En Ny Generation Gripen.

LINKÖPING: I dag blev det utflykt hit till Linköping och Saab för att vara med om den officiella visningen av det första exemplaret av nya Gripen E.

Jag var här också en dag alldeles i början av 1989 när man gjorde den första officiella flygningen med det första Gripen-flygplanet. 

Och det gick bra. För säkerhets skull hade man dock varit uppe i luften en gång tidigare.

Då hade det gått mer än ett decennium sedan konceptet JAS hade börjar att formuleras. Och det var i juni 1982 som riksdagen hade gett grönt ljus till det.

Innan dess hade det varit några år av visst tumult när det gällde ett nytt system för flygvapnet efter det Viggen-system som ju hade sina rötter i det tidiga 1960-talet.

En socialdemokratisk partikongress hade sagt nej till ett nytt svenskt flygplan, och det var genom de borgerliga regeringar som vi hade då som JAS efter en del olika turer kom att bli möjligt.

Socialdemokraterna röstade mot i riksdagen när projektet först kom upp där, men kom ju sedan i regeringsställning efter 1982 att de facto ge det sitt stöd.

Det har ju varit en lång och i allt väsentligt mycket framgångsrik resa sedan den där första flygningen.

Av den första versionen A/B finns i dag inga flygplan klar i operativ tjänst i flygvapnet. Några står väl som reserv av något slag någonstans i Sverige.

För 14 år sedan var det så premiär för den då nya versionen C/D. Då var det internationella operationer och Nato-interoperabilitet som stod i centrum. 

Och Libyen-operationen 2011 blev ju ett internationellt elddop som visade att Gripen fungerade mycket väl i ett internationellt sammanhang. Det var inte minst dess spaningskapsel som kom att få mycket beröm.

Men tidigt var det uppenbart att det behövdes nya vapensystem för att klara möjliga hot. 

Det tog sin tid för den europeiska samutvecklingen av den långräckviddiga Meteor-roboten, men när denna nu kommer i tjänst på Gripen C/D blir det Europas särklassig vassaste jaktflygplan. 

USA må ursäkta, men här ligger man faktiskt på efterkälken. Ryssland har dock mycket kapabla system.

Ser man tillbaka kan man konstatera att Gripen-systemet under dessa decennier knappast haft att brottas med de såväl finansiella som teknolgiska problem som vi har sett i så gott som alla andra mer eller mindre jämförbara system.

Och det har varit mycket viktigt.

Klartecken för arbetet med nya Gripen E gavs av alliansregeringen 2013, liksom den inriktning på anskaffning av 60 flygplan som kom med i försvarsbeslutet 2015. 

Själv hade jag gärna sett en något högre antal, och det är förhoppningsvis en fråga som man kommer att återkomma till i samband med nästa försvarsbeslut. 

I mångt och mycket är det ett nytt system som sett dagens ljus i dag. 

Under skalet har Gripen E lika mycket gemensamt med Gripen A som den tidens rätt otympliga NMT-telefoner har med dagens supersmarta mobiltelefoner. 

Prata och flyga gäller forfarande – men därtill kommer rasande mycket annat.

För oss är det självfallet allra viktigast att detta blir vårt viktiga försvarssystem med början en bit in i nästa decennium. Först då kommer vi att se det första operativa förbandet med Gripen E i flygvapnet.

Med de uppgraderingar som säkert kommer att komma – mycket handlar ju om mjukvara – kommer Gripen E sedan att vara i tjänst i ett antal decennier framöver. 

Jag är övertygad om att det kommer att flygas Gripen i Sverige 2050 – sju decennier efter det att systemet började konstrueras.

Men det är inte bara Sverige. 

Gripen flyger ju i Sydafrika, Thailand, Ungern och Tjeckiska Republiken. 

Brasiliens flygvapen har ju också gjort Gripen E till sitt framtidsval. Dess flygvapenchef finns på plats här i dag.

Och jag skulle inte bli nämnvärt förvånad om fler länder successivt tillkommer.

Ceremonin i Linköping sker i ett säkerhetspolitiskt läge som inte skall överdramatiseras, men som ju kännetecknas av tydligt ökad militär aktivitet i vår del av Europa.

Jag noterade att över Östersjön i dag fanns både Rysslands Il20 och USA:s RC135 – i bägge fallen flygplan för avancerad elektronisk övervakning. 

Och även ett svenskt radar-flygplan var i luften.

Men nu bär det hem till Stockholm.

Och i morgon är det Kiev i Ukraina som står på mitt program. 

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: