Och vad kommer Davos att handla om?

DAVOS: Det tog sin lilla tid att ta sig hit under dagen.

På planet från Stockholm till Zürich på förmiddagen fanns en hygglig blandning av näringslivspersoner, fackliga ledare och media som alla hade samma slutdestination.

Efter det blev det ett par trevliga timmar på de välskötta schweiziska järnvägarna där vi till slut slingrade oss upp mot Klosters och Davos.

För mig började sedan det hela med en mottagning för några av dem som varit med längst här, och jag ligger nu med mer än 20 Davos bakom mig väl på den listan.

Det var vid mitten av 1980-talet som jag tror jag var här första gången – men det har dock inte varit varje år sedan dess. 

Men det blir åtskilliga återseenden när de lite större mötena började, men också de oväntade och intressanta möten som oftast är det intressantaste här.

En professor i neurobiologi från Stanford. En ung entreprenör från New York som startat en firma för att söka data och händelser på Twitter. En f d chef för ett stort delvis svenskt företag i Canada.

Och så kommer det att fortsätta.

Min morgondag kommer främst att handla om geopolitiska utmaningar, internets utveckling och flyktingfrågan med fokus på Syrien. 

Och därutöver ett antal möten som delvis redan är inprickade och delvis kommer att bli det. Schweizisk radio och BBC. I bägge fallen om flyktingfrågan i Europa.

Temat för årets möte är vad som här kallas den fjärde industriella revolutionen, och betydelsen av den utvecklingen är jag den siste att nedvärdera.

På tåget tidigare i dag stötte vi dock på ett välkänt namn bland framträdande ekonomer som cyniskt noterade att det som varit hyllat på Davos ett år normalt hamnar i en kris därefter.

Så tror jag dock inte det blir i detta fall, men därmed inte sagt att det blir denna fråga som dominerar de mer informella samtalen.

Själv ha jag ramlat in i ett antal samtal om sannolikheten av fortsatt fallande oljepriser liksom om utvecklingen i Kina i olika delar. Och bägge ämnena kan väl ses som ett utryck för en viss nervositet om den globala ekonomiska utvecklarna.

Men också geopolitiken blir viktig här.

Förra årets Davos var ju geopolitiken som utmanade globaliseringen, men i år har de geopolitiska frågeställningarna integrerats tydligt i programmet i dess helhet.

Och det är med dem jag inleder min morgondag när i Alperna.

Kommentarer inaktiverade.

