Ny vecka randas.

STOCKHOLM: Så är det dags att för min del titta lite på veckan som kommer och förbereda den.

Till att börja med är det ju i alla fall lite spännande att se hur det gått i dels parlamentsvalet i Serbien och dels presidentvalet i Österrike i dag.

I det förra förväntas nog inga mer dramatiska förändringar – premiärminister Vucic kommer sannolikt att sitta kvar – men i det senare ser jag att vare sig ÖVP:s eller SPÖ:s – de två klassiska stora partierna i landet – kandidat kommer att gå till den avgörande omgången.

Och det innebär tveklöst lite av en jordbävning i den österrikiska politiken.

På Dramaten här i Stockholm blir det i morgon en hel kväll om Östersjön med såväl angörande som en rad andra inslag.

Och detta är en del av uppvaktningen för Kungen inför hans 70-årsdag på lördag.

Tillsammans med bl a förre ÖB Sverker Göransson tillhör jag dem som kommer att tala om Östersjön från mer säkerhetspolitisk utgångspunkt.

Men självfallet blir det också mycket om miljö, och än mer självklart om ekonomiskt samarbete och mänskliga kontakter över detta europeiska innanhav.

På onsdag är jag så i Bryssel för en heldag av olika kontakter där. 

Inte minst intressant blir att höra tongångarna efter samtalen med president Obama i Hannover liksom läget i de olika frågorna när det gäller samarbetet med Turkiet. 

Men också olika ekonomiska frågor, inte minst på cyberområdet, är självklart viktiga. Inför mötena i Hannover publicerade jag en debattartikel tillsammans med USA:s f d ambassadör till EU Bill Kennard om en del av dessa frågor.

Från Bryssel fortsätter jag tidigt på torsdag morgon till London där vi har möte med den transatlantiska utrikespolitiska dialoggrupp som jag deltagit i två gånger om året sedan åtskilliga år tillbaka.

I ett av de klassiska rummen på brittiska Foreign Office skall vi gå igenom den aktuella dagordningen. 

Vid sidan av det blir det ofrånkomligen diskussioner om upptakten till kampanjen inför den viktiga folkomröstningen 23 juni fungerat. 

Inte minst blir det intressant att höra vilken effekt man bedömer att president Obamas tydliga ord haft, liksom hur de ekonomiska beräkningar av konsekvensen av olika utträdesalternativ som brittiska Treasury presenterat tagits emot i debatten.

Men själv får jag avbryta lite tidigare på fredagen för att kunna komma hem i tid till den mer officiella mottagningen för Kungens 70-årsdag i Stockholm.

Och sedan blir det Valborg – möjligen blir det förr eller senare dessutom vår. 

2 kommentarer till Ny vecka randas.

  1. Joakim Bodin skriver:

    Jag upplever att du är vår utrikesminister i Törnrosasömn! :-)

  2. Hur kan vi stoppa TTiP ? som det nu är gör TTP på andra sidan Atlanten att stora bolag stämmer suveräna stater om de inte får öppna gruvor eller lägga ut oljeledningar som de vill. Det är helt enkelt horribelt! En stats lagar måste gälla över de kapitalistiska intressena, pengar har inget hjärta, inga humana värden. I slutändan när vi varken har rent vatten eller ren luft – då kan vi faktiskt inte äta pengar!! Jag bor i Bryssel – kan jag träffa dig 5min. mellan 16:30 – 17:30 någonstans? solrosen_195-at-hotmail.com

