Också kolumnist.

STOCKHOLM: Så blev det denna vecka några dagar av arbete och samtal här hemma, om än i ett väder som mycket plötsligt började att påminna om höst.

Det gav mig möjlighet att ta itu med en del frågor om internet-utvecklingen, också i ljuset av slutjusteringen av den rapport som vi i Global Commission on Internet Governance nu är i stort sett klara med.

Tanken är att vi först presenterar den i samband med det stora ministermöte kring internetfrågor som OECD har i Cancun i Mexico under midsommarhelgen.

Jag finner förvisso Mexico vara ett fascinerande och imponerande land i många avseenden, men jag måste nog medge att landet inte tillhör mina första val när det gäller just midsommar.

En tidigare midsommar, det var rätt länge sedan, har jag dock firat i Mexico City. Denna gång blir det i Cancun.

Det är sådant man får leva med.

Men cyberfrågorna blir allt viktigare och viktigare inte minst internationellt.

När G7-ledarna i går avslutade sitt toppmöte i Japan var cyberfrågorna viktiga i de olika dokument som man kom överens om.

Viktiga principer för internationellt samarbete och agerande i dessa frågor slogs fast.

Och förhoppningsvis kommer vår rapport att bidraga till att föra diskussionen om dessa frågor vidare.

I olika media också i Sverige såg jag att det noterades att jag nu då och då kommer att medverka med kolumner också i Washington Post.

Och redan i dag publicerades den första av dessa – om det österrikiska presidentvalet i ett lite bredare perspektiv.

Och det känns förvisso hedrande att bli tillfrågad om detta. Därmed når man ju en både viktig och intresserad läsekrets.

Sedan tidigare skriver jag ju en kolumn varje månad för Project Syndicate, som sedan återfinns i olika tidningar runt om i världen.

Jag ser t ex att min senaste kolumn för dem – om farorna för att den fria handeln undermineras – i dag publicerats av såväl World Economic Forum som Rwanda News.

Men nu blir det en lite lugnare helg här hemma – i morgon förmiddag är jag dock med hos Jesper Börjesson i Nyhetsmorgon i TV4 om olika internationella frågor.

Nästa vecka blir sedan en vecka i allt väsentligt på påtagligt resande fot.

Då är det Asien som står på mitt program.

Kommentarer inaktiverade.

