Är fred möjlig i Donbas?

BRYSSEL: Nu bär det strax hemåt efter två dagar med diskussioner i den europeiska EU-politikens i alla fall geografiska centra.

I Örebro har moderatstämman med Ulf Kristersson inletts, och i morgon kväll kommer även jag att ansluta mig till den.

Fredsmöjligheter i konflikten mellan Ryssland och Ukraina i Donbas, möjligheter för EU i försvarspolitiken liksom allmänna diskussioner om samarbetets framtid har stått i centrum för mina samtal här.

Och det har alltid sitt intresse att lyssna runt på vad som sägs, skvallras om och tänks på i den s k bubblan i Bryssel.

Av det var det åtskilligt på den stora middagen på Palais d’Egmondt med Friends of Europe i går. 85-åriga Etienne Davignon presiderade tillsammans med det estniska EU-ordförandeskapet.

Jag hamnade mellan EU-kommissionären Julian King och belgiska vice premiärminister Alexander De Croo.

Ämnen att tala om saknades inte.

Innan på dagen var det konflikten på Donbas som stod på schemat för min del.

Med Nato:s f d generalsekreterare Anders Fogh Rasmussen och ordföranden i det ukrainska parlamentets utrikesutskott Hanna Hopko diskuterade vi kring de ryska tankarna om en FN-operation i Donbas.

Jag lade fram ett ECFR-papper med tankar på hur en möjlig sådan skulle kunna utformas – annorlunda än de ryska tankar som hitintills ventilerats.

I grunden handlar det om en internationell operation för att säkerställa att fria och rättvisa val kan hållas i det område som de Rysslands-stödda separatisterna i dag kontrollerar.

Det är i så fall en stor operation det handlar om.

Snart kommer också den svenska regeringen att drabbas av informella sonderingar om man skulle kunna tänkas bidra ned styrkor till en sådan operation.

Men dit är det forfarande påtagligt långt.

Ingenting tyder ännu på att det nödvändiga omtänkandet i Kreml efter den misslyckade politiken gentemot Ukraina kommit tillräckligt långt. Själv skulle jag gissa att presidentvalet i mars nästa år först måste passera.

Men nu bär det hem till Stockhom.

Och i morgon till Örebro och moderatstämma.

Kommentarer inaktiverade.

