på informell middag med Richard Holbrooke eller när han lunchade med John McCain och Javier Solana veckans bästa alla […]