Mer optimistiskt i Kiev.

KIEV: När jag strax sätter mig på ett flygplan för att lämna Ukraina för den här gången gör jag det mer optimistisk än när jag anlände.

Ukraina har gjort mycket betydande framsteg under de senaste två åren, och gjort det i en utomordentligt besvärlig situation inte minst på grund av den ryska aggressionen i Donbas.

Regeringen Yatsenyuk var nog den bästa regering landet någonsin haft.

När det gäller de makroekonomiska frågorna, energiberoendet och den storskaliga korruptionen som var förknippad med de gigantiska subventionerna gjorde man närmast underverk.

Men, även om det inte låg under själva regeringen, samtidigt är det uppenbart att reformarbetet vad gäller rättsväsendet borde gått snabbare, och att privatiseringar gått för långsamt.

Nu är det regeringen Groysman som tillträtt.

Den saknar tydliga reformprofiler av den art som ju fanns i den tidigare regeringen, men det jag hörde från olika både bedömare och aktörer i Kiev var påtagligt optimistiskt.

Inte minst Volodomyr Groysman själv har en en imponerande renommé vad gäller reformer från sin tid dom borgmästare i Vinnitsa.

Viktig är den politiska stabiliteten. Annars stoppas reformarbetet upp. Mer populistiska krafter vill tvinga fram nyval. Men jag har nog ett intryck att det inte kommer att kunna vara möjligt.

Arbetet med Minsk-processen kring Donbas fortsätter. Det har varit inte mindre än 14 möten på ministernivå, och framstegen har inte varit alltför imponerande.

Säkerheten i området är den avgörande första frågan. En verkligt fungerande vapenvila – och där är vi ännu inte. Och sedan säkerhet i området så att i verklig mening fria och rättvisa val enligt demokratiska principer kan genomföras.

Och det är kring dessa frågor som den diplomatiska dialogen nu främst rör sig. Små tecken på rörelse i Kreml, men knappast mer än så för ögonblicket.

Så småningom i kväll hoppas jag komma till Venedig.

Men detta verkar vara de eviga flygförseningarnas säsong, så osvuret är nog bäst.

Kommentarer inaktiverade.

