Och i morgon blir det München.

STOCKHOLM: Efter några dagar hemma, och efter middag i kväll på Norges ambassad, bär det i morgon av till den stora årliga säkerhetskonferensen i München.

Men den transatlantiska diplomatin går redan på högvarv.

Nato:s försvarsministrar har mötts i Bryssel, och där möts också i dag länderna i den internationella koalitionen mot Daesh för en uppdatering.

Och senare i dag inleds G20-ländernas utrikesmöte i Bonn med en bred agenda.

Till den ser jag att också Norge med utrikesministrar Börge Brende har blivit inbjuden.

Och en nordisk röst där är självfallet alldeles utmärkt.

Fokus där kommer dock med all sannolikhet att ligga på mötet mellan USA:s Tillerson och Rysslands Lavrov.

Det blir det första mer officiella mötet mellan Ryssland och den nya amerikanska administrationen, även om det ju som bekant funnits mer inofficiella kontakter.

Men i morgon eftermiddag drar så mötet igång i München, och där är det USA:s vicepresident Pence som förväntas skapa klarhet om den amerikanska kommande politiken.

Värt att notera att han på måndag också kommer att träffa de olika EU-institutionerna i Bryssel. Det är en välkommen markering. Uttalandena om EU från teamet kring Trump har ju annars närmast gränsat till det fientliga.

I sedvanlig ordning blir mina dagar på konferensen i München fyllda av olika möten.

Jag inleder i morgon vid lunchtid med en diskussion om utvecklingen i EU:s närområde med bl a kommissionens Frans Timmermans.

Det blir Östliga Partnerskapet, Balkan och Turkiet i fokus för den diskussionen.

Senare detta år blir det ju under Estlands EU-ordförandeskap ett nytt toppmöte med det Östliga Partnerskapet, och det är viktigt att försöka ge impulser till arbetet inför detta.

Och det blir också andra möten med fokus på inte minst Ukraina under dagarna där. President Poroshenko tillhör dem som alldeles självklart är på plats.

Men sedan blir det för min del åtskilligt kring olika aspekter på cyberutvecklingen.

På lördag kommer den holländske utrikesministern Bert Koenders där att presentera den nya globala kommission om stabilitet i cybervärlden som i viss utsträckning tar över från den globala kommission som jag ju ledde och som presenterade sin rapport förra sommaren.

Och i denna kommission har de bett också mig att vara med, vilket jag accepterat. Inte minst för att säkra en viss kontinuitet – vi är dock åtskilliga som överlappar mellan de bägge kommissionerna.

Det är självfallet mycket viktigt att dessa frågor förs vidare – nu med sikte inte minst på den globala konferensen kring dessa frågor i Hyderabad i Indien i november.

I år är det kring 150 olika möten i marginalen av konferensen, vilket jag dessvärre tror kommer att medföra en viss splittring. Men kanske kan man se detta som ett av många uttryck för att de globala säkerhetsfrågorna har blivit allt viktigare.

För den intresserade kommer det att vara möjligt att följa med diskussionerna i konferensens huvudsal på nätet, och olika twitterkonton kommer också att ge rika möjligheter.

Även jag skall försöka att ge mitt bidrag till detta.’

Kommentarer inaktiverade.

