Måhända Ännu En Blogg

Måhända vore det trots allt en idé att ha en blogg på svenska där jag lite friare kunde berätta om vad som händer och sker på det område som jag ju numera har ansvaret för.

Men lite eftertanke kräver det nog innan jag drar igång projektet i lite större skala. Och av rent tidsmässiga skäl torde det kräva att den blogg som jag hitintills haft på engelska – och som ju därför haft en geografiskt mer spridd läsekrets – de facto läggs i träda.

Bra? Dåligt? Tål att funderas på.

22 Responses to Måhända Ännu En Blogg

  1. Marcus Friberg skriver:

    Du är svensk utrikesminister och bör således blogga på svenska. Fortsätt med denna blogg!

  2. John skriver:

    Har du ingen sekreterare som kan ta diktat och sen skriva på både svenska och engelska?

  3. […] hat der schwedische Außenminister Carl Bildt neben seinem englischen gestern auch einen Blog eröffnet, in dem er auf Schwedisch […]

  4. Kim skriver:

    Jag tittar in på bildt.blogspot.com nästan dagligen. Oerhört intressant läsning. Även om engelska i hög grad är gångbart i Sverige så tror jag att fler svenskar skulle läsa dina kommentarer om de fick läsa det på sitt eget språk. Hur du än gör så läser jag dina inlägg! Annars är ‘John’s förslag om både svenska och engelska brilliant!

  5. Läsare skriver:

    Absolut ska du skriva på svenska. Den svenska publiken är säkerligen också större då du nu sitter i förarsättet och är ansvarig minister för vårt lands utrikespolitik. Vi är många som är intresserade av att ta del av vad du har att säga både om svensk utrikespolitik. Inrikespolitiken också för den delen.

  6. Christoffer skriver:

    Som svensk utrikesminister måste ju ditt mål vara att i första hand nå ut till de svenska medborgarna, och det gör du garanterat bäst genom att skriva på just svenska. Förhoppningsvis hittar många hit också.

    Lycka till i det politiska arbetet och med bloggen!

  7. Dag Selander skriver:

    För svensk del och publik är detta projekt värt att prioritera. Fr.a. för att politikens nya kommunikationsled är via bloggosfären. Hillary Clinton i USA.
    Peter Eriksson & Maria Wetterstrand och Carl Bildt hemma i Sverige. Det är bara början.

    Lycka till!

  8. Tilia skriver:

    Det bästa vore förstås om du hade möjlighet att hinna med båda, men prioritera definitivt den svenska bloggen. Ju fler svenskar som kan gå direkt till källan och slippa få politikernas uttalanden filtrerade genom pressen, dess bättre.

  9. ebitmanagement skriver:

    Härligt !
    Det är starkt att du startar upp bloggandet igen.

    Många hälsningar från Sandared / Timo Söderlund

  10. Johan skriver:

    Föredrar svenska!

  11. Hej,

    Läste ditt nyhetsbrev för ett antal år sedan, tog sedan paus och återkom till den engelskspråkiga bloggen. Då som nu så är jag först och främst glad över ditt initiativ till en förhållandesvis öppen och rak kommunikation kring ditt ämbete och de frågor du är inblandad i. För det andra är jag fortfarande imponerad av omfattningen och frekvensen på dina inlägg. Det senare har tyvärr inneburit att jag, på grund av prioriteringar, först avslutade nyhetsbrevsprenumerationen och sedan slutade följa bloggen – med det inte sagt att jag tycker du ska hålla igen. Så nu gör jag ett nytt försök och lägger min röst på denna, svenskspråkiga, blogg då det, i alla fall för mig, tar mindre tid i anspråk att tillgodogöra mig innehållet.

  12. Peter Soilander skriver:

    Carl, det är stor fördel i informationsflödet med en blogg på svenska, som i det globala sammanhanget på Internet är lokalt. Det blir också lättare att tolka dina och Sveriges uttalanden. Lycka till!

  13. Tobbe skriver:

    Det kanske beror på att den här bloggen är ny men jag tycker den gamla var mer detaljerad och välskriven. Jag får känslan att engelskan gör att du tänker till lite mer innan du skriver, framför allt den otroligt höga nivån på engelskan. Det är inte ofta man ser svenskar skriva så bra och mångfaciterad engelska.

  14. Jörgen Hedman skriver:

    Hej Carl!
    Jag heter som ovan skåning. Uppskattar att du skriver blogg på svenska o hoppas du fortsätter. Verkigen glädjande.
    Det glädjer mig även att du står opp mot TV 4 o deras attacker beträffande dina värdepapper optioner mm Stå på dig. Hälsningar Jörgen

  15. Johan skriver:

    Det är synnerligen en fröjd att få ta del av dina formeleringar och kommentarer, då är svenskan som bäst. Fortsätt med den svenska versionen, fler kommer upptäcka dess fördel och samtidigt filtrera sina åsikter på svenska.

  16. P-O skriver:

    Jag har föjt och läst din blogg länge. Idén med en blogg på svenska är bra då du nu verkar i och för Sverige som utrikesminister.

  17. J skriver:

    Jag föreslår att du använder bildt.wordpress.com för eventuella inlägg på engelska.

  18. Michael skriver:

    Carl! Även om, som det nämns ovan, engelska i stor utsträckning är gångbart i Sverige kommer du nå fler svenskar på svenska. Jag tycker det viktiga är ATT du bloggar. Som politiker uppfattas du som mer mänsklig och människor kan få större förståelse för de dilemman och problem som politiker hanterar. Jag tror också att fenomenet blogga är en viktig del i att ta demokratin ett steg längre. Att skapa förtroende för politiker hos allmänheten tror jag handlar om öppenhet, tillgänglighet och större möjligheter till dialog. Fortsätt blogga, gärna på svenska, det är föredömligt!

  19. Krister skriver:

    Hej!
    Jag tycker att det är alldeles utmärkt med den nya bloggen på svenaka!
    Säkert når du ut en mycket större krets här hemma i Sverige!
    Lycka till!

  20. […] bloggen (första inlägget) Gamla […]

  21. elisabethwallenberg skriver:

    Jag hoppas verkligen att Sveriges regering gör allt de kan för att protestera mot alla sorters dödsstraff i världen, men i synnerhet mot de fall där den dömde inte begått ett, enligt Sveriges lag, riktigt brott. T ex personer dömda endast för att de jobbat med grävande journalistik, för mänskliga rättigheter eller skrivit samhällskritiska artiklar.

    Jag är medlem i gruppen Stoppa avrättningen av Adnan Hassanpour, och hoppas att vår grupp gör en skillnad.

    (Bra att du skriver på svenska)

  22. […] dessa dagar” Carl Bildts bloggande fick rejält med uppmärksamhet när han slog upp portarna hos WordPress en dag i januari. Livlig debatt utbröt om det verkligen var okej av honom att göra något som att blogga och att […]