Och åter i Washington.

WASHINGTON: Så har jag då återkommit till den amerikanska huvudstaden bara en månad efter det att jag senast var här på den dramatiska valdagen.

Och lyckats såväl ta mig igenom immigration på Dulles-flygplatsen som köerna intill staden – totalt närmare tre timmar från det jag landade.

Här i District of Columbia fick Donald Trump 4% av rösterna, men i det stora Amerika mellan kusterna fick han tillräckligt för att erövra presidentmakten även om Hillary Clinton faktiskt fick stöd av två procentenheter fler.

Men nu är jag här för den informella transatlantiska dialog som vi i en krets som kombinerar diplomater, experter och politiker från Europa och USA har upprätthållit i betydligt mer än ett decennium.

Personkretsen skiftar lite över tiden, men jag tillhör nu dem som varit med relativt länge, om inte längst.

Lite haltande blir det säkert i och med att vad vi kan uppfatta som kärnan i den kommande Trump-administrationen knappast finns företrädd i vår annars brett politiskt förankrade krets.

Den håller fortfarande huvudsakligen till i Trump Tower i New York, även om antalet möten här i DC med dess övergångsteam nu påtagligt håller på att öka.

Och alldeles säkert kommer vi att höra åtskilligt om detta.

I kväll börjar vi så med att Spaniens ambassadör bjuder oss på middag, kombinerar det med en diskussion om vart USA:s utrikespolitik kan vara på väg och fortsätter sedan olika diskussioner fram till i morgon eftermiddag.

Sedan blir det mer möten för min del och middag med främst amerikanska vänner.

På lördag tar jag tåget till New York av den enkla anledningen att det visade sig vara bättre att via Istanbul flyga därifrån till Riyadh i Saudiarabien på lördagskvällen.

I New York har ju FN:s säkerhetsråd för sjätte gången blockerats av ett ryskt veto i ansträngningarna att få i alla fall en vapenvila i Syrien.

Ett elände.

Till Riyadh anländer jag så mitt i natten mellan söndagen och måndagen.

Där är jag som en av ordförandena i European Council on Foreign Relations, och besöket och samtalen i Riyadh är en parallell till besöket och samtalen i Teheran för ett par månader sedan.

Alldeles säkert kommer det att bli intressant.

Det inte minst i en situation där det ju förefaller som om vad som är kvar av Aleppo håller på att falla för regimen och ryssarna, och att detta möjligen t o m ses med välbehag av den inkommande amerikanska administrationen.

Men hur dessa relationer – till Ryssland, till Saudiarabien och Iran, till Europa – kan komma att utvecklas kommer vi också att diskutera åtskilligt kring under dygnet här.

Intressant blir det alldeles säkert.

