Mitt i stora Apple-kontroversen.

STANFORD: Med betydande försening landade jag i San Fransisco i går eftermiddag och kastades direkt in i olika diskussioner här i ”the Valley” 

Och i dag på morgonen exploderade de olika diskussionerna i och med det brev som Apple:s VD Tim Cook publicerade i Cupertino ett stenkast från var jag sitter just nu.

Brevet – länk finns på Twitter – förtjänar att läsas, och den debatt och legala kontrovers det utlöst kommer att pågå en betydande tid och utgången kommer att bli av mycket stor betydelse.

Här på Stanford-universitetet sitter jag nu i en dialog om just mänskliga rättigheter och säkerhetsfrågor i ett samhälle som blir allt mer beroende av nätet i olika avseenden.

Och att det är frågor som är ytterligt centrala för de allra flesta här i Silicon Valley visar brevet från Apple i dag på morgonen med all önskvärd tydlighet.

I våra diskussioner här böljar det fram och tillbaka i frågan. Det handlar om såväl tekniska som juridiska och politiska frågeställningar. Alla av stor betydelse.

Timmarna här ger dock också möjligheter till andra kontakter. Stanford-universitetet är en fascinerande mötesplats.

Michael McFaul, som tillhör mina värdar här, var ju amerikansk ambassadör i Moskva under ett antal år. Karl Eikenberry, som också dök upp, lärde jag känna som amerikansk befälhavare i Afghanistan. Och på middagen i går fanns också f d utrikesminister Condolezza Rice.

Men om några timmar flyger jag vidare härifrån till Palm Springs i södra Kalifornien för mötet med den globala nät-kommissionen där i morgon och övermorgon.

Kommentarer inaktiverade.

