I väntan på Frankrike…

STOCKHOLM: Ännu alldeles för tidigt att säga någonting vettigt om första omgången i franska presidentvalet i dag.

Men det ligger mycket kommenterande kring det främst i SVT senare i kväll.

Och alldeles säkert anledning att återkomma inte minst efter den avgörande omgången den 7 maj.

Presidentmakten i Frankrike är stark – men 2019 kommer man att passeras av Turkiet – men det skall inte glömmas bort att det också kommer ett viktigt val till nationalförsamlingen i juni.

Också detta har självfallet sin betydelse när det gäller Frankrikes politiska kurs under kommande år.

För min del inleds den kommande veckan med att jag beger mig till Lund där ju universitetet firar 350 år.

Jag är inbjuden till en debatt på kvällen om den digitala utvecklingens betydelse för våra demokratier, och det är förvisso ett ämne som förtjänar att diskuteras.

Men när jag ändå är i Lund passar jag på att besöka de nya stora forskningsanläggningar som vi ju arbetade så mycket för under regeringsperioden, och som nu sakta men säkert växer fram.

Att vara en forskningsnation på framkant är oerhört viktigt för Sveriges framtid.

Efter två dagar i Stockholm styr jag på torsdag till Berlin.

Där blir det en del politiska kontakter, en del informell transatlantisk dialog och ett arrangemang kring digitala frågor på kvällen.

Senare på fredag fortsätter jag så från Berlin till Bryssel, och där blir det en helg med styrelsemöte med International Crisis Group.

Det börjar för min del redan på fredag kväll med en middag med fokus på kriser i Europas mer omedelbara närområde.

Men ICG:s arbetsfält är ju globalt, så det är åtskilligt mer som skall hinnas med innan jag hastar hem för att hinna med lite Valborg också.

Om kylan hunnit vika innan dess återstår att se – men närmast frostiga valborgsmässoaftnar är ju något av en nationell tradition vid det här laget.

Kommentarer inaktiverade.

