Åter i Berlin

BERLIN: Så befinner jag mig åter i den tyska huvudstaden, även om besöket denna gång blir lite kortare än vad som ursprungligen var planerat.

Vi är en grupp som samlats för att diskutera de olika utmaningar Europa står inför just nu, med flyktingkrisen i centrum men alls inte ensam.

Och vi börjar i kväll när president Gauck bjuder på mottagning och middag i sitt Schloss Bellevue en liten bit från där jag befinner mig just nu.

Sedan fortsätter diskussionerna under hela morgondagen, men dessvärre måste jag vända hemåt ett tag efter att tillsammans med f d grekiska utrikesministern Dora Bakjoyannis ha inlett förmiddagens diskussioner.

Det är något evenmang på kvällen hemma i Sverige som det på sina håll anses att man bör vara med på.

Det handlar om finalen i Melodifestivalen, och det som avgjorde att åka dit var att brittiska BBC göra en TV-dokumentär kring aspekter av denna som jag lovat att medverka i.

Så kan det bli.

Här i Tyskland är det just nu de förestående delstatsvalen på söndag, som jag skrev om tidigare i veckan, som dominerar det politiska livet.

Vi får se hur det går, men just nu ser det faktiskt ut som om det skulle gå bättre för dem som stöder Angela Merkels flyktingpolitik än för dem som försöker att distansera sig från den, med undantag självfallet för fenomenet AfD som alldeles säkert kommer att göra väl ifrån sig.

Och samtidigt pågår en diskussion om hur man skall lösa ut de olika detaljerna i måndagens överenskommelse i Bryssel med Turkiet.

Alldeles lätt blir det självfallet inte. Men de som klagar förefaller heller knappast att ha något reellt alternativ.

Hemifrån Sverige hör jag nu att regeringen i Stockholm tänker dra regeringen i Berlin inför domstol för att man inte kan sända tillbaka 700 flyktingar.

Lite magstarkt, och politiskt föga klokt, förefaller det av en regering som med ensidiga panikartade åtgärder dramatiskt har skurit ner sitt eget flyktingmottagande riktat mot en regering som gjort mer än någon annan inom EU för att ge poltisk ledning i dessa frågor.

Jag hoppas att jag hinner hem innan någon här ber mig att förklara den svenska politiken i dessa frågor.

Kommentarer inaktiverade.

