Vecka mellan Visby och Warszawa.

VISBY: Det var mer eller mindre luftbro från Stockholm till Visby i går när Almedals-veckan inleddes.

På Bromma ställde jag mig naivt i kön för at gå ombord på planet till Visby, men avvisades vänligt av det digitala systemet.

Det gick nämligen tre plan till Visby vid ungefär samma tidpunkt, och det gällde att hålla reda på vilket man var bokad på.

Det löste sig dock. Jag landade i ett sedvanligt soligt Visby.

Mitt fokus här dessa första dagar ligger naturligt nog på de baltiska och europeiska frågorna.

I går kväll var det middag med bl a Estlands och Lettlands utrikesministrar, liksom Litauens försvarsminister, på förföriskt vackra Furillen på Gotlands östkust, och i kväll blir det middag med bl a Estlands president.

Och mellan det är det stort seminarium om olika utmaningar i vår region ett kvarts sekel efter det att de tre baltiska nationerna återvann sin statliga självständighet.

Men det blir också diskussion senare i eftermiddag om vart EU är på väg – och självfallet vår roll i det sammanhanget.

Att det finns mycket att diskutera i detta avseende är knappast en överdrift.

I morgon vidgas mitt fokus dock något.

Då blir det stor diskussion om framtiden för Väst i bred bemärkelse med bl a Estlands president Toomas Ilves, författarinnan Anne Applebaum, Polens f d utrikesminister Radek Sikorski och mig själv.

Fullsatt och fulltecknat redan nu.

Men därefter flyger jag till Polen – först till Bydgoszcz för övernattning och sedan vidare till Warszawa – för arrangemang med Atlantic Council inför Nato-toppmötet där i slutet av veckan.

Tillsammans med USA:s f d utrikesminister Madeleine Albright leder jag bl a ett seminarium med ”unga ledare” från den vidare Nato-världen.

På torsdag kväll återvänder jag dock från Warszawa till Visby.

Det är Sverigedemokraternas dag här, och på en middag skall bl a PM Nilsson från Dagens Industri, Björn Rosengren och jag från våra olika utgångspunkter diskutera just den delen av den politiska utvecklingen i våra olika länder.

För det är ju ett fenomen som vi i olika tappningar ser i en rad olika länder.

Fredag här blir det sedan lite av vare innan jag på eftermiddagen återvänder till huvudstaden vid Mälarens mynning.

När liberalernas Jan Björklund inledde i går var det naturligt och riktigt att han satte EU-frågorna i centrum. Han var tydlig med att det för att möta de olika utmaningar vi nu står inför krävs mer snarare än mindre av europeiskt samarbete.

Och jag skulle tro att centerns Annie Lööf fortsätter på samma linje när hon håller sitt anförande här senare i dag.

Anna Kinberg Batra kommer i år inte förrän på lördag, och hon har ju då faktiskt en möjlighet att summera upp och dra slutsatser av i alla fall en del av det som sagts under veckan.

Men dit är det långt.

Nu börjar denna dag här – med vår baltiska värld i fokus.

Kommentarer inaktiverade.

