Från moderatstämma till New Delhi.

STOCKHOLM: Dagens begivenhet nummer ett var alldeles självklart den moderata extrastämman i Stockholm och valet av Ulf Kristersson som ny partiordförande.

Och som jag redan konstaterat var jag självfallet där. Gamla partiordföranden står på den ständiga inbjudningslistan till partistämmor.

Ulf visade i sitt imponerande tal på viktiga idépolitiska och principiella utgångspunkt för partiets och sin politik. Utmärkt så.

Till de mer konkreta frågorna finns det anledning att återkomna vid den ordinarie partistämman i Örebro om två veckor.

Efter denna helg hemma stundar nu en lite mer hektisk vecka för min del.

I omvärlden finns det förvisso åtskilligt att hålla ögonen på.

Försöket till folkomröstning om självständighet i Katalonien i dag hade jag hoppats skulle utfalla lugnare, men vi kan bara hoppas att känslorna inte svallar gör högt. Jag hade önskat mig en bättre dag för Spanien och för Katalonien.

Då är efterbörden av folkomröstningen i samma fråga i den kurdiska KRG-regionen i Irak betydligt mer oroande.

Man undrar om ledningen i Erbil verkligen hade tänkt igenom vad de gav sig in i.

All internationell flygtrafik till regionen har nu ställts in, och konsekvenserna av det blir över tiden betydande.

Än viktigare blir ju vad som sker med områdets oljeexport. Turkiet har sagt att man vill bara ha med Baghdad att göra i den frågan, så frågetecknen är många.

KRG hade redan en status som till stora delar var självständig men som formellt inte var det. Och det var möjligt därför att detta accepterades av Irak i övrigt och av de olika grannländerna, inte minst Turkiet.

Nu riskerar man att faktiskt förlora mycket av det man hade i fördelar.

Förr eller senare måste det komma till samtal och en ny uppgörelse med Baghdad, men om den kommer att kunna ge så mycket mer än vad man redan hade är högst osäkert.

Någon typ av konfederal lösning är kanske möjlig – men även en sådan kräver att hittills olösta frågor om gränser och naturtillgångar sorteras ut.

Risken för att det hela urartar också till väpnade sammanstötningar i känsliga områden kan dessvärre inte alldeles uteslutas.

En intressant fråga är vad som i ett sådant läge kommer att ske med de olika utländska militära rådgivare – också svenska – som ju finns i området. De är ju hitintills där efter godkännande av Baghdad.

På den europeiska sidan fortsätter säkert diskussionen om president Macrons olika förslag, men det kommer också att finnas anledning att följa den konservativa partikongressen i Manchester i Storbritannien.

Knivarna vässas på olika håll inom det konservativa partiet, och vad som händer efter kongressen är högst osäkert.

Utrikesminister Boris Johnson fortsätter, förutom olika fadäser under sina resor, att på ett mycket tydligt sätt försöka underminera premiärministern.

Förr eller senare måste en av dem vika. Det handlar nog nu om vem som öppet drar kniven först.

För min del beger jag mig nu alldeles strax iväg till New Delhi i Indien för den intressanta CyFy-konferensen om globala cyberfrågor där.

Jag var inbjuden också förra året och fann denna vara en av de allra bästa globala mötesplatserna i dessa allt viktigare frågor.

Så det blir några dagar i ett soligt och mycket varmt New Delhi, och lite annat förutom cyberfrågorna hoppas jag också kunna hinna med där borta.

Efter kort stopp här hemma fortsätter jag sedan till Bodrum i Turkiet för en konferens där med fokus på utvecklingen inte bara i Turkiet men också i den vidare regionen.

Och därefter blir det ett kort stopp i Helsingfors innan jag är hemma i Stockholm igen.

2 Responses to Från moderatstämma till New Delhi.

  1. Gustav Perman skriver:

    Det kan inte ha varit så trevligt att höra att ni fört en naiv politik.Det hör man allt oftare att ledande politiker säger att vi har varit naiva då politiken visat sig varit felaktig.
    Kan vi ha naiva politiker i Sverig

  2. Hade varit bättre om du tagit partiledare posten Carl Bildt – Kristersson är inte uppgiften vuxen (jag menar inte hans diminutiva höjd ö h) men trots allt för väl att inte grinpellen Hökmark fick sin efterlängtade chans . Han är ett permanent sänke för M som t o m blockerar oliktänkande på sin FB sida
    Kan man inte ta debatten på ett öppet forum, bättre att blogga så slipper man motstånd

